|

ps2013-054-02-022-040.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-11 ps2013-054-02-022-040 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

40. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 681/ - prvé čtení

Date2017-01-11
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/040
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054062.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

Vzhledem k tomu, a můžeme o tom vést hodinovou polemiku - policista ČR nastupující k policii za sebou poměrně dlouhý výcvik, roční výcvik. Myslíme si, že tam je kladen větší důraz na zatížení těchto lidí, a proto si myslíme, že sloužit se zbraní u Policie ČR opravdu od 18, potažmo 19 let lze. Tady jsme přesvědčeni o tom, že by měla zůstat hranice 21 let, ale jsme připraveni k debatě ve výborech. Chápu, že dnes občan ČR může získat zbrojní průkaz v 18 letech, a to i pro svoji ochranu a obranu. Otázkou je, jestli by ji měl mít příslušník městské policie, nebo neměl. Veďme o tom debatu. jsem připraven k argumentům, které budou dány na stůl, dát argumenty naše a uvidíme, pokud se shodneme. Frekvence zkoušek po pěti letech. si myslím, že frekvence pětiletá je v pořádku, a myslím si, že potřebujeme strážníky i policisty víc na ulici, než aby tedy skládali zkoušky. A pětiletý cyklus experti Ministerstva vnitra považují za dostatečný. Omezení možnosti strážníků měřit rychlost pouze na území své obce. si myslím, že když zákonodárce před lety schvaloval vznik městských policií, tak bezesporu si nemyslel, že by prioritou a hlavním cílem mělo být měření rychlosti, a tady pouze a jenom říkáme, že pokud si menší obec od větší, která městskou policii, na základě veřejnoprávní smlouvy de facto půjčí, zapůjčí strážníky, není možné, aby to bylo pouze a jenom za účelem měření rychlosti. To prostě není cílem městské policie. Pokud si je půjčí za jiným účelem - zachování veřejného pořádku, pokud si je půjčí za účelem nebo najme na základě smlouvy, na základě potřeby pro sportovní, kulturní akce, tak je to v pořádku, ale měla-li by si tedy na základě této veřejnoprávní smlouvy najmout pět strážníků, kteří nebudou dělat nic jiného než měřit rychlost, tak si myslím, že to je proti duchu toho zákona. A to je to, co jsem tady říkal. Pouze a jenom v tom případě, že by si ji vedlejší obec na základě veřejnoprávní smlouvy najala. To, že měří rychlost ve své vlastní obci, je v pořádku. Tak to být a tam nevidím žádný problém. Toto jsou tři body komplexního pozměňovacího návrhu, kde jsme si mysleli, že existuje shoda k tomu, abychom tu normu mohli drobně vylepšit. To je nabídka, se kterou jsem dnes přišel, protože vím, že debata bude velmi složitá. Za debatu, která byla, děkuji. Ještě nekončí, ale pouze jsem chtěl uvést některé věci na správnou míru. K tomu, co říkal pan kolega Ondráček prostřednictvím pana předsedajícího. Tato Sněmovna nevím kolikrát novelizuje jakou normu. si nemyslím, že by vnitro se chovalo tak zpozdile, že by sem nosilo něco šestkrát sedmkrát za sebou během těch tří let, co jsem tady, a Sněmovna je vždy vyměněna, pane kolego, na základě svobodných voleb a čeká to i tuto za pár měsíců, takže uvidíme, jaká nová bude a jaká pravidla pro své fungování přijme. doufám, že to budou pravidla v dikci zákona ČR. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu ministrovi vnitra a nyní s faktickou poznámkou pan kolega Milan Urban, poté pan zpravodaj s přednostním právem. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Milan UrbanDěkuji za slovo. Asi se divíte, proč k této tematice. Nicméně dvě poznámky. Jednu takovou jízlivější. V Praze jsem neviděl na chodníku městského policistu hodně dlouho. Tedy viděl s foťákem a za ním stála odtahovka, ale jinak ne. Ale kvůli tomu jsem nevystoupil. Chtěl bych se zeptat, jestli existuje statistika, kolik peněz vybere městská policie a státní policie na pokutách celorepublikově. A pokud taková statistika existuje, tak by zajímalo, jestli tyto prostředky vybrané od občanů ČR, případně cizinců, byly zpátky využity pro bezpečnost občanů ČR, jestli takový přehled a statistika existuje. Mám totiž obavu, jestli se z toho nefinancují koupaliště nebo jiné ztrátové podniky v rámci ČR. Čili kdyby mohl někdo uklidnit, že to tak není a že se to zpátky vrací občanům ČR pro zajištění jejich bezpečnosti. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu kolegovi Urbanovi i za dodržení času k faktické poznámce. Jistě zajímavý dotaz. Nyní pan zpravodaj s přednostním právem, poté kolega Kolovratník. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Bronislav SchwarzDěkuji, pane místopředsedo. nebudu dělat ještě shrnutí, protože čeká ještě vystoupení kolegy Kolovratníka, ale bych chtěl jenom teď ještě jako zpravodaj využít a během chviličky vám říct - prosím vás, padly tady pravdy, padly tady věci, že úplně rozum nad tím zůstává stát. Protože když starosta neví, jak mu funguje městská policie, tak to je pro překvapením. bych vás chtěl všechny upozornit z praxe, prosím vás, městská policie - nebudu se bavit o zákoně - je vizitkou vedení města. Vždycky měla být, bude a je vizitkou. Když se mění volby, tak si někteří noví kandidáti nebo politické strany říkají, jak ji změní, jak udělají. A opravdu, je to pouhý odbor města. Řídí ho starosta nebo pověřený zastupitel nebo místostarosta, a tak jak ho řídí, tak se pracuje. bych vás chtěl všechny požádat, abychom nedělali lidovou tvořivost, protože opravdu, pokud starosta si řídí městskou policii tak, že jim koupí radary a měří si, je to věc těch občanů, jestli to trpí, nebo chudáci ti projíždějící občané, kteří nemají ve volbách v obci možnost změnit starostu, vyhodit ho, prosím vás, to řeknu lidově a dát si jiného, aby změnil chod městské policie. Je to smutné. Ale jsou městské policie, které pracují ve prospěch občanů, jak mluvil pan Urban, společně se státní policií udělají kus velké práce. Myslím si, že v jedné takové jsem i pracoval na Mostecku a v Mostě a měl jsem štěstí to, že bylo vedení nakloněno. Neměřili jsme rychlost. Měli jsme dva radary za milion. Neměřili jsme rychlost. Takže to záleží opravdu vždy - a vy to všichni znáte, jste tady starostové, hejtmani bývalí, je to vizitka města. A to, že jeden strážník se splete nebo je méně inteligentní, nepozdraví pana Korteho nebo mu pokutu, o tom to není prosím vás. Je to o tom, že starostům jsme konečně dali moc podílet se na veřejném pořádku. A to, že pomáhají, to je vývoj doby. jsem si také nikdy jako státní policista v minulosti nedovedl představit, že strážník městské policie mi přivede celostátně hledanou osobu nebo loupežníka, který vyloupil benzinovou pumpu, ale pokud na tu pumpu zavolá poškozený a přijede tam ten strážník, tak nemůže a nechce čekat, přijede někdo jiný za půl hodiny, ten dělá něco jiného. Prostě ho zabalí. vám napovídám. Je to jenom o fungování, jak si to přeje politické vedení, a myslím si, že města dneska ve prospěch občanů ty strážníky vedou ve většině měst, tak jak jsem viděl. K otázce pana Urbana. Městská policie v Mostě stojí 60 milionů, na pokutách vybere 14 milionů ročně. vám odpovídám za sebe. Statistika existuje. Pokud někdo dokládá, tak je tzv. kolegium městských policií v naší republice a tam je statistika. Pokud vám ji nepošlou, tak vám ji doložím a ukážu vám, která města kolik zadržela pachatelů, kolik zachránili lidských životů, protože za ty peníze se nakupují i přístroje, které rozchodí člověka, který výpadek srdeční činnosti. Takže opravdu záleží na tom, jak se to vede. Věřte mi. Chci vás požádat, neřešme lidovou tvořivost, neskákejme některým novinářům na to, že vytrhnou něco z kontextu. Někde je třeba opravdu měřit rychlost, někde je opravdu třeba hledat pachatele, chytat, někde je třeba dělat jenom veřejné pořádky a pejskaře. Ale zákon musí být celistvý a městská policie, tak jak byla v roce 1991 založena, tak se chodilo ještě na vojnu, pane ministře, vy si to musíte pamatovat, a ti kluci přišli z vojny - narážím na 18 a 21 let - a pak šli k městské policii. Dneska vojna není, a proto od 18 let se mohou někde flákat, jsou na úřadu práce a čekají do 21 po brigádách, že se třeba stanou strážníky. To jsou důvody. Teď říkám ve zkrácenosti důvody, proč podporuji - ne důvody pana ministra, ale i moje, protože jsme o nich diskutovali. Těch pět let není kvůli tomu, že bychom ztratili odbornost, ale i ti strážníci jsou lidé a města potřebují peníze. A ten kurz stojí hodně peněz. A pokud po třech letech posíláte strážníky v počtu městské policie 130 jako v Mostě, tak mně to ročně stálo asi 250 tisíc, ty kurzy, protože to je po třech letech. A nervy těch strážníků, když každé tři roky mohou přijít o zaměstnání, to je také docela síla. Takže jenom pro vaši informaci. Pokud se výuka pojme po pěti letech, ušetří to města a strážníkům to neubere na jejich inteligenci a na chytrosti. Oni ji musejí mít z praxe. A opět, záleží na jejich veliteli, starostovi, tom, kdo je vede, protože můžou chodit každý rok na kurz, a pokud budou vedeni směrem, který si to město nepřeje, nebo lidé si nepřejí, nebo dělají prostě lumpárny, tak je stejně budou dělat a můžou chodit do kurzů, jak chtějí. Takže těch pět let vítám kvůli ušetření peněz a psychice strážníků i počtu kurzů. To je důvod, který jsem chtěl říct . Proto vás na závěr jako zpravodaj, ale i jako poslanec, ale i člověk, strážník, žádám, abyste nedělali lidovou tvořivost, a jenom praxe, praxe, praxe a vzpomněli si, jak to v těch městech je. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Teď máme trošku složitost, protože mám tři faktické poznámky, a pana ministra se ptám, jestli chce přednostní právo, nebo také čtvrtou faktickou poznámku. Čtvrtou faktickou. Dobře. Nyní pan kolega Adamec jako první s faktickou poznámkou, připraví se kolega Zlatuška s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Svoboda také s faktickou poznámkou a čtvrtá bude pana ministra a poté řádně přihlášený kolega Kolovratník. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities