Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-10 ps2013-054-01-002-002 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
2. Zákon, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/14/ - vrácený prezidentem republiky
c)princippřiměřenostivužšímslovasmyslu,ževycházíztoho,žeújmanazákladnímprávunesmíbýtnepřiměřenávevztahukzamýšlenémucíli,tj.opatřeníomezujícízákladníprávaasvobodynesmějísvýminegativnímidůsledkypřesahovatpozitiva,kterápředstavujeveřejnýzájemnatěchtoopatřeních;mají-libýtnarušenavýšeuvedenázákladnípráva,pakintenzitapřevahyveřejnéhozájmunadtěmitoústavnímihodnotamibymuselabýtmimořádněsilnáarovněžřádněodůvodněná,cožzpodkladů,kteréměliposlancipřischvalovánízákona,všaknevyplývá.Testupřiměřenosti§4aobtížněvyhovíiproto,žezahrnujeitakovéprovozovateletelevizníhoneborozhlasovéhovysílání,kteřínevysílajínicjinéhonežhudbunebonaučnépořady,anebovydavatelesoustřeďujícísenavydávánívýlučněodbornéhoperiodickéhotisku.4.§4bstanovízákazobchodníspolečnosti,vnížmáčlenvládynebovedoucíjinéhoústředníhosprávníhoúřadunebojímovládanáosobapodílalespoň25%,účastnitsezadávacíhořízenípodlezákonaozadáváníveřejnýchzakázek,včetnězadánízakázkymaléhorozsahu,a§4czakazujezastejnýchpodmínekposkytnoutobchodníspolečnostidotacineboinvestičnípobídku.Zhlediskazásadyproporcionalitypřiměřenostivširšímsmyslunutnovzítvúvahu,žea)pokudjdeoprincipvhodnosti,vycházísevtétosouvislostizřejměztoho,žecílem,resp.veřejnýmzájmemsledovanýmtoutoprávníúpravou,jezamezittomu,abyveřejnýfunkcionářnezneužilsvéhopostavenípřizadáváníveřejnýchzakázeknebopřiposkytováníinvestičníchpobídeknebodotací;schopnosttétoprávníúpravydosáhnoutzamýšlenéhocílejevšakvpodstatěnulová,neboťzadávacířízeníjezákonemozadáváníveřejnýchzakázeknatolikpropracováno,žeministrnebovedoucíjinéhoústředníhosprávníhoúřadunemámožnost,anižbypodstoupilneúměrnériziko,tentoprocesvrozporusezákonemovlivnit;obdobnětoplatíoinvestičníchpobídkách;naposuzováníarozhodováníožádostechoinvestičnípobídkysepodílíorganizacezřízenáMinisterstvemprůmysluaobchodu,totoministerstvo,asesvýmizávaznýmistanoviskydalšíčtyřiministerstva,vzákonemstanovenýchpřípadechrozhodujeožádostechvládanebojeposuzujeKomise,jepřitomaplikovánnejenzákonoinvestičníchpobídkáchajehoprováděcípředpisy,alecelářadadalšíchprávníchpředpisů,včetněpřímopoužitelnýchpředpisůEU;dotacejsouprojednotlivékapitolyobsaženyvzákoněostátnímrozpočtunapříslušnýrok,schválenémPoslaneckousněmovnou,jejichposkytováníseřídírozpočtovýmipravidly,zvláštnímiprávnímipředpisyneboiinterníminormativnímiinstrukcemi;relevantníingerenceministraspočívávevydánínormativníinstrukce,kterousepakvyhlašovánídotačníchprogramůaprocesrozhodováníoposkytnutídotacívkonkrétníchpřípadechřídí,přičemžžádostijsouzpravidlakolektivně,někdyivícestupňověposuzovány.ZdrojemznačnéčástidotacíjsouprostředkyEU,jejichčerpáníseřídírozsáhloumetodikou,jejíždodržovánípodléhávícestupňovékontrole,atoizestranyorgánůKomise;b)proprincippotřebnostiplatíobdobněto,cobylouvedenovýševevztahukpředmětnéprávníúpravěoprincipuvhodnosti;c)pokudjdeoprincippřiměřenostivužšímsmyslu,jevevztahukpředmětnéprávníúpravěrozhodující.§4ba4cjsouzcelajednoznačněvrozporusčl.3odst.1Listinyzákladníchprávasvobod,podleněhožsezákladníprávaasvobodyzaručujívšem,bezrozdílu,atokromějiného,imajetkunebojinéhopostaveníasčl.11odst.1"Listiny",podleněhožvlastnicképrávovšechvlastníkůmástejnýobsahaochranu.Nazískáníveřejnézakázky,investičnípobídkynebodotacesiceneníprávnínárok,alepřijatáprávníúprava,kterápředemvylučujeurčitýokruhžadatelůoveřejnouzakázku,investičnípobídkunebodotaci,zakládámeziobchodnímispolečnostminerovnost,jepronědiskriminačníazhlediskaústavníhoprincipujednoznačněnepřiměřená.Tatoprávníúpravanastolujestav,kdyčlenvládysemusírozhodnout,zdasestanenebozůstanečlenemvlády,apakobchodníspolečnost,vnížmápodíl,vkonkurenčnímprostředízaniknesevšemidůsledky,kteréstímsouvisí,nebopřestanebýtčlenemvlády,anebozůstanečlenemvládyasvůjpodílpřevedenajinýsubjekt.Přitomovšemplatíústavnízásada,žezákladníprávolzeomezitnejenvpřípaděmimořádněsilnéhoařádněodůvodněnéhoveřejnéhozájmu,alesoučasněipřipečlivémšetřenípodstatyasmysluomezovanéhozákladníhopráva,sčímžtatoprávníúpravanepočítá.Výraznépochybnostivyvolávárovněžkritérium25%majetkovéúčasti,atojednakproto,žepokudveřejnýfunkcionářbudemítmajetkovouúčastnapř.24%,obchodníspolečnostsemůžebezomezeníucházetoveřejnouzakázku,investičnípobídkunebodotaci,zatímcopři25%majetkovéúčastiveřejnéhofunkcionářeobchodníspolečnostbytutomožnostneměla.Alepředevšímproto,žepři25%majetkovéúčastiveřejnéhofunkcionářebudenasvýchprávechkrácennejenveřejnýfunkcionář,aleiostatníspolečníci.5.§4ba4cjsouvezřejmémrozporuismezinárodnímismlouvami,jimižjeČeskárepublikavázána,zejménasprotokolemč.12kÚmluvěoochranělidskýchprávazákladníchsvobod,kterývčl.1bodě1stanoví,žeužíváníkaždéhoprávapřiznanéhozákonem(v daném případě jde o právo ucházet se o veřejnou zakázku, investiční pobídku nebo dotaci)musíbýtzajištěnobezjakékolidiskriminace,atokromějiného,izdůvodumajetkunebojinéhopostavení;jdepřitomoúmluvu,kterájesoučástíústavníhopořádkuČR.6.Odůvodněnípozměňovacíchnávrhůpromítnutýchdo§4aaž4czákona,kterébynazákladěkonkrétníchargumentůosvědčilovýraznoupřevahuuvedenýmiustanovenímichráněnéhoveřejnéhozájmunadochranouzákladníchpráv,kterájsoutěmitoustanovenímidotčena,vPoslaneckésněmovněnezazněloabylozaloženopouzenaobecnýchtezíchnedoloženýchžádnýmikonkrétnímiargumenty.Naprotitomuzezáznamuzrozpravyzřetelněvyplývá,žetatoustanoveníjsounamířenanapolitickéhokonkurentascílemhooslabit,ktomuovšemzákonvdemokratickéspolečnostisloužitnemůže,nemůžebýtvýsledkemlibovůle.7.Ivpřípadě,žeprointenzivníochranuveřejnéhozájmusledovaného§4ba4cbyexistovalyreálnéargumenty,jeotázkou,zdauvedenáustanovení,vztahujícísebezrozdílunavšechnyčlenyvlády,bynepřekročilarámecčl.70ÚstavyČRazdasinevyžadujeúpravuústavnímanikolivobyčejnýmzákonem.Jenutnovzítzároveňvúvahu,žejdeoúpravu,kterámázjevněústavnírozměriproto,ženastolujeotázkuneslučitelnostičlenstvívevláděsesprávouvlastníhomajetku,kteráspočívánapř.ivevýkonuprávakcionářenebopodílníkavobchodníspolečnosti(bez účasti ve vymezených orgánech obchodní společnosti).Naústavnízákonnavazujícíprávníúpravaobyčejnýmzákonembypakmuselabýttaková,abyjinebylomožnoobcházet,cožnynípředloženýzákonnezajišťuje.8.Zákonvpřechodnýchustanoveníchvylučujepoužitízákazůuvedenýchv§4anaveřejnéhofunkcionáře,kterýzahájilvýkonveřejnéfunkcepřednabytímúčinnosti§4a,adálestanoví,žeřízeníoposkytnutídotaceneboinvestičnípobídky,zahájenápředednemnabytíúčinnostitétonovelyzákona,sedokončípodledosavadníchprávníchpředpisů,nebolisenaněnepoužije§4c.Naprotitomuzákonvevztahuk§4bobdobnouúpravuvpřechodnýchustanoveníchneobsahuje,cožznamená,žepokudseobchodníspolečnost,vnížmáveřejnýfunkcionářzákonemstanovenýpodíl,staneuchazečemoveřejnouzakázkupředednemnabytíúčinnostitétonovelyzákonaazadávacířízenínebudedotohotodneukončenozadánímveřejnézakázky,musíbýtzadavatelemzezadávacíhořízenívyloučena.Jdesicezřejměoobecněpřijatelnoutzv.nepravouretroaktivitu,alesnísouvisíiprinciplegitimníhoočekávání,jehožpodstatoujemajetkovýzájem,kterýspadápodochranučl.11odst.1Listinyzákladníchprávasvobodačl.1DodatkovéhoprotokolukÚmluvěoochranělidskýchprávazákladníchsvobod.Kolegyně,kolegové,totobylostanovisko,kterýmzdůvodnilsvojevetoprezidentrepubliky.Jásevámmocomlouvámzato,žejsemtozdecelépřečetlažejsemzdrželjednáníPoslaneckésněmovny.Nebylatožádnáobstrukce.Mámečasupoměrnědost.Věřímtomu,žesevámpodařítentozákondneskaschválit,vetoprezidentapřehlasovat,jakbyloněkolikrátjižřečeno.Nicménězméstranyposledníprosba.Vpřípadě,žebysetaknestalo,jsmepřipravenijakohnutíANOkracionálnídebatěozákonuostřetuzájmůpropříštívolebníobdobí.Alenezlobtese,opravdusenámnelíbí,žejetonormaušitánajednohočlověkaahlavněžemáplatitdefactoodzítřka.Děkujizapozornost.(Potlesk poslanců ANO.)Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,paneposlanče.MámzdejednufaktickoupoznámkuatojepoznámkapanaposlanceVotavy,potomvystoupídalšířádněpřihlášenídorozpravy.