Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-06 ps2013-053-05-005-048 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení
Poslankyně Ivana DobešováDěkujizaslovo.Dobréodpolednepanepředsedající,dámyapánové,jábychsetakérádavyjádřilaknavrhovanénovele563opedagogickýchpracovnícíchvesmyslutzv.kariérníhořádu.Myslím,ževšichnimojipředřečnícivčetněměmuselikonstatovat,atedyijámusímkonstatovat,žejetověc,kterájistěpřispějekezkvalitněnívzdělávání.Jáosobněvnímámkariérnířádjakoprestižnízáležitostvoblastiškolství.Kdyžsepodívámenajinévysokoškolsképrofese,předevšímlékařské,vidíme,žekariérnířádzdebylvminulostinastaven,žedobřefunguje,ajádoufám,žepodiskusizdevparlamentuaprácivevýborechjistěpřijmemenovelu,kterápřispějekezkvalitněnívzdělávání.Přispějetakklepšímuvzdělávánípředevšímdětí,aleiklepšímuřízeníškolzhlediskametodického,aleiobsahového.Mněosobně,kdyžjsemsedívalanaobsahtohotokariérníhořádu,napadlajedinámyšlenka.Bylobyzajímavéporovnat,jakéjsouplatovénárůstypoprvníadruhéatestaciulékařůapoprvníadruhéatestaciuučitelů.Uučitelůpodvouletechvzděláníjenárůstodvatisícekorunaposedmiletech,pozdárnémsloženíatestačnízkoušky,jetopěttisíckorun.Jásedomnívám,žetonenídostatečněmotivujícíproučitelektomu,abydosahovalitřetího,dalšíhočijinéhostupně.Myslímsi,žeopravduučitelsképovolání,kterépřipravujevpodstatěcelougeneracimladýchlidíavlastnětakpomáhákprosperitěstátu,bymělobýtobecněohodnocenodalekovíce.To,cooceňuji,je,žetentokariérnířádmyslínato,žeškolaužopravduneníjenomotěchzákladníchprofesích,jakojeučitel,ředitel,školníkčiuklízečka,alenastupujízdedalšíkariérníprofese,kteréjsoupotřebnéveškoleakterémajísvémísto.Popravděřečeno,aletytoprofeseužučiteléveškolevykonávajíadáseříct,žetatonovelakopírujesituaci,kteráseveškoláchděje.Každýředitel,kterýchce,abymuškolaprosperovala,másvémetodickékomise,vrámcikterýchřešíjakvzděláváníučitelů,taksamozřejměikvalituvýuky.Budeme-lijemítvregionu,pakkrajskéčijinémetodickékomise,kterénámvtétoprácipomohou,budemetojenomoceňovatabudemetomuvelicerádi.Musímříct,žekariérnířádjeněco,očemsemeziučitelihodnědlouhodiskutovalo.Ajávčera,kdyžjsemmělaporaduspedagogyaseznamovalajsemjesnavrhovanounovelou,takjsemtrochuvidělazděšenívjejichočích,protožesebáli,žeopětjimnarosteadministrativa.MůjpředmluvčípanposlanecKořenektosprávněřekl.Začalijsmeškolnímivzdělávacímiprogramy,pokračujemevytvářenímvlastníchučebníchpomůcekateďsibudemepsátsvéplánykariérníhorůstu.Jádoufám,ževšechnotohletoučitelézvládnouaještěpřitombudoumítčasučit.Takžebychsipřála,abykariérnířádnámnezkomplikovalsituaci,abynaopakpřesněnastavilpotřebnépoziceadobřejeocenil,abynezatěžovalučitele,amocbychsepřimlouvalazato,abytoučitelénedělaliještěkesvémuúvazku.Protože,věřtemi,žeučitelmáhlavněučitajáužseněkdydívámnapráciučiteleajehovýukujakopráci,kteroudělá,jenomkdyžmuzbudečas.Protoževedlekontroladalšíchadministrativníchzátěžíopravduvýukasestáváužtakovou,řekněme,přidanouhodnotounavíc.Děkujivámzapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji,paníposlankyně.SpřednostnímprávemsehlásípanpředsedaMihola.Prosím,máteslovo.Poslanec Jiří MiholaVáženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,užpodletabulevidím,ženenípotřebaanipřednostníprávo,alejátorádtakhledělám,žesivyslechnudiskusnípříspěvkyaaspoňkrátcebychnaněkteréznichreagovalapřipojilsvůjpohled,anašehoklubu.Jsemrádzato,cotadyzazněloodkolegyZahradníka,ikdyžtomožnásouviselospíšnepřímonežpřímo,tazáležitostvůbecstudiaučitelství.Tojevelmidůležitávěc,kterébychomsemožnámělipodrobnějivícvěnovat,taotázka,jestlinapedagogickýchfakultáchjednostupňovénebodvoustupňové.Jásámjsemabsolventjednostupňového,tedynešeljsempřesbakalářskýstupeň,adívámsepodobnějakokolegaZahradníknatuvěctaké,ževlastněbakalářskýstupeňjetrošičkusotazníkemnatěchučitelskýchfakultách,stejnějakonapříkladnamedicíně,žepokudČechpobakalářskémstudiuneníhotovýučitel,takvlastněstokrátmůžeříkat,žemáhotovouvysokouškolu,alehotovýučitelprostěnení.Aotevřenádiskuseotomsvědčí,ženapříkladvHradciKrálovésevrátiliktomujednostupňovémustudiu.Osobněbychsektomukloniltéž,alejetootázkadalšídiskuse.Jsemzatímrád,žetadyzaznělatapoznámka,abylobydobrésektomuvrátitvnějakéobšírnějšídebatě.Předevšímkdyžtadyřešímeotázku,kterásouvisísplatyasprestižíučitelskéhopovolání,takvšichnivíme,žeprestižbudemítnejenkvalitníučitel,aledobřezaplacenýučitel.Takžetadytentokomponentdotohosamozřejmězapadá,alenaprvnímmístějepotřeba,abychompokračovalivtomtrendu,kterýzaplaťpánbůh,tatovládanastartovalauždoopravdyanejenomverbálněvdebatách,totižžeskutečněseplatyučitelůvýraznějizvedají,ajávěřím,ževtomtonastolenémtrendubudemepokračovatpříštírokaivtěchletechnásledujících.Kdyždálektéprestižiaktomuoceněníučitelůpřispějekariérnířád,budejenomdobře.Zaznělotady,jakdlouhoseotomhovoří.Jásitopamatujivelmidobře.Jájsembylvlastněvprvnípůlcedevadesátýchletstudentemnapedagogickéfakultěaužtehdyseotomzačínalohovořit.Apostupněbylojasné,žetaksložitávěcnepřijdezrokunarok.Nepřišlaanipopětiletech.Alejepravda,kdyžseotomhovořídesetlet,pakpatnáctastálenezahřmělo,žeužmnozítunadějinejenztráceliavpodstatěztratili,askorojsemsikladlotázku,jestlitodnesještěněkohozajímá,jestliužtoplnězezřetelenevymizelo.Alemyslímžene.Nadějeumíráposledníanašímúkolemjeteďspolečněnapnoutsílyktomu,abynejenomtanadějebylaoživena,aleabytazáležitostkariérníhořádubyladotaženadovítěznéhokonce.Avěřím,žesetakstaneinazákladěurčitéhokompromisu,protoževy,cosledujetetudebatupodrobněji,takvíte,žesemluviloočtyřstupňovémkariérnímřádu,takéodvoustupňovémanakonecjsmeutrojstupňového.Jetodobře,žejsmenašlinějakékompromis,kterýmůžemetaké,abylobyasiužitečné,srovnávatsEvropou,kterouvtomtopřípadědoháníme,imnohéokolnístředoevropskéstáty.Jenompropříklad.NaSlovenskukariérnířádužmají.Tamječtyřstupňový.Začínajícíučitel,samostatnýučitel,učitelsprvníatestací,učitelsdruhouatestací.MajíhoivsousednímPolsku,Maďarsku,aletakétřebaveFrancii.Troškuměpřekvapuje,ževzemi,kterásedávájakopříkladprogresivnostivoblastiškolství,veFinsku,tamjsemsetohopřisnazeokomparacinedohledal.Taknevím,jestlitotaktají,nebojestlihotamprostěnemajíanepotřebují.TakéhodněpronásinspirativnísamozřejměvždyckybylaajeSpolkovárepublikaNěmeckosetřemikariérnímistupni.Samozřejmějáříkám,velmidůležitouzáležitostíje,abytadytentosystém,kterýneníjednoduchýaještěbudemítnáročnývývoj,takabybylpodložendostatkemfinancí.Zároveňvedletoho,jakkolivpřejikariérnímuřáduaosobněhopodporujiatakénášklubhopodporuje,taknesmímerezignovatještěnadalšífinancenebonadalšímotivaceproučitele,atopředevšímnarážímnaotázku,abyměliředitelédostatekpenězprooceňováníaktivníchpedagogickýchpracovníků,kteřísetřebanebudounaplnoúčastnitkariérníhořádu,aletoneznamenáještě,žetonebudoukvalitníučitelé,kteříbysinezasloužilipatřičnéhoocenění.Takžeitadyjepotřebafinancehlídatapodržet.