Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-29 ps2013-053-01-009-011 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení
Dovolujisitedykbodu,podbod,vněmžsehovoříoseznámenísesvětovýmikulturami,přidatbodnový,atoje-nanašichškoláchsežáciseznamujínaúrovnipochopení,respektivepochopíaosvojísizákladyevropskýchkulturníchhodnotatradic.Konkrétnětadyhovořímozákladníchevropskýchkulturáchahodnotáchhumanismu,alejetakédobré,abynašižácivěděli,žetonepřišlozničehonic,aleženašekulturamápotisíciletíopravduvelicesolidnízákladyatyzákladystojínakultuřeantikyanaprvcích,kterédokulturypřidalažido-křesťanskákultura.Rozhodnětímnemíním,žebychommělinašikulturníidentituspojovatsnějakýmkonkrétnímnáboženstvím.Pokusímsetoznovuhnedříci.Našižácibymělibýtvedeniktomu,žetakjakužvímetřeba2700letodzačátkuantickéfilozofie,vždyckymámespoléhatnarozum.Odtédoby,cosepokoušelistaříŘekovébudovatsystémdemokracieazkoušelivšechnymožnésystémy,takmymámevsobězakotveno,žeobčansemápodíletnějakýmzpůsobemnatom,vjakémstátěžije.Antikanámtakéodkázalavelicehlubokýestetickýrozměrnašehoživota.Tojenomkdybychommluviliořeckékultuře.Aledalšíčástantickékultury,Řím,námpředala,žemámevždyckyusilovatospravedlnost,žemámesestavovatzákony,kterénejsouvrozporusezdravýmrozumem,alenejsouvrozporusvyššímiprincipymravními,ažetytozákonynejsouzákony,kteréstanovítřebanějakénáboženstvínebonějakýnáboženskýpředstavitel.Žejsoutozákony,kterésijsmeschopninazákladěrozumusestavitasnažímesepodlenichřídit.Tojerozum.Apakpřicházíoblastetickáatojekřesťanství,kterésamodosebeimplementovaložidovskédesatero,takžeikdyžvšichnidělámechybyanikdoznásneníbezvady,vímepřesto,žebychomnemělizabíjet,žebychomnemělilhátatakdále.Nějakvnás,ačkolivtoneumímevyjmenovat,todesateroje.Noato,cojevelmidůležité,jeschopnostbýtsolidárníseslabými,solidárníseznevýhodněnými,schopnostodpouštět,ochotadávatlidem,kteříudělalinějakouchybu,byťivážnou,dávatjimdruhoušanci.Atohlevšechnojekulturníodkazkřesťanství.Ajestližesektomutohlásímeapotomdodáme,žeběhemevropskýchdějinadějinzápadníkulturydošloktakovémuposunuksoustředěnísenačlověkaanajehoseberozvoj,najehosvobody,tojevevšechfázíchhumanismu.Játadynechcidělatžádnéhistorickéškolení,protomluvímotomhumanismujakoověci,kterájeveliceobecnáaprošlarůznýmifázemi,alevždyckyjetamtosoustředěnínajedince.Došlijsmepostupněktomu,žejsousivšichnilidérovni.Došlijsmepostupněktomu,žejsmebylischopnivydefinovatÚmluvuolidskýchprávechasvobodách,aletakéjsmebylischopnivydefinovattřizákladníotázky,kterýmiseřídíspolečnost-respektivevodpovědíchnatytootázkysevlastnělišímetřebavtompolitickémspektru.Jsoutoodpovědinaotázky:Včemsivždyckymusímebýtrovni?Včemsivždyckymusímeuchovatsvobodu?Avčemmámebýtsolidární.Aprávěmíraakvalitaodpovědínatytotřiotázkyvpodstatěseprolínánašimimodernímidějinamiapokračujeaždo21.století.Totojekultura,nakterouopravdunašižácimohoubýthrdi,nakteroumůžemebýthrdivšichni,atahletakultura,simyslím,žebymělabýttím,cosižácinanašichškoláchosvojíakčemusehlásí.Znovuříkám,vůbectímnemíním,žebychomsemělihlásitknějakémukonkrétnímunáboženství,banaopak,součástínašíkulturyje,ženáboženstvíjevěcryze,aleryzesoukromáaževžádnémpřípaděnemůževstupovattřebadotvorbyzákonůatakdále.Tojejednačástméhopozměňovacíhonávrhu.Atadruháčástpřidáváv§2,kdesehovoříoobecnýchvzdělávacíchcílech,vboděc),kdesemluvíopochopeníauplatňovánízásaddemokracieaprávníhostátu,přidávátamněco,očemvěřím,žejetakévelmidůležité.Atoje,ženašižácibymělibýtvedeniktomu,žemajíplnitsvéobčansképovinnosti.Mělibybýtvedeniktomu,žeskaždousvobodoujespjatataképovinnost.To,žebychommělizačíthovořitonějakýchobčanskýchpovinnostechaovětšímpovědomíotom,covlastněto,žejeněkdoobčan,znamená,tojsemnevymyslelajá,otomsejižněkolikletmluvívodbornéveřejnosti,aletakévzniklatřebapracovnískupinanaMinisterstvuškolství.Acojsemsiktomuještědovoliladodat-nejenplněníobčanskýchpovinností,aletakéspolečenskýchrolí.Jestližepřijmunějakouspolečenskouroli,dokterétedynejsemuvedentřebatím,jakéjsemnárodnosti,jakéjsemrasyatakdále,alejestližepřijmunějakouspolečenskouroli,mámjibrátjakovýzvu,aťužjsemprezident,nebopolicista,nebomatka,nebovychovatel,nebopolitik.Jetovýzvaajetozároveňúkol,kterýsemámsnažitconejlépesplnit.Ato,žesebudusnažitconejlépesplnitvšechnysvésociální,čichcete-lispolečenskérole,mězcelajistěpovedektomu,žeijábudumocirozvíjetsvojiosobnost.Toliktedykmýmpozměňovacímnávrhům.Jsouvpodstatěnamístě,kdebymohlabýtpreambule,jeto§2.Můžemeříci,vtomškolskémzákoněmásicevysokouprávnísílu,alenadruhéstraně,atojevelicedůležité,dámyapánové,pokudtototamvložímedotohoškolskéhozákona,vůbectoneznamená,žebychommuseliměnitrámcověvzdělávacíprogramy,žebychommuseliměnitnějakézákladníškolskédokumenty.Tencílje,abychomsiuvědomiliapedagogovésiuvědomili,ženemajíplnitjenomrozvojrozumovésložky,ženemajídětinaplňovatjenomnějakýmiznalostmi,aležejsoutakédalšídimenze.Asamozřejmětotakéznamená,ženaúzemíČeskérepublikyškoly,kterébynebylyochotnyvesvémškolnímvzdělávacímprogramusektétokultuřehlásit-znovuříkám,tímneníumenšovánrespektkekulturámjiným-,alekterébynebylyochotnysektomuhlásit,bypotomunásnemělypůsobit.Tolikkmémupozměňovacímunávrhu.Jenbychpodotkla,ževčervnuseztohotopozměňovacíhonávrhustalanovela,poslaneckánovela,aktétoposlaneckénovelesepřihlásiliněkteřízvás,celkemtobyloasi56nebo58zvás,dámyapánové,zešestipolitickýchklubů.Protosimyslím,žetonenížádnývýmysljenomTOP09nebomůj,aležetorezonujecelkověvnašíceléspolečnosti.Ktomutonávrhusepotompřihlásímavetřetímčteníbuduprositopodporuproněj.Děkujizaslovo.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji,paníposlankyně.FaktickoupoznámkumápřihlášenupanposlanecChalupa.Prosím,paneposlanče.