Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-29 ps2013-053-01-009-011 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.Vzhledemktomu,žesejednáoprocedurálnínávrh,dámoněmhlasovatbezrozpravy.Evidujižádostovašeodhlášení.Jávásodhlásímapožádámvás,abysteseznovupřihlásilisvýmikartami.Zaznělprocedurálnínávrh.Zahajujihlasováníatážise,kdojepronávrh,aťzmáčknetlačítkoazvedneruku.Kdojeprotinávrhu?Jetohlasováníspořadovýmčíslem24.Přihlášenoje115poslankyňaposlanců,pronávrh80,proti6.Konstatuji,žestímtonávrhembylvyslovensouhlas.Budemetedypokračovatvprojednávánítohotobodu.ŘádněpřihlášenoudorozpravyjepaníposlankyněDobešová,připravísepaníposlankyněChalánková.Prosím.(V sále je hlučno.)Poslankyně Ivana DobešováDobrýpodvečer,dámyapánové,váženýpanepředsedající.Rádabychtudiskusivrátilazpětkprojednávánínovelyzákony561akmerituvěciatojefinancováníškolství.Místopředseda PSP Jan BartošekJáseomlouvám,paníposlankyně,ževámvstupujidovašehoprojevu,alepožádámvás,kolegovéakolegyně,oztišení.Prosím,pokračujte.Poslankyně Ivana DobešováDěkuji.Chtělabychkonstatovat,že,takjakpaníministrynětadyuvedla,imojepředřečnice,myslím,žeodbornáškolskáveřejnostvelmikladněhodnotítytozměny,aprotositakémyslím,žediskusevedenéaťužvevýborech,čipodvýborechbylyvelmivěcnéavedlykdobrýmzávěrům.Zhlediskazákonamohuříct,žejistězměny,kterépřinášínovela,jsounaprostosprávné.To,očemsevsoučasnédobědiskutujeacojepotřebaopravduvelmipreciznězpracovat,jsoupodzákonnénormy,kterébudouvyplývatprávěztěchtozměn.Přidiskusíchaťužvevýboru,čipodvýborechbylyspecifikoványtakovéoblasti,jakojesprávnéfinancovánívýukyautoškolyveškolách,kterémajívrámcověvzdělávacíchprogramechprávěautoškoluaťužtypuT,čiBzařazenudovzdělávacíhoprocesu.Dáletakémyslím,žebychomsemělizabývatispecifičnostístředníchzemědělskýchškol,kterévoblastinepedagogickýchpracovníkůmajídalekovyššínáročnostnapočetzaměstnanců,nežjsoutomuškolyjinéhotypu,atopředevšímztohodůvodu,žemnohéznichmajísoučástíškolyiškolníhospodářstvíatakováškolníhospodářství,kteránemohoupodnikatvdoplňkovéčinnosti,protožejimtoneumožňujejejichrozsah,velikost,taktakovéškolysemohoustěmitoškolnímihospodářstvímiopravdudostatdourčitýchrizikfinancováníošetřovatelů,aťužvestájíchskotu,čijinýchstájích.Myslím,žetytopodzákonnénormybymělypamatovatpředevšímvPHmaxechprávěnatytotypyškol.Myslímtakénato,žejepotřebapregnantnězvážitifinancovánívyššíchodbornýchškol,vekterýchsedenníformavsoučasnédoběpřelévápředevšímdoformykombinovanéadálkové.Vsoučasnédobědálkováakombinovanáformajevelmišpatněfinancována,dáseříct,žepodfinancovánasvýmiparametry,apokudtytoškolyexistujísamostatně,takmajívelképroblémy,nemají-livelkýpočetnadennímstudiustudentůtotostudiumzafinancovat.Myslímtakénato,žejepotřebadořešitiotázkuzvyšováníminimálnígarantovanémzdystátem,kterásevsoučasnédoběnepružně-neboneodrážísedotabulekčiplatovýchtarifůpředevšímnepedagogickýchpracovníků,ajecelářadakategoriízaměstnanců,jakojsouuklízečkyčikuchařkyčipomocnýpersonálanebořekněmeinaodbornýchškoláchgreenkeepři,kteřísepřizařazenídoplatovétřídyaplatovéhostupnědostanousilněpodgarantovanoustátemminimálnímzdu.Vsoučasnédobězasoučasnýchpodmínek,pokudzřizovateldofinancovávástředníškoly,taktytoškolymajíurčitéprostředkyacesty,jakdofinancovatmzdytěchtopracovníků.Nastane-lialezměnavefinancování,taksemůžemedostatopravdudosituace,kdy,pokuddostanemepřesněmzdykopírujícíplatovoutříduaplatovýstupeň,nebudoumítřediteléprostředkynadofinancovávánítěchtomezd,pokudnedojdekezměnámplatovýchtabulekčiplatovýchtarifů.(V sále je trvalý hluk!)To,žeodbornáveřejnostpřijímázměnufinancování,jeviděttakévtom,žetakjakjemiznámozprojednávánívýboruprovědu,výzkumavzdělávání,nepřišeltéměřžádnýpozměňovacínávrh,kterýbyrazantnězměnilsystémnavrženýMinisterstvemškolství.Jetotedyproměvelmidobrýsignáltoho,žetatonovelajevelmidobřepřipravena.Vzhledemktomu,žezákonjeotevřen,dovolilajsemsitaképodatjižnavýboruprovýchovuavzdělávánípozměňovacínávrh,kterýsenetýkápřímofinancováníškol,regionálníchškol,alenaopakkterýsetýkázkvalitněníodbornéhovzdělávánínastředníchodbornýchškolách.Tentomůjpozměňovacínávrhvpodstatěkopírujeto,cosevterénujiždějeacozávisínatom,zdařediteljevizionář,jeten,kterýsesnažízkvalitňovatsámosoběkvalituodbornéhovzdělávání.Můjpozměňovacínávrhsetýkalprávěpropojeníodbornýchškolsezaměstnavateli.Protovtomtopozměňovacímnávrhuv§57sezabývámtakovýmizáležitostmi,jakojespolupráceškolysezaměstnavatelipřiprojednáváníškolníchvzdělávacíchprogramů-Místopředseda PSP Jan BartošekJáseomlouvám,paníposlankyně,ževámopětvstupujidovašehoprojevu,alepožádámvás,kolegovéakolegyně,jestlimáteněcodůležitého,copotřebujeteřešit,jdětedopředsálí,aťsezdenepřekřikujeme.Prosím,pokračujte.Poslankyně Ivana DobešováDěkuji.Jájsemmyslela,žemůjhlasovýfondjedostatečněsilný,alepravděpodobněbudumusetještěpřidat.Takžeprosímklid.Dáletedyvnávrhunavrhuji,abysezaměstnavatelézapojilitakédotvorbykoncepčníchzáměrůjednotlivýchškolaabyškolytakézabezpečilyspoluprácisfirmamitak,abyvprůběhupraxestudentipracovalivreálnémprostředíufyzickýchosob.Dáletaké,abyodborníkzpraxemělmožnostsezapojitidoteoretickévýukypřipřípravěnapovolánívdanémoboru,ataké,abyodborníkzpraxeseúčastniliprofilovéčástimaturitnízkoušky.Dále,abyseumožnilopedagogickýmpracovníkůmodbornýchstážíuzaměstnavatelů,atímsezkvalitnilaiteoretickápříprava,ařekněme,lepšípropojeníprávětéteorie,teoretickéhovýkladu,sodbornoupraxí.Ktomutopozměňovacímunávrhu,kterýprošelvevýboruvbodě4usnesenítohotovýboru,sidovolujidoplnitještětentopozměňovacínávrhodalšíčást,atobod3,abysiřediteléškolymohlivytvářetporadnísborzezaměstnavatelůzaúčelemspoluprácesezaměstnavateli,atoprávěpodleodstavce2.Myslímsi,žetímtopozměňovacímnávrhemsetakdovršísnahaopevnějšípropojenístředníchodbornýchškolsezaměstnavateli.Záměrněsezdeuvádítermínzaměstnavatelé,nikolivsociálnípartneři,jaktomubývalovpředešlýchcitacíchspolupráceškolyspraxí.