ps2013-050-09-002-187.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-09 ps2013-050-09-002-187 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo . Vážený pane premiére , vážená vládo , pane ministře , dámy a pánové , ta debata se začíná zvrhávat trošku do takového lehce nenávistného pošťuchování . Mě to mrzí . Ale musím říct , že problém pediatrického vzdělávání se možná stane takovým symbolem poměrů ve zdravotnictví . Ve zdravotnictví se neřeší věci tím , že by se trpělivě ladily a posunovaly dopředu , spíš je vždycky tendence nechat věci dlouho být a potom volat po nějaké velmi radikální revoluci . Říkám to proto , že se snažím vysvětlit dobrou vůli těch , kteří podporují , aby vzdělávání pediatrů bylo jednotné . Já tedy deklaruji , že k nim také patřím . A není to proto , aby se obor likvidoval , ale je to naopak proto , aby se všichni pediatři včetně těch praktických vzdělávali o něco lépe a posunul se ten obor dopředu . To glorifikované vzdělávání v ambulancích není příliš účinné . Vzdělávání , které probíhá v nemocnicích , a zejména - o ty nemocnice nejde , jde o ty týmy a o jaksi větší počet lidí , větší počet různě složitých pacientů , širší spektrum pacientů , je přesně to , čím se lékař musí vzdělávat . Trvá to dlouho , potřebuje těch pacientů vidět hodně a potřebuje vidět jejich široké spektrum , nejenom tu relativně homogenní masu , která je nejenom u praktických lékařů , ale někdy i na některých odděleních , která jsou příliš specializovaná . Takže snahou je to vzdělávání rozšířit , udělat pluralitnějším a nakonec i dát jistou flexibilitu toho oboru , aby se lidé mezi nemocnicemi a praktickými ambulancemi mohli lépe pohybovat . Já nikomu neberu přesvědčení , které v některých z vás vyvolala ta masová petice . Jenom bych chtěl připomenout , jak volatilní a těžko uchopitelná je takováhle popularita a přesvědčování . Vzpomeňte si prosím , jak jsme zhruba před rokem debatovali o povinném očkování . Vzpomeňte si , kolik lidí bylo přesvědčeno , že ti praktičtí pediatři , kteří očkování povinné prosazují , jsou špatní , že ho nevysvětlují pacientům a že prostě musí hodně přidat . To prosím není pomluva pediatrů . Já jsem se jich vždycky v tomhle směru velmi zastával a říkal jsem , že dělají , co mohou , co jim určuje nařízení státu . Ale přesto měli také velké množství zastánců a k tomu se dneska jistě ti , co budou pro tu pediatrickou petici hlasovat , nechtějí hlásit . Tím skončím plédování za jednotnou pediatrii . Jenom jsem chtěl trošku vysvětlit , že je tady možnost vzdělávání , které je relativně dobré - mají všichni pravdu , že ten obor funguje ve srovnání s cizinou přinejmenším srovnatelně , což nejde úplně o všem v našem zdravotnictví říct . Ale ten vtip našeho snažení , když budu mluvit za tu naši virtuální skupinu , je v tom , že je tady možno udělat malý , možná pětiprocentní nebo desetiprocentní krůček kupředu . A je možno ho udělat a nemuseli bychom ho odmítat a čekat , až dojde k nějakému horšímu stavu , kdy celá generace pediatrických praktiků bude vzdělávána takhle , jak je vzdělávána deset let , a ukáže se , že jim některé znalosti možná chybí . To je k problému pediatrů . Dovolte mi , abych se zmínil o jednom ze svých tří pozměňovacích návrhů . Nebudu je zde probírat všechny , ale můj návrh B 2 je dán proto , že velmi pravděpodobně projde věc , proti které já jsem velmi usilovně , ale marně bojoval , a to aby se lékař v základním specializačním oboru mohl vzdělávat ve dvou oborech najednou . Myslím si , že je to špatně , že lékař , má - li vyčleněno tři nebo pět let , to je jedno , na to , aby se intenzivně vzdělal v jednom oboru , má tyto roky intenzivně využít , a chce - li dělat další obor , tak si pak to vzdělání ještě prodloužit . Neuspěl jsem , a proto navrhuji , aby alespoň byla do zákona vložena podmínka , že jestliže lékař se bude vzdělávat ve dvou specializačních oborech , aby byl povinen se vzdělávat ve stoprocentním úvazku . Ten zákon je velmi benevolentní . On tomu lékaři , který se vzdělává standardně v jednom oboru , umožňuje , aby se vzdělával i na padesátiprocentní úvazek . Jsou tam rozšíření , s kterými souhlasím , protože se týkají lidí na rodičovské dovolené , aby byly úseky života , kdy se ten člověk může vzdělávat jenom v dvacetiprocentním úvazku . Takže jestliže se tohle nakumuluje dohromady , tak budeme moct mít lékaře vzdělané ve dvou oborech , kteří to budou dělat na polovinu nebo ještě na nižší úvazek , a to vzdělání nebude stát za nic . Takže ač si nemyslím , že by k tomu docházelo často , tak by v tom zákoně jisté zábrany měly být už jenom proto , že jeden z důvodů , proč tento zákon byl tolik protlačován , spočívá v tom , že řada pokynů i toho stávajícího zákona není dodržována . Nejsou dodržované stáže , nejsou dodržované povinné výkony . Má to možná nějaké objektivní důvody , ale je v tom také řada šlendriánu a nedostatek kontroly ze strany Ministerstva zdravotnictví , které na to nemá dostatečnou kapacitu , a proto ten zákon by měl mít i v tom potlačování toho šlendriánu , i když je to zákonem obtížně , by měl mít přece jenom nějaké bariéry . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji , pane poslanče . Prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Hovorku . Prosím , máte slovo . Poslanec Ludvík Hovorka Vážená paní místopředsedkyně , děkuji za slovo . Jenom vaším prostřednictvím k panu poslanci Hegerovi . Když chceme spojovat petici za zachování oboru praktické lékařství pro děti a dorost s tím pozdvižením lidí kolem očkování , tak je třeba si vzpomenout , proč ta vlna odporu byla vyvolána . Ta byla vyvolána proto , že došlo k navýšení , k nárůstu sankcí pro lékaře za to , že by nenaočkovali podle očkovacího kalendáře stanovenými očkovacími látkami . A je třeba si také uvědomit , že ten praktický lékař pro děti a dorost má určitý omezený čas , ve kterém musí zvládnout svoji ambulanci . Není to tak , že by lékař nechtěli diskutovat s maminkami o tom , jakou očkovací látkou mohou nebo nemohou naočkovat , jestli to dítě má být očkováno později , nebo nemá . To je podle mne chyba Národní imunizační komise , že třeba nejsou očkovací látky , které by maminky chtěly a kterými se očkovat nemůže , protože je to jinak nastaveno . Takže tady bych za to rozhodně neobviňoval praktické lékaře pro děti a dorost , ale spíše Ministerstvo zdravotnictví a NIKO . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji . Prosím k mikrofonu pana poslance Kaňkovského . Připraví se pan poslanec Svoboda - řádné přihlášky v rozpravě . Prosím , máte slovo . Poslanec Vít Kaňkovský Dobré dopoledne , vážená paní předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové . Už tady bylo k novele zákona č . 95 / 2004 Sb . hodně řečeno . Musím říci za to , že tento zákon vlastně proti celé původní verzi , proti té vládní podobě , doznal značných změn , a je potřeba říci , že většina z nich jsou výsledkem velkých kompromisů . Zákon měl velké ambice a troufám si tvrdit , že jsme v naplnění těch ambicí dospěli možná na půli , možná na tři čtvrtě cesty , ale rozhodně jsme nedospěli úplně do cíle . Přes to přese všechno si troufám tvrdit , že zamítnutí tohoto zákona nebo neschválení by bylo prohrou dlouhé práce jednak pracovní komise a jednak i velmi komplikovaného a zdlouhavého legislativního procesu . Přes to přese všechno nejásejme nad tímto zákonem . Přináší nám některá zlepšení , ale rozhodně jsme nedokázali naplnit očekávání zejména mladých lékařů . Třetí čtení je hlavně o pozměňovacích návrzích . Já bych se rád zmínil o svém pozměňovacím návrhu , který budeme hlasovat pod písmenem J . Jedná se o umožnění kratšího pracovního úvazku lékařkám matkám v přípravě k atestaci , samozřejmě výjimečně i lékařům otcům , a to tak , aby mohli mít tento zkrácený úvazek , který by se jim ale započítával do jejich atestační přípravy , až do zahájení povinné školní docházky jejich dítěte .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities