|

ps2013-050-08-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-08 ps2013-050-08-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2016-11-08
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050263.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Poslanec Jan ZahradníkVážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, přicházím s návrhem na vyřazení bodu s pořadovým číslem 184, což je sněmovní tisk 501, novela zákona 114 o ochraně přírody a krajiny, z pořadu dnešní, právě probíhající schůze. K tomu návrhu si dovoluji uvést tři důvody. Za prvé je to to, že projednávání tohoto zákona se neúměrně dlouho vleče. Již se jím zabýváme vlastně celý druhý rok a to může být důkazem toho, že s tím zákonem není něco úplně v pořádku. Byl předložen vlastně na základě podkladu a tlaku ekologů, vědců, ekologických aktivistů. Jaké další souvislosti s tím jsou spojené, to není přímo možné nějak identifikovat nebo poznat, jaké zájmy by měl ten zákon naplňovat. Vzbuzuje poměrně velmi jasnou odmítavou reakci mezi obyvateli Šumavy, šumavskými obcemi, jejich samosprávami a starosty a negativně se také vyjádřily oba kraje, jak kraj Plzeňský, tak kraj Jihočeský. Říkám to velmi záměrně a velmi záměrně uvádím tyto dva kraje, protože my všichni dobře víme, že se vlastně jedná o zákon o Šumavě, že všechny ty řeči o tom, že to je zákon, který by měl definovat novou ochranu přírody, nejsou pravdivé. Je to zákon, který by měl zavést divočinu na území Národního parku Šumava. Jinak stávající zákon o ochraně přírody a krajiny funguje dobře. Národní parky jsou také založeny na základě buďto zákona, nebo vládního nařízení, uspokojivě fungují, orgány národních parků se scházejí, fungují i jejich správy. Proto podle mne není třeba na to nějak moc tlačit. Proto si myslím, že by bylo třeba tento zákon vyřadit. Dále si myslím, že by bylo třeba nechat nově zvolená zastupitelstva kraje, která byla zvolena ve volbách před měsícem, tyto zákony projednat, seznámit se s nimi a také k nim zaujmout ve svém novém složení své stanovisko. A konečně za třetí. Můj třetí důvod je důvod čistě procedurální. Tento zákon je navržený na projednání v pátek jako první bod, ale vzhledem k tomu, že máme již dvě mimořádné schůze, které mohou probíhat celé páteční dopoledne, a na tento pro vás tak důležitý zákon by mělo dojít na závěr toho dne, tak si myslím, že by bylo dobře v tuto chvíli tento zákon, tento bod, ze schůze vyřadit. Proto navrhuji vyřazení bodu 184 z pořadu probíhající schůze. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová děkuji a poprosím k mikrofonu paní poslankyni Bebarovou Rujbrovou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Zuzka Bebarová RujbrováDěkuji, paní místopředsedkyně. Dobrý den kolegyně a kolegové. Potvrzuje se, že v této Sněmovně jsou někteří rovní a jiní rovnější. Potvrzuje se to nejenom v možnosti uplatnit právo na přednostní vystoupení, kdy řadový poslanec čeká na svůj příspěvek někdy do doby, kdy ztrácí svoji aktuálnost, tak i při projednávání návrhů zákonů, jak o tom hovořil kolega Opálka. Návrh zákona o zajištění právní pomoci, zákona, který i v legislativním plánu vláda a do dnešních dnů ho nebyla schopna zpracovat a předložit, který byl předložen kolektivem poslanců, číslo sněmovního tisku 390. Jistě si uvědomíte, že je to déle než rok, co vám leží na stole a co nebyl projednán ani v prvním čtení. V současné době je zařazen jako bod 68. si dovoluji navrhnout předřazení tohoto návrhu zákona, resp. jeho pevné zařazení na zítřek odpoledne po nyní již pevně zařazených bodech. Děkuji vám. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová děkuji, paní poslankyně. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Luzara. Prosím, máte slovo. Poslanec Leo LuzarVážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, bych se zde rád vrátil k bodu, který již nad touto Sněmovnou zazněl a byl projednáván, bohužel nedospěl ke svému zdárnému konci a zůstává v rámci neuzavřeného projednávání viset v průběhu schůze. Jedná se mi o problematiku OKD. Mnozí se jistě asi chytnete za hlavu, proč znovu otevírat tuto problematiku. si ale myslím, že situace, která nastala, vyžaduje, aby parlament tento bod doprojednal a uložil vládě patřičné kroky činit. O co se mi jedná. Dozvídáme se, že právní zástupci OKD informují insolvenčního správce o - s prominutím - zlodějnách, které byly prováděny v minulosti ve fungování OKD. Dozvídáme se o nátlaku, který byl činěn na OKD ze strany NWR coby mateřské společnosti na uzavírání nevýhodných smluv, nevýhodných půjček a dalších záležitostí, které tuto dceřinou společnost zatížily v řádu miliard korun nevýhodnými úvěry. Dozvídáme se současně, že pan Bakala, který doposud vlastnil většinově OKD, utíká z Evropy. Dozvídáme se, že urychleně prodává svá aktiva na Ukrajině, dozvídáme se, že prodává podíly ve své společnosti LBM, která obchoduje s luxusním zbožím tady v Pařížské ulici, že shání kupce na vydavatelství Economia a administrativní komplex Forum Karlín, kde vydavatelství sídlí. Z druhé strany se dozvídáme, že velký zájem obchodovat v Jihoafrické republice. Jinými slovy si to překládám - pan Bakala strach a utíká z dosahu justice Evropské unie a České republiky. Z tohoto pohledu a z informací, které v posledních dnech pronikly do médií, to je, že NWR jde dobrovolně do likvidace a že vlastně skončí bez jakýchkoliv zdrojů, bez jakýchkoliv možností řešit finanční problémy své dcery, se snaží vlastníci OKD utéci od zodpovědnosti. O to více mrzí, že česká vláda odkládá řešení, které slibovala, že bude činit vůči horníkům, a nechává je ve vzduchoprázdnu, čekajíc na rozhodnutí správce. To považuji za docela velkou chybu a byl bych velice rád, kdyby se vláda k tomu postavila čelem, informovala nás o krocích, které jsou činěny, informovala nás o stavu vyšetřování, které vede protikorupční policie v této společnosti, informovala nás také o tom, co míní činit ve věci řešení neutěšené situace zaměstnanců OKD. Proto si dovolím navrhnout bod 255 pracovně nazvaný OKD, který byl již projednáván, ale nebyl ukončen, zařadit na 10. 11. na čtvrtek jako druhý, pevně zařazený bod. Děkuji vám za podporu. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová děkuji a nyní prosím s přednostním právem předsedu strany TOP 09 Miroslava Kalouska. Prosím, máte slovo, pane poslanče. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo. Promiňte, dámy a pánové, že zdržuji, ale vzhledem k tomu, jak probíhá v posledních týdnech veřejná diskuse, nepokládám za možné některé výroky ponechat bez korekce. Pan poslanec Luzar navrhl tento bod s tím, že na jeho konci by Poslanecká sněmovna měla vládě uložit příslušné kroky. Vláda se Poslanecké sněmovně zodpovídá. Poslanecká sněmovna vládu kontroluje, schvaluje či neschvaluje její zákony. Poslanecká sněmovna může vládě vyslovit nedůvěru, a tím ji přimět k demisi, ale nemůže nic ukládat. Může pouze doporučovat. To jsou ty drobné nuance těch jemných brzd a pojistek našeho demokratického systému, který se stále tak velmi složitě a krkolomně učíme chápat. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Černochovou. Prosím, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities