ps2013-050-06-009-058.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-26 ps2013-050-06-009-058 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.10 hodin) Ještě zmíním , že svým záměrem je návrh novelizace v mnoha ohledech potřebný a mnohé změny přinášejí pro sektor stavebnictví alespoň částečné zjednodušení . Proto jsem pro propuštění novely do druhého čtení . Nelze ovšem tvrdit , že by návrh zákona přinášel zásadní koncepční zjednodušení a zkrácení povolovaných procesů . Tak jak tady zmínila paní ministryně , MMR se o to snažilo , ale v některých případech narazilo zase na ostatní ministerstva . Obsahuje také několik ustanovení , jež je třeba na výborech učinit předmětem debaty a případně návrh zákona doplnit pozměňovacími návrhy . Jak už jsem se díval do systému , tak pět pozměňovacích návrhů už je tam zaneseno . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , do které máme pět písemných přihlášek . Úplně první je přihlášen pan poslanec Jiří Petrů . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jiří Petrů Vážené dámy a pánové , vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , na novelu stavebního zákona jsme netrpělivě čekali víc než rok . Každý , kdo někdy v životě něco stavěl , musí dobře znát byrokracii spojenou s umístěním stavby a se stavebním řízením . Osobně jsem uvítal , když paní ministryně jako jeden z hlavních přínosů novely představila zjednodušení povolovacího řízení pro malé stavebníky , tedy pro lidi , kteří si chtějí postavit rodinný domek nebo třeba provést nějaké stavební úpravy v bytě . Proto jsem zběžně nahlédl do novely stavebního zákona , jaké změny pro malé stavebníky přináší . Když se podíváme na paragrafy , které jsou klíčové především pro malé stavebníky , tedy na § 79 odst . 2 a na § 103 , nevidíme prakticky žádné podstatné změny . Výjimku z územního a stavebního řízení nově dostává plot do dvou metrů výšky , pokud nesousedí s veřejným prostranstvím a pokud je v zastavěném území . To může na první pohled vypadat jako zjednodušení , ale jen pokud půjde o plot mezi sousedy , kteří se dokážou dohodnout . Pokud narazíte na potížistu , který dělá naschvály , bude vám asistence stavebního úřadu naopak citelně chybět . Dalším zjednodušením má být , že územní rozhodnutí a stavební povolení nebudou vyžadována u prodejních stánků a slavnostní výzdoby budov , pokud nebude umístěna na dobu delší než 30 dnů . To zní bohulibě , ale proč právě 30 dnů ? Proč ne třeba 45 nebo 60 ? Je to totiž evidentně záměr předkladatele usnadnit instalaci vánoční výzdoby ve městech a obcích , ale chybí mu tu opora v praxi . Další výjimky získaly menší zemědělské stavby , také stožáry pro vlajky do výše nad 8 metrů viz § 103 písm . e ) bod č . 19 . Novela skutečně odpouští stavební povolení či ohlášku stožáru nad 8 metrů . Chcete - li stožár kratší , tak o stavební povolení či ohlášku musíte žádat . Stavby pro bydlení a rodinnou rekreaci o ploše nad 150 metrů čtverečních bude nově možné stavět na základě ohlášení . To dosud možné nebylo . Pro územní řízení bude ale vždy potřeba dokumentace od autorizované osoby , potřebná vyjádření dotčených orgánů a účastníků řízení . Stavební řízení trvá měsíc až dva , při ohlášení by měl stavební úřad do 15 dnů vydat stavební souhlas . Stavební úřad však bude muset stejně stavbu posoudit , tedy přezkoumat všechny náležitosti žádostí . Stavební úřady budou zahlceny a o plnění některých lhůt si nedělejme žádné velké iluze . Stavba rodinných domů na ohlášku a bez kolaudace může působit jako skvělý krok . Napadá mě ale , jestli na takové stavby půjde vůbec čerpat hypotéku . A jestli tedy vůbec malí stavebníci z řad občanů , kteří jen zřídka financují stavbu domu bez bankovního úvěru , o takové zjednodušení stojí . Banky přece budou nějakou dokumentaci či doklad o dokončení stavby bezpochyby vyžadovat . A bude nutné najmout si minimálně autorizovaného inspektora , který nějaký papír vyrobí , a ten papír bude zase něco stát . Je to zjednodušení ? Bez úvěru staví málokdo a ne každá banka vám dá úvěr bez stavebního povolení . V novele se sice upravuje postup pro ohlášení stavby stanovený v § 105 , ani to ale nepřináší žádnou výraznou výhodu a úbytek papírování ani pro stavební úřad , ani pro stavebníky . Mám - li shrnout postřehy k novele týkající se právě malých stavebníků , myslím , že před sebou máme návrh zákona , který nijak podstatně nezjednodušuje požadavky na stavebníky a příslušné úřední procesy . Rozumím tomu , že při projednávání novely hrály významnou roli zájmy různých ministerstev . Je taky ale evidentní , že bude nutno podrobně projednat novelu ve výborech , jak tady zaznělo od kolegy zpravodaje . Konstruktivním řešením však podle mého názoru je začít pracovat na komplexní rekodifikaci stavební legislativy s jasným zadáním : zjednodušit a zrychlit příslušné povolovací procesy . Jsem proto přesvědčen , že by Poslanecká sněmovna měla takové zadání pro vládu podpořit tím , že ve třetím čtení přijmeme doprovodné usnesení . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jiřímu Petrů . Nyní se slova ujme pan poslanec Jan Klán , připraví se pan poslanec Karel Rais . Prosím , pane kolego , máte slovo . Poslanec Jan Klán (Klade na řečnický pultík objemnější složku.) Děkuji za slovo . Hezký podvečer , vážený pane místopředsedo , páni ministři , paní ministryně , kolegyně , kolegové . Tak jsem se konečně dočkal toho nového stavebního zákona , akorát jsem byl překvapen jeho poměrně tloušťkou , jak je rozsáhlý a kolik různých zákonů se v něm bude upravovat . Tak to mě poměrně docela překvapilo . Je to poměrně složitá materie . Tím neříkám , že je samotný zákon nějak dlouhý , ale jak má dopady všude možně , tak se to poměrně hodně roztahuje . Víte , já jsem si nechal vypracovat stanovisko jednoho stavebního úřadu na malé obci , aby se taky na tu problematiku podívali oni trošku z jiného pohledu , a to z jejich praxe , a co od toho zákona očekávají . Já potom ještě položím samozřejmě paní ministryni několik otázek , které se budou týkat liniových staveb , eventuálně malých stavebních úřadů . Ale nyní vám přečtu ono stanovisko , které jsem obdržel z jednoho stavebního úřadu . Předložená novela měla za účel zjednodušit , zpřehlednit a zrychlit povolování staveb , protože tyto procesy jsou v naší zemi ve srovnání se sousedními státy jedny z nejpomalejších . Návrh novely však podle názoru onoho stavebního úřadu viditelné urychlení ani zjednodušení nepřinese . Připravovaná novela stavebního zákona je již druhá rozsáhlá novela od platnosti nového zákona č . 183 / 2006 . Pokud si dobře pamatuji , tak poslední velká novela stavebního zákona proběhla v roce 2011 , 2012 v minulém volebním období , když jsem tady také byl . Tak jsme to tady poměrně dlouho a obsáhle řešili . Hlavní novinkou v této novele stavebního zákona je tzv . koordinované řízení , které slučuje územní řízení , stavební řízení a proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA . Tuto ideu vítáme , protože míří k tomu , aby jedna stavba dostala jedno povolení na jednom úřadě . Dle našeho názoru koordinované povolení k řízení není úplně dotaženo tím , že stále přetrvávají speciální stavební úřady , mezi něž se státní správa tříští . Jsme přesvědčeni , že zásadní překážkou ve zrychlení obstarání povolení je nedostatečné vymezení práv tzv . dotčených orgánů státní správy a účastníků řízení . Přetrvávající nechvalně známý systém mnoha dveří , ve kterém si stavebník sám zajišťuje stanoviska různých orgánů státní správy , vede k tomu , že faktické rozhodování o stavebním záměru se přesunulo mimo stavební úřady . Ty jsou pak jen jakýmisi pošťáky závazných stanovisek jiných dotčených úřadů , jejichž požadavky se dál mezi sebou větví a řetězí . Uvedu jeden příklad . K novostavbě rodinného domu musí stavebník kromě závazného stanoviska orgánů ochrany zemědělského původního fondu , stanoviska orgánu požární ochrany , stanoviska orgánu ochrany veřejného zdraví získat povolení k vjezdu na stavební pozemek , k jehož získání musí předem obstarat vyjádření majitele komunikace , ke kterému ještě předtím musí mít již připraveno vyjádření správce komunikace a stanovisko Policie ČR . Tento řetězec zabere v praxi mnoho měsíců . Řízení je pak z podstaty nekoordinované mezi rozdílné zájmy různých institucí . Navrhovaná novela stavebního zákona sice přinese mírné zlepšení , nicméně k vyřešení jádra problému nepřispěla .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities