|

ps2013-050-06-008-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-26 ps2013-050-06-008-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 /sněmovní tisk 921/ - prvé čtení

Date2016-10-26
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050202.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   15 < Page 16 > 17

beru trošku s rezervou seznam staveb. tomu rozumím, že je to politicky výhodné, a dělá to každá vláda, v této větě jsem kladl důraz na slovo každá. Ale je fakt rozdíl, jestli dálnici začneme dělat v říjnu 2017, nebo v dubnu 2017. To se asi shodneme. A zase říkám, že každá vláda říká, že je to 140 km nových dálnic, i kdyby příští rok najely u D11 jenom bagry, jak tam byl pan premiér, a pak zase bagry odjely a tři měsíce se nic nedělo, jestli si vzpomínáte. Ale to je hrozně dávno, když tam byly bagry poprvé, ale tehdy jsme mohli říct, že jsme zahájili x kilometrů nové dálnice. Mnohem důležitější parametr je, kolik kilometrů nových dálnic se otevře, to si myslím, že je mnohem důležitější. A zase, kdo se v tom trošku vyzná od stavebního zákona přes projektovou přípravu, soutěž, realizaci, tak , že žádná vláda neotevírá tu stavbu, kterou zahajuje. Za čtyři roky se to stihnout objektivně nedá. Takže pokud řekneme, že se letos otevřelo málo úseků dálnic, nechci říkat, že je to absolutní nula, nejsem si v tuto chvíli úplně jistý, ale mám pocit, že tomu tak je, tak to je samozřejmě věc, která nebyla způsobena v loňském roce. To, že jste díky EIA odložili mnohé další stavby, a teď nemluvím o těch deseti, devíti, které mají v této chvíli výjimku, ale mluvím o ostatních devadesáti, tak ty budeme zahajovat podle tiskových zpráv Ministerstva dopravy v roce 2017, 2018, 2019, 2020. Kdyby to byla pravda, tak vlastně za pět let máme asi dalších patnáct set kilometrů dálnic. Takový plán ani není ani celkem, kolik dálnic může vzniknout. Kolegové mluvili o výdajích na vědu a výzkum. A opět se tady ukazuje, jak je hezká věda, statistika a matematika, je dobře, že bude povinná maturita, protože vždycky záleží na tom, který ukazatel zvolíte. Ano, pan premiér pravdu, v absolutních číslech se zvyšují výdaje na vědu a výzkum proti roku 2016. Ano, kolegové, jako pan docent Svoboda, mají pravdu, protože v poměru k HDP se výdaje na vědu a výzkum neblíží roku 2013. Oba výroky jsou pravdivé a záleží jenom na nás, kterou statistiku, který pohled chceme akcentovat. Vláda logicky akcentuje srovnání s loňským rokem, opozice logicky akcentuje srovnání s rokem 2013. Pokud bychom se blížili 1 % HDP, tak zjednodušeně je to někde 15,5 mld., když vyjdu z čísla Ministerstva financí, jak odhaduje výši HDP na letošní rok. A není to dobrá zpráva pro Českou republiku. Myslím si, že mnohem důležitější je ten ukazatel k HDP. Protože v okamžiku, kdy ekonomika roste, my to sice zvedáme v absolutních číslech, ale relativně, to znamená poměrově, to klesá, znamená to jediné - pro vládu to nižší prioritu než ostatní výdaje. jsme se tady bavili, že celkové výdaje rostou o 130 mld. proti roku 2013. Z toho 1,5 mld. na investice a 135 mld. na něco jiného. A bohužel to není věda, výzkum a inovace. To je zase věc, která by se dala podpořit, a ta částka je nesmyslně vysoká, to víme všichni, že kdyby se tam napsala, tak reálně se proinvestovat příští rok nedá. na těch dvou příkladech jenom poukazuji, jak se míjejí slova s čísly a s fakty. A bohužel priority vlády jsou jiné než investice a výdaje do vědy, výzkumu a inovací. Vím, že šance je poměrně malá, ale myslím si, že návrh na vrácení vládě k dopracování si zaslouží podporu. A opravdu se těším možná na poslední schůzi tohoto volebního období v září příštího roku, kdy budeme mít před sebou výsledky hospodaření státu za osm měsíců, a můžeme si docela jistě prognózovat, zda bude příští rok schodek 60 mld., nebo nižší, a kdo měl pravdu v debatách. A to si přejeme i jako opozice, aby se příští rok v oblasti kapitálových výdajů a investic dařilo mnohem lépe než v letošním roce. To, že budeme v polovině funkčního období a ta je vyčerpanost peněz poměrně malá, nepřekvapuje. Je to takový evergreen, pravidla jednak bruselská, jednak naše jsou poměrně složitá a je to vlastně obdobná situace jako v roce přibližně 2010, když si vezmeme programovací období 2007-2013. A zase přijdou hasiči, zase přijdou zachránci, kteří v roce 2020, 2021 a 2022 budou zachraňovat tu 80, ministr životního prostředí 100 mld., ministr dopravy 50, a budou to zachraňovat. Místo abychom tuhletu falešnou optiku opustili, bavili se, proč máme tolik měkkých projektů, zda je to pro českou ekonomiku a Českou republiku to pravé a jestli ty tvrdé investiční projekty jsou ty správné a jestli byly efektivní. To je mnohem důležitější debata než to, jestli jsme vyčerpali 10, nebo 11 procent, nebo 9. A měli bychom naši debatu a pozornost upřít k efektivitě výdajů. se budu opakovat, říkal jsem to tady asi třikrát nebo čtyřikrát, nepřipravujeme se na období po tomto programovacím období. Je to naposled. Takže ještě tato, příští nebo přespříští vláda budou zachraňovat evropské miliardy, ale od roku 2023 nebude takřka co zachraňovat. A například výdaje v oblasti dopravní infrastruktury skokově spadnou, možná na polovinu. Řešení by mělo být postupné, jak nahradit tyto evropské fondy, protože skokové řešení bude buď bolestivé pro uživatele infrastruktury, anebo dramaticky poklesnou investice a peníze na opravu a údržbu dopravní infrastruktury. Nic mezi tím. Opakovaně jsem vyzýval pana ministra dopravy, zahájíme debatu, kterou nemůžeme ani ukončit v tomto volebním období. Dokud se nedohodneme na základních principech, jak to bude od roku 2023 v dopravní infrastruktuře, tak pak bude pozdě. A ta debata nebude jednoduchá, bude složitá a bude trvat dlouho. Protože jednoduché řešení v této oblasti neexistuje. Na několika číslech a na vybraných parametrech jsem vám ukázal, že ten rozpočet je skutečně předvolební. Je to docela logické. to nijak příliš nekritizuji. A skončím poznámkou. Pan ministr financí Andrej Babiš je velmi často považován dnes za nejsilnějšího politika v České republice podle různých průzkumů, komentářů tady z kuloárů. myslím, že to neslyší poprvé ani naposled. Kdyby to byla pravda a kdyby skutečně stál o vyrovnaný rozpočet, tak si ho prosadil. 60 mld. schodek je ukázka slabosti ministra financí v naší ekonomické situaci! (Potlesk zprava.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu předsedovi. S přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové František Laudát. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec František LaudátDěkuji za slovo. Pane místopředsedo, dámy a pánové, jenom velice krátce. Co na tomto rozpočtu vadí nejvíce, když je ekonomický boom, tak se asi přidávat učitelům a výkonným složkám, vojákům, policii a podobně, ale co mi vadí, a to tady zaznělo mnohokrát, pan premiér se chlubí, ale pravda je opačná, a to je to, že tato vláda neumí investovat, není schopna investovat a zřejmě neví, co se děje. Velmi často se čeští občané ptají, proč nemají platy, jako mají Němci, když pracují stejně intenzivně, dávají do toho stejnou fyzickou námahu. Hospodářský výbor byl předminulý týden v Bavorsku. Navštívili jsme tam skutečně špičková pracoviště, která organizují koordinaci a spojku mezi vědou, výzkumem, vývojem, inovace a podobně. Upozorňuji vás, že když se podíváte jejich optikou, tím, co se tam děje, na náš rozpočet, tak pane premiére, vy nejdete vstříc těmto inovacím, této moderní společnosti, této bohaté společnosti, ale posíláte celou společnost prostřednictvím rozpočtu přesně opačným směrem. Bohužel pan vicepremiér vlády v této věci není kvalifikován, zjevně to do konce volebního období nedohoní. My se tady asi pokusíme znovu udělat nějakou legislativní iniciativu, Zbytečně jenom kvůli nějakým koaličním mindrákům jste zabili pokus o novelu stotřicítky, na které se podíleli kupodivu topáci a členové hnutí ANO.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities