|

ps2013-050-06-008-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-26 ps2013-050-06-008-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 /sněmovní tisk 921/ - prvé čtení

Date2016-10-26
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050202.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   14 < Page 15 > 16

Poslanec Zbyněk StanjuraHezké odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové, vážený pane premiére i vážený pane ministře. Vy jste tak přišli do sálu jako byste očekávali brzké hlasování. Tak tomu se říká optimismus. Chtěl bych poté, co vystoupilo několik mých kolegů, říct definitivní stanovisko našeho klubu k návrhu státního rozpočtu. Začal bych prosincem roku 2015, kdy jsme projednávali státní rozpočet na rok 2016. a kolegové jsme jménem našeho klubu předložili pozměňovací návrhy, které měly uspořit 30 miliard a snížit plánovaný schodek ze 70 na 40. Ruku v ruce jste je všechny odmítli s tím, že je to potřeba. Včera pan ministr financí oznámil, že bude přebytkový, nebo nejhůře vyrovnaný státní rozpočet v roce 2016. Tak sami zvažte, kdo měl pravdu loni v prosinci. My, kteří jsme chtěli uspořit 30 miliard? A když k tomu připočtu například propad investic za prvních devět měsíců 37 miliard, tak je to skoro ten přebytek, který je ke konci září. 30 plus 37 je 67. Myslím, že na konci října bude přebytek zhruba kolem 70 miliard podle slov pana ministra, která včera přednesl na televizní obrazovce. Letos opět přijdeme se sadou pozměňovacích návrhů, které budou snižovat výdaje. A stejně jako loni je navrhneme přesunout do vládní rozpočtové rezervy, protože jiná možnost v zásadě není v rámci druhého a třetího čtení. A bohužel jsem si skoro jist, že scénář se bude opakovat, že vládní koalice ruku v ruce odmítne všechny návrhy na úspory ve výdajích, abychom příští rok v srpnu nebo v září v ostré volební kampani slyšeli: To sice byl schodek 60 miliard, ale my hospodaříme mnohem lépe. Myslím, že zodpovědnější přístup je, přijdou ty pozměňovací návrhy, je poctivě posoudit a pokud možno je schválit bez ohledu na to, kdo je přednese. Protože jestli ta chyba za rok 2016 mezi plánem a skutečností bude v objemu 70 80 miliard, tak to je významná chyba a významně chybný odhad. Pokud je to v jednotkách miliard, a uvědomíme si, že je 1 250 miliard výdajů přibližně, tak 1,25 miliardy je jedno promile. To se prostě stane. To nikdo nemůže říkat, že se dají naplánovat příjmy a výdaje státního rozpočtu lépe než s chybou jednoho promile. Ale v okamžiku sedmdesáti osmdesáti miliard nejste v promilích, ale jste v procentech někde zhruba kolem 5 %. A to je chyba, která se při dobrém sestavení rozpočtu dělat nemá. Vycházím opět ze slov pana ministra, který říkal, jaký bude pravděpodobný výsledek hospodaření státního rozpočtu v roce 2016. Současně když se podíváte do součástí předloženého materiálu, který se jmenuje Makroekonomická prognóza, a je to základní materiál, se kterým každá vláda, každé Ministerstvo financí přichází, a na základě této prognózy sestavuje návrh rozpočtu, odhaduje daňové příjmy, ale také například dávky nezaměstnanosti a podobně, tak zjistíte, že podle této prognózy, a na tom se shoduje nejenom Ministerstvo financí, ale i ostatní renomované instituce, růst bude větší než 2 % HDP. A teď si položme jednoduchou otázku. Letos vyrovnaný státní rozpočet. Příští rok nás čeká ekonomický růst. A jaký je plán? Logicky by měl být přebytkový. Možná mírně, ale přebytkový. A vláda naprosto nelogicky přináší schodek, nebo návrh schodku ve výši 60 miliard. Je škoda, že zatím se do debaty nezapojil nikdo z vládních poslanců, s výjimkou pana premiéra, pana ministra financí a pana zpravodaje předsedy rozpočtového výboru. Jako by nikdo z vás neměl k rozpočtu co říci. Například obhajovat tu nelogičnost, kterou vidíme my, že letos nula, příští rok růst a plán minus 60 miliard. tomu i rozumím, protože se to velmi těžko obhajuje v takhle jednoduchém pohledu, protože první čtení slouží k tomu, abychom projednali ty základní parametry, určitě bude dostatek času v druhém čtení, abychom podrobně rozebrali zejména plánované provozní výdaje. A tam ta úspora je obrovská, nebo možná úspora obrovská. (Zvyšuje se hladina hluku v sále. Poslanci se mezi sebou baví, někteří hlasitě telefonují.)Když jsem poslouchal pana premiéra, tak on měl pravdu, když říká, že v plánu na příští rok je o 25 miliard investic víc než v roce letošním podle plánu. To nikdo nemůže zpochybnit. Tabulka je k dispozici všem. Je to tabulka Ministerstva financí. (Ukazuje papír.)Ale podívejme se, jak to vypadá od roku 2012 s investicemi. Na letošní rok byl totiž ten původní návrh, pak byl v průběhu roku upraven, mimořádně nízký. 78,5 miliardy. Tak to není žádný problém to navýšit o 25 miliard. Patřím k těm, kteří hodnotí výsledky státního rozpočtu skutečně v prvním lednovém týdnu, protože jednotlivé dílčí měsíce jsou sice nějakým vodítkem, ale nedávají úplný obraz o hospodaření státu. na rozdíl od pana ministra, který zřejmě k dispozici k včerejšímu nebo předvčerejšímu datu, mám poslední data k dispozici, ta, která publikovalo Ministerstvo financí na začátku října, s výsledkem za prvních devět měsíců. Jsou to data veřejně přístupná a věřím, že mnoho poslanců s nimi pracuje a pravidelně si ty zprávy pročítá a porovnává... Možná bych požádal ty, které to nebaví, že by mohli mluvit jinde. Místopředseda PSP Petr Gazdík plně souhlasím. Prosím o klid v Poslanecké sněmovně. Přeneste prosím své hovory do kuloárů. Děkuji. Poslanec Zbyněk StanjuraVím také, že mnohé investice se účtují na konci roku, na konci stavební sezóny. Ale můžu vyjít jenom z těch prvních devíti měsíců. A tam byl propad proti loňskému roku 37 miliard investic. Nebo nenaplněnost 37. To plnění bylo mimořádně nízké. A přestože jsem příznivec přebytkových a vyrovnaných rozpočtů, tak si nemyslím, že by to bylo tím, že zaškrtíme investice. Čísla z materiálu Ministerstva financí hovoří jasně. V roce 2013, kdy ještě doznívala celosvětová ekonomická krize, byla skutečnost 113,6 miliardy. V roce 2013, kdy opět ještě ten rok se charakterizovat jako poslední rok krize, stagnace, recese, jak to nazvěte, 102,3 miliardy. A dneska pan premiér vlastně po čtyřech letech ekonomického růstu slavnostně oznámí, že na příští rok se to zvyšuje, sice oproti loňsku o 25 miliard, ale ta cifra je 103,7 miliardy, což je o celých - bych řekl směšných - 1,5 miliardy více než v roce 2013. 1,5 miliardy více na investice oproti roku 2013. V položce mzdy pro státní zaměstnance, v této jediné položce, je proti roku 2013 plus 28 miliard. A myslím, že pro českou ekonomiku by bylo dobře, kdyby připustil tento schodek, aby ta čísla byla naopak, aby investice proti roku 2013 například vzrostly o 28 miliard. To by byla určitě dobrá zpráva a byl by to jeden z argumentů, které byste mohli používat jako vládní poslanci, proč je ten navržený schodek tak vysoký. Bohužel to tak není. A bohužel taky platí, že v debatě jsou to jenom čísla. Dal jsem si tu práci a porovnal jsem si tiskové zprávy Ministerstva dopravy z minulých tří let s tou letošní. Každý rok zahajujeme ty samé stavby - podle plánu tedy, musíme si říct. Myslím si, že to mají v počítači, v tom Wordu, control shift ins, pozor, změňte letopočet, to není na sobotu. A je to tam. (Pobavení některých v sále.)A my přece všichni chceme, aby se ty stavby zahájily. Nepřeme se, které dálnice. Možná se přeme o prioritě, která být první. mám oblíbenou R35 a potom silniční okruh kolem Prahy. To si myslím, že jsou dvě nejdůležitější stavby pro celou republiku. Ale je to pořád dokola. A vy se sice smějete, ale k smíchu to moc není. Bohužel. Navazující zákon, který budeme projednávat v prvém čtení, by tomu mohl pomoci. Uvidíme, jaký bude závěrečný tvar. Ale je to jedna z příčin dlouhodobých. Abych byl spravedlivý, není to minus pouze této vlády, ale i těch vlád předchozích, že se nám nedařilo zjednodušit stavební řízení. A uvidíme, jak dopadne tento pokus, protože odpor bude veliký. Ty ideologické skupiny, které v zásadě brání kvůli svému ideovému pohledu na svět každé stavbě, se nebudou chtít smířit s tím, že budou moci například vstupovat pouze jednou do toho řízení, protože jim vyhovuje stávající stav, že do toho vstupují opakovaně - územní plán, zásady územního rozvoje, územní rozhodnutí, stavební povolení, EIA. Určitě byste ještě doplnili, kde všude to je. Ty procesy se opakují a stavby se oddalují a oddalují.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities