|

ps2013-050-05-002-139.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-25 ps2013-050-05-002-139 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

139. Návrh poslanců Jana Birke a Romana Sklenáka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 888/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-10-25
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/139
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050160.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6

Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu ministrovi, který tím otevřel znovu rozpravu. A hlásí se s přednostním právem pan předseda Stanjura, po něm pan poslanec Birke. Prosím, pane předsedo. Poslanec Zbyněk StanjuraTak pan ministr chtěl otevřít rozpravu, je třeba říct. Jinak kdyby si včas načetl zkrácení lhůty, tak neměl potřebu mi říkat. Pane ministře - vás můžu oslovovat přímo - to je typické, o koze a vy o voze. Vy moc dobře víte, že mluvím o memorandu Fischerovy vlády, které bylo pro období 2009 2019. My jsme tomu odolávali, vy jste tomu podlehl. Vy jste do toho rozpočtu dal ty peníze, které chtěly kraje, my ne. To je prostě pravda. A to, že vlastně umožňujete, že ty peníze budou bez soutěží... Kdybyste aspoň v smlouvě, kterou chystáte, nebo jste podepsali, fakt skutečně nevím, zakotvili povinnost krajů soutěžit, tak byste měl pravdu, že se uvidí, kdo ten státní příspěvek vlastně využije, a že proběhne nějaká férová soutěž. Vy moc dobře víte, že soukromí dopravci tam tu podmínku chtěli. A taky moc dobře víte, že ta podmínka tam není. Není tam ta podmínka. Tak si tady nevykládejme pohádky a řekněme to na rovinu. Vláda si tímhle chce podporovat svoji firmu na úkor ostatních. Proč ne, když se na tom shodneme, ale zase - obešel se zákon, nic takového v zákoně není, je to závazek na deset let, takže asi do roku 2029. Opravdu si myslíte, že je politicky korektní v roce 2016 přijímat smlouvy do roku 2029? Bez debaty v Parlamentu, bez debaty s opozicí? nevím, jak by ta debata dopadla, ale vůbec nemáme šanci se k tomu vyjádřit. A to jsou asi čtyři vlády, kterých se to týká. A to vám je úplně jedno. A říkám, ani jste tam nezakotvili povinnost soutěžit. Pokud se mýlím a je to tam, tak se vám tady hned omluvím. Ale podle mých informací - samozřejmě neznám text těch smluv, ale z veřejné debaty jsem zjistil, že tam ta povinnost prostě není. Že kraj na to nárok, že to stát bude podporovat. Je správné, že stát podporuje regionální železniční dopravu, aby někdo nechytal za slovo, že tam chci dát nulu, ale mělo by se soutěžit. A pokud chce mít někdo dlouhodobý závazek, tzn. mandatorní výdaj státního rozpočtu, tak by to neměl dělat takhle pokoutně bez Sněmovny. To je všechno. Copak jsme měli možnost o tom debatovat, jestli deset let, nebo patnáct? Mně přijde patnáct lepší doba, i vzhledem k tomu, na jakou dobu by se mělo soutěžit provozování tratí. Ale pak mají být jasná pravidla, jak se to bude soutěžit, protože to jsou peníze daňových poplatníků. A ta soutěž prostě zkvalitňuje služby a současně taky snižuje cenu. Takže na tom vydělá cestující. A vy jste podepsali smlouvy... Nebo nevím, jestli jste je podepsali. Vy jste nám to ani neřekli tady v Sněmovně, že tady vyrábíte mandatorní výdaje státního rozpočtu do roku 2029. Tak teď samozřejmě v debatě jsem znevýhodněn, protože vy ty smlouvy znáte a ne. A není to tím, že jsem si je nepřečetl, ale protože jsme je nedostali. Pak ta debata není férová. se cítím v nevýhodě, logicky. A jsem to tady dal jenom jako příklad, se nebavíme o memorandu s Českými dráhami a o podpoře regionální železnice. jsem to dal jako příklad, že se nám množí takové divné tvary jako memoranda, protože to použili předkladatelé tohoto návrhu zákona. Můžeme o tom debatovat jindy. bych byl pro, aby se takový bod iniciativně zařadil, mohl by se jmenovat podpora osobní železniční dopravy v příštích patnácti letech, abyste aspoň informoval Sněmovnu, co jste vlastně připravili, jak to vlastně bude. Zatím jsem se dočetl, že chystáte státní půjčovnu vlaků, což taky nevím, jestli je to pravda, protože když ten materiál nemám před sebou, tak nevím. Taková ta představa - stát si nakoupí vlaky a bude je půjčovat dopravcům... No to tedy jsem docela překvapený. A to padlo dokonce. Ale když o tom nedebatujeme, tak se nezlobte, vy to možná máte v rámci koalice vydiskutované, ale my se nic nedozvíme. Proto vám to může připadat, že se pak ptáme. My se ptáme proto, že ty informace prostě nejsou k dispozici. Ale když se vrátíme k tomu návrhu zákona - a k tomu pan ministr zatím zarytě mlčí, jsem očekával, že nám řeknete zkušenost s těmi soutěžemi. Přítel na telefonu z ministerstva to mohl napsat, jak to je přesně. vím, že to nemůžete mít v hlavě teď, když na vás vysypu řekněte mi, kolik je smluv, kolik se ušetřilo. Tomu přece rozumím. Ale o tom mluvíme zhruba hodinu a vy pak řeknete - chci ještě něco říct k tomu memorandu. Ale k tomu předmětnému návrhu zákona kdybyste aspoň v obecné rovině řekl a potvrdil naše přesvědčení, nebo náš názor, že ty soutěže vedou k úspoře a že v nich ministerstvo chce pokračovat. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Stanjurovi i panu ministrovi. Pane ministře, hezky jste nám otevřel tu rozpravu. Prosím, pan poslanec Birke. Poslanec Jan Birke děkuji mockrát, vážený pane předsedající. bych chtěl poděkovat panu ministrovi za otevření rozpravy. Vám všem se chci omluvit za to, že jsem se nechal unést díky tomu, že jsem přemýšlel nad tím, proč se vlastně neskloňuji, a tím jsem zapomněl na to požádat vás o zkrácení lhůt na třicet dnů. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci. Eviduji jeho návrh na zkrácení lhůty. Mám tu ještě s faktickou poznámkou pana poslance Kudelu. Pane poslanče? Ne. To jste jenom šimral tlačítko. Odmazávám vás tedy. Děkuji. A to byl zatím poslední přihlášený do rozpravy. Jestli se někdo další nehlásí, rozpravu končím. Vrátíme se k hlasování. jsme návrh přikázali garančnímu výboru, kterým je hospodářský výbor, a pan poslanec Bendl navrhl, abychom hlasovali o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Je tady opět žádost o odhlášení. Odhlašuji vás všechny. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Zahajuji hlasování o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, tak jak to navrhl pan poslanec Petr Bendl. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 168, přihlášeno je 129 poslankyň a poslanců (dle tabule 130), pro 92, proti 16. Návrh byl přijat. Poslední návrh, který budeme hlasovat, je návrh na zkrácení lhůty o třicet dnů na třicet dnů, jak jej navrhl pan poslanec Jan Birke. Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty na třicet dnů. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 169, přihlášeno je 131 poslankyň a poslanců, pro 70, proti 41. Návrh na zkrácení lhůty byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu, dále výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a lhůta k projednání byla zkrácena na třicet dnů. Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu. Dalším bodem našeho jednání je bod číslo

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities