|

ps2013-050-03-004-262.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-20 ps2013-050-03-004-262 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

262. Ústní interpelace

Date2016-10-20
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/262
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050102.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji vám. Nyní požádám paní poslankyni Kovářovou a připraví se paní poslankyně Havlová. Prosím. Poslankyně Věra KovářováVážený pane ministře, jedním z témat krajských voleb, a to nejen ve Středočeském kraji, byla výstavba obchvatu měst, která se bohužel dlouhodobě nedaří. Rozhodně ne tak rychle, jak by bylo žádoucí. Se starostou Dolních Břežan Věslavem Michalikem jsme se shodli, že pokrok bude jen obtížně realizovatelný beze změny fungování Státního fondu dopravní infrastruktury. Konkrétně jde například o to, že Státní fond dopravní infrastruktury by měl podporovat výkup pozemků pro výstavbu obchvatů na silnicích II. třídy. Jaký je váš názor na tuto změnu? Jste ochoten ji podpořit? Je realizovatelná? Pokud ne, co brání? Děkuji za odpověď. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji a požádám pana ministra Ťoka o odpověď. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení páni poslanci, úvodem bych rád uvedl, že podle ustanovení § 9 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, je vlastníkem silnic II. a III. třídy kraj, na jehož území se silnice nacházejí. Podle zákona o SFDI je možno z prostředků SFDI vykupovat pozemky pro novostavby silnic II. a III. třídy. Tyto finanční prostředky jsou poskytovány vždy se souhlasem vlády. Jedná se o strategické stavby s celorepublikovým významem. Pro úplnost dodávám, že podle pravidel pro financování oprav silnic II. a III. třídy pro rok 2016 lze finanční prostředky poskytnout pouze na opravy, rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. třídy. V připravovaných pravidlech pro financování oprav silnic II. a III. třídy pro rok 2017 se zvažuje možnost využít finanční prostředky SFDI také pro financování výkupu pozemků pod stávající infrastrukturou, ale závisí to na finančních možnostech rozpočtu SFDI. V letošním roce byla pro financování oprav, rekonstrukcí, modernizaci silnic II. a III. třídy ve vlastnictví krajů vyčleněna z rozpočtu SFDI celková částka 3 mld. Z této částky bylo dosud ze strany krajů vyčerpáno cca 1,3 mld., což je zhruba 43 % finančních prostředků. A co se týče vaší otázky. Víte, původně záměrem legislativce při zřizování SFDI bylo, aby tento fond měl na starosti tranzitní komunikace, to jsou komunikace dálničního typu a I. tříd. Co se týče krajů, tak kraje by měly financovat výstavbu dvojek a trojek z rozpočtového určení daní, které by měly preferovat to, co kraj potřebuje, a tam, kde to potřebuje. Jinými slovy využívat peníze SFDI bez toho, že by se mohutně napumpoval penězi, aby tyto věci mohl taky financovat, nelze. Minulé vedení Asociace krajů říkalo, že by chtěli pravidelný příspěvek z tohoto fondu a že přijdou s nějakým koncepčním řešením. Zatím jsem takové koncepční řešení neviděl. Osobně si myslím, že by se ty věci měly rozdělit. Jestliže vlastník jsou kraje, tak kraje by měly dostat v rozpočtovém určení daní dostatečné peníze. A teď je jen otázka možná politické debaty, zdali ty peníze by měly být účelově vázány na investice do komunikací, anebo je to otázka svobodné vůle zvolených zástupců kraje, jestli si řeknou, kam ty peníze pošlou, co udělají. Jestliže v minulosti preferovaly jiné náklady nebo jiné cíle, které chtěly profinancovat, než byly silnice, a ty vždycky počkaly, tak teď říkat, že ten problém vyřešit znovu stát, asi není úplně to pravé ořechové. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Prosím, paní poslankyně, vaše doplňující otázka. Poslankyně Věra KovářováŘíkal jste, že zkrátka a dobře původní záměr SFDI byl ten na tranzitní komunikace. Vzhledem k tomu, že nárůst dopravy je opravdu obrovský a nárůst potřeby výstavby obchvatů je také obrovský, zda by stát v tomto případě neměl krajům pomoci, protože ony na to skutečně nemají peníze. Zda byste se tedy nemohli zamyslet, jakým způsobem by se dalo krajům takto pomoci, protože změna rozpočtového určení daní je opravdu komplikovaná. V této souvislosti jsem se ještě chtěla zeptat: S problematikou pozemních komunikací se na vás obrátilo Sdružení místních samospráv. Objednali se k vám na schůzku a vy jste ji deset minut před zahájením bez omluvy a zdůvodnění zrušil. Znamená to tedy, že Ministerstvo dopravy nemá zájem jednat s obcemi a městy a organizacemi, které je zastupují, o tomto tématu? Nebo šlo o politováníhodný exces? Děkuji za odpověď. Místopředseda PSP Jan BartošekTaké vám děkuji. Prosím, pane ministře. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, jenom jedno zamyšlení. Víte, problém těch obchvatů měst je samozřejmě velký. On je i na jedničkách, je i na dvojkách. A je to bohužel věc, která se koncentruje teď v tomto období. Protože si pamatuji, že před 10, 15 lety všechna města říkala: My žádný obchvat nechceme. My chceme, aby doprava jezdila přes naše město, protože tady máme naše podnikatele, kteří tady mají obchody, a my chceme, aby zákazníci, kteří projíždějí městem, tam zastavili a dělali jim tržbu. Pak se to v jednom okamžiku přehodilo a všechna města říkají: My chceme obchvat. Takže těch okamžitých požadavků je teď prostě přehršel a těžko se to řeší. Co se týká schůzky, o které jste mluvila - si toho nejsem vědom. Jsem si vědom jediné schůzky, kterou jsem takto zrušil kvůli pracovním důvodům. Ale to byla schůzka, kterou se mnou chtěl pan europoslanec, a vůbec se neměla týkat obchvatů. Takže že bych s někým nechtěl jednat, o tom si nejsem úplně jistý. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Nyní požádám paní poslankyni Havlovou a připraví se pan poslanec Holeček. Prosím. Poslankyně Olga HavlováDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, dostala se ke mně taková zpráva, a proto bych na vás měla tento dotaz: Jak je možné, že společnost, která zajišťuje veřejnou službu, což meziměstská doprava je, může vlastnit firma s tzv. anonymními akciemi, když od roku 2014 je zákonem toto zakázáno? Jedná se o společnost Dopravní a stavební holding, a. s., a tomu patří ČSAD v Karviné, Havířově a Frýdku-Místku. Navíc to není jediný problém, který je spojen s touto společností. Další zvláštností je, že tato firma dostávala dotace v roce 2013 ve výši 280 mil. korun, kterou jsme zjistili podle závěrečné zprávy z roku 2013. A také dostala 98 mil. z regionálního dotačního programu. Zajímalo by , jestli tato společnost dostává dále dotace, a všechna tato zjištění jsou velmi znepokojivá vzhledem k tomu, že se jedná o veřejnou službu. Čekám na vaši odpověď. Děkuji. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji vám a požádám vás, pane ministře, abyste odpověděl na interpelaci. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Vážená paní poslankyně Havlová prostřednictvím pana předsedajícího, mám pro vás velmi stručnou a rychlou odpověď, a to že společnost Dopravní a stavební holding, a. s., neobdržela ze státního rozpočtu kapitoly 327 na Ministerstvu dopravy v období od roku 2014 žádné dotace.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities