|

ps2013-049-06-009-258.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-009-258 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)

Date2016-09-14
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/258
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049224.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   12 < Page 13 > 14

Takže Pražský okruh je jednoznačně prioritní stavba i pro Ministerstvo životního prostředí a my jsme jasně řekli, že pokud to bude na nás, tak ani o den nezdržíme lhůtu, která bude jako nejmenší kumulativní součet všech správních lhůt, z nichž ji nemůžeme podkročit pod šest měsíců na vydání stanoviska EIA, jakmile tu dokumentaci dostaneme. Nechci se tady vyjadřovat ke všem. Nechci zdržovat. Byly tady některé dotazy. Na část jsem snad odpověděl. Pan kolega předseda Stanjura se ptal na to, jaký je časový rozdíl mezi seznamem těch deseti staveb, teď tedy devíti, kdyby tam ta prodloužená Rudná byla. On o tom určitě ještě bude hovořit pan kolega Ťok. Ale tam hrozilo poměrně akutní nebezpečí, že právě ten projekt nesplňoval to jedno kritérium, že nebyl na tom TEN-T, tak by snadno mohl být zpochybněn celý ten seznam. A v tu chvíli samozřejmě, samozřejmě by prostě... on se ten seznam nedá úplně zpochybnit, to nařízení, ale dalo by se zpochybnit v rámci stavebního povolení, v rámci stavebního řízení. A to je ten problém. Vážené kolegyně, kolegové, není to tak, že před EIA, před tou novelou, to všechno fungovalo skvěle. Možnost napadnout ten proces tu byla vždycky, v územním řízení, nebo ve stavebním řízení. A se znovu těším na debatu, která bude kolem novely zákona EIA, protože dneska jsme řešili takový rozpor, který se týká dotčené veřejnosti a příslušnosti dotčené veřejnosti. A tady znovu opakuji: Ano, považuji to, že může někdo z Aše vstoupit do řízení v Ostravě, jako naprostou nelogičnost odporující zdravému rozumu. Jenže to vyplývá z Aarhuské úmluvy a jsou na to judikáty Evropského soudního dvora. A teď mi řekněte, co s tím asi tak mám dělat? Jako ministr členského státu Evropské komise. A kolega z TOP 09 teď odchází, ale kolega Kučera (jmenovaný se zastavil u dveří, aby si vyslechl řečníka)je mnohdy hlásná trouba nevládních organizací v některých jiných věcech, tedy ekologických organizací, ale na druhé straně tyto ekologické nevládní organizace nám to taky hezky solí v Bruselu u DG Envi někdy, a částečně právem, částečně neprávem. Takže pane kolego - vaším prostřednictvím (řečník se otáčí na předsedajícího)-, vy se taky těžko rozkrojíte na dvě půlky, protože dobře víte, že celá řada věcí, které jdou proti novele nebo proti těm věcem, jsou mnohdy bohužel, pochází z Čech, pošlou se do Bruselu, Brusel je přeloží do angličtiny a pošle nám je zpátky jako svůj názor. (Poslanec Kučera vrtí nesouhlasně hlavou a odchází ze sálu.)To je realita. Všichni ji známe. Všichni ji známe! Obtížně se s srovnává, protože oni mnohdy drží ten měšec. Ale se na to nechci samozřejmě vymlouvat a vymlouvat se na to nebudu. Slíbil jsem, že budu kratší. K Petrovi Bendlovi. Petře prostřednictvím pana předsedajícího, splavnění Labe s tím vůbec nesouvisí. Splavnění Labe nemá EIA 20 let. Plavební stupeň... Tam jsou prostě jiné problémy. A bohužel to bylo zase tou připraveností staveb. A to bych rád zmínil. Kdyby státní správa taky nedělala celou řadu chyb v přípravě staveb, kterou potom samozřejmě ti stěžující si využívali velmi umně, tak bychom taky byli dál a ty stavby by byly dávno postavené a nemuseli jsme dneska řešit to, co řešíme. Takže důvodů, proč jsme se do tohoto stavu dostali, je hodně a se k nim nechci vracet. (Ohlasy zprava.)Závěrem tedy, protože určitě zase vyvolám smršť nějakých poznámek a jsem na to připraven - jo mimochodem ropáka, v tom jsem byl třetí, jestli se nemýlím. Ale si úplně nemyslím, že by měl ministr životního prostředí usilovat o ropáka. (Se smíchem.)Ale je to vždycky prostě o tom nastavení, protože... A teď jenom ještě k panu předsedovi Stanjurovi vaším prostřednictvím, pane předsedající. Pane kolego, není to pravda, není to pravda, že my jsme si na sebe ušili nějakou kombinaci nejhorších variant. Opravdu to není pravda. A slovy vašeho bývalého předsedy bych řekl, je to jenom velmi falešné, protože slovenská EIA je daleko horší. Slovensko přijalo novelu EIA naprosto liberální vůči všem organizacím. Tam to může žalovat každý, každá fyzická osoba. Těch lidí jsou tisíce. Prosím, my jsme kombinovali všechny modely - rakouské, německé a další - a snažili jsme se jít cestou toho nejlepšího. Naopak problémem je to, že to, co v tom Německu nebo Rakousku nebo jinde prostě funguje, tak tady je to bráno jako záminka se do toho nabourat. Asi máme jinou než tu západoevropskou morálku a těch raketýrů a dalších je tady hodně. Ono to tady zaznělo. Systém not in my backyard, tedy ano, ale ne na mojí zahradě, nebo ne na mém dvorku, to tady prostě funguje. Každý by chtěl stavět dálnice, každý by chtěl průmyslové zóny, ale nedej bože, aby mi vedly za barákem. Vy jste to sám řekl a je to pravda. A teď jde o to, kde povedeme tu hranici, a ta hranice je podle mého názoru jednoznačná. Dejme veřejnosti právo se vyjádřit, ale jednou a dost. A to je cílem jednotného povolovacího řízení, tak jak je navrženo. Prostě nevyjadřujte se třikrát. Když se vám to nelíbí, někdo to posoudí, odvolá, máme tu možnost odvolání, rozhodne o tom soud. Konec hlášení, odjezd. To je to. To je podle mého názoru celé to kouzlo a tam směřujeme. Tam směřujeme. A z toho zkoušejte. A tam opravdu směřujeme. A všechny naše kroky ve stavebním zákoně i v novele EIA směřují tímto cílem. Takže jenom bych se bránil tomu, není pravda, že se nic neděje. Celá řada projektů prostě jede, jede úspěšně. A pan ministr Ťok určitě i ukáže, že se staví, ne že se nestaví. Ale to, že to jde pomaleji, ano, máte pravdu. jsem z toho taky otrávený a udělám všechno pro to, abychom ty věci v rámci nějakého evropského legislativního rámce, a budeme se určitě prát jak eskymáčtí psi za to, abychom ty věci posunuli na samou hranu, tak se snažíme je dělat. Děkuju vám. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. S faktickou poznámkou pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo. Je to faktická poznámka, nebo řádná přihláška? Faktická. Prosím, vaše dvě minuty. Poslanec Zbyněk StanjuraPan ministr se z Ferdy mravence stává eskymáckým psem. Ale kvůli tomu jsem se nepřihlásil. Pane ministře, to, co jste řekl, to je fakt blázinec. Buď jste mi lhal tehdy, nebo dneska. My s Františkem Laudátem jsme vás upozorňovali, že problematická v seznamu deseti staveb je prodloužená Rudná mimo jiné proto, že je problematické (nesrozumitelné)TEN-T. Vy jste řekl: V pohodě. A dneska řeknete: Tam je problém, problematika TEN-T. Tehdy jste řekl, že to je v pohodě. Upozorňovali jsme dopředu. To je jedno. To je jenom poznámka. Takže jste lhal buď tehdy, nebo dneska. Sám si vyberte, co je pravda. Obě dvě tvrzení nemohou být pravdivá současně. A, nebo B. Nemůže být A a současně B. Za druhé, vy tak autoritativně říkáte, jak bude rozhodovat Ministerstvo životního prostředí, abyste ve třetí větě řekl, že to je výkon státní správy. Vy na to máte nulový vliv jako ministr. Tak nám neslibujte něco, co nejste schopen zabezpečit. Ne proto, že byste nechtěl nebo neuměl, ale protože ze zákona nemůžete. Můžu říct konkrétní příklad. Bavili jsme se tady I/68 Třanovice. Nejdřív neformálně. Mám tam písemnou interpelaci z 1. července. A není nic hotovo, protože přenesený výkon státní správy tu stavbu zastavil. Taková je realita. Dneska se tam nestaví. Zeptejte se těch, kteří tam žijí a kteří tam jezdí. A to Slovensko. Vždycky posuzujme psanou a realitu. Víte, jak se stavěla dálnice na Slovensku? Víte, kolik v době, když to začali stavět, kolik měli pozemků? nechci, abychom u nás takhle stavěli. Tak nám to neříkejte jako příklad, jak je to horší. Tam se s nějakým vlastnictvím vůbec nemazali. A stavěli. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. To byl zatím poslední přihlášený do všeobecné rozpravy. Jestliže se nikdo další nehlásí do všeobecné rozpravy, končím všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova. Pan ministr zájem. Prosím, pane ministře. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, mám tady poznámku, zkusím krátce reagovat na to, co tady bylo řečeno. Budu se snažit být krátký. Na začátek bych chtěl ocenit pozitivní atmosféru toho jednání a spíše nabídky ke spolupráci. se určitě chopím a rád ji využiji, v tomto případě určitě. Nicméně bych pár věcí buď dovysvětlil, nebo uvedl na pravou míru. Za prvé se vrátím k prodloužené Rudné. Byl jsem vyzván panem předsedou Stanjurou, prostřednictvím pana předsedajícího, abych vysvětlil, co se tam děje, proč se tam děje. My jsme při tom jednání, na které navazujete, vskutku říkali, a ona je to stále pravda, že Evropská komise nemá s prodlouženou Rudnou problém ne proto, že není na TEN-T síti, ale že je potřeba dostavět zhruba 200 400 metrů. Takže platí, že Evropská komise s tím problém nemá.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities