|

ps2013-049-06-009-258.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-009-258 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)

Date2016-09-14
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/258
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049224.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   9 < Page 10 > 11

Proč máme takové pochybnosti? si docela i mohu myslet, že vláda, protože peníze a protože my jsme celkem na jihu Čech byli připraveni do maléru s EIA, tak by se mohlo stavět. Ale teď se EIA musí dělat na tomto úseku celá znova. Jak jsem četl ve zprávě ŘSD, kterou jsme dostali na jednání Sdružení pro D3, které se konalo včera na Krajském úřadu Jihočeského kraje, tak se začínají dělat geologické průzkumy jako podklad pro nová posouzení EIA. Dobře. Přistupme k tomu, že ta posouzení začneme dělat. Každý občan si říkal dobře, tahle vám propadla, tak si začněte dělat nová posouzení, začněte si je dělat znova. Ale my jsme dali v našem zákoně - a se znova k tomu musím vracet a připomenout obrovskou moc ekologických aktivistů. Mají moc kdykoliv do procesu EIA vstoupit, ten proces zastavit a učinit jej vlastně nevratným, ukončeným. A musí se zase znova. Další otázka je, a to je podle , bych řekl, klíčová otázka - podle nového zákona jsou rozhodnutí o posouzení vlivů na životní prostředí konečná. To znamená, že když nedej bože by nějaké jiné posouzení, jiní ekologové, jiní úředníci rozhodli, že ta stavba prostě neodpovídá a špatný vliv na životní prostředí, nezískali bychom ten posudek, tak je konec. To není doporučující stanovisko, to je závazné stanovisko. Co budeme dělat? Máme trasu mnoho let připravenu, širokou občanskou podporu. V jižních Čechách není obec, která by nějak protestovala. Není tam na pár zelených ekologů nikdo, kdo by trasu dálnice zpochybňoval. Co budeme dělat? Vrátíme se zpátky na začátek a budeme hledat nějakou jinou trasu? Co si počneme? To je otázka, kterou tento zákon prostě nastolil. Proto se připojuji k těm, a myslím, že kolega Pilný to tady zmínil, kteří volají po tom, aby urychleně vláda připravila novelu zákona o posouzení vlivů na životní prostředí, která by postavila ekologické a jiné nevládní organizace do postavení, které bude srovnatelné s postavením jiných občanů, aby jim bylo vzato právo jakoukoliv stavbu výrazně zablokovat, a tím ovlivnit život jiných obyvatel. Samozřejmě se připojím k tomu a podpořím návrh usnesení, které předložil kolega Bendl. To je usnesení spíš administrativního rázu, které nám umožní být dobře informováni. Ale přesto nebudu předkládat nějaký návrh. To myslím, že ani by nemělo podle žádný efekt. Jenom se s tím apelem obracím na zde přítomné ministry: Prosaďte na vládě, aby zákon o EIA doznal zásadní změny vůči všemocným ekologickým aktivistům. A samozřejmě vyzvěme všichni my tady, poslankyně a poslanci, premiéra vlády ČR, aby osobně jednal o našich zájmech v Bruselu, aby prosadil v Bruselu, že stavění dálnic je hlavní rozvojovou prioritou ČR. S tím by měl pan premiér do Bruselu opakovaně jezdit a tento zájem naší republiky by tam měl zastávat. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Zahradníkovi. Dalším do obecné rozpravy řádně přihlášeným je pan poslanec Michal Kučera. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Michal KučeraDobrý den. Děkuji za slovo. budu velice krátký, protože plno toho tady bylo řečeno a s drtivou většinou toho, co tady řekli předřečníci, musím naprosto souhlasit. se chci stejně jako oni přihlásit k tomu, že je důležitý konsenzus, to znamená shoda napříč politickým spektrem, k tomu, abychom viděli, které stavby máme stavět, které jsou prioritní a na které máme skutečně napřímit to úsilí. se obávám na rozdíl od svých kolegů, kteří tady vystoupili, že to nemohou být stavby dvě. Ty příklady jsme viděli teď v diskusi. Samozřejmě když se jedná o prioritách, tak samozřejmě vystoupí zástupce Moravskoslezského kraje, protože priority a Moravskoslezský kraj jedno jest, to myslím v dobrém, to nemyslím ve špatném, a samozřejmě logicky vystoupí kolega z jižních Čech, který nám říká, jaká je důležitost dálnice D3. Chci říct, že pokud máme definovat prioritní stavby, tak by priority měly skutečně respektovat i krajské potřeby, to znamená, měly by respektovat potřeby v jednotlivých krajích. Pokud jsme si dovolili definovat deset, potažmo potom devět prioritních staveb, kde bude zkrácená EIA, a schválili jsme si to dokonce samostatným zákonem, tak nevidím jediný důvod, proč bychom si nemohli definovat prioritní stavby podle počtu krajů, to znamená, aby každý dotyčný kraj byl ve své podstatě uspokojen a věděl, že na něj myslí jak tahle Sněmovna, tak samozřejmě se řeší i jeho problémy. To znamená, vyzývám, ano, pojďme se dohodnout, pojďme udělat konsenzus, pojďme stanovit priority, ale priority prostě nemohou být logicky dvě, protože to jenom přinese další dohady. Ty priority musí respektovat minimálně počet krajů. A samozřejmě jak se tady mluvilo o D35, jak tady mluvil kolega Zahradník o D3, tady mohu stejně tak promluvit o dálnici D7, která se dnes naprosto oprávněně nazývá silnicí smrti. Tuším v minulém týdnu zase další tři mrtví na obchvatu Loun, nebo za Louny, což je asi jeden z nejtragičtějších úseků. Chci říct, že tento úsek měl být začít stavěn v roce 2018. Bylo na to všechno připraveno, byly na to dokonce peníze v rozpočtu. Podle vyjádření ministra dopravy, které dnes mám a samozřejmě které respektuje onu situaci, to znamená, ho v tom nějakým způsobem neviním, tak v roce 2017 se pro obchvat Loun začne zpracovávat projektová dokumentace. To znamená, že celý ten proces začne úplně znova. Dálnice D7 nemá stejný problém, jako dálnice D3. To znamená, je tam konsenzus, je tam shoda. Je tam shoda všech samospráv, je tam shoda všech občanů, nejsou tam žádné protesty aktivistů ani kohokoliv jiného. Všichni chtějí tuto dálnici dostavět a zprovoznit. Všichni jsou si vědomi tragických následků, které tam jsou dnes a denně. Chci upozornit, že Ústecký kraj je jeden z nejpostiženějších regionů ČR a mělo by být v zájmu této Sněmovny těmto regionům pomáhat. Nemůžeme jim pomáhat pouze tak, že tam vlijeme peníze sociálně slabým. To, proboha, nám prosperitu nepřinese! Prosperitu nám přinese pouze to, když kraj napojíme na další regiony tak, aby ekonomika se skutečně na těch kolech mohla rozjet. Samozřejmě není to jediná cesta k prosperitě, ale jeden ze základních kamenů. budu pomalu končit. Tragický stav přípravy a výstavby dálnice D7 bych chtěl dokumentovat tím, že je tam další úsek, který měl být stavěn v příštím roce a v příštím roce se zahájí, a to je obchvat Panenského Týnce. V příštím roce se zahájí teprve projektová dokumentace. Příští týden bude zahájena výstavba úseku, který bude Postoloprty - Bitozeves. To je 19. 9. Chci říct, že tento úsek byl vysoutěžen za pana ministra Bárty. Vysoutěžen za pana ministra Bárty! Teď, 19. 9. roku 2016, se začne stavět. To považuji za naprosto tragické selhání při organizaci a výstavbě této silnice. To znamená, na závěr bych chtěl skutečně vyzvat, pojďme si definovat priority. Vyzývám k tomu. Priority nemohou být dvě. Jenom to přinese zlou krev. Nechť to jsou priority, které respektují i kraje. Respektují kraje, které mají výrazné sociální problémy a které s tou komunikací spojují svou budoucnost, tak jako je Ústecký kraj. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities