|

ps2013-049-06-001-211.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-001-211 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

211. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/ - třetí čtení

Date2016-09-14
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/211
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049192.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Zákon o střetu zájmů platí v naší zemi od roku 2006. Koalice se shodla, a hovořil tady o tom pan ministr Dienstbier, že je nutné ho změnit a zpřesnit zejména tak, aby politici transparentně přiznávali svůj majetek před vstupem do politiky, a nikoliv, jak je to nyní, po ročním působení. Je pravda, že tento zákon je jednou z hlavních priorit vlády a přináší - nebo měl by přinést - ztransparentnění majetkových přiznání politiků a dalších veřejných funkcionářů, která budou podávána elektronicky, budou k dispozici občanům na centrálně vedené adrese před nástupem politika do funkce včetně sankcí za porušení tohoto zákona. Jen pro připomenutí, jsem to tady říkal minule, chci sdělit, že naši poslanci po svém zvolení zveřejnili svůj majetek, aniž by je k tomu zákon vybízel. Takže z našeho pohledu zákon tak, jak jej předložila vláda, je dobrý a ty hlavní myšlenky, které jsme chtěli, jsou v něm obsaženy. Byly však podány pozměňovací návrhy jak opozičními, tak koaličními poslanci ve vzácné shodě kolegů Plíška a Chvojky. Tyto pozměňovací návrhy mají podle mého soudu jednoho společného jmenovatele, a to zabránit účasti na veřejném životě a politice lidem, kteří v životě něčeho dosáhli, něco vybudovali, vybudovali úspěšné firmy, které zaměstnávají lidi a platí daně. Tyto návrhy, které říkají, že člen vlády nesmí vlastnit majetek, nesmí vlastnit firmu, kterou celý život budoval, dávají jasný signál do naší veřejnosti. Když to přeložím do češtiny, tak říkají, že si tradiční politické strany a zejména naši koaliční partneři, sociální demokracie a KDU-ČSL, nepřejí úspěšné lidi v politice. Jasně tyto tradiční strany říkají: chceš jít do politiky, zbav se firmy, prodej ji, převeď na manželku, na děti, kamarády, na bílé nebo černé koně - to je vzkaz pro chovatele koní. Pokud tak neuděláš, tak se nám, tradičním politikům, kteří tady sedíme od školy, do politiky nepleť! Vím, že moje vystoupení je zbytečné. Vím, že vás, kolegyně a kolegové, okrádám o čas. Jsem si toho vědom. Protože však vaše společná touha zbavit se Andreje Babiše, vystrnadit ho z politiky, znovu uzavřít a zprivatizovat politiku pro tradiční strany vás sjednotila a pozměňovací návrhy, které zabrání členům vlády vlastnit majetek, podle mého názoru projdou, myslím si to. Přesto mi však dovolte, abych se zeptal prostřednictvím pana předsedajícího pana kolegy Plíška a dalších kolegů z ODS a TOP 09, ale i sociální demokracie, proč tento problém neřešili ve volebních obdobích, když vládli. Proč neřešili ve vládách ministry podnikatele, kteří na oko své firmy převedli na rodinné příslušníky, kamarády a přátele. Jen pro oživení uvedu pár jmen, ale je to pouze konstatování. Nechci rozebírat, protože by to bylo na dlouho, těch příkladů je tady x, které popisují média tehdy ještě nevlastněná panem Babišem. Pár jmen: pan ministr Bárta, pan ministr Řebíček, pan Drábek, pan Besser a další a další. Tehdy nikomu nevadilo, že firmy některých z nich po vstupu do politiky zázračně zvětšily své tržby a zisky. Tehdy to nikdo neřešil. A zákon porušen nebyl. Ale nebyli to jenom ministři. Nebyli to jenom ministři, kteří takto postupovali. Máme i řadu poslanců, kteří své firmy převedli na rodinné příslušníky - zrovna tady nesedí, to je škoda. A tyto firmy, zejména stavební firmy, začaly zázračně fungovat a stavět. Ale ne pro soukromé investory. Ne pro soukromé investory. Ale pro města, správu a údržbu silnic, Generální ředitelství cel, Policii České republiky a další státní krajské a obecní instituce. A všechno je v pořádku. Nikdo to neřeší. Chci se také zeptat prostřednictvím pana předsedajícího pana kolegy Plíška, proč nenavrhl toto omezení, když byla TOP 09 ve vládě a Karel Schwarzenberg byl ministrem zahraničí. A v době byl a stále je vlastníkem několika firem, třeba firmy Orlík nad Vltavou, s.r.o., kde je od roku 1992 vlastníkem 99,8 %. Firmy, která se věnuje zemědělskému podnikání, čerpá dotace jak z evropských, tak z národních zdrojů v řádu milionů korun, a když došlo k administrativnímu pochybení při čerpání dotací na obnovu rybníků a měl tyto dotace vrátit, tak mu to pan Kalousek jako ministr financí odpustil. (Kdosi zprava zatleskal.)Dámy a pánové, pozor, netleskejte. to nekritizuji. opakuji, to nekritizuji. Kolega Kalousek, předseda TOP 09, tady nesedí. Jen chci poukázat, že neměříme stejným metrem. Tento příklad jasně ukazuje, že když v minulých vládách ministr vlastnil majetek, nikomu to nevadilo. Nikomu, ani sociální demokracii, která mlčela a nic nenavrhovala. A ejhle, je tady Babiš, kterého v politice nechceme, tak uděláme zákon na jednoho člověka. Ne na jednoho člověka. Na lidi, kteří vybudovali úspěšné firmy, zaměstnávají lidi, platí daně. Ano, ano, to tady bylo, ale opakování je matka moudrosti. Takže tradiční strany chtějí těmito návrhy odradit tyto úspěšné lidi od vstupu do politiky. Ještě jednu poznámku - stále ještě nepřišel kolega Kalousek, což je škoda - k tomu, co jsem říkal o vlastnictví a dotacích Karla Schwarzenberga. Víte, administrativní chybu udělá každý a je normální se k tomu prostě potom postavit a říct ano, stala se chyba, nestihl jsem nějaký termín. A je to vyřešené. A takto to bylo v tomto případě. Čili to tady neříkám ve zlém. Ale vzpomeňte si na tu debatu, která tady byla, když někdo opomenul o jeden, dva, tři dny vyplnit nějaký formulář v případě dotace pro Čapí hnízdo. Jaká kolem toho byla mediální několik měsíců trvající mela a ještě patrně bude, jak říkají kolegové zprava. Ještě mně dovolte, kolegyně a kolegové, pár slov k právnímu rámci těchto návrhů. Přestože nejsem právník na rozdíl od kolegů předkladatelů pozměňovacích návrhů, tak se domnívám, že návrhy kolegů Chvojky a Plíška jsou na hraně ústavnosti. Podle článku 11 Listiny základních práv a svobod každý právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků stejný zákonný obsah a ochranu. Někdo může namítnout, že Ústava také říká, že vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities