ps2013-048-06-014-052.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-014-052 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) To , co dneska nejvíc malé obce typu do 15 tisíc obyvatel trápí , je , kde sehnat finanční prostředky na to , aby byly silnice , aby byly chodníky , aby bylo osvětlení atd . To jsou největší problémy obce . Ne to , jak bude zvolen starosta . To nakonec v té obci stejně postupně , zvlášť v těch malých , téměř všichni vědí . Lidé vědí , kdo je tam populární , kdo bude kandidovat atd . Ta zastupitelstva jsou dostatečně moudrá na to , aby si vybrala . Když si lidé vyberou špatně , tak holt fajn , jedno volební období bude takové či onaké . Ale problém v praxi není navolit starostu , ale taky se zbavit někoho , kdo se zblázní z té funkce . A to se občas opravdu taky stává , že někdo vypadá strašně sympaticky , a pak mu všechno stoupne do hlavy a najednou začnou boje . Začnou praktické boje o to , jestli starosta má pravdu v předloženém rozpočtu . Anebo zastupitelstvo . . . Těch lidí , kteří , když to potom sečtete , potom reprezentují větší počet hlasů , které dostali v zastupitelstvu atd . Je tam prostě obrovská spousta detailů a problémů , které občan vlastně vůbec nevidí a neřeší , pokud se nezajímá o to , co se v tom zastupitelstvu děje . A co si budeme namlouvat , jako davy na zastupitelstva nechodí , občas nějaké jednotlivosti , které hýbou městem , když se dělá nová kanalizace a čistička nebo se tam dělá nová elektrifikace a sundávají se dráty ze vzduchu do země a podobně , něco , co se týká všech , nebo se zavádí nový systém svážení odpadů a poplatků , tak to se komunikuje , že tam přijde víc lidí . Ale jinak si myslím , že přímá volba není tím největším problémem obcí . Spíš je to , kde sehnat finance na to , co má obec poskytovat lidem za služby . Velmi bych plédoval za to , abychom tenhle experiment nezkoušeli , a už vůbec ne na malých obcích . Abychom raději hledali společně způsob , jak situaci zlepšit po finanční stránce . Považuji stávající fungování podle zákona o obcích , který vznikl tuším v roce 1992 , ten úplný základ , který je různě modelován a modifikován až do dnešního dne , jako jeden z nejlepších zákonů , který přetrval velmi dlouhou dobu . A jak tady říkal pan kolega Adamec , nerýpejme do věcí , které relativně fungují . A fungují docela dobře na to , jak obrovské množství problémů musí vstřebávat a každodenně řešit . Koncept fungování krajů v minulosti - někteří z vás u toho možná byli , a já byl jeden z těch , kdo se podílel na formování zákonů reformy veřejné správy týkající se vzniku krajů , využili jsme konceptu fungování obcí . Myslím si , že to je taky systém , který funguje , který nepotřebuje zásadní změny . A tady už bychom šli salámovou metodou , že sáhneme do celého systému fungování veřejné správy , a podle mě nezodpovědným způsobem . Pojďme si zkusit říct , že tohle je pokus , který nestojí za to , abychom ho dále rozebírali , a pojďme ho shodit , nebo ho odmítnout již v prvním čtení . Připojuji se k tomu návrhu na zamítnutí v prvním čtení . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi a pokračujeme v rozpravě vystoupením pana poslance Jana Zahradníka . Připraví se pan poslanec Martin Kolovratník . Prosím , pane poslanče , máte slovo Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové , stará dobrá zásada říká , že není dobré rušit věci , které trvají . Tento návrh , který kolegové předložili , se mi zdá natolik zásadní , že mi trochu možná v té diskusi chybí nějaký hlas na jeho podporu . Ale bohužel musím se přiznat , že jakkoliv bych se chtěl takovým hlasem stát , tak se mi nedaří najít v tom návrhu patřičné dobré stránky . Zastupitelská demokracie má u nás dlouhou tradici a po celou dobu jejího trvání v naší moderní historii přicházejí čas od času návrhy , jak ji nějakým způsobem pozměnit . Někdy jsou ty návrhy z levé strany politického spektra , tradičně komunisté předkládají třeba návrh , aby v radách velkých měst nebo v radách krajů bylo poměrné zastoupení stran zvolených do zastupitelstva , a tedy aby odpadla nezbytnost dohadovat se na vytvoření patřičné koalice . Nyní přichází návrh řekněme ze středové nebo pravostředové části politického spektra na přímou volbu . Naše země učinila zkušenost s přímou volbou , a to konkrétně na tom nejvyšším místě naší politické hierarchie . Máme přímo zvoleného prezidenta , zvoleného v přímé volbě výraznou většinou . Výsledek volby je předmětem mnohé kritiky . Je zajímavé , že největšími kritiky přímo zvoleného prezidenta jsou ti , kteří před časem byli největšími zastánci a podporovateli přímé volby , kteří ji vlastně zavinili . Nyní tady máme přímou volbu starostů . Jaksi bylo opomenuto navrhnout také přímou volbu hejtmanů , jak zmínil kolega Bendl . Zákon o krajích vychází z naprosto stejných principů jako zákon o obcích . Možná by bylo hezké volit přímo hejtmana . Já zde uvedu svoji zkušenost , kterou mám ze svého působení v politice za 25 let . Jeden můj přítel , starosta středně velkého města na Dunaji , na hranici s Maďarskem , je přímo volený primátor . V tom městě žijí dvě třetiny Maďarů , třetina Slováků . Polovina Maďarů a Slováci volí toho mého přítele Slováka primátorem . Ale ve volbě zastupitelstva již Maďaři jsou svorní a zvolí mu zastupitelstvo , s kterým se naopak velmi těžko na jakýchkoli politických principech dohaduje . Nemyslím , že by měl potíž s dorozuměním . Ten přítel mluví samozřejmě plynně oběma jazyky . Vezměme si příklad malých obcí . Já jsem také v konfliktu zájmů jako kolega Bendl . Jsem 26 let členem Zastupitelstva města České Budějovice , od samého vzniku této naší novodobé samosprávné demokracie . A hrozně si vážím principu obecního zastoupení , obecní samosprávy . Měl jsem možnost sledovat , ať už jako hejtman , nebo jako kandidát ve volbách , kdy jsem objížděl jednání zastupitelstev obcí , někde je konsenzus , někde je spor . Ale to je politika . Taková je politika a i na té nejmenší obci se vlastně jedná o jakési politické rozhodování , politické klání . A po pravdě řečeno , na malých obcích mnohdy voliči jakoby volí starostu . Oni vědí , kdo z těch nabízených sestav kandidátních listin je ten kandidát na starostu . A začasté se rozhodují právě podle jména tohoto špičkového , vrcholného kandidáta na daných kandidátkách . Po pravdě si myslím , že by tato změna zaběhnutého systému nic dobrého nepřinesla , a připojuji se k podpoře návrhu na zamítnutí tohoto zákona . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Janu Zahradníkovi a prosím zatím posledního přihlášeného do rozpravy , pana poslance Martina Kolovratníka , aby se ujal svého slova . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Martin Kolovratník Dobrý podvečer . Děkuji za slovo . Mně je skoro , kolegyně a kolegové , líto se připojit k té silné frontě , která se tu pouští do kritiky ctěné kolegyně navrhovatelky , ale nemohu jinak , protože to tak cítím . I já jsem zastupitelem , zastupitelem krajského města Pardubice teď od těch posledních voleb . Takže snad i já už do té debaty mohu vložit tu svoji znalost problematiky . A možná je to velmi cenné porovnání té demokracie , toho systému rozhodování tady u nás ve Sněmovně a právě na obcích v komunálním zastupitelstvu . Argumenty kolegů , které tu padly , a jsou to všechno lidé s mnohem delší praxí než já , mohu zmínit Ivana Adamce - dlouholetého starostu Trutnova , pozorně jsem vnímal také Jana Chvojku , který působí podobně v Chrudimi , tak já se pod tyto argumenty musím podepsat a musím s nimi souhlasit . Možná to budu opakovat , ale připomenu tu možnost , ten jiný systém voleb do komunálních zastupitelstev , kde si lidé , občané , obyvatelé těch měst už dnes přece mohou vybírat právě napříč jednotlivými stranami . Někdy se používá ten termín , že si mohou takzvaně namixovat zastupitelstvo podle sebe .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities