Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-12 ps2013-048-05-005-221 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
221. Dotační program 21. Centra odborné přípravy, pro rok 2016, poskytovaný podle § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 840/
Takhlejetoplácnutíza50milionů.Aledozvědělijsmeseproč.Prostěpenízejsounavšechno.Užjsmenastropech.Takmámeještě50milionůnanákupstrojů.Takhletoje.Stomilionůnaporadenství,tojsoutakovépeníze,tamnikdynebyly.Azeptejtesezemědělců,jakmocjetoproněsuperklíčové,pokudnefinancujemepřímoněkteréorganizace.Místopředseda PSP Petr GazdíkSdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecKováčik,poněmpanposlanecOpálka,poněmpaníposlankyněDobešová,ponípanposlanecKořenek.Prosím,paneposlanče.Poslanec Pavel KováčikDěkujizaslovo,panepředsedající.Paníapánové,naprostosdílímrozhořčenípaníkolegyněDobešové,kterájakodlouholetáředitelkazemědělskéškolyaučilištěví,očemhovoří.Aletojsemnechtěl.Jájsemchtěljenomříci,žepamatujemeněkteříznásdobu,kdyškolaapraxebylypropojenynatolik,žeten,kdovyšeljakovyučenecneboabsolventstřednízemědělskéškolynebotřebaabsolventoboruopravářzemědělskýchstrojůadalšíchoborů,kterévzemědělstvífungovalyafungujídodnes,doopravdyněcouměl,učilsenasvoudobunamoderníchstrojích,moderníchučebníchpomůckáchmodernímipostupy,aotovšechnojsmepřišli.Nejenvzemědělství.Otovšechnojsmepřišlipopřevratovýmpřístupemkučňovskémuškolství,obecněktechnickémuškolství,ateďpláčemenadrozlitýmmlékem.Jásimyslím,ževšechno,copomůže,byťjetojenkapkavmoři,byťjemožné,žetypomůckyzanějakýčasmorálnězastarají,alepodívejtese,načemsetilidéučíteď,jakjsoumorálně,technickyajánevímjakvšelijakmateriálnězastaraléučebnípomůckytohototypuvtěchškoláchaučilištích,porovnejmesitosezájmem,kterýotytooboryje,porovnejmesitospotřebou,abyzemědělství,má-libýtkonkurenceschopné,mělotakékonkurenceschopnévzdělávání.Jednoznačněsimyslím,žejetřeba,byťjetojenomčástečnéřešení,totopodpořit.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecOpálka,poněmpaníposlankyněDobešová,ponípanposlanecKořenek.Prosím,paneposlanče.Poslanec Miroslav OpálkaDěkuji,panemístopředsedo.Váženíčlenovévlády,kolegyně,kolegové,ktéminulosti.Aťužjikritizujememéně,čivíce,bylprůmyslpropojensestrojírenstvímaučilišti,střednímiškolami,taktéžzemědělstvísezemědělskými,zdravotnictvísezdravotnictvím.Anazemědělskýchškoláchexistovalyškolnístatky.Atadybychomsemělizamyslet,pročzekonomickýchdůvodůkraje,předtímasijinízřizovatelé,likvidovalyjedenškolnístatekzadruhým.Tenškolnístatekmělsvůjplán,bylatamzohledněnavýrobanatuúroveň,jakábyladána.Ajávámřeknujedenpříklad,kdyžkolegaBendlhovořilotom,žebysemělavícevyužívatpraxevzemědělskýchpodnicích.Vzemědělskýchškoláchzvelkévětšinystudujísynovéčidceryfarmářůatychovyjsoučastopromořené.Takžetenzemědělskýpodniknepřipustí,abysetentočlověkvůbecdostalknějakédojičce,technice,kterájespojenaseživočišnouvýrobou,protožebytamzavleklinfekci.Takžechodípěkněnahoředozasklenétribunyakoukajíse,jaktofunguje.Takdalekojsmedošli,milízlatí.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji.SdalšífaktickoupoznámkoupaníposlankyněIvanaDobešová.Prosím,paníposlankyně,vašedvěminuty.Poslankyně Ivana DobešováDěkuji.Jáopravdumohupotvrditto,cotadybylopředminutouřečeno.Zemědělsképodnikynepřijmoudoněkterýchchovůstudenty,apokudtamněkohopustí,takmusízaručit,žedalších48hodinnenavštívížádnýjinýchovanenavštívilani48hodinpředtím.Nenítojednoduché.Aniředitelétěchpodnikůnechodínapříkladdochovuprasat,protožebytamzaneslinějakéviry.Toznamená,žemyšlenkachoditdopraxe,doprovozujehezká,alevškolnímhospodářstvímělasvůjvýznam,protoženeplnilaekonomickoufunkci,aletuvzdělávacífunkci.Abohuželopravdukrajevminulýchletechtahospodářstvírušily.Ajájsemzažiladobupředosmilety,kdymibylonabízeno,abychkrávypromítalanaplátno,protožestatekseruší.Toznamená,tojetopropojeníškolyspraxí?Tojeto,žestudentmávidětnovoutechnikuachovyprasat,ažkdyžvystuduje?Toseopravdudivím.Anamargotoho,žetechnikazadvarokyzastará?NotakOKTaktamnechámestarétraktoryzrokuosmdesát,tynámnezastarají,tyužjsoustaré,ajeto.Každátechnikazastará.Mohlibychomtoříctodataprojektoru,ointeraktivnítabuli,ojakékolivučebnípomůcce.Tenhleargumentneobstojí.PanposlanecBendlumíhezkymluvit,alenicotomneví!Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyni.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecKořenek,poněmpanposlanecUrban,poněmpanministrspřednostnímprávem.Prosím,paneposlanče.Poslanec Petr KořenekDěkuji.Prosímvás,jestlijstetočetli,takMinisterstvozemědělstvíchcedátdoodbornéhoškolstvízesvýchprostředků50milionůnato,abymohlybýtdokoupenynějakévýukovéprostředky.Jestlijetotraktornebocokoliv.Ministerstvoškolstvídlouhodoběinvestičníprostředkynatytověcinedává.Myjsmepotomvolali.Jásimyslím,žejestližechcemepodporovatodbornéškolství,amyhochcemepodporovat,pakjetodobře.Otázkaje,jestlidobudoucnanelzevytvořitnějakýjinýsystémovýnástroj,alevtutochvílibychsimocpřál,kdybyijináministerstvanašlavesvémrozpočtuprostředkyapomohlavybavitodbornéškolypotřebnýmiprostředky,potřebnoutechnikouproodbornývýcvik.Bylobytovelmipříjemnéamyslímsi,žebytoškolstvíobecněprospělo,ahlavněodbornépřípravě.Nelzeučitteoretickyanastarýchvěcech,protožetilidéjsoupakvpraxinaprostonepoužitelní.Jábychsepřimlouvalotroškushovívavostianaopakbychocenilsnahuministerstvapodpořitsvůjsegment.Myslímsi,žekdyžjsemjednalsagrárníkomorouasezástupci,taktovelmikvitují,žejesnahaMinisterstvazemědělstvípodpořitodbornéškolství.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanci.SfaktickoupoznámkoupanposlanecMilanUrban,poněmspřednostnímprávempanministr.Prosím,paneposlanče.Poslanec Milan UrbanAlejátotakymohupřehlédnout,protožekoupitdesetkombajnůnařepku,tojeasitakcelé,cotadytímzatěch50milionůuděláte.Alejájenomříkám,žetonenísystémovéřešení.TakdejteMládkovipětmiliard,aťmůžedělattosamé.Rozumíte?Mypotřebujemepropojittechnickéškolstvísfirmami.Potřebujemepropojitzemědělskéškolstvísfirmami.AťseučíjezditnakombajnuuJurečků,kdyžtořeknuzjednodušeně.Protožetenzemědělecbudemítvždyckymodernějšítechnikunežškoly,protožestátnenítakproduktivní,bohatý,abymohlvtechnologiíchainvesticíchdotěchtechnologiístačit.Taktoprostěje.Jávás,paníposlankyněprostřednictvímpanamístopředsedy,chápu,žebojujetezasvojiškolu.Tomujározumím.Vzásaděříkám,žejsemschopentopřehlédnout,alesystémovétoprostěnení.Aministrprůmysluaobchodunemátolikzdrojů,aby,slovypanaposlanceKořenka,mohlříct,takjáuvolnímzesvéhorozpočtux.Protožetojeasitak50rezortůMinisterstvazemědělstvízhlediskazaměstnanosti,výkonůajánevímčehovšeho.Takžeztohotopohledujetosamozřejměrelativnídrobnost,alesystémověšpatně.Takmožnástojízato,abychomtadyvedlidiskusinejenomozemědělskémškolstvístředním,technickém,aletakéojiném.Ostrojírenskémapodobně.Tamtobohuželnefungujeažádnýtakovýdotačnítitulneexistuje.Ministrfinancíneuvolňujeprostředkynastejnéřešení,kterétadynabízíministrzemědělství.Ministrprůmysluaobchoduprostětakovýobjemnemá.Amyslímsi,žetohlejetřebařešitnaúrovniministerstevškolství,průmyslu,zemědělstvíamátomítnějakýsystémovýcharakter.Tohlejesranda,kteroutadymůžemeschválit,alenictoneřeší.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanci.Spřednostnímprávempanministr.Prosím,paneministře.Můžemesekvámpřijítchoditučitnakombajn?