ps2013-048-05-003-222.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-12 ps2013-048-05-003-222 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Pokud chceme nějakou změnu , je možnost mluvit o nových parametrech . Samozřejmě že ty korektivy , které by bylo třeba udělat v normativním financování , po letech užívání dnes už vlastně zvykového práva je velmi obtížné měnit . Je možná jednodušší skutečně připravit novou metodu financování než měnit tu zaběhanou . Ale musíme si také říct , co to bude znamenat pro kraje . Kraje v tuto chvíli nebudou - nebo v situaci , kdy se přijme podoba , kterou navrhuje paní ministryně , nebudou už dále zodpovědné za školskou politiku . Budou mít na starosti evidenci , kontrolu , družiny . Školská politika už nebude krajským tématem . To je potřeba , abychom si také jednoznačně řekli . Další otázkou je kvalita , která vyplývá z kvality učitelů . Myslím , že v této souvislosti bychom měli znovu mluvit o tom , jak budou financovány učitelské fakulty a učitelské obory . My jsme opakovaně nabízeli a opakovaně jsme žádali , aby koeficienty ekonomické náročnosti byly pro tyto učitelské obory stanovené tak , aby si nemusely přivydělávat přijímáním množství studentů , kteří vůbec nemají v úmyslu směřovat do pedagogiky . Čili to jsou témata , která jsou nepochybně s financováním spojená . Chtěla bych nabídnout jednu variantu , která by usnadnila práci školám , a to v horizontu kratším , než je předpokládaná účinnost této novely . Je to sjednocení mzdových a neinvestičních výdajů tak , aby školy měly možnost s těmito prostředky nakládat . Velmi by to snížilo stres při sestavování jejich rozpočtu . Před několika lety to vzniklo na vysokých školách , osvědčilo se to , nezneužil toho nikdo . A ten rozpočet dává větší variantu a větší svobodu v rozhodování . To by byl ten konkrétní drobný návrh , kterým jsem chtěla přispět v rámci příštího školního roku k většímu pohodlí ředitelů a vedení škol . TOP 09 nebude bránit propuštění této novely do druhého čtení . Nicméně podotýkáme , že spousta otázek zůstává otevřených a budeme samozřejmě v průběhu času do druhého čtení a v druhém čtení žádat vysvětlení , komentáře a také podzákonné normy , které by zpřesnily a definovaly současně navrženou podobu . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji paní poslankyni a prosím k mikrofonu paní poslankyni Dobešovou . Připraví se pan poslanec Vilímec . Prosím máte slovo . Poslankyně Ivana Dobešová Dobré odpoledne , vážená paní předsedající , dámy a pánové , kolegyně a kolegové . Ráda bych také přispěla svým názorem k novele , která otevírá opět zákon 561 o regionálním školství . Spousta informací tady již padla . Hovoří se o rozdílném financování v rámci jednotlivých krajů , ačkoliv očekáváme od škol naprosto stejné kvalitní přístupy a kvalitní výstupy . To všichni víme a dlouhodobě jako ředitelé voláme po reformě financování regionálního školství . To , co tady ale zatím nezaznělo , je to , že tato reforma se týká pouze platů učitelů a nepedagogických pracovníků a netýká se celkového financování škol . Protože provozní prostředky škol jsou financovány svými zřizovateli u zřizovatelů obcí a krajů , a samozřejmě ze státního rozpočtu - řekla jsem samozřejmě , pro mě to tak samozřejmé není , ale je to fakt - ze státního rozpočtu je provoz financován u soukromých a církevních škol . Ale tato otázka se touto reformou neřeší . Řeší se zde pouze platové podmínky učitelů a nepedagogických pracovníků . Tím , že v roce 2000 přešly střední školy pod krajské úřady , se začaly rozevírat nůžky mezi jednotlivými školami v rámci jednotlivých krajů . A opravdu , ačkoliv očekáváme stejnou kvalitu na severu naší republiky jako na jihu , tak přesto jsme doposud akceptovali to , že tyto školy byly rozdílně platově financovány . Škola 21 . století potřebuje také jiné profese než jenom učitele , školníka a ředitele . A na to se při financování velmi zapomínalo . Žádná škola neměla šanci dostat mzdové prostředky na školního psychologa , ačkoliv se v zákoně o regionálním školství od roku 2005 zcela legitimně tato profese zmiňuje a samozřejmě zcela legálně do škol dnes tato profese patří . Žádný ředitel nedostane finanční prostředky na speciálního pedagoga . Neexistují kolonky na správce výpočetní sítě . A to všechno ředitelé musí ze svých prostředků zajistit . Ti , kteří chtějí mít opravdu kvalitní školu a chápou , že škola je úplně jiné prostředí než prostředí v 19 . století , se tyto profese prostě do školy snaží dostat , ale na úkor financování platů učitelů . A to samozřejmě není správně . Velice oceňuji , že se mění parametr platů učitelů a nepedagogických pracovníků a nejde se pouze za počtem žáků . Samozřejmě že každý ředitel se chová tak , jak se chová . Potřebuje přežít , potřebuje zafinancovat školu a potřebuje mít mzdové prostředky pro své učitele . Proto na středních školách , ale řekněme si , že i na základních školách , se dělá maximum pro to , aby zde bylo co nejvíce žáků . Ale to přece není cílem . Cílem je , aby zde byla co nejkvalitnější výuka a nemuseli jsme se starat o to , jestli máme dostatečný počet žáků , abychom tu výuku mohli zafinancovat . Velice si vážím toho , že ministerstvo přistoupilo k financování platů zaměstnanců , a to přesně podle mzdových inventur . My jsme vždycky na začátku roku dělali mzdovou inventuru , ale byla nám k ničemu , protože jsme dostávali podle limitovaného počtu , závazného ukazatele počtu pracovníků průměrnou mzdu na tyto pracovníky . A kdo měl starší sbory , samozřejmě měl i větší problémy . Uvědomuji si ale úskalí této reformy , a to v momentě , kdy půjde o zafinancování podle platových tříd a platových stupňů nepedagogických pracovníků , kde se bohužel v současné době se zvyšováním státem garantované minimální mzdy mnohdy dostáváme až o 2 000 v tom tarifu a stupni pod státem garantovanou minimální mzdu . A to ředitel musí zafinancovat , musí tyto zdroje mít . Pokud ministerstvo zafinancuje ale pouze platovou třídu a platový tarif , nebude tady žádný polštář , o který by se ten ředitel mohl opřít . Věřím a těším se na diskuzi jak ve výborech , tak především i v podvýborech . Dneska jsem se zúčastnila kulatého stolu a velmi mě potěšil přístup odborné veřejnosti k této reformě , která kvitovala to , že se k reformě nedostává až v momentě , kdy je hotová , kdy je napsaná , ale měla šanci se na této reformě podílet . To je dobrý začátek k diskuzi , která musí vyústit v dobrou změnu financování . Uvědomuji si , že bez zvýšení finančních prostředků , které do školství přijdou , tato reforma nedosáhne kýženého cíle . Cílem bylo zvýšit kvalitu vzdělávání a přispět k tomu právě prostřednictvím změny financování školství . Doufám , že všechna tato úskalí v době té diskuze budou vyeliminována , ale jak se nám to podaří , to se ukáže až v momentě , kdy reforma vstoupí v účinnost a projde praxí . Protože pouze praxe nám ukáže , zda teoretické předpoklady , které jsme učinili a rozhodli , jsou správné . Takže já , jak už jsem řekla , se těším na tu diskusi . Věřím , že tato reforma přispěje ke zkvalitnění vzdělávání , a po tom my všichni , kteří jsme v praxi , toužíme . Děkuju vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities