ps2013-048-05-003-222.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-12 ps2013-048-05-003-222 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin) Závěrem se ještě jednou vrátím k platům ve školství . Všichni víme , že klíčovým prvkem ve výchovně vzdělávacím procesu je učitel , vychovatel , mistr odborné výchovy , prostě člověk . Můžeme vymýšlet kdeco , ale pokud kantory pořádně nezaplatíme , budeme dál řešit , proč absolventi vysokých škol připravující učitele ve velké míře do škol nenastupují , budeme se dál potýkat s problémem , že chybí učitelé prvního stupně , učitelé matematiky , fyziky , chemie , IT , že mistři odborného výcviku odcházejí do důchodu a na jejich místa nikdo nový nenastupuje . Důsledky pak ponesou nejen žáci a jejich učitelé , ale my všichni . To by si mělo při projednávání státního rozpočtu uvědomovat nejen Ministerstvo školství , ale především ministr financí , resp . celá vláda . Jinak za klub KSČM mohu říci , že souhlasíme s tím , aby předložený návrh novely postoupil do druhého čtení , včetně návrhu na prodloužení lhůty projednávání mezi prvním a druhým čtením . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Já děkuji paní poslankyni . Nyní prosím s faktickou paní poslankyni Novákovou . Prosím , máte slovo . Poslankyně Nina Nováková Děkuji za slovo , paní předsedající . Dámy a pánové , asi se dalo čekat , že nebudeme my , TOP 09 , souhlasit s tím , že by se soukromé školy a církevní školy měly samy nějak financovat . Jestliže ta škola poskytuje kvalitní službu , to znamená , vzdělává naše děti , tak až skončí ti absolventi , tak nebude jasné - přece je to náš občan , který tady bude pracovat , takže nebude jasné , nebo možná bude jasné v pozitivním slova smyslu , jestli je ze soukromé školy , nebo ze školy církevní . To , co vidím jako příležitost , v tomto školském zákoně se neřeší financování , nebo ne důsledně financování soukromých a církevních škol , ale tyto školy mají právě ve financování jednu velice kvalitní věc , a to je , že v rámci neinvestičních peněz mohou volně svobodně nakládat a posunovat finance na osobní náklady a na ostatní neinvestiční výdaje . A to se právě domnívám , že velmi chybí našim školám , tzv . státním . Jinak stanovisko TOP 09 přednese potom paní poslankyně Putnová . Děkuji za slovo . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Já děkuji . A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova , připraví se paní poslankyně Putnová . Prosím , máte slovo . Poslanec Simeon Karamazov Vážené kolegyně , vážení kolegové , s nejrůznějšími novelizacemi školských předpisů se v tomto volebním období doslova roztrhl pytel . Jak bývalému ministru Chládkovi , tak ani současné paní ministryni rozhodně nelze upřít , že mají vůli náš vzdělávací systém změnit . Důležité nicméně není jen samotné volání po změně , nýbrž také jejich forma a hlavně obsah . Jádrem předkládaného návrhu je změna financování základních a středních škol . Již vcelku jednoduchý systém finančních příspěvků na žáka , byť má svoje vady , které je třeba řešit , má vystřídat systém složitější , který bude brát v potaz nespočet dalších údajů , jako jsou například počty odučených hodin , kvalifikace pedagogů a další a další . Právě ve složitosti spatřuji první úskalí . Že legislativnímu zpracování novely nerozumí řada z nás poslanců , je samozřejmě trochu paradoxní , když s ní právě Sněmovna musí vyslovit svůj souhlas , nicméně úplně neřešitelný problém to není . Mnohem horší je , že návrhu nerozumí často ani ředitelé škol , jichž se má týkat . Dovolím si ocitovat krátkou pasáž jedné z mnoha zpráv , které mi byly v této souvislosti doručeny . " Možná tomu budou poslanci rozumět líp , ale já jako ředitelka se v tom nevyznám a nebudu si umět spočítat rozpočet ani náhodou . " Tolik citát . Opravdu chceme , dámy a pánové , vytvářet pravidla , jimž nebudou rozumět ti , kterých se mají tato pravidla týkat ? Samozřejmě zdaleka ne každý má právnické vzdělání a je tak schopen legislativní text bezvadně vstřebat . V takovém případě je ale povinností ministerstva , aby předkládaný materiál ředitelům škol náležitě představilo . Tak se tomu ale ani tentokrát nestalo , když většina ředitelů potvrdila , že o novele doposud neměli žádné bližší zprávy . To je pro mě nepřijatelné . Chce - li ministerstvo změnit způsob financování školství , nelze tak činit bez diskuse s těmi , kteří školství vytvářejí . Kdo jiný by měl lépe znát klady a zápory současného systému než právě ředitelé samotní ? Nechci se opětovně dostat do stejné situace jako s inkluzí . Tu s řediteli škol nikdo nekonzultoval , a paní ministryně si ji přesto poměrně razantním způsobem prosadila . V následujících letech tak všichni budeme svědky toho , jak velký úpadek českého školství inkluze způsobí , a s největší pravděpodobností se přesvědčíme , že neprospěla ani těm , které měla původně chránit . Dalším úskalím novely je , že se paní ministryně Valachová chystá žákům a studentům měřit různým metrem . Každý , kdo chodí do školy , si přece zaslouží rovné podmínky . Proč má tedy na jednoho žáka být vyčleněno méně peněz než na jiného ? Nový systém tak bude extrémně nespravedlivý . Místo aby učitelé učili a ředitelé realizovali své vize , opět přibude další papírování . Z nových komplikací budou těžit pouze zkušení byrokraté , kteří rádi vyplňují různé tabulky , umějí se v tom pohybovat . To určitě není cesta , kterou by se mělo české školství vydávat . Navrhované opatření nás vrací před rok 1989 k systému centrálního řízení . Nyní se ale paní ministryně musí obejít bez silné centrální autority . Proto po neuvážené inkluzi hrozí opět rozvrat českého školství , tentokrát z důvodu financování . Vážené kolegyně , vážení kolegové , závažné zásahy do systému financování základních a středních škol nemůžeme činit ukvapeně a bez patřičné odborné diskuse s řediteli jednotlivých škol . Podporuji proto myšlenku , abychom novelu nepouštěli do druhého čtení . Chtít tak zásadní dokument projednat na poslední chvíli před sněmovními prázdninami mi nepřipadá správné . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Já děkuji , pane poslanče , a prosím k mikrofonu paní poslankyni Putnovou , připraví se paní poslankyně Dobešová . Poslankyně Anna Putnová Dobré odpoledne vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové . Dovolte mi , abych učinila několik obecných poznámek k financování regionálního školství a na závěr přednesla jednu naléhavou prosbu , která je možná realizovatelná bez legislativních změn . Paní ministryně předložila novou koncepci financování regionálního školství . Je to zcela legitimní pokus . Musím říct , že TOP 09 bude podporovat návrhy , které přinesou vyšší zdroje do financování regionálního školství . Tady vidím první úskalí . Bavíme se o tom , jak by mělo financování vypadat , ale neznáme rámec , finanční rámec , ve kterém by se ty změny realizovaly , takže pro nás je to stále do určité míry virtuální reality . Budeme rádi , pokud budeme moci konkrétně se zabývat jednotlivými kroky v rámci změny a budeme - li znát ten finanční rozpočet , rámec , ve kterém se budeme pohybovat . Čili to je jedna základní připomínka . A teď takové malé ohlédnutí , resp . poznámka k tomu současnému stavu . Když v roce 2000 vznikly kraje , nebylo , jaké náplně jim nabídnout . A tak se nabízelo školství a silnice druhých a třetích tříd . Nikdo v té době nepředpokládal , že nastanou velké kompetenční spory mezi Ministerstvem školství a jednotlivými kraji . Ten způsob financování , tak jak dnes běží , a máme k němu řadu výhrad a víme , že potřebuje změny , je svým způsobem velmi spravedlivý , transparentní a jednoznačný . Dává na každého žáka v určité věkové kategorii jednoznačně normativ , který Ministerstvo školství přeposílá . Jak je možné , že jsou rozdíly ve financování na jednotlivých krajích tak dramatické ? Jak je možné , že za 16 let - to není teď nic proti paní ministryni - za 16 let si nedokázalo Ministerstvo školství vyjasnit kompetence tak , aby ten normativ , který garantuje Ministerstvo školství , na toho žáka skutečně doputoval ? Jak je možné , že jednotlivé kraje financují z rozpočtu základních škol přebujelou síť středního školství ? Proč se v některých krajích povedla optimalizace středního školství , v jiných se o to ani nepokusili , v jiných se tápe ? Protože nám chybí jednotná školská politika . Jednotná školská politika , která bude zaručovat , že zdroje , které jsou definovány normativy Ministerstva školství , na toho žáka skutečně doputují .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities