ps2013-048-05-003-222.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-12 ps2013-048-05-003-222 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji . Nyní prosím s faktickou pana poslance Petra Fialu . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Fiala Reaguji na vystoupení předřečníků , ale jednu poznámku si neodpustím . Školství je priorita této vlády . Kapitola v rozpočtu , kterou dostává Ministerstvo školství , patří k největší , z toho největší část jde na regionální školství , jehož financování tady teď diskutujeme . Podívejte se , jaký je zájem kolegů paní ministryně Valachové z vlády o tuto otázku . Nulový . Myslím si , že to je nedůstojné , a potřeboval jsem , aby to tu zaznělo . Já chci reagovat na to , co tady říkal velmi správně pan kolega Rais . Tam ten problém peněz , které jdou na vysokoškolského studenta , není jenom v té částce , ale větší problém je v tom , že se meziročně mění a není vlastně nikdy jasné , kolik to nakonec bude , což je ale dáno tím , jaká je struktura rozpočtu vysokých škol v rámci celkového rozpočtu Ministerstva školství . Proto třeba já jsem se snažil , aby finance , které jdou vysokým školám , byly procentuálně zafixovány v celkové výši rozpočtu , který má ministerstvo , aby nedocházelo k tomu , že když se nedostává dostatek peněz v celém resortu školství , tak se musí dát na ty normativy , na to a na to , a nakonec nezbývá pro vysoké školy . Myslím , že to byla důležitá poznámka . Je potřeba při reformě financování , ať už to dopadne jakkoliv , myslet i na to , že nakonec se nesmí stát , že jedna část školství bude financována na úkor druhé , protože to pak způsobuje jenom další a další problémy . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji za dodržení časového limitu . Nyní prosím k mikrofonu řádně přihlášenou paní poslankyni Semelovou . Připraví se pan poslanec Karamazov . Prosím , máte slovo . Poslankyně Marta Semelová Děkuji , paní předsedající . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , o potřebě změny financování regionálního školství se mluví x let . Stávající systém má totiž řadu nedostatků , nakonec už se tady o tom dnes mluvilo , které se negativně projevují v kvalitě vzdělávání . Honba za žákem , snaha o maximální naplnění tříd , to všechno vede především u středních škol k tomu , že je do maturitních oborů přijímán každý bez ohledu na jeho znalosti , studijní předpoklady a zájem o obor . Pokles nároků na přijímané uchazeče se pochopitelně projevuje i v průběhu studia a také při závěrečném výstupu . Celkový pokles úrovně - a zdůrazňuji , že nejde jen o střední školství , ale i o školy základní - se následně projevuje i na vysokých školách , odkud zaznívají nářky na úroveň přijímaných studentů . Chci v této souvislosti upozornit na to , že nelze za tento stav obviňovat učitele , a to jakéhokoliv stupně . Byli a jsou to právě kantoři a kantorky , kteří přes problémy , zvyšování administrativy a komplikace , které na ně byly kladeny , berou své povolání jako srdcovou záležitost a dávají svým žákům , studentům a učňům maximum . K tomu je třeba připočíst už zmíněné finanční ohodnocení pedagogických a nepedagogických pracovníků škol . Učitelé s vysokoškolským vzděláním jsou , pokud jde o jejich platy , na konci žebříčku zemí Evropské unie a v rámci České republiky dosahují pouhých 50 % mzdy ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců . O nepedagogických pracovnících ani nemluvě . Ti berou často plat ve výši minimální mzdy . Současný systém financování způsobuje také výrazné rozdíly poskytovaných finančních prostředků školám v rámci jednotlivých krajů , i o tom tady dnes byla řeč , které přistupují k jednotlivým školám značně odlišně . Přitom se jedná o srovnatelné školy , ať už jde o druh , stupeň , velikost , naplněnost tříd , skladbu pedagogického sboru a podobně . Stěžují si ředitelé i učitelé , jejichž platy v součtu nárokových i nenárokových složek se liší o tisíce korun měsíčně . Proto podporujeme předložený návrh změny financování tak , aby financování mateřských , základních a středních škol bylo na stejné úrovni na celém území České republiky , nebo bylo stejné , aby byla centrálně nastavena závazná pravidla a kritéria . Kombinovaný systém financování , v němž se zohledňuje nejen počet žáků , ale je nastaven také na třídu učitele a na financování podle odučené práce , podle rámcových vzdělávacích programů . Nutnost změnit stávající systém financování regionálního školství je tedy zřejmá a potvrzuje to i odborná veřejnost . Na dnešním kulatém stolu , o kterém tady mluvil pan poslanec Kořenek , se sešli zástupci asociací , například CZESCHA , asociace ředitelů škol , sdružení učňovských zařízení , základních uměleckých škol , asociace vychovatelů , nadace Depositum Bonum a dále představitelé Svazu měst a obcí , Svazu průmyslu a dopravy , školských odborů , Sdružení místních samospráv či zástupci krajů . Ti všichni se shodli , že změna je potřebná , a předložený návrh podporují . Ocenili snahu ministerstva o diskusi k danému problému a možnost zapojit se od počátku do připravované reformy . Zároveň se však netajili některými výhradami , které se dále diskutují a které by měly být dořešeny v průběhu legislativního procesu . Konkrétně jde například o už zmiňované platy nepedagogických pracovníků škol , o financování školních klubů , jež je podle návrhu v tuto chvíli odlišné od financování školních družin , o řešení spádovosti škol a podílu obcí , kde mateřská či základní škola není , nejen na financování provozu , ale i investic , o problematiku umisťování dvouletých dětí do mateřských škol , o financování a organizaci máločetných oborů a víceoborových tříd a podobně . S většinou těchto připomínek se ztotožňuji , a proto podporuji prodloužení lhůty mezi prvním a druhým čtením , tak aby vznikl dostatečný prostor na prodiskutování a doladění potřebných úprav . Na čem se všichni zástupci asociací a sdružení shodují , to je otázka celkového objemu finančních prostředků určených na vzdělávání . Kritika podfinancování je zde zcela namístě . Zdaleka nedosahujeme procenta hrubého domácího produktu , které vydávají do kapitoly školství vyspělé země . Zatímco průměr podílu školského rozpočtu v zemích Evropské unie na HDP je zhruba 6 , 1 % , u nás je to něco málo přes 3 % . Pokud nedojde k výraznému navýšení peněz ze státního rozpočtu , nebude možné realizovat žádnou reformu a vládou deklarovaná priorita vzdělávání zůstane jen na papíře . Je bezpodmínečně potřeba upravit střednědobý plán financování školství přijatý minulými vládami , který by v současné podobě stav ještě zhoršil . Podle našeho názoru musí za vzdělávání zodpovídat stát , to znamená i za jeho financování . Proto považujeme návrh na posílení kompetencí Ministerstva školství v této otázce za opodstatněný a naprosto správný . Jak jsme se mohli přesvědčit i na již zmíněné diskusi u kulatého stolu , s tímto návrhem souhlasili i představitelé krajů a dalších subjektů . S tím také souvisí nastavení parametrů financování podle rámcového vzdělávacího programu tak , aby bylo skutečně zaplaceno vše , co se musí odučit , a aby bylo umožněno také dělení tříd v různých vyučovacích předmětech . Tady si však neodpustím poznámku , že mám obavy , zda toto dělení bude na některých především větších školách prostorově a organizačně vůbec realizovatelné vzhledem k celkové naplněnosti a navyšování počtu tříd do té míry , že jako kmenové třídy slouží už i odborné pracovny a další místnosti . Ale jinak samozřejmě dělení tříd podporujeme . Osobní výhradu mám k tomu , že změna financování se má dotknout pouze veřejného školství a soukromé a církevní školy mají zůstat mimo . Podobnou výhradu mají určitě i poslanci z pravicových stran , ale pochopitelně z opačného úhlu pohledu a představy řešení . Podle mého názoru by soukromé i církevní školy měly být až na určité výjimky financovány z vlastních peněz a ne ze státního rozpočtu . Je mi ovšem jasné , že se na tom asi tady neshodneme , a to nejen s pravicovou opozicí , ale i se stranami tvořícími současnou vládní koalici .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities