ps2013-048-05-003-222.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-12 ps2013-048-05-003-222 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Považuji tento návrh zákona jako jednak centralistický s velkým nárůstem byrokracie , a to i pro samotné školy . Nechci zde mluvit již o krajích . Ale byla to sociální demokracie , která urychlovala vznik krajů v roce 2000 , dokonce ještě předtím , než vůbec bylo debatováno o tom , jak mají být kraje financovány , a urychlovala vlastně zrušení školských úřadů a víceméně nastartovala vznik rozdílů , kterým se teď , po nějakých dvanácti letech , co kraje tu kompetenci převzaly , diví . V každém případě systém , který zde předkládá vláda , nebo paní ministryně , určitě převádí výraznou část pravomocí a kompetencí v regionálním školství z krajů zpět na stát . To tak je . A kraje budou de facto pouze ovlivňovat financování tzv . nepřímých nákladů , podobně jako je tomu u obcí . Bohužel ale je to systém , který navrhuje paní ministryně , který je ještě méně předvídavý pro jednotlivé školy než ten stávající . Všechno podstatné bude hodně spojeno s libovůlí Ministerstva školství , budou se vyplňovat zase nové dotazníky a o předvídavosti mám vážné pochybnosti . Když jsem začal polistopadovou historií financování školství , a myslím , že bylo dobré si tou historií projít , tak musím konstatovat , že se v mnoha směrech takovými zákony , jako je tento , začínáme zase vracet hodně dávno , dokonce bych řekl téměř před listopad 1989 , nebo alespoň na samotný počátek 90 . let . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji , pane poslanče . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Kořenka . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Kořenek Děkuji , paní předsedající . Teď nebudu vystupovat jako zpravodaj , ale několik poznámek k financování . Chtěl bych jenom vzpomenout , že jako člověk , který se ve školství pohyboval a snad o něm něco málo ví , tak osobně považuji za největší problém školství to , že bylo zrušeno odvětvové řízení . Myslím si , že to je věc , která nikdy neměla nastat , protože jestliže vzdělávání je jedna z největších hodnot , tak jeho decentralizace rozhodně školství neprospěla . Co se týká novely zákona , tak o novele se diskutuje léta . Já sám jsem byl účastníkem mnoha sezení , mnoha kulatých stolů a v podstatě žádný výsledek se nedostavil . Ještě bych chtěl říct , že jako ředitel školy jsem si nikdy , orientačně ano , ale nedokázal přesně spočítat , kolik dostanu , protože to nevěděl ani kraj . A dneska je změna v tom , že pokud se naučí ten ředitel a musí se to , nebo má na to ekonoma , s těmi čísly pracovat , tak si myslím , že tak jak jsem si to modeloval , je ten návrh předvídatelný . Proč nemůže být současný systém spravedlivý ? Velmi krátce se to pokusím vysvětlit . Kraj dostane peníze ve čtyřech kohortách . Já už jsem to tu říkal . A jedna , ta pátá , je podle ústavní péče . Ty kohorty se dneska pohybují kolem 50 , 60 tisíc podle věkové kategorie . Čili jedna věková kategorie je tři až pět let , druhá šest až čtrnáct , třetí patnáct až osmnáct a čtvrtá devatenáct až dvacet jedna . Pak je tam položka na ústavní výchovu nebo na počet lůžek v ústavní výchově a tam je tuším podle té zprávy 255 tisíc . Já jenom k tomu . Takže když tyto čtyři kohorty dostane kraj a začne je rozpracovávat do svých normativů - a teď se omlouvám , nevím přesný počet , jestli je jich 14 - , tak samozřejmě že objem prostředků podle té sítě v kraji je rozdílný . Takže ani nemůže nastat situace , že bude stejně financován obor v jednom kraji , druhém kraji , ve třetím kraji . Protože tam hraje výraznou roli osídlení , věková struktura a všechno ostatní . Tak proto jsou ty rozdíly tak zásadní . A jenom bych chtěl říct ještě takovou poznámku , že v minulosti se již takto školy financovaly , a rozhodně si nemyslím , že to , co bylo v minulosti , bylo všechno zásadně špatné . Ředitel věděl , s jakými prostředky pracuje , fungovalo to a mohl se skutečně věnovat rozvoji školy , kvalitě vzdělávání a nebyla to honba za penězi a za projekty všeho druhu , aby škola měla na rozvoj , na platy apod . Nicméně tak jak je ten zákon připraven , přesto podávám návrh na prodloužení lhůty pro projednávání návrhu zákona , a to o 30 dnů , čili na 90 dnů celkem . Činím tak v souladu s § 91 odst . 3 zákona č . 90 / 1995 Sb . , o jednacím řádu Poslanecké sněmovny . A navrhuji projednat návrh zákona ve výborech ve lhůtě o 30 dnů delší , tedy ve lhůtě 90 dnů . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji a táži se , zda se ještě někdo hlásí do rozpravy . Není tomu tak . Táži se paní navrhovatelky , zda má zájem o závěrečné slovo , a taktéž ji poprosím , aby se vyjádřila k prodloužení lhůty , protože je to více než 20 dnů , zda s tím souhlasí . Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , chtěla bych poděkovat za proběhlou rozpravu , a ačkoli názory na to , jak co nejlépe změnit financování regionálních škol , se různí , jsem ráda , že se shodujeme na tom , jaký ten stav v tuto chvíli je , a že především musíme začít konat . Jsem připravena v rámci projednávání v Poslanecké sněmovně samozřejmě být k dispozici včetně svých kolegů , a nejenom v rámci podvýborů a výborů , školského výboru , ale i v rámci separátních setkání k tématům , která vás budou zajímat , odpovědět na všechny otázky tak , aby míra srozumitelnosti pro vás byla co nejvyšší a informace co nejčetnější . Co se týká návrhu na prodloužení lhůty mezi prvním a druhým čtením , jak zazněl z úst pana zpravodaje Petra Kořenka , tak s ním souhlasím . Děkuji vám a samozřejmě žádám Poslaneckou sněmovnu o průchod prvním čtením . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji paní ministryni a táži se pana zpravodaje , zda má zájem o závěrečné slovo . Je tomu tak . Prosím . Poslanec Petr Kořenek Děkuji , paní předsedající . Já bych jenom shrnul to , co proběhlo v debatě . Dovolím si upozornit na vystoupení pana poslance Fialy , který upozornil na nutnost provázání a věnování se i problematice financování vysokého školství . Dále z jeho úst zazněl návrh na zamítnutí zákona v prvním čtení . A zazněl návrh na prodloužení lhůty o 30 dnů na projednání ve výborech . Předkladatel s tímto prodloužením vyslovil souhlas . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji , pane zpravodaji . Ještě jednou vyzvu kolegy z předsálí . Všechny vás odhlásím a poprosím , abyste se znovu přihlásili svými kartami , protože nyní budeme hlasovat o návrhu pana poslance Fialy na zamítnutí předloženého návrhu zákona . V tuto chvíli zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro , zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku . Proti ? Hlasování končím . Je to hlasování s pořadovým číslem 177 , přihlášeno je 158 přítomných , pro 16 , proti 115 . Návrh na zamítnutí předloženého návrhu byl zamítnut . Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? Není tomu tak . Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro , zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku . Proti ? Hlasování končím . Je to hlasování s pořadovým číslem 178 , přihlášeno je 167 přítomných , pro 164 , proti 1 . Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání školskému výboru jako garančnímu výboru .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities