|

ps2013-046-01-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-05 ps2013-046-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2016-05-05
Meetingps2013/046
Agenda Itemps2013/046/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/046schuz/s046001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Dále tady píše: V této souvislosti je vhodné poznamenat, že řešením současné komplikované situace není financování staveb z národních zdrojů, neboť současná situace znamená, že u staveb se stanovisky EIA podle "244" nejsme schopni získat stavební povolení. Případná řešení formou prosazení změny zákona, který by umožnil využívat stanoviska dle zákona 244 bez dohody s Evropskou komisí, by přitom s vysokou mírou pravděpodobnosti vyústila v pokračování infringementu, s čímž souvisí hrozba pozastavení všech tvrdých operačních programů. Takže tady to podporuje stanovisko Ministerstva dopravy, nebo ta analýza nebo vyjádření obavy, rizika, před kterými varoval svého času ministr Brabec. Lze pouze konstatovat, píše se dále, že opakováním procesu EIA jsme u nejpřipravenějších staveb se stanovisky dle zákona 244 ztratili minimálně stavební sezonu 2017 a část stavební sezony 2018, a to v těch nejméně komplikovanějších případech. Zpoždění při uvedení staveb do provozu tak bude minimálně 1,5 roku, u komplikovaných staveb může být i víceleté. Pokud se týká RIA, tak jenom náklady na zpracování nových EIA byly tam vyčísleny v prosinci 2014 Ministerstvem dopravy na cca 217 milionů korun. Nejsou vyčísleny nebo jsou tam další, naskakují náklady na schvalovací procesy, dodatečné navýšení investičních nákladů. Je tam i vyčísleno, že zpoždění u silničních staveb znamená každý rok - a myslím, že jsme se dohodli, že tady o tom bude mluvit kolega Stanjura - jsou velmi zajímavá procenta u železničních staveb, totéž, jedná se mezi osmi devíti procenty každý rok. Takže vláda věděla o velmi nebezpečných ekonomických dopadech. Dostali jste to, pane premiére, do vlády jako materiál v prosinci, zpřipomínkováno v roce 2014. Přesto jste nekonali, nebo konali nedostatečně. A dneska čelíme krizi. jenom upozorňuji, že v právě probíhající kritické situaci, která se odehrává kolem OKD, tak abych vám jenom řekl, že jestliže se vám povede v uvozovkách zářez do stavebnictví, tak že je to velmi významný sektor, který se na tvorbě hrubého domácího produktu podílí pěti šesti procenty a přibližně šest procent ekonomicky činného obyvatelstva pracuje ve stavebnictví. A to, že rozkolísáte nejistotou, ztrátou nebo obavami z perspektivy, tak průměrný počet zaměstnaných osob ve stavebnictví je 357 624 lidí. Takže to je vaše politika, kterou nečinností, neschopností, manažerským selháním vytváříte. Pan ministr Brabec a další možná pod tlakem toho, jak to teď rychle začnou řešit, bude mluvit o tom, že nápravné kroky budou vykonávány velmi rychle. Takže vám odcituji, kolik v minulosti trvalo alespoň u několika staveb zpracování a projednání EIA podle zákona 244. A budete zase šířit nějaký optimismus ve snaze odvalit tento fatální problém za případně krajské volby či další, tak jenom tolik - jsou to zase materiály, které jsou oficiální. V hrůze, co se bude dít, je zpracovalo Ředitelství silnic a dálnic České republiky. Takže například jestliže vezmu dálnici D3, úsek Úsilné-Hodějovice, je to 7,2 kilometru, tak u všech pořízení dokumentace, vypracování dokumentace trvalo nejméně 12 měsíců, to tady není specifikováno. A potom veřejnoprávní projednání. U tohoto úseku na dálnici D3 není kontakt s územím Natura 2000, takže tam to trvalo 41 měsíců. Například D3 Hodějovice-Třebonín 12,6 kilometru, tak je to nejméně 12 měsíců dokumentace plus 21 měsíců, také tam není Natura. Opava, jedenáctka, obchvat východní část, 8 měsíců plus 12 měsíců dokumentace. Ovšem Frýdek-Místek, kde je dotek, nebo dotýká se Natury, tak je to těch minimálně 12 měsíců plus 30 měsíců. Frýdek-Místek jiná stavba, kde to protíná území, tak dokumentace plus 60 měsíců, pět let. Rozumíte? A takhle bych tady mohl pokračovat dále a dále. Tak vám někdo bude říkat "za šest měsíců" a podobně, tak je to pouze zbožné přání. Další věc, kterou bych tady rád zmínil a kterou bych uvedl asi tak - slovy, a inspirovala včerejší mediální ofenziva pana ministra Brabce, premiéra Sobotky a ministra dopravy Ťoka, takže tu část bych nazval: Kam se poděla nebo ztratila ministryně Šlechtová? Ve vztahu k Evropské unii koučování fondů, čerpání fondů atd., tak je zodpovědné a resortně příslušné Ministerstvo pro místní rozvoj. A když jsem včera koukal na ta řešení, tak najednou z těch vystoupení bych si říkal, že se děje něco nekalého, nebo nějaká zoufalá akce, když ten, kdo za to zejména zodpovídá, kdo vyjednává podmínky čerpání s Evropskou komisí, kde je první náraz, jestliže tam dochází k legislativním třenicím apod., tak je to Ministerstvo pro místní rozvoj. Myslím si, že ministr dopravy a zejména ministr životního prostředí svou každodenní činnosti dokazují, že věřit jim, že jimi připravované a realizované legislativní akty vedou k řešení. Podívejte se, v jaké situaci jsme kolem mýtného, jak Úřad na ochranu hospodářské soutěže shazuje jednu soutěž za druhou. O to víc alarmující je, že jsem neviděl, že součástí toho řešení - anebo možná , pane premiére Sobotko, opravíte - nějakým způsobem není ministryně pro místní rozvoj. A myslím si, že jste napáchali dost škody ve vztahu k Evropské unii na to, abyste si mohli dovolit rozhodující ministerstvo ignorovat. Doufám, že se vám pouze nehodila paní ministryně do vašeho mediálního scénáře. jsem požádal před několika týdny při přípravě programu hospodářského výboru pana předsedu, že považuji záležitost kolem neplatných posudků EIA za natolik zásadní a krizovou, a on mi vyhověl, a touto problematikou jsme se zabývali minulou středu - za mediální nepozornosti, podotýkám, a ono je to pro tuto kauzu symptomatické - touto záležitostí. Z ministrů, kteří slíbili účast, se tam nedostavil nikdo. Samozřejmě bohužel došlo k souběhu toho, že zasedala vláda. Zřejmě měla ještě důležitější krizové momenty, aby alespoň ministr životního prostředí tam přišel. Poslal tam pana náměstka Blechu, což vyústilo v konflikt a moji beznaděj, že tato vláda je schopná tuto kauzu řešit. Proto poté jsem oslovil ODS s tím, že nevidím jinou cestu, jak vás donutit k rychlému řešení a pokusu o řešení této krize, než mimořádnou schůzí.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities