Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaJáužbuduvelmistručný.Zaprvésimyslím,ženeníúplněšťastnýnápad,amluviljsemotomsministremkultury,kdyžnastupovaldoresortu,ženeníúplněšťastnýnápad,ževlastnětyfinančníprostředky,kteréjsouurčenynafinancovánícírkvíasouvisíisfinančnímnarovnánímvrámcicírkevníchrestitucí,jsousoučástíkapitolyMinisterstvakultury,protožetostrašnězkreslujesituacivresortujakotakovém,ževokamžiku,kdytřebateďvrámcitohonarovnánísetyfinančníplatbyzvyšují,taktofaktickyzvyšujeobjemprostředků,kteréprocházejípřesrozpočetMinisterstvakultury,anižbytosamozřejměpřímoovlivňovalotypriority,kterévládavesvékulturnípoliticemá.Takžejábychpokládalzdlouhodobéhohlediskazalepší,kdybysevýdajespojenésfinancovánícírkví,sfinancovánímřešenícírkevníchrestitucívyňalyzkapitolyMinisterstvakulturyabylytřebafinancoványvrámcivšeobecnépokladnísprávynebonějakéjinétakovétoneutrálníkapitolystátníhorozpočtuanezkreslovalyobjemvýdajůnakultuře.JinakčistěmatematickyaúčetněpředlonibylyvýdajeMinisterstvakultury10,42miliardy,lonitobylo10,9miliardyaletosbytyvýdajemělyčinit11,7miliardykorun.Toznamená,docházíknominálnímunárůstuvýdajůvrámcikapitolyMinisterstvakultury,alejetopodleméhonázoruzkreslenoitěmivýdaji,kteréjsoupoužíványnafinancovánícírkví.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujizaodpověď.Přikročímekdalšíinterpelaci.PanposlanecPetrBendlbudeinterpelovatpanapremiéravevěciarbitrážeČeskýchdrahaŠkodyTransportation.Prosím,paneposlanče.Poslanec Petr BendlDěkujizaslovo.Váženýpanepremiére,panepředsedající,kolegyně,kolegové.Panepremiére,jistěvíte,žeČeskédráhyvzávěruloňskéhorokuprohrályarbitrážnísoudsespolečnostíŠkodaTransportationatentoarbitrážnísoud,anechcihodnotittojehorozhodnutí,uložilČeskýmdráhámzaplatitŠkoděTransportationčástku1,2miliardykorun.Natotokomentovaliněkteřívašiministři.NapříkladministrŤokprohlásil-acituji:"Jetoskandálnírozhodnutí,ocitlijsmesevsituaci,kdyvpřímémpřenosudocházíktunelováníČeskýchdrah."PrvnímístopředsedavládyAndrejBabišktomuříká:"ŠkodaTransportationmápodleRozhodčíhosoududostat760milionůkorunzato,žedodalalokomotivyopětletpozději,nežměla.Tosiasidělajísrandu."PřestovdubnuletošníhorokuČeskédráhyzaplatilytutočástkuŠkoděTransportation,alemezitímvyšlonajevo-serverNeovlivní.czzveřejnilinformaci,žedošlokeschůzcemezišéfemposlaneckéhoklubuhnutíANOpanemFaltýnkem,poslancemzahnutíANOpanemVolnýmapředsedoudozorčíradyČeskýchdrahabývalýmmanažeremAgrofertuMilanemFerancemagenerálnímředitelemŠkodyTransportation,atovúnoruletošníhoroku,cožnápadněspíšepřipomínásituaci,žeČeskédráhyneřídívládaaniMinisterstvodopravy,nýbržněkdoúplnějiný.Protoseváschcizeptat,panepremiére,zdajstemělinformaceotétosituaci(upozornění na čas),coseodtédobyzměnilo,ženakonecdošlokzaplacení,akdotedyřídíČeskédráhy.Vláda,ministr,neboněkdojiný?Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanci.Prosím,panepremiére,máteslovo.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji.Váženéposlankyně,váženíposlanci,samozřejměvládamůževykonávatavykonávásváprávaprostřednictvímkonstrukce,kterájestanovenapříslušnýmizákony.Toznamená,jezdeřídicívýborČeskýchdrah,jehožčlenyjmenujeaodvolávávláda.VtomtořídicímvýboruČeskýchdrahjsouzastoupenipříslušnízástupcijednotlivýchministerstev,kteříjsoutamtěmitoministerstvynominováni.Toznamená,vlivvládyavlivstátunapůsobeníČeskýchdrahjeuplatňovánskrzezástupcejednotlivýchresortůvřídicímvýboruČeskýchdrah.SoučasnějetakéuplatňovánskrzezástupcevdozorčíraděČeskýchdrah.Tytozástupcenominujeprávětentořídicívýbor.Pokudjdeospor,kterýzdebylpopsán,takchcijenomřícinaúvodvelmistručně,žeČeskédráhysiuŠkodyTransportationobjednaly20lokomotivřady380,lokomotivymělželezničnídopravcepřevzítvroce2009,prvnílokomotivyobdrželažvroce2013.Toznamená,tojepočátektohosporu,kekterémudošlo.Dnestasituacejetaková,ženazákladěvýrokuarbitrážekoncemroku2015Českédráhypodalyžalobuuobecnéhosouduarovněžpodalytrestníoznámeníprookolnosti,ježprovázelyvydánírozhodčíhonálezu.VžaloběČeskédráhyžádajízrušenírozhodčíhonálezuvplnémrozsahu.Soudsivyžádalpodkladyodžalobce.Zatímpodlemýchinformacívtétověcinebylonařízenojednání.Vpřípadě,žebyČeskédráhystímtosvýmnávrhemuspěly,tedyvpřípadězrušenírozhodčíhonálezu,secelýsporvracínazačátek,toznamená,znovukRozhodčímusoudu.Jinaktaképlatí,žeministrdopravyserozhodlpodatpodnětkEvropskékomisinapřezkoumání,jestlirozhodčínáleznenívrozporusveřejnoupodporou.Tenhlavnídůvod,kterývedlorgányČeskýchdrahkzaplaceníčástkycca460milionůkorun,předevšímtímhlavnímdůvodembylatedyexistencepravomocnéhorozhodnutíRozhodčíhosoudu.Českédráhybylyopakovaněvyzványkplatběahrozilyúrokyzprodlenísdalšímiškodami.Jednáníosmírnémřešenískončilaneúspěšně.ŠkodaTransportationodmítlanávrhČeskýchdrah.Toznamená,Českédráhypoposouzenícelkovésituaceserozhodlyktomu,žetutočástkuzaplatí.Nicméněpokračujespor,kterýjsemzdepopsalakterýsetýkáotázkypříslušnéhorozhodčíhonálezuabudemesimusetpočkatnavýsledekrozhodovánísouduotěchtonávrzích,kterépředložilyČeskédráhy.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji.Doplňujícíotázkapanaposlance.Prosím,paneposlanče.Poslanec Petr BendlNicméně,panepremiére,musíteuznat,žepotaktosilnýchslovechmístopředsedyvládyBabišeaministraŤoka,kdemluvíoskandálnísituaci,otom,žedošlokněčemu,cojetéměřřeknunezákonnéapod.,amezitímsesejdezcelamimooficiálnísálskupinalidí,kteřínepředstavujívlastnířízeníČeskýchdrah,přestopředsedadozorčírady,bývalýčlennebomanažerAgrofertu,vedeníposlaneckéhoklubuANO,zkrátkalidé,kteřínemajípřímocodočiněnísceloutoutokauzou,anajednoudojdekzaplacenícelététomiliardovéčástky,taktoprostěnenístandardnípostupaočekávámodvás,panepremiére,žejejodsoudíteažepřijmeteopatření,abysetakovétověcineděly,neboťvpřípaděČeskýchdrahzcelaurčitěmůžetejakopremiérdosáhnoutnavýměnunapříkladčlenůdozorčíradyapod.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanci.Prosím,panepremiéreovašidoplňujícíodpověď.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji.Játeďskutečněnechcispekulovatnazákladěčlánku,kterýseobjevilnaNeovlivní.cz.Jánevím,jestlitenčlánekjepravdivý,dojakémíryseskutečnězakládánaskutečnosti,jestlitilidé,okterýchsemluví,seskutečněsešlivnějakémtomaranžmá,kteréjetampopisováno.To,zčehomusímvycházet,jsourelevantnídůvody,kterépopsaloMinisterstvodopravynazákladěstanoviskavedeníČeskýchdrah.Toznamená,Českédráhyuvedlykonkrétnídůvody,kteréjevedlyktomu,žeserozhodlyzaplatitčástku760milionůkorunvesnazeminimalizovatpotenciálnídalšíškody,kterébymohlyvzniknoutproČeskédráhy,pokudbyserozhodovalyarozhodlydáletutofinančníčástkuneplatit.