ps2013-044-09-001-070.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-03 ps2013-044-09-001-070 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Je tady systém vzdělávání , který podle mě nefunguje dobře . A očekával bych od pana ministra , který má jinak velmi dobré kontakty s Českou lékařskou komorou , že se bude více zabývat tím , co vadí lékařům na současném vzdělávacím systému , na tom postgraduálním vzdělávání lékařů . Já jsem se těmi důvody , které vadí lékařům v tom současném systému , zabýval . Některé si dovolím ocitovat . Je třeba zavést osobní odpovědnost školitele za školence . Je třeba , aby byl dodržován edukační program a školenec byl převáděn na jiné pracoviště až po souhlasu školitele . Musí být definována práva i povinnosti školitele , školence a také zaměstnavatele ve vztahu k edukaci a rovněž musí být definovány možné postihy vůči těmto třem subjektům . Musí být definovány vzorové smlouvy mezi zaměstnavatelem a školencem , aby se ze školence nestal otrok . Současný model postgraduálního vzdělávání lékařů je téměř likvidační jak pro samotné lékaře , tak i pro nemocnice , především pak pro nemocnice nefakultní . Změny v systému postgraduálního vzdělávání však nelze provést beze změny v ostatních sférách celého zdravotního systému České republiky . Například nejen povinnosti , ale také řádné finanční ohodnocení školitelů , restrikce ze strany zdravotních pojišťoven vůči pojištěncům v případě zneužívání pohotovosti , zbavení nemocničních lékařů existenční závislosti na pohotovostních službách a podobně . Osobní zkušenost . Fakulty nemající zkušenosti s organizováním vzdělávání a kurzů základních kmenů nepodávají dostatečné informace , možná ani samy nejsou dobře informovány . Nelíbí se mi absolutní závislost lékařů bez specializované způsobilosti na libovůli školicího pracoviště . Školicích pracovišť je málo , a proto si mohou diktovat podmínky , za jakých dovolí lékaři bez specializace atestovat . Není výjimkou , že lékaři mají praxi splněnou , ale k atestaci nemohou jít , protože zaměstnavatel nebo vedoucí pracoviště si to nepřeje , protože je pro něj výhodnější , aby za nižší plat nadále pracovali a čekali , až dostanou příležitost . Současný systém postgraduálního vzdělávání zneužívá lékaře v přípravě na atestaci a je diskriminující pro ženy lékařky a některé muže lékaře , kterým rodinné poměry neumožňují absolvovat dlouhé stáže , mnohdy několikaleté nesmyslné pobyty na pracovišti vyššího typu . Cena stáží a kurzů by měla být pevně stanovena a garantována . Mnoho mladých lékařů je nuceno si tyto stáže hradit ze svých prostředků . Příprava k atestaci by se měla odehrávat optimálně na půdě zaměstnavatele lékaře . Bylo by vhodné , aby každý lékař bez ohledu na zvolenou specializaci začínal pracovat v nemocnici okresního typu , fakultní , univerzitní . Atestační příprava by proběhla z 90 % na půdě zaměstnavatele . Teprve například po jednom až dvou letech podle zvoleného oboru by mohl odejít například do ambulantní sféry a podobně . Příprava k atestaci by měla být kratší , maximálně tři roky . Bylo by vhodnější rozšířit spektrum nástavbových atestací . Dále navrhuji více propracovat a kontrolovat celoživotní vzdělávání lékařů a lékaře lépe ke vzdělání motivovat . Vzhledem k tomu , že pracuji v malé nemocnici , která má v mém oboru jen akreditaci prvního stupně a jiné obory v mé nemocnici taktéž , po kmeni , který jsem kvůli stážím absolvovala za čtyři roky , potřebuji strávit ve fakultních nemocnicích 31 měsíců . Každý měsíc nemocnici stojí pět tisíc korun plus výdaje na můj plat . Na oddělení je nás nedostatek lékařů , takže mě pouštějí každý rok na stáže celkem na dva měsíce , znamená to , že doba od splnění kmene k atestaci bude pro mě asi 15 let . Ano , tento systém není vyhovující . Vzdělání je naprosto chaotické . Největší problém vidím v tom , že není dostatek kvalifikovaných lékařů s praxí v nemocnicích , většina odešla do soukromého sektoru , proto není od koho se učit . Na pracoviště vyššího typu není snadné se dostat , neboť většina periferních nemocnic své školence na stáže nechce uvolňovat a nelze se toho jakkoliv domoci . Vloni jsem absolvovala atestaci po osmi letech nepřetržité praxe . Stáží jsem se velmi těžko domáhala a uvolňování na ně . Po základním kmeni mi na mateřském pracovišti nebyl dán v normální pracovní době prostor pro můj obor , který jsem čtyři roky provozovala nad rámec normální pracovní doby a služeb za normální tabulkový plat . Jsem z toho vyčerpaná a velmi otrávená . Rozhodla jsem se odejít do Anglie , kde se mi plně věnují , vzdělávám se v průběhu dne a zaměstnavateli záleží na tom , aby se dodržely podmínky vzdělávacího programu . Chci , aby podobný aktivní přístup ke svým studentům byl i v České republice . Dříve dvouatestační systém pod gescí Institutu postgraduálního vzdělávání dominantně se odehrávající na kmenovém pracovišti plně vyhovoval . Odborná stáž na krátkou , přesně definovanou dobu či za účelem provedení či asistence jasně daných specializačních výkonů , jež se na domovském pracovišti neprovádějí . Superspecializované výkony nemohou být náplní požadavků k atestaci , počty některých výkonů , například v chirurgii , jsou zcela nereálné . Někdo dokonce zjistil , že počty určitých výkonů , které musí stážisté odoperovat , neodpovídají ani celkovému počtu výkonů , které se dělají v České republice během jednoho roku . Dlouhodobý pobyt školence na specializovaném pracovišti vede k jeho využívání k administrativním účelům , takže k výkonům , k nimiž je primárně odeslán , se většinou ani nedostane . Levná pracovní síla pro vyšší pracoviště , přičemž chybí na domácím pracovišti , kde mnohdy pod dobrým odborným vedením naplní cíl svého předatestačního vzdělávání mnohem lépe . Větší důvěra v primáře domovských pracovišť , kteří by měli za edukaci svého školence nést zodpovědnost , nejlépe za povinné účasti při atestační zkoušce . Současný stav vzdělávání není dobrý . Chtěl bych upozornit na nemravné jevy . Za prvé placené stáže na vyšších pracovištích , kdy školenec za tzv . školení platí a přitom vykonává normální sekundářskou práci . Za druhé , řada oborů vyžaduje až více než roční stáže na klinikách v Praze , Brně a podobně . Opět převážně sekundářská práce , ale hlavně významný zásah do rodinného života , rozpočtu rodiny , zejména jde - li o matky malých dětí a dětí v základní škole . Přitom nevěřím , že třeba krajské nemocnice nebo větší nemocnice by adepty nevyškolily stejně dobře . Vzhledem k tomu , že jsem čerstvě po atestaci , mohu říct , že celý systém je dost tragický . Za odborné stáže se platí fakultním nemocnicím , ale nikdo vám nezaručí , že tam něco odborného uvidíte . Využívají vás jako levnou pracovní sílu . Zažila jsem i absurdní situaci , že se po mně chtělo , ať se věnuji medikům . Dále přehnaná administrativa , která je kolem toho všeho . Nesmyslný (nesroz.) a ještě nesmyslnější výkony a v neposlední řadě několik povinných předatestačních kurzů bez významu pro praxi . Specializační vzdělávání je nástrojem , kterým stát realizuje svou odpovědnost za kvalitu a bezpečnost zdravotní práce . Získání specializační způsobilosti opravňuje lékaře k samostatnému poskytování zdravotní péče . Je to jakási obdoba pilotního průkazu , kdy stát přebírá záruku nad tím , že dotčená osoba může činnost samostatně vykonávat a občané nebudou poškozeni na zdraví . Je tedy odpovědností státu vůči občanům , komu stát dovolí , aby samostatně poskytoval zdravotní péči . Proto musí být celý proces získávání specializačního vzdělávání řízen jednotně , musí být transparentní , musí poskytovat státu kdykoliv aktuální přehled a současně musí být užitečný pro ty , kdo o získání specializované způsobilosti usilují , i pro ty , kdo je k tomu vzdělávají . Pro uchazeče je srozumitelné , když se na jednom místě ke vzdělávání přihlásí a na jednom místě v jednotném režimu vykonají závěrečnou zkoušku . Dosavadní systém výkonu atestačních zkoušek na lékařských fakultách na principu tzv . vyvážené dotace se neosvědčil , neboť v praxi docházelo k uplatňování různých oborových nebo regionálních zájmů a Ministerstvu zdravotnictví neposkytoval včas potřebné informace . Ministerstvo zdravotnictví postrádá , a často zdůrazňuje , že postrádá , údaje , které by umožnily zobrazit problémy současného systému specializačního vzdělávání lékařů , zubních lékařů a farmaceutů , a při realizaci tohoto problému vychází z informací od ÚZISu , od odborné veřejnosti , od členů komise pro novou koncepci specializačního vzdělávání , odborných společnosti a v neposlední řadě od profesních komor a dále z informací známých ministerstvu z jeho vlastní činnosti . Ministerstvo tedy muselo vycházet z velké části také ze sekundárních dat , ze kterých lze ale získat jasné informace o stavu a problémech postgraduálního vzdělávání lékařů , zubních lékařů a farmaceutů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities