ps2013-044-06-010-144.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-20 ps2013-044-06-010-144 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Omezení legálních zbraní a jejich držení je v podstatě opravdu nelogické , v řadě případů nesmyslné , protože neřeší to , kvůli čemu vůbec ta směrnice vznikala , to znamená nelegální obchod se zbraněmi a boj s terorismem . Na závěr mi dovolte říci jedno heslo , které jsme zde již použili : teroristé si pro zbrojní průkaz nechodí . A přestože víme , že v současné době se na půdě Evropského parlamentu a Evropské komise provádějí různé návrhy a úpravy této směrnice , tak naše stanovisko je konstantní , protože ani tyto návrhy a úpravy dle našich aktuálních informací nejsou takové , že by zásadně změnily podstatu směrnice . Děkuji vám . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji , pane poslanče . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Luzara . Prosím , máte slovo . Poslanec Leo Luzar Vážená paní předsedající , vážený pane ministře , dámy a pánové , já si dovolím na začátek poděkovat panu ministrovi , asi se mu to často nestává , ale přesto mu poděkuji za ta slova , která v úvodním slově vyřkl , za to , jaký bude postoj České republiky v této věci . Věřím , že možná , byť pozdě , se podaří tento nesmysl zastavit . Když si přečtete ten návrh , který z Evropské komise přišel , tak v důvodové zprávě se neustále hovoří o nelegálním obchodování se zbraněmi . Zdůrazňuji slovo nelegální . Tři čtvrtě stránky důvodové zprávy je vše o nelegálním obchodu se zbraněmi . Jediná věc , která hovoří o tom , že tato směrnice je v něčem prospěšná , je úplně poslední věta - přičemž zároveň zaručuje pružnější pravidla pro lov a sportovní střelbu - , což je absolutní nonsens tohoto materiálu , protože o nějaké ulehčení pro lov a sportovní střelbu vůbec nejde . Možná jsem měl své vystoupení začít tím , že jsem podjatý . Jsem dlouholetý člen střeleckého spolku , jsem myslivec a jako takový mám doma i sbírku zbraní . Jako sportovní střelec vím , jaký obrovský problém třeba je přejet na závody na Slovensko se zbraní , nebo Polsko apod . , v Schengenu , když chce někdo s legální zbraní cestovat . Zbraň zůstává v pravomoci národních parlamentů , zákony o zbraních . Jedním z cílů této směrnice je přesunout zodpovědnost za zbraně a střelivo na Evropskou komisi . Výlučně si to tady v tomto návrhu vyčleňují . To znamená , pokud tento návrh projde , v budoucnu již nebude moci český parlament do těchto věcí hovořit . Zároveň chci upozornit na jednu věc , která v tomto návrhu je zmíněna a která ukazuje , s jakou péčí byl tento návrh přijímán . V návrhu se v rámci zdůvodnění hovoří o zbraních , které jsou - a teď je ta definice , která tady není uvedena - které mohou být vícenásobně použity s nějakou kapacitou a podobně . Je to v této směrnici zobecněno dvakrát . Bohužel , jak právní předpis by měl vypadat , to znamená vysvětlení , co se pod tím pojmem chápe nebo míní , v této směrnici vůbec není . Tento nonsens si dovolím citovat : V kategorii A , to znamená té zakázané , mohou být některé poloautomatické střelné zbraně velmi nebezpečné , mají - li vysokou kapacitu co do počtu dávek . Toto vysvětlení absolutně v úvodu té vyhlášky , nebo té směrnice , není a ta definice je docela problematická . Autoři si toho jsou asi vědomi , a proto se k tomu dále nevyjadřují . Historie nelegálních zbraní v Evropě je bohužel spojena s problémem rozpadu Jugoslávie , kdy se na černý trh zbraní dostalo obrovské množství plně automatických zbraní z vojenských skladů . Můj kolega pracující v Bosně a Hercegovině říká , že v každé vesnici za pár euro koupíte funkční kalašnikov ze zásob jugoslávské armády se zásobníky . Jediné , co mu brání , aby takovouto zbraň převezl , je ochrana Schengenu , to znamená kontroly na hranicích . To je v pořádku . Ale jestli si myslíme , že teroristé nemohou přes zelenou hranici i se zásobou zbraní vniknout do území Schengenu , tak po posledních zkušenostech s migrací si asi všichni uvědomujeme , že to je silně nereálné . Co mi v té věci dále vadí , je to , že tato směrnice byla po kritice částečně upravena ve prospěch sběratelů zbraní , ale ta úprava je absolutně mylná nebo marná , protože hovoří o tom , že muzeální sbírky zbraní mohou mít ty zbraně , ale musí být znehodnoceny . A podle popisu znehodnocení z toho technického unikátu , který to muzeum má , se stane znehodnocený artefakt . Mně to někdy připomíná , že pokud Evropská unie v boji proti pornografii rozhodne , že určité partie na sochách antických reků mají být zakryty , tak podle této filozofie by se musely odsekávat určité viditelné partie na mužských bojovnících a toto dílo teprve potom může být vystaveno . Považuji to prostě za zrůdnost i z toho muzeálního a historického hlediska v této vyhlášce . Na co chci ale na závěr upozornit , a byl bych velice rád , kdyby pan ministr v této věci činil kroky , byť to nebudu navrhovat na doplnění tohoto usnesení , které tady je , je problém kvalifikované většiny k přijetí tohoto zákona . Evropská komise si je moc dobře vědoma , že pokud by ratifikace měla proběhnout všemi členskými státy , tak narazí minimálně na odpor České republiky , a proto se snaží směrnici tlačit formou klasifikované (kvalifikované?) většiny . Tady bych si dovolil pana ministra osobně požádat , aby vyvinul aktivitu v rámci visegrádské čtyřky , jednal s ministry vnitra , protože to rozhodnutí asi zůstane na ministrech vnitra , aby vystupovali jednotně v této věci , aby tyto pravomoci zůstaly na úrovni národních států . Děkuji vám za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji , pane poslanče . Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Lanka . Prosím , máte slovo . Poslanec Martin Lank Děkuji za slovo , paní předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , já budu velice stručný . Nechci to nějak protahovat , ale chtěl bych tady při této příležitosti připomenout takový starý a podle mého názoru moudrý bonmot , že jediný , kdo může zastavit špatného člověka se zbraní , je slušný člověk se zbraní . V tomto duchu se vyjádřil i bývalý šéf Interpolu , podle kterého jedna z možností , jak se účinně bránit útokům takzvaných osamělých vlků , a to je právě ten způsob útoku , který nám asi hrozí nejvíce , je ozbrojená veřejnost . Tato směrnice , o které se teď bavíme , jde téměř přesně proti těmto zásadám . Myslíte si , že někoho , kdo chce spáchat ozbrojený trestný čin , ne - li přímo teroristický útok , že toho člověka zastaví to , že mu ztížíme přístup k legálnímu nabytí zbraně ? Evidentně někdo v Evropské komisi si to asi myslí . Mně osobně to tedy hlava příliš nebere . Jedním z měřítek demokracie je to , jak daný stát umožňuje svým občanům , aby se v případě potřeby mohli účinně bránit sami . A naopak tu největší snahu o odzbrojení vlastních občanů měly v historii na svém počátku ty nejhorší režimy , které pak měly na svědomí miliony životů . Byl to Hitler v Německu , byl to Stalin v Rusku , byl to Mao Ce - tung v Číně . A u nás se teď o to snaží Brusel . Já věřím , že to nedopustíme , a při hlasování o usnesení vás pak prosím o použití zdravého rozumu a myslím za všechny rozumné lidi vám za to děkuji předem .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities