ps2013-042-10-003-172.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-23 ps2013-042-10-003-172 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Musím také říct , že je tady velký problém v tom , že dneska většina těch pozemků , respektive většina těch nároků je opravdu bagatelních . Jsou to částky , kdy tady máme tisíce nároků , které jsou do tisíce korun . To nelze vypořádávat pozemkově . To prostě musíme vypořádat jedině finančně . A opravdu dnes , když se podíváme na strukturu půdy , kterou spravuje Státní pozemkový úřad , tak prostě my máme velká území , dneska nejsme schopni už tyto nároky vypořádat pozemkově . Takže my tady necháváme přechodné období , to znamená , zase je tady ta předvídatelnost těch , kteří ten proces mají možnost řešit už 27 let , uspokojovat své restituční nároky . Takže je tady ještě ponecháno dvouleté přechodné období , kdy bude moci být i to vypořádání majetkové a vyčlenění a předání přímo konkrétního pozemku , a pak bude běžet lhůta , která bude desetiletá , kdy bude možnost už pouze finančního vypořádání a potom definitivně restituční tečka . Já si myslím , že když to sečteme , ty lhůty , dostáváme se de facto na 37 let . Třicet sedm let stát dává možnost vypořádat křivdy a ty věci , které se tady staly za předchozí období 40 let . Takže si myslím , že ta doba je poměrně dlouhá , je předvídatelná , je konzistentní ten přístup Státního pozemkového úřadu . A myslím si , že stát by se měl snažit tyto kapitoly uzavírat a už nedořešené věci dále neprodlužovat . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru zemědělství . Ještě faktická poznámka pana poslance Petra Bendla . (Poslanec Bendl: Řádná.) Ještě jsme stále v rozpravě . Řádnou . Tak řádná přihláška , prosím . Poslanec Petr Bendl Děkuji . Já nebudu dlouhý , ale prosím o řádnou , ať nemusím sledovat vteřiny . Já děkuji panu ministrovi za to , že vystoupil - neučinil to , že by vystoupil pouze až v závěrečném slově , abych mohl ještě reagovat na to , co říkal . To , co se zásadně mění , je , že si přímý restituent mohl vybrat , jestli pozemek , anebo finanční prostředky oceněné vyhláškou v roce 1991 . To znamená , že když si vzal pozemek , inflace v tom byla zachycena . Teď , když říkáte " pozemek už ne , všechno je to bagatelní a vlastně už je jich málo " , ale zároveň tím říkáte " už dostanete jenom peníze , ohodnocení vyhláškou z roku 1991 " , tak vlastně berete tomu restituentovi možnost si vybrat . A v tom je ten průšvih podle mě . A to ještě prostě už jsme 15 nebo 16 let po tom , od té doby ceny pozemků se samozřejmě výrazně zvedly . Takže v okamžiku , kdy říkáte " pozemek už ne " , měly by se ty ceny valorizovat na úroveň minimálně letošního roku . V tom já vidím klíčový problém a nerovnost mezi těmi restituenty . Ano , my se neshodneme principiálně v jedné věci . Já jsem přesvědčený o tom , že stát , chce - li nějaký projekt na některém místě realizovat , pak má jít , domluvit se s těmi vlastníky , pozemky vykoupit a ve spolupráci s obcemi , s krajem , nebo sám stát , to je jedno , prostě projekt realizovat . Přijde mi to čistější , než když stát začne jaksi kšeftovat s těmi pozemky a bude říkat " my bysme vám dali pozemky támhle , nebo pozemky tadyhle , nebo pozemky támhle někde jinde " . To už umožňuje spekulaci , kterou si troufnu tvrdit , nebude mít ani vláda ani ministr zemědělství zcela pod kontrolou . To se bude odehrávat o dvě patra níž . A tam prostor pro spekulace prostě bude . Protože kdo rozhodne o tom , že ten pozemek je ten správný , a podobně ? V souvislosti s tímto návrhem zákona se objevuje znovu i diskuse , jestli bylo správně v minulosti uvolnit ta předkupní práva státu na zemědělské pozemky . Já bych ještě k tomuhle chtěl říct větu . Jsem přesvědčený , že je dobře , že zemědělci se dostali k půdě , protože jim to umožní reálně hospodařit bez strachu , že za rok , za dva , za tři , za pět nebo za deset nebo kdykoliv přijde stát a řekne " ne , pozemky nám vraťte " . V ten okamžik prostě zemědělec vlastně ztrácí to , co je pro něj nejcennější , to je výrobní prostředek . Stejně tak si myslím , že stát tady vlastní spoustu pozemků , které jsou absolutně k ničemu , povede - li tento proces centralizace správy státní půdy - a já si myslím , že by se měla centralizovat , když už tedy , tak celá , ne dvojkolejně , protože to také povede k . . . prostě dostat se ke státní půdě bude snazší přes Úřad pro zastupování státu než přes Státní pozemkový úřad , protože tam zkrátka to bude muset jít těmi rozhodnutími , do rozhodnutí je možné se odvolat atd . Ty věci se povlečou mnohém déle . Ale dobrá , rozhodli jste se , že to uděláte tímto způsobem , že to bude chodit ve správním řízení , to znamená s možností odvolání atd . , atd . , všechny ty lhůty tam naskáčou . To si nemyslím , že je pro vládní priority to nejlepší řešení , ale dobrá , budiž , chcete to tak , myslíte si , že to je transparentnější a lepší . Nicméně je to moje výhrada k tomu , že kdyby se to řešilo jednokolejně s tou dozorčí radou , o které jsem mluvil , a souhlasím s vámi , že ve Sněmovně ty zprávy nehrají třeba takovou roli , možná pro ty nadšence , kteří mají odvahu si pustit jednání Poslanecké sněmovny , že to má nějaký efekt , že se tady o tom zmíníme , ale o těch zprávách se víc diskutuje na úrovni jednotlivých výborů . Tam to totiž především patří . A nechce se brát právo ostatním poslancům , aby k tomu diskutovali , tak je přirozené , že to projde Poslaneckou sněmovnou , často třeba se k tomu vyjádří dva , tři , čtyři poslanci a projde to . Nicméně je to veřejně kontrolovatelné a daleko transparentnější . Kvalita , respektive mocnost a význam Státního pozemkového úřadu po přijetí tohoto zákona významně vzroste , a proto jsem přesvědčený o tom , že nějaký kontrolní mechanismus by si to zasloužilo . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Bendlovi . Ještě někdo do rozpravy ? Ještě v rozpravě , pane ministře ? Pokud nikdo , tak rozpravu končím a ptám se na závěrečná slova . Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo ? Ano . Potom pan ministr závěrečné slovo . Poslanec Petr Kudela Vážený pane předsedající , dámy a pánové , já bych chtěl jenom krátce okomentovat pozměňující návrhy , které byly předloženy . Na zasedání zemědělského výboru byly předloženy pozměňovací návrhy , které se týkají Státního pozemkového úřadu , kterému se ukládá vést registr - databázi bonitovaných půdních ekologických jednotek . Vkládá se právo využívat z registru obyvatel rodné příjmení a řeší se nakládání s majetkem státu , který byl převeden na kraje a obce , vkládá se nové ustanovení , kterým se ukládá v případě zrušení školského zařízení zřízeného krajem povinnost přednostně nabídnout pozemky původně státu , Státnímu pozemkovému úřadu . V části B na zasedání zemědělského výboru byly předloženy pozměňovací návrhy k zákonu o pozemkových úpravách týkajících se definic pozemkových úprav . V části C na zemědělském výboru byl předložen blok týkající se nakládání s majetkem státu , avšak tento byl už projednán Sněmovnou , kdy byl schválen návrh vrácený Senátem . Ve druhém čtení byly předloženy návrhy poslance Šenfelda týkající se rušení novelizačního bodu 22 , který ruší možnost a podmínky směn státních pozemků se soukromými vlastníky . V části C poslance Kudely byly předloženy pozměňovací návrhy týkající se převodu zemědělských pozemků v zahrádkářských a chatových osadách , o kterých hovořil před chviličkou kolega Pavera A v části C 3 je předložen návrh na úpravu vodního zákona týkající se vlastnictví vodního díla a ve vztahu k vlastnictví pozemku . Doporučení k jednotlivým pozměňovacím návrhům asi budu předkládat v souvislosti s procedurou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities