|

ps2013-042-08-005-067.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-11 ps2013-042-08-005-067 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

67. Vládní návrh ústavního zákona o celostátním referendu /sněmovní tisk 559/ - prvé čtení

Date2016-03-11
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/067
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042269.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   14 < Page 15 > 16

Poslanec Jeroným TejcDěkuji. Krátce bych jen reagoval na to, co bylo řečeno k oné hranici. Samozřejmě pamatujeme dobu, kdy místní referenda, tedy referenda v obcích, měla povinnou 50procentní účast a v tu chvíli byla sice platná, ale nebyla závazná. Tehdy se přistoupilo na určitý kompromis. Byl jsem iniciátorem změny, takže si to velmi dobře pamatuji. Nakonec i přes odpor pravice tehdy jsme získali jednu koaliční stranu pro změnu a jeden z návrhů nakonec podporu získal. Dohodli jsme se, že bude snížena účast na 35 %, tuším, je tam dnes pro účast. Nicméně tak aby referendum bylo validní a nemohla být námitka, že jenom těsná většina z 35 % rozhodne, řekli jsme tehdy, že právě bude potřeba, aby se pro danou otázku vyslovilo alespoň 25 % ze všech voličů. To znamená, je to určitá obrana proti tomu, aby ti, kteří nechtějí přijít k volbám, resp. k referendu, protože jsou proti a hrají nikoliv na to, že přijdou a budou hlasovat proti, ale na to, že referendum nebude závazné, protože se ho nezúčastní 50 % voličů, nemohli takto kalkulovat a raději přišli. uznávám, jsem to zmínil, modelů je více. Slyšíme tady zpřísněte hranici na 50 %. Snižte hranici na 35 % a nemít většinu. Myslím si, že se o tom můžeme bavit ze strany předkladatelů, ale i ze strany jako předsedy ústavněprávního výboru je zde jasná nabídka k tomu, že to jsou parametrické změny, o kterých lze diskutovat. Rozhodně nechci, abychom se právě na tomto zasekli a nedokázali se dohodnout. Myslím si, že všechny varianty můžeme podrobit debatě. Děkuji. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Další faktickou poznámku pan poslanec Okamura. Poslanec Tomio OkamuraVážené dámy a pánové, dovolte mi, abych zareagoval tady na pana poslance Tejce, který na vyloudil, musím říct, úsměv. Ani ne tak ve špatném slova smyslu, protože tady padla po více než dvou letech zmínka o zákoně o místním referendu. Chtěl bych tady jen připomenout, jakým způsobem se chová tato vláda ČSSD, hnutí ANO a KDU-ČSL. Moje novela zákona, kterou jsem tenkrát předložil, novela zákona o místním referendu, tady leží již téměř více než dva roky, v této Sněmovně. Vládní koalice ji odmítá dát na pořad jednání Sněmovny. To je demokracie v praxi. Vy totiž vůbec nechcete, aby se tady jednalo směrem k zavádění demokracie v České republice. My v návrhu zákona navrhujeme, v novele, právě snížit kvorum. Snížit kvorum u místního referenda, které je dneska sice 5 %. Je tam ještě další podmínka. Takže celá řada místních referend, kde lidé zcela prokazatelně vyjádřili odmítnutí, tenkrát to bylo před rokem, dvěma, odmítnutí výherních hracích automatů a další záležitosti, tak byla zneplatněna, přestože ta vůle občanů byla prokazatelná. A tady ten zákon mi tady leží více než dva roky. A vy ho prostě odmítáte na plénum schůze. To znamená, to je opravdu vrchol, že místo abyste umožnili demokratickou diskusi nad zákony - a to není jediný zákon, který tady mi leží téměř dva roky. Je to např. i můj návrh zákona na úplný zákaz výherních hracích automatů v České republice. Takže tady vy jste zase podlehli hazardní lobby a hrajete tady hru, jako že omezujete hrací automaty, přitom je dále povolujete a ještě na nich ždímáte peníze. To znamená, jenom jsem toto chtěl říci, že jste mi připomněl tu neuvěřitelnou situaci, která tady za vaší vlády panuje. Místopředseda PSP Jan BartošekDalší vystoupí paní poslankyně Havlová. Připraví se paní poslankyně Hnyková. Máte slovo, paní poslankyně. Poslankyně Olga HavlováVážený pane předsedající, vážené členové vlády, kolegyně, kolegové, nevím, jestli někdo z vás zaregistroval, že vznikly na základě zákona o referendu občanské iniciativy, které připravily vlastní zákon o referendu. Proto si myslím, že tento zákon je pro občany velmi důležitý. Občanská iniciativa vznikla napříč celé republiky lidmi fundovanými. Byla jsem na jednom jejich setkání přizvána. Byla jsem docela překvapená, jakým způsobem tento zákon připravovali, a konečná verze je na stole. Pozastavila bych se ale dneska u okruhu otázek, které jsou pro referendum v tomto zákoně, který je předložen, zakázané. Kolega Marek Černoch již hovořil o otázkách mezinárodních závazků. Vláda v článku 2 ale vyjmenovává další témata, která mají být pro referenda zapovězena. Říká se tam, že referendum se nesmí týkat státního rozpočtu nebo výběru daní. Občané by tak nemohli rozhodovat ani o státní finanční politice ani o daních ani o sociálním zabezpečení či o veřejném zdravotním pojištění. Nejsem si zcela jista, jestli je to dobře, protože i sám pan ministr to tady přede mnou před chvílí sám rozporoval, a to tím, že není zakázáno, aby lidé mohli o některé z těchto kapitol, které chtějí navýšit, nebo naopak snížit, nemohli rozhodnout. Nemohou ani rozhodnout o tom, že by chtěli dávat více peněz na zabezpečení státních hranic, podle toho, jak je to tady předloženo. V důvodové zprávě se píše, že je třeba zachovat ochranu pro racionalitu státní finanční politiky. Přijde mi neuvěřitelné, jak pan ministr pro lidská práva povyšuje názor vlády nad názor všech občanů ČR. Vy tu děláte, jako by vláda byla neomylná, a z občanů děláte hlupáky. Copak nechránit státní hranice je za současné chvíle racionální? Podívejte se například, jak zemi řídily jen poslední dvě vlády. Jedna vláda důchody sníží, druhá je pak zvýší. Jedna vláda zvýší DPH, druhá je pak snižuje. Jedna vláda zavede reformu důchodového systému, druhá to celé překope. Jedna vláda škrtá na dřeň, druhá zase rozhazuje. Dokonce najdu protiřeči i v současné vládě. Zruší se zdravotnické poplatky, a pan ministr financí řekne, že to byla chyba. Zavedou se tři sazby DPH, a pan ministr Babiš opět řekne, že se to vrátí. To vám opravdu přijde jako neomylná racionalita vlády? Opravdu tato racionalita potřebuje ochranu před referendem a názory občanů? Uvedu příklady ze Švýcarska. Myslíte, že zde došlo ke zhroucení daňového systému? Ne. Lidé kriticky přemýšlejí o každém hlasování a berou svou zodpovědnost vážně. Tak např. tři čtvrtiny voličů odmítly osvobození státních příspěvků na děti od zdaňování. Minulý rok 71 % voličů odmítlo celostátní dědickou daň. Naopak drtivou podporu mělo posílení regulace hazardu, pro kterou bylo v roce 2012 87 % lidí. Ve stejném roce byla odmítnuta u nás tak oblíbená podpora stavebního spoření. Jiný kraj, jiný mrav. Ale co je důležité. Lidé nejsou hloupí, jak se nám tady pan ministr snaží naznačit. Když vezmu některá rozhodnutí Sobotkovy vlády, věřím, že by občané určitě rozhodli lépe. Podpořím zákon do druhého čtení, kde věřím, že pozměňovací návrhy tento zákon změní. Je přece důležité naslouchat konečně hlasu lidu. Podpořit národní hrdost tím, že se budou sami podílet na důležitých otázkách, a ne jen nečinně přihlížet a nadávat. Právě proto musí být kritéria referenda upravena tak, aby bylo funkční, a ne pouhým zákonem pro zákon. Dejme konečně lidem důvěru. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities