ps2013-042-06-006-160.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Za dobu půlročního působení na Ministerstvu školství rozhodně nikdo nemůže říct , že by Ministerstvo školství nekomunikovalo , že by ministryně nejezdila do krajů , že by vedení ministerstva nekomunikovalo se všemi aktéry , tak jak jsem popsala . Bohužel smutným důsledkem toho , že máme elektronickou dotazovnu na implementaci společného vzdělávání , na změny financování regionálního školství , na kariérní řád , že máme telefonní linku s proškolenými pracovníky , aby všichni dostávali stejné odpovědi , že jezdíme do regionů , kde se nebojíme tři čtyři hodiny komunikovat se stovkami učitelů v sále , nebojíme se toho se konfrontovat s tím , že je nikdo deset let neposlouchal , a odpovídat na otázky , které nijak nesouvisí s novelou školského zákona , ale souvisí s tím , jak vypadá naše školství , tak výsledkem je to , co nyní diskutovala v rámci pléna Sněmovny paní poslankyně Hubáčková . Já si myslím , že mě všichni znáte dlouhou dobu , takže asi mě nepodezříváte vy konkrétně v tomto sále , že bych byla bláznivá čarodějnice nebo nekompetentní osoba . Na druhou stranu jsme svědky toho , že v rámci mediálního prostoru se vede absolutně lživá kampaň . Já kdybych byla takzvaně politik , což mně je tedy vyčítáno , že nějak nejsem , tak bych dávno řekla : fajn , odložíme novelu školského zákona . Všichni mě budou milovat . 2100 - to je ten den , kdy začne školství fungovat . Proč jsem řekla , že to nikdy neudělám ? Ne že bych nenaslouchala tomu , co musíme vyřešit ve školství , ale proto , že novela školského zákona , kterou jste vy tady schválili minulý rok , je splacením dluhu . Deset let nefunguje systém tak , jak má . Řada z nás u toho nebyla . Novela školského zákona , kterou jste schválili , narovnává to , na co mají děti nárok . Nejsme banánová republika . Také nám nepotřebuje radit Brusel . To jsem také slyšela . Ne , Brusel nám neradí . My chceme kvalitní vzdělávání , a teď pozor - jsem nerada , že tady není paní poslankyně Maxová - na každé škole . Na každé škole ! Na každé veřejné a soukromé škole chceme kvalitní vzdělávání jako rodiče . Možná potom se nebude dít to , že budou slídit po školách rodiče , kde je vzdělání kvalitní , a přehlašovat účelově své děti . Kde je problém ? V tom , že každá škola není kvalitní , anebo v tom , že rodiče účelově přehlašují děti ? Nebo v těch statutárních městech , která tak zmiňovala paní poslankyně Maxová , která iniciovala protest proti spádům . Ale jsou to ta stejná města , která chtějí rodiče pokutovat , vyšetřovat , trestně stíhat ! A ještě něco . My máme centralizovaný systém Ministerstva školství ? Ministryně školství může rušit školy ? No to snad ne ! Ministryně školství , upřímně , a vy to moc dobře víte , nemá příliš možností , jak skutečně školství řídit . Jsou tady zřizovatelé - obce , kraje , je tady normativní a zcela přežitý systém financování . A teď tedy k otázkám , co zmínila paní poslankyně Hubáčková . Co se týká základních škol praktických a jak to je . Co se týká toho , že jsem reagovala na to , že zvláštní školy nerušíme , protože byly zrušeny . Ano , v roce 2005 se tak stalo . Také všichni víme , a ti , co jsou odborně vzděláni , tak vědí , jaký byl osud následně tzv . základních škol praktických . To , že nemají základ v tuto chvíli v platném stavu , základní školy praktické , ve školském zákoně , to je pravda . Proto také je taková nálada v tzv . základních školách praktických , protože ony nevědí deset let , kde jsou . A vy jste schválili , že § 16 odst . 9 je konečně umožňuje do systému začlenit . Takže to odložme , ať dál nevědí , jak to je ! Základní školy praktické na rozdíl od běžných škol , protože učí podle přílohy pro lehké mentální postižení a je to šedá zóna z hlediska speciálního školství , stejně jako ostatní speciální školy , které mají zakotvení v novele školského zákona i nyní , využívají zvýšené normativní financování . To také víte , že není zrušeno do roku 2019 . Nic se neděje ! Naopak jejich podmínky zůstávají ! Ale které podmínky zlepšujeme ? Budete se divit , je ještě mnohem víc dětí v základních školách než těch , co jsou lehce mentálně postižené . Je to dalších nepatrných 850 tisíc dětí , které mají také speciální potřeby . Jsou nadané , mimořádně nadané , čím dál tím víc mají problémy s logopedickými vadami , s dyslexií , s dysgrafií . Těm všem přinášíme podporu a finance . Podporu učitelům , podporu dětem . Ale ne , my se budeme bavit o základních školách praktických , které mají zvýšené normativní financování , v tuto chvíli jsou financovány nejlépe , od 1 . září budou dál financovány nejlépe , ale budeme , jak je to tady v Česku zvykem , ať tomu sousedovi chcípne také koza , závidět učitelům , kterým konečně budeme dávat podporu , že oni ji mají také ! A kde je ta hranice ? To jsou ty výroky odlišné - lehké mentální postižení . Kde je ta hranice ? Vy jste si ji sami odhlasovali a projednali ! Lehké mentální postižení s kombinacemi poruch chování , poruch učení , s poruchami autistického spektra , speciální školství . Všechno ostatní - běžné školy . A kdo to bude určovat ? No já ne , vážené dámy a vážení pánové ! Školská poradenská zařízení . A kdo tam je ? Tam jsou ti odborníci , ti speciální pedagogové , které tady zvoláváte ! Je to otázka odborná , ne politická ! To , že si z toho někdo dělá politikum a hraje si se vzděláváním a kvalitním vzděláváním každého dítěte , prosím . Já populista nebudu ! (Potlesk poslanců ČSSD.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Vystoupení paní ministryně školství vyvolalo faktické poznámky . Nejdříve paní poslankyně Marta Semelová , poté paní poslankyně Gabriela Hubáčková s faktickou poznámkou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce . Poslankyně Marta Semelová Děkuji . Mě trošku mrzí tón , který tady teď zaznívá . Myslím si , že řada věcí , které tady paní ministryně teď zmínila , jsou trošku jinak . Zmíněna tady byla kvalita . Já mám obavy , že právě ta kvalita půjde dolů a že se posílí soukromé školství , posílí se víceletá gymnázia , kam budou tyto děti odcházet v momentě , kdy vstoupí od 1 . 9 . paragraf 16 v platnost . To je jedna poznámka . Druhá věc . Ano , poradenská zařízení budou rozhodovat . Ale já už jsem tady říkala , jaký je stav poradenských zařízení . Že jsou tam lidé , že tam dělají opravdu nadoraz , a že jestli se jim přidá tato práce , tak tam hrozí kolaps . A druhá věc je , v základních školách běžného proudu tito speciální pedagogové chybí . Na druhém stupni úplně , protože ti dnes nezískávají v průběhu vzdělávání na pedagogických fakultách vůbec speciální pedagogiku nebo poznatky o tom , a na prvním stupni učitelé v naprosto minimální míře . To jsou základy . Tady je potřeba opravdu speciální pedagog . Takže to je další poznámka . Jinak za třetí , já si myslím , že všichni , co jsme tady diskutovali , nezpochybňujeme integraci dětí tam , kde to školy umožňují , tam , kde to umožňují schopnosti jednotlivých dětí . Ale ne za každou cenu , protože potom opravdu uškodíme těm dětem , které jsou integrované , i těm dětem , které jsou běžní žáci , i učitelům . A skutečně se to všechno odrazí na kvalitě vzdělávání . Kvalita vzdělání půjde dolů . A pokud tedy se teď tady zabýváme v souvislosti s otevřením zákona . . . (Mpř. Filip: Paní poslankyně...) Dejme ty dva roky čas , aby se to skutečně ověřilo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Paní poslankyně , děkuji . Upozorňuji tedy na čas na dvě minuty k faktické poznámce . Nyní faktická poznámka paní poslankyně Gabriely Hubáčkové , potom faktická poznámka pana poslance Ivana Gabala . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Gabriela Hubáčková Děkuji . Já ještě upřesňuji . Nenapadám ani zákon , nekritizuji ani zákon . Paní ministryně si je vědoma toho , že jsme spoustu věcí podpořili , ke spoustě věcí jsme diskutovali . Pouze jsem upozornila na interpretaci některých bodů , respektive vyjádření , ke kterým potom docházelo . Proto dochází k takovým diskusím . Možná by to bylo jednodušší , kdyby některé interpretace vycházely lépe . Nevím , kde je chyba . V tuto chvíli se neodvážím . Také jsem na závěr zhodnotila , že přeji ministerstvu i nám všem , aby ten zákon úspěšně byl přijat a měl dlouhého trvání . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní k faktické poznámce pan poslanec Ivan Gabal . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities