ps2013-042-06-006-160.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Můžeme tedy věřit , nebo také nemusíme , že vláda opravdu zavede povinnost pro všechny obory , tak jak byly navrženy . Příští vláda se tím však nemusí cítit nijak zavázána a může určit třeba jen jediný obor , nebo dokonce žádný . Pro druhou vlnu oborů není zákonem stanoven žádný termín a bude již na uvážení vlády , kdy a zda vůbec rozšíří tuto povinnost i pro ně . Vládní formulaci v důvodové zprávě hovořící o školním roce 2023 - 2024 rozhodně nelze brát za dostačující v takto zásadní otázce . Ministerstvo navíc počítá s trvalou výjimkou pro některé obory . Bohužel si uvažované obory nechává pro sebe a nám musí stačit , že tam mj . mají být obory vzdělání skupiny umění a užité umění . Znovu opakuji , naprosto nedostatečné , polovičaté řešení . Vážené kolegyně a kolegové , ve svém pozměňovacím návrhu vycházím ze stanovení jasného pravidla : Matematika je povinným maturitním předmětem . Jak dokládá samotná důvodová zpráva , většina žáků maturitních oborů je již dnes dostatečně připravována , aby mohli úspěšně maturovat z matematiky . Přesto by zavedení nové podoby maturitní zkoušky již od příštího roku bylo příliš přísné . Proto navrhuji jarní zkouškové období 2018 , které poskytuje dva celé školní roky na přípravu . Neexistuje jediný rozumný důvod , proč by gymnazisté a studenti dalších tradičních maturitních oborů neměli zvládnout zkoušku ze tří předmětů , na které jsou již dnes plnohodnotně připravováni . Žákům oborů , které ještě potřebují upravit rámcové vzdělávací programy a školní osnovy , by vláda svým nařízením poskytla čas do jarního zkouškového období 2021 . Na rozdíl od vládního návrhu tak bude stanoven konkrétní časový plán , který účelně skloubí rychlé zavedení povinné maturity z matematiky s poskytnutím dostatečného času školám a samotným žákům na přípravu . Velmi jsem přitom zvažoval možnost trvalé výjimky pro určité obory . Důvodová zpráva uvádí jako příklad skupinu oborů umění a užité umění kvůli jejich specifičnosti . Jakkoli s jejich odlišností mohu souhlasit , tak nejde přehlížet , že stejnou výjimku by mohl z obdobných důvodů své jedinečnosti požadovat v podstatě každý další netechnický obor . Nebo myslíte , že argumenty např . pro zdravotní sestřičky na sociální služby budou méně platné ? V sázce je příliš mnoho , hrozí lavina výjimek , která může systém tří maturitních předmětů zničit . Dámy a pánové , žádám vás proto o podporu svého pozměňovacího návrhu , který jasně stanoví maturitu ze tří předmětů - českého jazyka , cizího jazyka a matematiky . Je to minimální základ , který české školství tolik potřebuje . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji a nyní s faktickou pan poslanec Chalupa . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Bohuslav Chalupa Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážené kolegyně a kolegové , já jenom v návaznosti na to , že se tady hovoří v diskusi o rámcových vzdělávacích programech , tak vám chci avizovat , aby to nebylo jenom z médií , že skutečně budu mít ambici , aby se do škol zavedla příprava obyvatel na krizové situace , dříve se to jmenovalo branná příprava , a rozhodně se budeme zabývat i věcmi , jako je rozšíření počtu hodin na školách , protože při porovnání se světem máme téměř nejnižší počet výukových hodin . Tyto výuky by se daly zařadit na odpoledne v době nepovinných předmětů , takže ta diskuse ještě bude . Rozhodně tedy v této chvíli nepředkládám pozměňovací návrh , nicméně vám říkám , že tuto ambici mám , a budu rád , když se někteří z vás , kteří o tu problematiku mají zájem , připojí a prostě budeme pracovat na této věci , která si myslím , že je velmi důležitá zvláště s ohledem na bezpečnostní situaci , které jsme vystaveni v podstatě dnes a budeme jí vystaveni i v budoucnu . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Maxovou , připraví se paní poslankyně Hubáčková . Prosím , máte slovo . Poslankyně Radka Maxová Děkuji , paní místopředsedkyně . Já bych chtěla hovořit ne ke všem pozměňovacím návrhům , ale především ke svému pozměňovacímu návrhu , který se týká spádových oblastí pro mateřské školy , které jsou v podstatě teď nově zaváděny v této novele . Musím tedy říct , že moje původní myšlenka byla , že bych rozšířila tyto spádové oblasti i o místo zaměstnání rodičů , nicméně po rozhovorech s odborníky a starosty obcí a měst jsme usoudili , že by to bylo hrozně administrativně náročné , skoro nerealizovatelné , a proto jsem od toho ustoupila a naopak jsem zpracovala pozměňovací návrh , který spádové oblasti vlastně v této novele zákona ruší . Co mě k tomu vedlo . Samozřejmě mě k tomu vedla především snaha neomezovat a zachovat úplnou svobodu volby rodičů při výběru mateřské školy pro svoje děti , protože já osobně sama mám zkušenosti s tímto . Já jsem nedávala své dítě do místa trvalého bydliště , umístila jsem si ho do mateřské školy blízko svého zaměstnání , samozřejmě z časových důvodů a s ohledem na kvalitu té mateřské školky . A je pravda , že musíme říci , že spádové obvody pro mateřské školky a základní školy není to samé , i když to ministerstvo samozřejmě nerado slyší . Rodiče předškoláků totiž volí mateřskou školu na základě zcela úplně jiných kritérií , než která zohledňují při výběru základní školy . Při výběru základní školy zohledňují zejména polohu školy , a to proto , aby se vlastně děti ve vyšších ročnících nebo i třeba ve druhé třídě mohly dopravovat do školy i ze školy samostatně . Naopak hlavní úlohu při volbě mateřské školy hraje u mnoho rodičů místo jejich zaměstnání , místo bydliště jejich prarodičů , neboť je to často důvod praktičtější , umístit dítě v mateřské škole , která se nachází v místě jejich pracoviště či prarodičů . Pro nemalou část rodičů je dále rozhodná např . velikost mateřské školy , otevírací doba , profesionalita personálu , doprovodné programy či celkové zaměření mateřské školy společně s jejím , samozřejmě , vzdělávacím programem , který nepochybně výrazně ovlivňuje rozvoj osobnosti dítěte . Musím říci , že dnes ráno jsem slyšela , že v podstatě jakoby beru přednostní právo rodičům na jejich mateřskou školu , a musím říci , že můj pozměňovací návrh samozřejmě ponechává ustanovení o přednostním přijímání čtyřletých , resp . tříletých dětí do mateřských škol , pouze z nich vypouští opravdu ty spádové oblasti pro mateřské školy . Tato předložená novela školského zákona nebere ohled na specifika sítí mateřských škol . Můj pozměňovací návrh si klade za cíl , aby byly i po zavedení povinného předškolního roku k předškolnímu vzdělávání v jakékoli mateřské škole přednostně přijímány děti , které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně čtyř , resp . tří let věku , s účinností od 1 . 9 . 2018 , a tedy nikoli aby tyto děti přednostně přijímala pouze jediná mateřská škola podle místa trvalého bydliště . Na nedokonalost úpravy zavedení školských obvodů a spádových mateřských škol lze nahlížet ze dvou úhlů pohledu , a to ze strany zákonných zástupců , především rodičů , kteří mateřskou školu pro své děti vybírají , a dále z pohledu obcí , jejichž úkolem má být zabezpečení vzniku školských obvodů , a tedy i spádových oblastí škol . V neposlední řadě bych nerada opominula i administrativní zátěž pro obce , která samozřejmě jim tímto dává mnoho dalších nových povinností s tím , že budou muset zřizovat další školské obvody . Včera jsme právě zrovna hovořili se zástupkyní Svazu měst a obcí , která se školství věnuje , a není to jen tak ledajaká paní , co se týká vlivu na Svaz měst a obcí , a ta nám v podstatě vysvětlila , že spádové oblasti a nárokovost je úplně špatně . Implementace ustanovení novely školského zákona o školských oborech a spádových mateřských školách může být v některých obcích dosti komplikovaná a nebude ji možno realizovat bez významnějších zásahů do struktury a organizace mateřských škol . Mateřské školy totiž nejsou na rozdíl od škol základních na zřízení spádových obvodů uzpůsobeny ani svou velikostí a ani polohou . Já bych jen chtěla , abychom si uvědomili , jestli chceme , aby města vytvářela fiktivně pouze jednu spádovou oblast , což samozřejmě jsou signály z těch větších měst , chceme , aby rodiče měnili trvalé bydliště svých dětí jen proto , že díky spádovosti budou mít nárok na místo právě pouze v místě trvalého bydliště , i když nechtějí dát dítě práv do té mateřské školy , kde oni mají trvalé bydliště , a proto nahlásí své dítě do jiného trvalého bydliště . Já si myslím , že nechceme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities