ps2013-042-06-006-160.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin) Další věc . Pochopitelně to bude mít velký dopad na učitele . Učitelé základních škol už teď mají spoustu administrativy . Tato administrativa se jim velice navýší a zkomplikuje práci . Velice se navýší práce i poradenským zařízením . Už dnes jsou poradenská zařízení , pracují prostě nadoraz . A další a další zatížení hrozí , že tady bude kolaps poradenství , nestíhání zákonných termínů , formalismus při vyšetření dětí a tak dále a tak dále . Myslím si , že je chyba zrušení přílohy LMP pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením . Jenom připomínám , že při schvalování novely , když se o tom hovořilo , tak bylo přislíbeno , že nedojde ke zrušení novely (přílohy) . Bohužel opak je pravdou . Pokud jde o to odložení o dva roky , myslím si , že lze využít ty dva roky k ověřování na několika školách , jaké to bude mít vůbec výsledky , jestli to bude k dobrému , nebo špatnému , a to jak u žáků běžných , tak u žáků s lehkým mentálním postižením , ale tak také pro učitele a pro poradenská pracoviště . Takže za toto ověřování bych se moc přimlouvala . Ono se totiž také může po těch dvou letech ukázat , že to takto možné vůbec není , že není možné přistupovat takto k inkluzi , že se to bude muset přehodnotit . Myslím si , že je škoda , že skutečně mnohdy podléháme různým neziskovým organizacím , které mají jiné zájmy , Bruselu a těmto požadavkům . Myslím si , že speciální školství tady má nezastupitelnou úlohu včetně základních škol takzvaně praktických , že ve vzdělávacím systému mají své místo , odvádějí vysoce profesionální práci a že by byla chyba , kdybychom tento systém zatracovali . Na závěr bych vás , dámy a pánové , chtěla ještě jednou požádat o podporu mého pozměňovacího návrhu , který se týká odložení § 16 , tedy inkluze , zjednodušeně řečeno , o dva roky . Tento pozměňovací návrh je pod označením C 10 . Zároveň si nejsem jistá , jak je procedura , ale zároveň bych chtěla , aby tento pozměňovací návrh byl hlasován zvlášť . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , paní poslankyně . Prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova . Připraví se paní poslankyně Maxová . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Simeon Karamazov Vážené kolegyně , vážení kolegové , budeme rozhodovat o novele , která má ambici výrazně ovlivnit podobu českého školství na desítky let . Ze zkušenosti totiž víme , že jakmile se nějaká povinnost zavede , tak přetrvá . A tato novela školského zákona přináší rovnou tři zásadní povinnosti : povinné předškolní vzdělávání , povinnou část přijímacích zkoušek na střední školy a povinnou maturitní zkoušku ze tří předmětů . Tyto části včetně podaných pozměňovacích návrhů musíme posuzovat věcně a samostatně . Jen tak můžeme získat místo nesourodé exhibice nových povinností smysluplnou reformu pro naše školství . Začnu u povinného roku předškolního vzdělávání , který fakticky rozšiřuje povinnou školní docházku na deset let . Výsledkem prodloužení školní docházky bude jedno velké , výrazné a nezpochybnitelné nic . Osnovy se nerozšíří , děti se navíc nic nenaučí a rozhodně nebudou opouštět školní lavice najednou připravené soupeřit s dětmi z Finska nebo z Jižní Korey . Oceňuji Ministerstvo školství , že se nám alespoň nesnaží tvrdit opak . Cílem povinného vzdělávání je mít 100 % pětiletých dětí ve školkách . Dosavadních více než 90 % je zřejmě málo a stále hrozí , že se některým dětem dostane plnohodnotného domácího vzdělávání bez všudypřítomného státního dohledu . Pro socialisty je to jistě hrozná představa . Ano , návrh míří na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí , ale zoufale je míjí . Pokud rodiny k řádnému vzdělávání těchto dětí nedokážou přimět orgány k tomu speciálně určené a vybavené příslušnými pravomocemi , tak pochybuji , že ředitelé školek svedou více . Co však návrh skutečně přinese , jsou nesmyslné povinnosti pro ty zodpovědné rodiče , kteří z různých důvodů vychovávají nebo chtějí vychovávat své předškoláky doma . I když přehlédneme zvláštní povinnosti typu tři měsíce dopředu nahlásit domácí výchovu nebo přezkoušení dítěte školkou , tak státu není absolutně nic do toho , proč rodiče své děti vychovávají doma . Přesto novela obsahuje i povinnost zdůvodňovat domácí výchovu předškoláka . Pro rodiče i ředitele školek jde o další a další administrativu , která nepřinese nic kromě toho , že stát bude nepřijatelně strkat nos do výchovy ve spořádaných rodinách . V pozměňovacím návrhu proto navrhuji vypuštění povinného roku předškolního roku bez náhrady , protože jednoduše taková povinnost není třeba . Vážené kolegyně , vážení kolegové , druhou navrženou povinností jsou jednotné přijímací zkoušky na střední školy . Uvítal bych , abychom měli jasné srovnání , co skutečně umějí čeští žáci po absolvování povinné školní docházky , a takové srovnání by jistě mohlo mít formu přijímacích zkoušek na střední školy . Pokud však nemáme zůstat pouze u statistiky , musí mít takové srovnání skutečně závaznou podobu se stanovenou spodní hranicí potřebnou pro úspěšné přijetí na střední školu . To novela nepřináší . České střední školství se bohužel potýká se značnou nivelizací , která se následně přelévá na vysoké školy . Pokud mají mít maturitní vysvědčení a vysokoškolské tituly opravdu odpovídající hodnotu , tak nějaký standard potřebujeme . Jsem si samozřejmě vědom závažných konsekvencí takového nastavení . V případě jednotných přijímacích zkoušek na střední školy jde o promarněnou příležitost právě takové minimum nastavit . Pro střední školy , které se potýkají s nedostatkem žáků , se nic nezmění . Pouze upraví školní část přijímacích zkoušek tak , aby žáky získaly . Úspěšné střední školy , které naopak mají přebytek přihlášených , si již dnes umějí vybrat své žáky , a proto jednotné přijímací zkoušky nepotřebují . Jakkoliv si nemyslím , že by jednotné přijímací zkoušky nějak ublížily našemu českému školství , tak zároveň nevidím jakýkoliv přínos vyjma další administrativní zátěže . A věřte mi , že zrovna tu naše střední školy opravdu nepotřebují . Vážené kolegyně , vážení kolegové , třetí navrhovanou změnou je povinná maturitní zkouška z matematiky . Na rozdíl od ostatních nově zaváděných povinností se zde jedná o potřebnou nápravu současného stavu , protože neexistuje jediný opravdu rozumný důvod , proč nebyla povinná maturita z matematiky zavedena společně již se státními maturitami , pokud tedy jako důvod nepočítáme nedostatek politické odvahy přijmout nepopulární , ale nepochybně nutné opatření . Povinná maturita z matematiky je něčím , co v českém školství velmi chybí . Nemyslím si , že současný trend , kdy je moderní a atraktivní studovat humanitní obory , je dlouhodobě udržitelný . Stalo se dokonce módním ukazovat svoji neschopnost v matematice na odiv . Není bohužel žádnou výjimkou , že kdejaká známá osobnost či přihlouplá mediální hvězdička národu z obrazovky sděluje , jak propadala z matematiky a jak to bylo vlastně dobře . Takové jednání by snad mělo být trestné . Situace na trhu práce mi dává za pravdu . Zatímco studenti technických oborů nemají problém najít zaměstnání , o humanitně vzdělaných studentech toto zdaleka neplatí . Přitom je to právě matematika , díky které můžeme vnímat okolí , technicky nesmírně vyspělý svět . Je to právě matematika , při níž se žáci učí logicky myslet , uvažovat a řešit problémy . A zdaleka nejde jen o techniku . Matematika zasahuje do všech oblastí našeho života , i když si to ani mnohdy neuvědomujeme . Jako taková má proto naprosto nezastupitelné místo ve vzdělání jedince i v celé společnosti . Koneckonců stejně jako český jazyk nebo cizí jazyk , které již maturitními předměty jsou , je matematika také jazyk , mnohem obecnější a navíc jediný , kterým se můžeme domluvit s okolním světem . V současné době stojí žáci maturitních oborů před absurdní volbou mezi cizím jazykem a matematikou . Říkáme jim : vyberte si , na co se zaměříte - i když dobře víme , že budou potřebovat obojí . Zvládnutí matematiky , českého a cizího jazyka vytvoří potřebný základ pro uplatnění jak v pracovním životě , tak při dalším studiu . Bez výhrad , a dokonce s nadšením bych podpořil tuto část novely , kdyby opravdu přinesla to , co veřejně slibuje . Místo zavedení potřebné povinné maturity z matematiky však novela pouze říká , že teprve nařízení vlády stanoví obory , pro které bude matematika povinná až od školního roku 2020 - 21 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities