ps2013-042-06-006-160.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.30 hodin) Poslední poznámka . U předškolního vzdělávání , jak už jsem říkala , my podporujeme jinak to předškolní vzdělávání jako povinné v posledním ročníku . Myslím si , že by bylo potřeba právě u těch skupin , o kterých jsem mluvila , už mnohem dříve , to znamená od těch tří let . Mateřská škola plní funkci vzdělávací , výchovnou i sociální a stále častěji supluje rodinu , nebo některé rodiny , pokud jde o vytváření základních návyků , rozvoj komunikativní , řečové schopnosti , jazykové schopnosti atd . K jednotným přijímacím zkouškám na střední školu . My souhlasíme s tím , aby byly jednotné přijímací zkoušky , centrálně zadávané . Považuji ovšem za chybu to , že ministerstvo školství nepřistoupilo k tomu , aby byla centrálně stanovena hranice úspěšnosti při přijímání . To znamená , ta nepodkročitelná hranice , kdo může , kdo už nemůže být přijat . Já jsem proto dala ten svůj pozměňovací návrh , aby tato hranice centrálně stanovena byla , protože si myslím , že i v souvislosti s tím , jakým způsobem jsou financovány střední školy , to znamená na žáka , tak pochopitelně když si tuto hranici stanoví každý ředitel střední školy sám , bude mít zájem o to , aby jeho škola byla co nejvíc naplněná , aby měl pro tu školu co nejvíc peněz . Jsem ráda , že v tuto chvíli se diskutuje o novém způsobu financování regionálního školství , a věřím tomu , že právě ty změny , které se tam připravují , by měly vést k úpravě a ke zlepšení . Protože to pochopitelně souvisí i s kvalitou vzdělávání . Pokud jsou na některé střední školy na maturitní obory přijímáni žáci , kteří mají trojky , čtyřky na vysvědčení z devítky , tak určitě to té kvalitě neprospěje . Musíme uvědomit , že ne každé dítě , ne každý student , ne každý člověk může mít maturitu . Někteří jsou šikovní na různé manuální obory , na učňovské obory . A tady bych velice , velice apelovala na to , aby Ministerstvo školství pomohlo při vytváření už těch základních návyků nebo takových přístupů k manuální práci , co se týká už základních škol , kde by mělo ministerstvo pomoci při obnovování školních dílen , při tom , aby byli připraveni i učitelé těchto oborů na pedagogických fakultách a aby to bylo zafinancováno . Protože tady se vytváří vztah k učňovským oborům , tady se vytváří vztah k technickým oborům na středních školách . Další , k čemu bych se chtěla vyjádřit , jsou návrhy , které jsme nepodávali my , ale týkají se funkce ředitele škol . Mám na mysli dva návrhy . Jeden se týká šestiletého funkčního období , které by bylo přerušeno na dobu vykonávání veřejné funkce . Já mám s tímto návrhem problém , protože si myslím , že v momentě , kdy ředitel školy je zvolen buď jako uvolněný zastupitel , radní nebo poslanec , senátor a je tady třeba dvě tři volební období , tak si vezměte , kolik je to let , a ta škola už je úplně někde jinde . Ta škola má určitý směr , pedagogové jsou za tu dobu vzděláváni , proškolováni atd . , atd . a ředitel , který by se měl vrátit na toto místo třeba po dvanácti nebo šestnácti letech , tak to si nedovedu dost dobře představit . Navíc je to zabetonovaná funkce , kdy v současné době po šesti letech jsou konkurzy a tady po celou tu dobu by konkurzy vůbec nemohly být . Druhý pozměňovací návrh , s kterým nesouhlasíme zásadně , je odvolání ředitele bez udání důvodu . Tady už o tom bylo řečeno v úvodním slově paní ministryně . Já si myslím , že tady je vysoká možnost , vysoká pravděpodobnost zneužití takového postoje , takového postupu , a to v žádném případě nepodpoříme . Poslední , k čemu bych chtěla hovořit , je otázka tzv . společného vzdělávání nebo inkluze . Já bych tady chtěla požádat o podporu svého pozměňovacího návrhu , který odkládá účinnost § 16 o dva roky , to znamená , že by nevstoupil v platnost 1 . září 2016 , ale až 1 . září 2018 . Chtěla bych říci , že v zásadě souhlasím s tím , co tady řekl pan poslanec Fiala , který vyargumentoval myslím velice logicky , proč je důležité , aby se účinnost odložila . Vnímám protesty krajů - Zlínského , Jihočeského , Ústeckého a dalších , nechci je všechny jmenovat . Protesty učitelů běžných škol i škol speciálních , resp . základních škol tzv . praktických , ale také poradenských zařízení . Jsou tady obavy nejen z finančního zajištění , ale z toho , že poklesne kvalita vzdělávání , z toho , že skutečně dojde k rušení základních škol praktických . I když neustále slyšíme , že k tomu nedojde , nebudou rušeny . Ale ony se zruší víceméně samy . Protože ta poradenská zařízení už v tuto dobu podstupují takový nátlak , aby nezařazovala děti do speciálních škol , že pochopitelně tato místa ubývají . Druhá věc je , co se týká kvality vzdělávání , co se týká pomoci prostřednictvím asistenta pedagoga . Asistent pedagoga nemá odpovídající vzdělání , které potřebuje pro odbornou pomoc pro tyto děti , nemůže nahradit učitele , natož speciálního pedagoga , nemá ani odpovídající plat . A navíc v mnoha krajích ti asistenti nejsou . Nejsou . Školy žádají opakovaně a nemají šanci získat asistenty . Inkluze vyžaduje opravdu připravené učitele . Učitelé základních škol běžného typu jsou velice kvalitní , ale jsou prostě připraveni na něco jiného . Žádný kurz , krátkodobý kurz , žádné školení nemůže nahradit pětileté studium na vysoké škole pedagogické , které absolvuje speciální pedagog , který se seznamuje se všemi možnými druhy postižení , se stupni postižení , s kombinovanými vadami , s tím , jak má působit , jaké metody , jaké formy práce má uplatňovat . Pokud jde o speciální školy , tak zde jsou i zvlášť vybavené prostory , zvlášť vybavené třídy . Jsou zde speciální pomůcky . Jsou zde zavedeny školní dílny a různé pracovny pro praktické činnosti , protože právě u dětí s lehkým mentálním postižením je důležité , aby byla posílena , a také je posílena , praktická činnost na úkor té teoretické , což jim pomáhá , a mnohdy díky speciálnímu školství se dostávají tyto děti - nejen že projdou všemi ročníky základní školy , ale dostávají se i na učňovské obory a procházejí jimi a mají lepší uplatnění . Zároveň si myslím , že inkluze za každou cenu poškodí děti v tom , a už to tady bylo také řečeno , že nezažijí pocit úspěchu . Ony - i kdyby se přetrhly samy děti , kdyby se přetrhli sami ti učitelé , tak prostě na to nemají , tak to nedokážou a postupně se budou stávat outsidery , kteří nemají žádný pocit úspěchu , kteří jsou na okraji té třídy , namísto toho , aby ve speciální třídě se dostaly třeba na první , druhé místo , nebo průměru , to je jedno , ale určitý úspěch tam zažívaly . Takže ve skutečnosti tyto inkludované děti by byly vlastně v té běžné třídě základní školy diskriminovány .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities