Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
Cosetýkápaníministryně,vítámjejíujištěníohledněfinančníchzáležitostípředevšímvevěcipodporyasistentůpedagogaadalšíchsouvisejícíchzáležitostí.Alechtělbychtadymožnáalespoňdrobnoupoznámkuneboujištěníještěkjednévěci.Jednavěcje,žedeklarujeme,ženerušímežádnéspeciálníapraktickéškoly.Alekdyžjimbudouubývatžáci,takjimnastanouekonomicképroblémy,tojezřejmé.Tadybybylodobréslyšet,kdopřevezmetuodpovědnost,kdyžtyfinanceprostětěmtoškolámbudouchybět.Abyprostěnemuselyskončitpouhýmúbytkemfinancí.Takžetohlebychrád,ještětentoargument,slyšel.Anazávěr,takéužtadybylotovyjádřeníkpozměňovacímunávrhukolegyFichtnera,odvoláváníředitelůškolbezudánídůvodu.Tomyodmítáme.Myslímsi,žepřivšiúctějetotakovýtypickýpříkladpřelétáváníodezdikezdi.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuposlanciJiřímuMiholovizajehovystoupení.Aprotoženikohonevidím,rozpravukončím.Ptámse,jestlijezájemozávěrečnéslovo.Paníministryně?Ano.SezávěrečnýmslovemministryněškolstvíKateřinaValachová.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováVáženýpanepředsedající,váženépaníposlankyně,váženíposlanci,dovoltemi,protožejsembylavyzvánavrámcirozpravy,taksamozřejměcítímpovinnostkolegůmakolegynímodpovědět.Děkujizaproběhlourozpravu.Cosetýkápředškolníhovzděláváníaspádovýchobvodů,možnásesevšemizvásneshodnu,alejenomchciubezpečitposlanceaposlankyně,žespádovéobvodyvrámcipředškolníhovzdělávánímajízajistitjenompraktickouproveditelnosttoho,žepokudříkáme,žedětibudoumítpostupněodčtyř,odtříanásledněpřípadněoddvouletnároknapřístupdopředškolníhovzdělávání,takmusímeřícikde.Pokudříkámevrámcimístatrvaléhopobytu,respektujemetímzpůsobfinancovánímateřskýchškol.Víte,ževrámcirozpočtovéhourčenídaníjetamprávěvazbanatrvalébydliště.Cosetýkásvobodyvolbyrodičů,taktasouvisískapacitami.Jávásmůžuubezpečit,žetatovládadělámaximumproto,abykapacitybylydostatečné,takabyskutečněrodičemohlivolit.Velkýúkolnásčekánevmateřskýchškolách,alespíševeškoláchzákladních,kamsenynípřesouvádemografickávlna.Vletošnímrocesebudejednatojednumiliardukorunnárodníchprostředkůprozvýšeníkapacit,vpříštímrocetaktéžavpřípaděIROPusejednáo10miliardnazvyšováníkapacit.Jistěvíte,žetojezdalekanejvíczaposledníchdeset,možnáipatnáctlet.Cosetýkámožnostiodkladutakzvaného§16,nebospolečnéhovzdělávání,dovoltemiříci,žeodkladsámosoběnicnevyřeší.Jediné,comůžemevyřešit,jeskutečněvelmipečlivěpřipravovatzměnyaudělatmaximálnípřechodnéobdobí.Totojsmejižučinili.Vrámcidvouletéhopřechodnéhoobdobímajíškolskáporadenskázařízeníprostornato,abyprovedlarediagnostikuvšechdětíaspojilajesnovýmipodpůrnýmipotřebami,astejnětakpotutodobudvouletplatí,žepodpůrnáopatřenístávajícíplatívedletěchnových.Toznamená,tennáběhjepostupný.Od1.září2016seskutečněnestanenicpřevratného,atoproto,ženyníškolskáporadenskázařízenívydávajídoporučeníještěpodlestávajícíchpředpisů,nikolipodletěchnových.Toznamená,tennásledujícíškolníroknebuderokempřevratnýchzměn.(V sále je silně rušno.)Cosetýkátakzvanýchzákladníchškolpraktických,aprosímvás,neříkámtakzvané,abychkohokoli,kdosepodílínavzdělávánívtěchtoškolách,urážela,alejenomsevyjadřujiktomuprávnímuzákladu-Místopředseda PSP Vojtěch FilipPaníministryně,jávásnachvilkupřerušujiapožádámsněmovnuoklid.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováTytakénerušíme.Tytakénerušímeanatomtrvám.Cosetýkájejichbudoucnosti,drtivávětšinaznichbudouškolamipodle§16odst.9,toznamenáškolamispeciálními.Nicménětyznich,unichžtoprávěorganizačněbudemožné,budoumíttakémožnostsisamyzvolit,samozřejměsezřizovatelem,sezačlenitdoběžnýchškolavyužítprávětěchnovýchpodpůrnýchopatření.Cosetýkáekonomickéudržitelnosti,jepravdouto,coříkákolegaMihola,žetakzvanézákladníškolypraktickésiroky,minimálněšestsedmletzpátky,stěžujíprávěnato,žesesnižujepočetdětívjejichškolách,cožvedekmožnýmobavámoekonomickouudržitelnost.Chcivámpřipomenout,ženovelaškolskéhozákonazminuléhorokuzajišťujetěmtoškolámzvýšenénormativnífinancováníaždoroku2019.Vyvíte,žejsempředložilazměnyfinancováníregionálníhoškolství,kdejeambice,abybylrozpočtovánpodletěchtonovýchzměnrozpočet2018.Toznamená,zbývánámrok2017atambudetedypodporavpřípaděběžnýchškolspeciálnímrozvojovýmdotačnímprogramemavpřípadězákladníchškolpraktickýchsamozřejměudržímetozvýšenénormativnífinancování.AexistujeexpertnítýmMŠMTkrajů,svazůměstasdruženímístníchsamospráv,kdesezabývámetěmitootázkami,apříštítýdenbudemeinformovatprávěkonkrétně,abyzákladníškolypraktickénemělyjakékoliobavy,jaksedálebudouvyvíjet.Cosetýkáfinancování,takjakužjsemřekla,financováníjezajištěno.Odroku2018bymělobýtsystémové,takjakříkalpanprofesorFiala,toznamená,žespeciálnívzdělávacípotřebydětíbymělybýtsvázánysnormativnímfinancovánímavpodstatěbymělybýtužcentrálnězasílányzestranyMŠMT.Cosetýkáotázekzhlediskavybaveníškol,tadysenarážívelmičastonabezbariérovostškol.Taktadybychjenomchtělaříct,žebezbariérovostškol,zasesitroškulžemedokapsy,bysprávněmělabýtpodlestavebníchpředpisůnaplňovánaodroku2001.Národníradaprozdravotněpostiženéneustálekritizuje,žetotonenínaplňováno.Acosetýkádebatyobezbariérovosti,vzpomínámsi,žeprávěminulýrokbylaprojednávánaabyloPoslaneckousněmovnouodmítnutojakékolizměkčenízhlediskabezbariérovosti.Cosetýkáfinancí,taktymáme.MámejevrámciIROPunabezbariérovostškolzhlediskapostupnépřípravyškolnebozlepšováníbezbariérovostiškol,alejesamozřejměpotřebaříct,ževpřípadě,kdydítě,kterémánapříkladtělesnépostiženíamělobysměřovatnaběžnouškolu,taksamozřejmětotobudezvažovánoaškolsképoradenskézařízenínedoporučínatéškole,kdetabezbariérovostnení,právětupřístupnost.Takžejdeoto,žesinesmímepředstavovat,žezhlediskaspeciálníchpotřebjetotak,žesiněkdořekne"tyhle"chciaškolsképoradenskézařízeníjeposkytne.Vždyckytojeotázkakonkrétníhodoporučeníakonkrétníchpodmíneknakonkrétníškole.Cosetýkápočtuspeciálníchpedagogů,takjenomtadychciříct,žemámespeciálníchpedagogů,učitelů7167,speciálníchpedagogůveškoláchmáme656,speciálníchpedagogůvpedagogicko-psychologickýchporadnách390aspeciálníchpedagogůvSPC453.Asistentůpedagogamáme10382,napřepočtenéúvazky6709,ztohoprosociálněznevýhodněné850avdomovechmládeže254.Tentopočetjepronadcházejícídvarokypřechodnéhoobdobídostačující.Cosetýkákritiky,ženepotřebujemerevizivzdělávánívespeciálnípedagogice,tojepravda,jetohloubkovávěcvrámcipedagogickýchfakult.Prácenazměněoborůbylyjižzahájeny.Cosetýkápodporykomunikacesrodinou,tampočítámevtomtopřípaděsvyužitímevropskýchpenězprostřednictvímtakzvanýchškolníchasistentů,kteříbudousnižovatadministrativnízátěžvrámciškolvtom,žeonibudouurčenikekomunikacisrůznýmiaktérymimoškoly,toznamenásOSPOD,súřadypráce,sesociálnímislužbami,srodinou,abudouzajišťovatvyššímírukomfortutak,abynatoučitelénebylisami.Tatovýzvaprostřednictvímšablonbudevyhlášenavdubnu2016.Cosetýkáorganizacevýuky,takjenombychchtělapřipomenout,protožeotázkasměřovalanalehkémentálnípostiženídětí,žepřílohuprolehkémentálnípostiženíjsmenezrušilibeznáhrady,alejeupravenýrámcovývzdělávacíprogramprospeciálnívzdělávacípotřeby,tedyiprolehkémentálnípostižení,ajetovýsledekpětiletépracovnískupiny,toznamenázaúčastivšechasociacívčetněAsociacespeciálníchpedagogů.To,žeskaždoučárkounenístoprocentníshoda,toužjezkrátkavěcodborná.Nikdytotaknebude.Achcijenomuzavřít,žecosetýkádiagnostiky,takplatí,žejiprovádějíškolskáporadenskázařízení.Věřím,žejsemodpovědělanavšechnyotázky,kekterýmjsteměvyzvali.Děkujivám.Ano,ještěseomlouvám.Zhlediskapředškolníhovzdělávání,jaktobudezhlediskapovinnostinebosankcívůčirodičům,pokudtonebudouplnit.Takjenomchciupozornit,žepovinnépředškolnívzděláváníjekonstruovánonačtyřihodinydennězhlediskaprováděcíhopředpisu.Omluvenkybudoufungovatúplněstejně,jakfungujínyní,užjsemtoříkalavrámciprvníhočtení.