PaníministryněŠlechtovápřisvéargumentaciodkazovalanarozsudekSoudníhodvoraEvropskéunievevěciCS213/07,kterývšakzcelapřekroutila.Původnětvrdila,žestátyEUnemohourozšiřovatvýčetdůvodůprovyloučeníuchazečezezadávacíhořízení.Následněpřiznala,žetatointerpretacejechybná,aargumentovalaporušenímprincipupřiměřenosti,tedyproporcionality.ObaargumentysenezakládajínapravděanejsouaniuvedenyvcitovanémrozhodnutíSoudníhodvoraEvropskéunie.Zuvedenéhorozhodnutínaopakvyplývá,žečlenskéstátymohoustanovitdalšíopatřenísměřujícíkvyloučeníúčastníka,jejichžcílemjezaručitdodržovánízásadyrovnéhozacházenísuchazečiazásadytransparentnosti,pokudtakováopatřenínejdounadrámectoho,cojenezbytnékdosaženítohotocíle.Soudnídvůrdálepřímokonstatoval,žekaždýčlenskýstátmůženejlépevesvětlesvýchhistorických,právních,hospodářskýchnebosociálníchhledisek,kterámujsouvlastní,identifikovatsituace,vekterýchmůžedocházetkjednánímvedoucímkporušovánítěchtozásad,tedykpotenciálnímustřetuzájmů.PrávoEvropskýchspolečenstvítedynebránípřijetívnitrostátníchopatřenízaúčelemvyloučitvevýběrovýchřízeníchnaveřejnézakázkyrizikopraktikohrožujícíchtransparentnostanarušujícíchhospodářskousoutěž.Předkládanýpozměňovacínávrhpřitomsměřujeprávěkodstraněnírizikaohroženostitransparentnosti,kdyžvpřípaděspolečnosti,vnížmápodílnahlasovacíchprávechčlenvlády,reálněhrozí,žezadavatelébudoututoskutečnostbrátvúvahu.Tytospolečnostitakémohoudisponovatneveřejnýmiinformacemi,sekterýmidisponujeprávěčlenvlády,kteréjemohouvzadávacímřízenízásadnězvýhodnit.Předloženýpozměňovacínávrhtedyneporušujeaniprincipproporcionality.PaníministrynětakénavýboruapotominaplénuodkazovalanakauzuzŘecka.VposuzovanémřeckémpřípaděbylopředmětemzkoumáníSoudníhodvorapřípustnovyloučenísubjektůmajetkověnebopersonálněpropojenýchspodnikysdělovacíchprostředků.Totovyloučeníbyloveliceširoké.Tadydoplním,žeřeckáústava,kterátušímaleještěnebylazměněna,obsahujeustanovení,žemajitelémédiísenesmějíucházetoveřejnézakázky.Můjnávrh,kterýjsemnavrhlakterýschválilústavněprávnívýbor,jevšakdalekoužšíanemásřeckýmpřípademnicspolečného.Oprotitomutedymnounavrženýpozměňovacínávrh,nebonavrhovanévyloučeníuchazečůzezadávacíchřízenísetýkápouzemaléhomnožstvísubjektů,ježnakládáspodílemnahlasovacíchprávechčlenvlády.Totoúzkévymezeníbylopřitomvolenoisohledemnazachovánípřiměřenostidanéhoopatření,protožejeskutečněrozdílmezinapříkladčlenemvlády,kterýrozhodujeovynakládánímiliardovýchfinančníchprostředkůzestátníhorozpočtu,anapříkladposlanciasenátory,kteříotomtonerozhodujíatakéjsousamozřejmějinakvoleni,kdežtočlenvládyjedosvéfunkcejmenovánazákonostřetuzájmůajinézákonystanovujíněkterépodmínkyprovýkonjehofunkce.Takžeplatípřitom,ženaprostopřiměřenýmaspravedlivýmpožadavkem,abysespolečnostivysokýchveřejnýchčinitelů,tedyčlenůvlády,neúčastnilyzadávacíchřízení.Nazávěrjetakévhodnéuvést,ženovázadávacísměrnicečíslo2014/24/EUpřímoumožňuječlenskýmstátůmvyloučitzezadávacíchřízeníurčitésubjekty,pokudnelzejinými,méněomezujícímiopatřenímivyřešitstřetzájmů.Čilijátoustanoveníchápujakodoplněnítoho,coužtasměrniceobsahuje,tedyzpřesnění.Dovolímsitedyshrnoutprávníanalýzu.Nechcijisamozřejměčístcelou.SoudnídvůrEvropskéunievýslovněstanovil,žečlenskéstátymohourozšiřovatdůvodyprovyloučeníuchazečezezadávacíhořízení.Dále,každýčlenskýstátjeoprávněnnazákladěsvýchodůvodněnýchareálnýchpotřebpřijmoutpotřebnáopatřeníkzachovánítransparentnosti.Směrnice2014/24/EUumožňujevyloučituchazečezezadávacíhořízeníkvyřešenístřetuzájmů.Navrhovanéopatřeníjevsouladusprincipemproporcionality.Chtělbychsetedynamilékolegyněanamilékolegyobrátitstím,ažbudemehlasovatotomtopozměňovacímnávrhu,abychomneřešilinebonějakýmzpůsobemneodkazovalinapohádkuoúdajnémrozporusevropskýmprávem.Dnestadybudemehlasovatdesítkypozměňovacíchnávrhůktomutozákonu.Pokudjejschválíme,budemusetproběhnoutnotifikaceanikdoznástadyvtomtosále,anisamotnápaníministryně,nemůžeautoritativněotěchnávrzíchprohlašovat,zdajsou,nebonejsouvsouladusevropskýmprávem.Tobudepředmětemnotifikačníhořízení,případnědalšíchprávníchkroků.Toznamená,nenechmesetoutopohádkouoúdajnémrozporusevropskýmprávemmást.Tímtoseobracíminakolegyzesociálnídemokracie,kteřísednestedynějakýmzpůsobemrozhodli,byťřadaznichchtělatentonávrhpodpořit.ajakjsemzmínil,Rakouskovesvémprávnímřádutentonávrhmá.Takževásžádámojehopodporu.Akolegům,kteřípřípadnězměnístanoviskooprotihlasovánínavýboru,dodávám,žejemitolíto.Neodpustímsiiurčitoupolitickoupoznámku.Tentotýdenjsmenaurčitýchbillboardechvidělinějakáheslaotom,žestátnenífirma.Vidělijsmenějakédeklaraceopředkládánílegislativyvoblastistřetuzájmůvmédiích.Jsoutoalebohuželzdásejenomřeči.Skutekjebohuželjiný.Děkujizapozornostaprosímopodporuméhonávrhu.(Potlesk zprava.)Předseda PSP Jan HamáčekAno.Teďtadymámdvěfakticképoznámky.PrvnípanpředsedaSchwarzenbergapotompanpředsedaKalousek.Prosím.Poslanec Karel SchwarzenbergVáženýpanepředsedo,váženéposlankyně,váženíposlanci,předřečníktadyrozvedl,jakájeprávnísituace,žekaždýevropskýstátmáprávosetímtoproblémemzabývatanastavitpřísnápravidla.Ano,právomákaždý.Alenekaždýmávůlisetímzabývataopravduvtomzjednatpořádek.Tojetenrozdílmezievropskýmistáty.Děkujimnohokrát.(Potlesk zprava.)Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.ProsímpanaposlanceKalouska.Poslanec Miroslav KalousekDěkujizaslovo,panepředsedo.Dobréráno,dámyapánové.DovoltemijenomkrátkoupolemikusřadoumédiíisřadouvzácnýchkolegůzřadANO2011,kteříčastovezkratceříkají,žeto,coobhajujepanposlanecPlíšek,jelexBabiš,žejetonamířenoprotiBabišovi.Vyjdeme-lizeslovpanapředsedyANO,taktotakprostěnemůžebýt.Dovolímsijehopřesnýcitát,kterýuvedlprodeníkiHNED:"Našesílaanezávislostjealevtom,"říkápanpředsedaBabiš,"ženedělámeveřejnézakázky."Takjsoujenomdvěmožnosti.BuďpanpředsedaANO2011lžeajetopřesněnaopak,vašesílajepředevšímvtom,žeděláteveřejnézakázky,anebomluvípravdu,alepaktonemůžebýtlexBabiš,protožekdyžneděláveřejnézakázky,taksehotonemůžetýkat.Děkuji.(Potlesk zprava.)Předseda PSP Jan HamáčekNynítedyřádnápřihláškapanaposlanceLuzara.PřipravísepanposlanecFarský.Poslanec Leo LuzarVáženýpanepředsedo,panepremiére,paníministryně,dámyapánové,pokusímsenezneužívattřetíčteníkobhajovánísvýchpozměňovacíchnávrhů.Chtělbychsepouzeobecnězmínitkúlozetohotozákona.Tentozákonjejedenznejdůležitějšíchzákonůprokomunálnípolitiku.Tosemyslímvšichnishodneme.Velkávětšinaznásztékomunálnípolitikypřišla.Velkávětšinaznásvtékomunálnípoliticefungujedoposud.Dlepřípravytohotozákonajsemnabyldojmu,žemnohostarostůnebovýkonnýchpracovníkůtěchtoobcísipřejeconejjednoduššízákon.Poukazujínanedostatkystávajícíhozákona,hlavněnanedostatek,kterýbychpojmenovalsoutěžocenu.Chciupozornit,žetenstávajícízákonnenízákonemosoutěžiocenu.Jepouzetakhlevykládán,protožecenabymělabýtjednímzrozhodujícíchkritérií,alenenítamimplicitněnapsáno,žemusíbýtsoutěžíocenu.Žejsmetojakostarostovénebojakokomunálnípoliticineuměliprosadit,abysenemuselosoutěžitocenu,avypsalitysoutěžetak,abybylyibeztohotokritériaschůdné,tojechybakomunálnípolitiky,chybametodickéhovedení.Možná.