ps2013-042-01-007-007.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-01 ps2013-042-01-007-007 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám . Nyní požádám o vystoupení pana poslance Víta Kaňkovského , připraví se paní poslankyně Balaštíková . Poslanec Vít Kaňkovský Dobré odpoledne , milé dámy , vážení pánové , vážení členové vlády , vážený pane předsedající . Navážu na pana kolegu Skalického . Také zdůrazním , že budu mluvit hlavně jako zdravotník . Myslím si , že pohled zdravotníků napříč politickým spektrem je poměrně podobný . Ve velmi krátké době je zde opakovaně předkládaná rozsáhlá novela zákona o potravinách a tabákových výrobcích . Cíl novelizace je pochopitelný a také nutný v případě ustanovení týkajících se tabáku , tabákových výrobků a elektronických cigaret , jelikož v tomto případě je nutné naplnit závazek související s transpozicí předpisů Evropské unie do našeho právního řádu . Nicméně i nyní se opakuje situace , kterou jsme tady už všichni zažili , kdy je snaha prostřednictvím pozměňovacího návrhu změnit státní správu v oblasti potravinového práva a zprostředkovaně i ochrany veřejného zdraví . Mluvil tady o tom už kolega Skalický . V tomto případě jde o pozměňovací návrh paní kolegyně Balaštíkové , který byl přijat zemědělským výborem . Současná podoba zákona v této oblasti vznikla velmi lopotně jako kompromis všech zainteresovaných stran . Myslím si , že si všichni pamatujeme na ty poměrně velké diskuse v nedávném období . Já jsem tehdy velmi oceňoval zástupce Ministerstva zemědělství , ale i Ministerstva zdravotnictví , že nakonec došli z mého pohledu k velmi slušnému kompromisu . Tento kompromisní závěr potvrzuje i současný vládní návrh novely zákona , přičemž dává šanci resortům zdravotnictví i zemědělství vykonávat své pravomoci v souladu se svými prioritami i reálnou potřebou zvýšení dozoru v této oblasti a v souladu s evropským právem . Jsem přesvědčen , že přijetím pozměňovacího návrhu paní poslankyně Balaštíkové , který vymezuje dozor orgánu ochrany veřejného zdraví jen na školská a zdravotnická zařízení , by došlo k výraznému okleštění pravomocí hygienické služby v oblasti výkonu státního dozoru ve stravovacích službách a v tomto případě jako nejvíce rizikové oblasti z hlediska vzniku a šíření alimentárních nákaz , tedy onemocnění , která souvisí s konzumací potravin . Hygienická služba by v takovém případě v budoucnu pouze šetřila následky těchto nákaz , ale byla by vyloučena z prevence . Opět to tady zmínil již přede mnou kolega Skalický . Tedy byla by vyloučena z provádění běžného státního dozoru v podstatné části stravovacího sektoru . Hrozí tedy , že by například nebyla vůbec kontrolována zdravotní způsobilost osob , která je dominantním předmětem zájmu hygienické služby . Jenom pro vaši představu , možná to někteří víte , někteří nevíte , ročně hygienická služba vyloučí z provozu pro zdravotní nezpůsobilost zjišťovanou v průběhu právě preventivního dozoru kolem dvou tisíc osob , a to vzhledem k nálezům různých infekčních chorob , které znemožňují jejich další působení , většinou dočasně , v oblasti stravovacího provozu . Jde tedy o případy , kdy konkrétní osoba je přímým zdravotním rizikem v rámci své činnosti ve stravovacím provozu . Kromě toho tento návrh vytváří uměle dvě skupiny strávníků , o jejichž výživu lze pečovat různě , což je ze zdravotního pohledu - a já tady zdůrazním i z etického hlediska - nepřijatelné . Hranice mezi jednotlivými typy stravování nejsou , protože strávníci i služby se prolínají . Byl by zde však i dopad na provozovatele stravovacích služeb , neboť by byly vytvořeny dvě skupiny provozovatelů , kdy provozovatelé , kteří by byli dozorovaní hygienickou službou , by museli naplňovat přísnější požadavky než skupiny provozovatelů , která by spadla pod dozor orgánů Státní zemědělské a potravinové inspekce . Pozměňovací návrh také nijak nereflektuje , že dominantní problém v této oblasti , který by měla Státní zemědělská a potravinová inspekce řešit , je nutnost zvýšení efektivity kontrol jeho dozorových orgánů v prvovýrobě a ve výrobě potravin tak , aby se závadné potraviny nedostávaly vůbec na trh , a tedy ani do provozoven společného stravování . Nelze opomenout ani skutečnost , že se zmíněným pozměňovacím návrhem rozbíjí systém dozoru nad trhem s potravinami , který je předmětem dohledu ze strany Evropské komise , kdy proti nastavenému systému nebyly v současné době vzneseny námitky , právě ale ještě s výjimkou kontroly prvovýroby . Systém je hodnocen jako funkční a patřil v hodnocení mezi nejlepší systémy v Evropské unii . Ze všech těchto důvodů považuji za nutné tento pozměňovací návrh paní kolegyně Balaštíkové odmítnout . Zároveň si troufám tvrdit , že v oblasti dozoru nad kvalitou potravin a nad stravovacími provozy je co zlepšovat , avšak ne tímto způsobem . Kolegyně a kolegové , děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Petr Gazdík Hezký dobrý podvečer . Děkuji panu kolegovi Kaňkovskému . Nyní prosím další řádně přihlášenou a notně zmiňovanou paní kolegyni Balaštíkovou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Margita Balaštíková Dobrý večer , kolegyně a kolegové . Chtěla bych rozdělit tu svoji diskusi na dvě věci , protože jsem podala dnes ještě jeden pozměňovací návrh , který je pod číslem 3803 . Jenom bych vám sdělila odůvodnění . Týká se cechovních norem . Cílem nového § 9 b zákona je nastavení právního rámce pro zobrazení naznačující , že původ potraviny je v České republice . Navržené doplnění přechodných ustanovení o slova " a na ochranné známky obsahující slova české cechovní normy , které byly zapsané přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona , stanovuje a zpřesňuje výjimku pro ochranné známky , které svým pojetím a cílem primárně odkazují a zdůrazňují zejména kvalitu produktů vázanou na konkrétní pravidla cechovních norem , nikoliv na původ potraviny " . Na základě celkové grafické prezentace ochranných známek obsahující slova " české cechovní normy " by mohlo v některých případech být nejasné , zda známka odkazuje na původ České republiky a výrobek musí plnit požadavky na použití slov česká potravina podle § 9 b odst . 1 . Jelikož ale cílem ochranných známek obsahujících slova " české cechovní normy " není odkazovat na původ České republiky , je nutné z důvodu právní jistoty a pro předejití nejasností v budoucnu vložit do přechodných ustanovení výjimku pro ochranné známky obsahující slova " české cechovní normy " . Proto jsem podala tento pozměňovací návrh . A teď se vrátím ke svému pozměňovacímu návrhu , který je předmětem tak dlouhých diskusí . Chápu své kolegy a je pro mě docela těžké to obhajovat , protože tady dochází jednoznačně ke směšování dvou zákonů - zákona o potravinách a tabákových výrobcích a zákona o ochraně veřejného zdraví . Sama se necítím být natolik odborníkem , abych tady házela paragrafy , nicméně se tímto problémem opravdu zabývám od roku 2014 , kdy jsem vstoupila do Poslanecké sněmovny , a stalo se to takovou mou prioritou hájit ty potraviny , naše výrobce . A víte , že jsem takový , jak tady někteří z vás řekli , poslední žijící Čech na téhle půdě . Chtěla bych říct jednu jedinou věc , protože tady dochází skutečně k zaměňování . Pan hlavní hygienik Valenta vydal dnes desatero , proč ne k zákonu o potravinách paní Balaštíkové . Já jsem napsala deset odpovědí tady k tomu . Nechci vás s tím určitě mordovat a nechci to probírat . Členům zemědělského výboru jsem své odpovědi zaslala , nicméně bych chtěla říct jednu jedinou věc . Je to záležitost o kontrolách , které provádí hygienik , a směšování tohoto zákona . Ministerstvo zdravotnictví směšuje problematiku ochrany veřejného zdraví , která není nijak dotčena , a dozoru potravinového práva . Myslím si , že se tady někdo snaží opakovaně a účelově vyvozovat závěr , že změna kompetencí v oblasti společného stravování bude mít negativní dopad na zajištění ochrany veřejného zdraví a může dokonce znamenat přímé ohrožení veřejného zdraví . Já si ještě pamatuji články z roku 2014 , kdy na Googlu najdete , že Balaštíková znamená smrt pro kojence a podobné věci , a je mi trapné , že se úředník na takovém postu dopouští takového hanebného zavádění mylných informací . Je mi to opravdu jako člověku , který je z praxe , velmi trapné a nechci vůbec sahat do svědomí kolegům , nakolik se tomu věnovali . A tvrzení Ministerstva zdravotnictví o nezbytnosti takzvaného komplexního zdravotního dozoru v provozovnách společného stravování s ohledem na jejich rizikovost je opravdu zavádějící . Poznatky z výkonu úředních kontrol nad potravinami v členských státech ukazují , že provozovatele zařízení společného stravování není nezbytné a není ani účelné vyčleňovat ze standardního dobře fungujícího systému dozoru nad potravinami . Protože v jiných členských státech vůbec není rozděleno na hygienu a SZPI . Je to sloučeno pod Ministerstvo zemědělství , v různých zemích se ty dozorové orgány různě jmenují .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities