|

ps2013-040-01-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-28 ps2013-040-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2016-01-28
Meetingps2013/040
Agenda Itemps2013/040/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/040schuz/s040001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Tolik analýza. Tolik zatím vystoupení a citace pouze vládních politiků a oficiálních vládních materiálů. Pane ministře, když si vzpomeneme na naši debatu v červenci nad nápadem udělat tendry, tak určitě potvrdíte, že jsem vám říkal: Špatná myšlenka, připravujete velký tendr, a když se nestihne, budete mít důvod, proč prodloužit stávající smlouvu. A že jsem to považoval za fiktivní soutěž, která stejně neproběhne. Vy jste to tehdy odmítl, říkal jste, že máte desítky nabídek firem, zejména softwarových, které by ten systém mohly provozovat nebo chtěly provozovat od 1. ledna 2017, abyste pět měsíců po naší debatě řekl, že musíte podepsat smlouvu s Kapschem. A to jsem neříkal jen . To vám říkali i jiní členové řídicího výboru i jiní zástupci jiných politických stran. Připravil jsem si takové shrnutí a pan ministr mi k tomu pomohl, jako bych předjímal, co řekne. Tak si to shrňme. Kdo může za stávající stav podle pana ministra Ťoka? Za prvé vláda z roku 2005/2006, to byla vláda sociální demokracie, KDU a Unie svobody, která podepsala smlouvu s Kapschem. V této vládě byl vicepremiérem stávající premiér pan Bohuslav Sobotka. První viník. Slyšeli jsme to dneska i ve vystoupení pana ministra. Takže jsme si to připravili vlastně stejně. Dalším viníkem podle pana ministra jsou ti ministři, kteří podepsali dodatky ke smlouvě. I to říkal pan ministr ve svém úvodním slově. Dalším viníkem jsou všichni ministři dopravy, kteří působili před panem ministrem Ťokem. I to jsem odhadl dobře. I to řekl pan ministr ve svém úvodním slově. Samozřejmě za to může opozice a zejména , který tam byl šest měsíců. A měl jsem řešit vše, co tato vláda nestihla za 24 měsíců nebo pan ministr za 14. Ale musím říct, že to těší. Těší ta víra některých vládních politiků v schopnosti, že jsem za šest měsíců měl vyřešit to, co tato vláda řeší 24 měsíců a pan ministr 14. Opravdu to těší. Sami si ve světle reality udělejte obrázek, zda to bylo možné. Dalším viníkem jsou samozřejmě dnešní koaliční partneři pana ministra, kteří podle opakovaných vyjádření pana ministra zbytečně komplikují jeho plány. Dalším viníkem podle pana ministra je dokonce pan premiér. Dovolte mi, abych odcitoval slova pana ministra Ťoka na adresu pana premiéra Sobotky z 31. července, publikováno na serveru iDnes, což určitě není nepřátelské médium vůči hnutí ANO. Pan ministr řekl: "V podstatě předtím, než jsme vyhlásili jakoukoli soutěž, dal premiér preferenci způsobu výběru mýta i technologii. Jsem hodně zaskočen šokován tím, že nás to může dát do hodně nevýhodné situace. V podstatě můj šéf ve vládě mi dává pokyn, jakou technologií a v jakém rozsahu mám mýto zpoplatnit. Jinými slovy, premiér hodně určuje, kdo vyhrát. A to si myslím, že mohou všichni případní účastníci použít při odvolání," kritizoval ministr Ťok premiéra Sobotku. Tak krátký komentář. Je poměrně obvyklé, že premiér kritizuje své ministry. A je poměrně neobvyklé, že ministr vlády je šokován ze slov svého vlastního premiéra. Dalším viníkem stávající situace podle pana ministra je ÚOHS a jeho osobně oblíbený předseda Petr Rafaj. Zde mi dovolte, abych citoval slova mého ctěného kolegy experta sociální demokracie na dopravu pana poslance Birkeho, který reagoval na stížnost ministra Ťoka, že ÚOHS řídí sociální demokrat a dělá všechno pro to, aby pan ministr byl neúspěšný. Pan poslanec Birke řekl, nebo napsal, mám to ze serveru: "Jako obvykle není na vině špatná příprava zakázek týmu pana ministra Ťoka, ale vnější okolnosti - tentokrát to být politické zadání sociální demokracie, aby nezávislý předseda ÚOHS Petr Rafaj co nejvíce komplikoval život pana ministra dopravy. Kromě toho, že se proti takovému obvinění sociální demokracie důrazně ohrazuje, bychom chtěli panu ministrovi poradit. Nejobyčejnější vysvětlení bývají velice často ta nejsprávnější. Měl by proto zvážit, zda neposílit svůj tým o zkušené úředníky, kteří mu příště s přípravou podobně složitých výběrových řízení pomohou. Sociální demokracie proto vyzývá ministra dopravy, aby začal dělat práci, za kterou je placený daňovými poplatníky, a přestal hledat chyby všude okolo, jen ne u sebe. Naopak by si měl vzít příklad ze svého předsedy a ministra financí Andreje Babiše, který se radikálním snižováním počtu jednacích řízení bez uveřejnění na svém ministerstvu tak rád chlubí. Na dopravě to bohužel vypadá, že bez JŘBU nevysoutěží vůbec nic," napsal vládní poslanec pan kolega Birke. Musím říct, pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, že jste se mýlil. Jak dokázala smlouva s Deloitte, Ministerstvo dopravy nevysoutěží ani s JŘBU nic, protože tato smlouva byla v první instanci zrušena. Takže viníky jsou všichni a všechno. Ale i kdyby tato absurdní tvrzení byla pravdivá, jako že podle mého hlubokého přesvědčení nejsou, nic z toho by nemohlo ospravedlnit pana ministra bych řekl z bezradnosti, z hledání slepých cest a slepých uliček. Zkusme si to shrnout ve třech bodech, na kterých vám to chci dokumentovat. Poradce na mýto. Není potřeba. Ruším soutěž. Zakládám státní podnik. Potřebuji poradce. Uzavírám smlouvu. Zrušená smlouva. Tohle je přístup za 14 měsíců ohledně poradce pro výběr tendru. Kolik a jaké soutěže budou? Nejprve prolongace stávající smlouvy o pět let. Potom pět let a nová soutěž. Potom tři roky a nová soutěž. Potom 15 měsíců, tři roky a nová soutěž. A poslední zpráva z úterka: dáme to z ruky. A třetí jsou termíny nové soutěže. A jsem tu citoval schválená usnesení vlády. To není kritika opozice. Do konce roku 2014. Do března roku 2015. Do léta 2015. Do konce roku 2015. Dneska je to bez termínu. Pokud se splní plány, které teď pan ministr, a si přeji, aby ano, a říká, že to mýto začnou připravovat, ten velký tendr, zvládnou vyřešení otázky po prvním lednu, to znamená někdy koncem letošního roku. Tak po třech letech fungování vlády pana premiéra budeme ve stejné situaci jako 29. ledna 2014, kdy jsme byli tři roky před ukončením tendru a měli jsme tři roky na průběh tendru. A v prosinci 2016, když to půjde dobře, budeme mít tendr na tři roky, budeme tři roky před ukončením toho tendru a budeme říkat, že potřebujeme na tendr tři roky. Takže jsme to jenom v čase o tři roky posunuli. Pokud jste se v změti dat, termínů, způsobů soutěže ztratili, nedivím se vám. Mám pocit, že se v tom ztratil i pan ministr i mnozí z nás, kteří se mýtu věnujeme. Ale slíbil jsem, že navrhneme nějaké řešení. Velmi se obávám, že v této chvíli neexistuje legislativní nástroj, který nám umožní provozovat mýto po 1. lednu 2017. Tendr na poradce za 52 milionů byl zrušen s tím, že není časová tíseň. Nevím, jestli můžeme spoléhat na to, že tendr za jednotky miliard, to je na ty tři roky, z ruky, zrušen nebude v případě, že tendr na desítky miliard v případě dlouhé soutěže nestihne stejný osud. Takže si myslím, že pokud máme, a věřím, že všichni máme zájem, tak podle budou nutné legislativní kroky, které to umožní prolongovat. Jen tak na okraj. Pan ministr říkal, jak ta smlouva byla špatně připravena před těmi deseti lety. to hodnotit nebudu. Čirou náhodou si vybral téhož poradce, tutéž firmu, která státu radila s tolik kritizovanou smlouvou z roku 2005 a 2006. Tak nevím. Je to dobrý poradce? Nebo špatný? V roce 2005/2006 poradil špatnou smlouvu. Teď nám poradit dobrou smlouvu. Ale to jen na okraj.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities