|

ps2013-040-01-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-28 ps2013-040-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2016-01-28
Meetingps2013/040
Agenda Itemps2013/040/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/040schuz/s040001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

15. dubna koalice schválila harmonogram pro vypsání tendru na výběr nového provozovatele mýta. Předpokládáme tedy, že v rámci těchto mantinelů a tohoto harmonogramu již nadále příprava tohoto výběrového řízení probíhá, říká Bohuslav Sobotka. Podklady k soutěži musí pan ministr Ťok předat koalici do konce července a musí být technologicky neutrální - nový tendr. 27. května 2015 říká pan ministr Ťok: Dělám všechno pro to, aby se to stihlo, abychom soutěž pro výběr nového provozovatele stihli do léta letošního roku, to znamená do léta 2015. Nový provozovatel být vybrán v jednacím řízení, které je časově náročnější, ale vyloučit rizika následného napadání tendru antimonopolního úřadu, což je také pravda, a novým šéfem mýtného expertního týmu Ministerstva dopravy je jmenován pan Chovanec, jehož výhodou podle pana ministra Ťoka je to, že o mýtu nic neví. 24. června loňského roku pan ministr Ťok zakládá firmu Cendis. Firma spravovat centrální systém mýta v budoucnosti. Důvod založení této státní firmy je možnost nabídnutí lepších platů než těch tabulkových. Očekává se, říká pan ministr v době, že tam bude pět špičkových manažerů, kteří budou brát sto tisíc měsíčně. Pokud chceme zaplatit IT odborníky, nemáme jinou šanci. Na tabulkové platy na Ministerstvu je nenalákáme, říká pan ministr Ťok v červnu 2015, a opět s touto jeho větou souhlasím, také důsledek tabulkových platů, a dneska nechci vést debatu o služebním zákoně a tabulkových platech. Role Cendisu bude nadále v zastupování Ministerstva v přípravě tendru na mýto, jeho úloha bude v řízení a kontrole nad mýtným manažerem, řekl mluvčí resortu. 19. července loňského roku dochází k odsunu vypsání soutěže na mýtné. Jenom připomínám, že první termín byl konec roku 2014, druhý byl březen 2015 a třetí bylo léto roku 2015. Soutěž na provoz nového mýtného systému bude vypsána začátkem roku 2016, podpis s novým provozovatelem se očekává v září roku 2016. Podle mluvčího úřadu ale nový harmonogram není sestaven zcela napevno a - říká mluvčí - držíme se přesně úkolů, které nám dala vláda. Příští týden dostane řídicí výbor k mýtu základní parametry zadávací dokumentace a následně je dostane vláda, která si je vyžádala. 21. července Ministerstvo dopravy ohlásilo rozdělení tendru na tři části s tím, že Ministerstvo dopravy chtělo v době vypsat pětiletý tendr na provoz stávajícího systému, dále tendr na rozšíření vybírání mýtného systému na nových místech plus rozdělení centrálního výběru a sběratele mýtných dat, což podle našeho názoru bylo v rozporu s tehdejším zadáním vlády na technologicky neutrální soutěž. Pan ministr v době řekl: nezajímá, jakým systémem vybíráme mýto, zajímá, jak levně budeme mýto vybírat. Opět musím říct, že s touto větou pana ministra souhlasím. 30. července vláda odsunula projednání materiálu Ministerstva dopravy na 20. srpna. Máme také problém s tím, že se zčásti rezignuje na možnost hledání jiné technologie, nové technologie, například v podobě satelitního systému výběru mýta, uvedl premiér Sobotka. 20. srpna 2015, to byl ten náhradní termín pro materiál do vlády, vláda odložila jednání o mýtném systému, jenom o jeden týden, kdy Ministerstvo dopravy preferuje prodloužení provozu stávajícího systému o pět let, sociální demokracie o tři roky. 23. 8. 2015 se koaliční partneři domluvili na výběr externího manažera pro přípravu tendru. Tím ovšem ten před dvěma měsíci založený státní podnik přišel o smysl své existence, ale pokud vím, existuje dodnes. 26. 8. vláda napotřetí schválila prodloužení použití stávajícího mýtného systému o tři roky s tím, že se vypíše soutěž na provozovatele mýtných bran na tři roky, vypíše se tendr na manažera systému, který oddělí sběr dat do jejich vyhodnocení, a vyhodnocení chce v budoucnosti realizovat stát. To nejsme tak daleko, to jsme v srpnu 2015, kdy se rozhodlo na vládě, že se vypíše soutěž na provozovatele stávajícího systému na tři roky. 6. října 2015 došlo k uzavření poradenské smlouvy bez soutěže s firmou Deloitte. Cena 52 milionů korun, to znamená mnohem vyšší než v původní soutěži ta vítězná nabídka s tím, že se použilo jednací řízení bez uveřejnění. A kdo si to nepamatuje, protože velmi často říkáme, že se máme aktivně účastnit jednání řídicího výboru, tak ten den probíhal řídicí výbor v devět ráno, na kterém bylo členům řídicího výboru oznámeno, že v byla podepsána smlouva. Tak co ten řídicí výbor asi tak řídí? Pan ministr v době řekl: My jsme postupovali v rámci zákonných možností. Hledáme řešení, abychom byli schopni vysoutěžit provozovatele stávajícího systému a zabezpečit výběr mýta. Pořád - jsme v říjnu loňského roku, to není tak daleko - platilo, že bude soutěž na provozovatele stávajícího systému na tři roky. V době ovšem pan premiér řekl: Za sociální demokracii jsem s tímto postupem vyjádřil nesouhlas a nespokojenost. Požádal jsem pana ministra, aby zvážil redukci částky, která by měla být poradci vyplacena, eventuálně aby zrušil poradenskou smlouvu, říká pan premiér. 20. listopadu 2015 vláda schválila nový harmonogram, ve kterém se vypsání soutěže prognózovalo na začátek roku 2016 s tím, že s vítězem bude podepsána smlouva v září 2016. O měsíc později oznámí Ministerstvo dopravy, že se soutěž nestihne vypsat, s tím, že existují čtyři varianty budoucího vývoje, například že se prodlouží smlouva firmy Kapsch o 15 měsíců, nový provozovatel bude v druhém čtvrtletí roku 2018. 7. 1. letošního roku - vidíte, jsme v letošním roce - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil poradenskou smlouvu s Deloitte, podotýkám v první instanci. Ministerstvo může využít opravné prostředky, takže je pravda, že ten proces ještě není uzavřen. Nedokážu odhadnout, kdy dojde ke konečnému rozhodnutí. Co řekl předseda ÚOHS v době? Ministerstvo zadalo zakázku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách v jednacím řízení bez uveřejnění. Pro užití daného druhu řízení přitom nebyly splněny zákonem stanovené podmínky, tedy aby zadavatel svým jednáním krajně naléhavý případ nezpůsobil a ani je nemohl předvídat. Pan ministr zareagoval s nepravomocným rozhodnutím, a jsem řekl to samé, když jsem říkal, že to je prvoinstanční, nesouhlasíme a podáme rozklad. Nicméně, a vůbec nechci obhajovat tady Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ani jeho předsedu, kterého velmi často - jak ten úřad, tak toho předsedu kritizujeme. Pokud ovšem ministr, který je zodpovědný, prohlásí, že nepotřebuje poradce, aby o deset měsíců později říkal, že je v časové tísni a poradce potřebuje, a proto použije JŘBU, tak tato dvě prohlášení činí pro resort dopravy, bych řekl, neřešitelný problém, že v logice věci, jak mohu říkat, že jsem v časové tísni, když sám jsem říkal před deseti měsíci, že to nepotřebuji. Ale uvidíme, jak to dopadne, to v rukou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Z tisku jsem se dozvěděl, že někdy, nevím, jestli tento, nebo minulý týden, slovenská Sky Toll navrhla českému Ministerstvu dopravy, že převezme systém, stávající systém, od 1. ledna 2017 bez součinnosti se stávajícím provozovatelem. 26. ledna proběhlo další jednání řídicího výboru. Je třeba říct, že pan ministr se neomylně trefuje do jednání Poslanecké sněmovny, a pokud je v hodin porada grémia Poslanecké sněmovny a potom jsou vyhrazeny hodiny na jednání poslaneckých klubů, je krajně nešťastné na svolávat jednání řídicího výboru, protože je logické, že minimálně ti, kteří jsou poslanci či předsedové klubů, nebudou mít šanci se na to jednání dostavit. A v tom materiálu byly ještě nastíněny tři možnosti nebo respektive tři tendry: 15 měsíců, tři roky, nový tendr, aby tentýž den odpoledne pan ministr oznámil, že prodlouží smlouvu s Kapschem.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities