ps2013-039-09-009-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-11 ps2013-039-09-009-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin) Je to tedy jakási pojistka . Jsem názoru , že je lepší ukončit individuální vzdělávání , pokud se zjistí , že je něco v nepořádku , než to nahlásit na sociálku , jak mi bylo sděleno při projednávání pozměňovacího návrhu zástupci MŠMT na mou otázku , co budeme dělat , pokud individuální vzdělávání nesplní svou funkci . Hlášení na sociálku opravdu nepovažuji za dobré řešení . Žádám tedy o podporu tohoto pozměňovacího návrhu . V podrobné rozpravě se ke svému pozměňovacímu návrhu přihlásím . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , paní poslankyně . Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Hubáčkovou . Připraví se paní poslankyně Dobešová . Prosím , máte slovo . Poslankyně Gabriela Hubáčková Děkuji . Vážená paní místopředsedkyně , paní ministryně , kolegyně , kolegové , domnívám se , že novela představuje celkem zdařilý pokus o zásadní krok ke zkvalitnění vzdělávací soustavy . Obsahově se soustřeďuje na řešení dvou vleklých problémů regionálního školství a za výrazně pozitivní považuji to , že konečně se začíná s řešením na vstupech do vzdělávacích stupňů na rozdíl od dosavadní praxe , kdy se řešení hledalo až na výstupu . Velmi důležité je zde to , co je skryto v podtextu celé novely , že si stát konečně uvědomuje svou úlohu řešit poptávku po smysluplném vzdělání . Obdobně lze hodnotit i požadavek na jednotné přijímací zkoušky uchazečů o maturitní obory studia . Hlasem zdravého rozumu promlouvá i snaha o určité vyrovnání vzdělávacích šancí před nástupem do základní školy zavedením povinnosti předškolního vzdělávání . Zaznívají zde námitky , že novela omezuje svobodu jednotlivce a lidská práva , a já naopak připomínám základní funkce vzdělávací soustavy . I když zavedení povinného předškolního vzdělávání není zdaleka řešením všech problémů , patří mezi opatření považovaná ve většině Evropy za účinná . Problémy , které vidím v souvislosti s jeho zavedením , se týkají poněkud velkého optimismu čísel , a to ve vaší důvodové zprávě ohledně kapacit mateřské školy . Pokud si dobře vzpomínám , v roce 2014 byl uváděn deficit míst 56 tisíc , a proto byl zřízen fond na rozvoj kapacit mateřských a základních škol . Vypadá to , že funguje naprosto zázračně , protože jestliže stoupne v roce 2017 počet dětí o 11 500 při souběžném poklesu populace ve věku 3 - 5 let o téměř 30 tisíc , pak by mě zajímalo , jak došlo Ministerstvo školství k závěru , že v mateřských školách bude přebývat 60 - 76 tisíc míst . V tuto chvíli z toho vychází , že mezi rokem 2014 a rokem 2017 narostou kapacity o 100 tisíc míst . Druhým zmiňovaným opatřením na vstupu je zavedení jednotných přijímacích zkoušek pro přijímání ke studiu v maturitních oborech . Je zřetelně rozumnější vytřídit uchazeče předem než rozpoutat na závěr genocidu maturantů , jak to probíhalo letos . Samo zavedení povinné maturity z matematiky je v době technologií více než potřebné , pokud nechceme být jenom národem pasivních uživatelů dovážených technologií . V této části novely lze kladně hodnotit rozložení nutných opatření do přiměřeného času a velmi citlivé vynětí uměleckých oborů . Jenom lituji , že obdobně citlivě se nepřistupuje k problémům integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami . Nejostudnější je § 16 . Domnívám se , že základní škola se všemi podpůrnými opatřeními současný stav nenahradí . Učitel bude muset udělat a sledovat individuální vzdělávací plány , rozhodnout a zajistit podpůrná opatření , vymyslet další individuální vzdělávací plány pro mimořádně nadané dítě , sledovat práci asistenta , nehledě na to , že jistě ruší jenom svou přítomností i komunikací s dítětem . A to nemluvím o nutné spolupráci s poradenskými zařízeními a vedením školy . Stává se , že asistent sám pracuje s dítětem mimo třídu bez dohledu učitele , a to je úplně scestné a výsledky tomu odpovídají . Dále musí hodnotit práci ostatních , možná i ukázněných dětí , vyložit látku , vyhodnotit hodinu a další běžné povinnosti . Do toho chce několik dětí na WC , pít , pod lavicí trápí mobil a celé toto divadlo se musí zdokumentovat pro případné kontroly . Mám pocit , že se tady stává už skoro zvykem ve všem , co funguje , že musí být náhle jinak . Návrat ke společnému vzdělávání považuji za skok zpět . Už teď vede ke zřizování soukromých zařízení a povede k ještě větší segregaci dětí , které nestíhají , a to naprosto bez ohledu na etnikum . Celá legrace a obchod s podpůrnými pomůckami bude stát ve výhledu docela dost financí . Ti , kteří dosud nechápali význam vzdělání , rozhodně na tom nebudou při společném vzdělávání lépe a zbytek dětí bude tratit na příležitostech . Speciálních pedagogů s praxí a opravdovou kvalifikací bude málo a mnozí si najdou uplatnění jinde . Tak trochu navíc je do této novely začleněn § 172 a o zřízení Národní rady pro vzdělávání , i když není to nic proti ničemu a v podstatě se jen něco zřizované nahodile ad hoc zřizuje zákonem . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Dobešovou . Připraví se pan poslanec Laudát . Poslankyně Ivana Dobešová Vážená paní předsedající , dámy a pánové , dobrý podvečer . Dovolte mi , abych i já se vyjádřila k sněmovnímu tisku 611 v obecné rozpravě . Nechci se dotýkat novely školského zákona jako takové , ale ráda bych se zmínila o záležitosti maturitní zkoušky z matematiky jako povinného maturitního předmětu . V novele zákona je dána vybraným oborům , které jsou vyjmenovány v nařízení vlády , povinnost maturovat čtyři roky poté od 1 . září 2016 . Já se domnívám , že takto zvolený krok k dosažení povinné maturitní zkoušky není správným postupem . V současné době v České republice je přibližně dvě stě rámcových vzdělávacích oborů , které jsou ve vzdělávací soustavě zařazeny . Tímto krokem v novele se dostáváme k tomu , že pouze některé vyjmenované obory mají zařazeny do společné části maturitní zkoušky povinný předmět matematiku . Myslím si , že záměr je to dobrý . Myslím si , že důvodová zpráva také říká , že v dalším postupném kroku bude tento předmět zařazen i do jiných dalších oborů . Myslím si ale , že z hlediska strategického je tento krok nešťastný . V současné době je v nabídce středních škol daleko více nabízeno oborů nebo počet míst , než je počet uchazečů . Jsou střední školy , které v maturitních oborech jsou naplněny ze 60 % . A já , protože jsem ve funkci ředitelky školy už šestnáct let , přesně vím , jaká je rozhodovací strategie žáků , budoucích studentů střední školy , ale i rodičů . Není to : udělejme všechno pro to , abych dosáhl svého nejvyššího stupně vzdělání v daný moment maturitní zkoušky . Je to : jdu cestou nejmenšího odporu dosažení maturitní zkoušky . A přiznejme si na rovinu , že vyjmenujeme - li v nařízení vlády obory , ve kterých bude povinná maturitní zkouška , tak tyto maturitní obory stavíme svým způsobem do hendikepu při výběru , protože jistě se v těch 160 dalších najdou příbuzné obory bez povinné maturitní zkoušky z matematiky , a tudíž studenti téměř dosáhnou podobného cíle při daleko nižší snaze .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities