Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-10 ps2013-039-08-013-017 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
Poslankyně Jana ČernochováDěkuji.Každámáma,každýtátamápřecimožnostaprávo,svérodičovsképrávo,využíttěchdnůpřednástupemdopovinnéškolnídocházky,tedydoprvnítřídyzákladníškoly,amůžebýtamáprávobýtsesvýmdítětematodítěvychovávat.Tímtonávrhemzákonasetotorodičovsképrávorodičůmodebíráatotoprávosinasebeberestát.Nevidímjedinýdůvodanezazněltadyjedinýpádnýargument,pročbychomtomělipodporovatjakoObčanskádemokratickástrana.Řeknuvámdalšípříklad,kterýtadyzaznívalakterýjenaprostoirelevantní.Údajnětatozáležitost,takjakjenavržena,vyřešíproblémvtzv.sociálněvyloučenýchlokalitách.Tonenížádnápravda.Jakchcetedonutittyrodiče,abytydětidoškolkypřivedli?Cosestanevpraxi?Vpraxisestaneto,žepapírově-papírově-tydětibudetemítvmateřinkáchzapsané,alefyzickyvámjetamnikdonedovede.Takženaopaktoodnesourodiče,kteříbudouchtítsvédítědomateřskéškolypřihlásit,takprotytamnebudemísto,protoženašemateřskéškolkybudouplnédětí,papírovýchdětí,kterébohuželdíkynezodpovědnostiserodičerozhodnoudoškoleknevodit.Probíhalatadydiskuseotom,zdalibybylomožnétototéma,témapředškolnívýchovy,povinnépředškolnívýchovyprovázatnějakýmzpůsobemsesociálnímidávkami,abytedytirodiče,kteřínechtějí,nebonemohou,nebosihledajídůvody,pročtosvédítědoškolkyneodvedou,takabystátmělnějakouexekutivnímocvymáhattutopovinnost.Tím,žejetoustanovení,kterézasahujedoosobnostníchpráv,jetoustanovení,kterésedotýkáÚstavyČeskérepubliky,taknenímožnésociálnídávkyprovázatstoutopovinností.Avytomocdobřevíte.Takževpraxitoskutečněnicnepřinese.Nepomůžetovůbecnikomu.Naopaktímzkomplikujeteživotrodičům,kteřísvédítědoškolkydávatchtějí,protožetamproněnebudemísto.Odčehomámesamosprávy?Myslímsi,žekaždýstarostaamístostarosta,kterýsevěnujeoblastiškolstvítakjakojánaPraze2,mápřehledopotřebáchsvýchobyvatelajeschopen,pokudjeschopen,neboschopna,jeschopnasaturovatpotřebytěchtoobčanů.Takyjsemsijápravicovápolitičkanikdynemyslela,ženaPraze2budemedržettakhledlouhojesle.TeďnenarážímnaslovanašehobývaléhopředsedyVáclavaKlause,žetojelevicovývýdobytek.Jásiprostěmyslím,žežijemeve21.stoletíažejetadyspoustažen,kterédopracovníhoprocesu,aleimužů,nejenomžen,abychnediskriminovala,jetadyspoustarodičů,kteřídotohoprocesuchtějíjítdřív,nutíjektomusamozřejměekonomickédůvody,aleijinédůvody.Ženamázaběhnutýpodnik,rozhodnesevrátit,nebonemůžesidovolit,abyvtompodnikubylpodelšídobuněkdojiný.Takžemyjsmetaservisníorganizacejakosamosprávaprotyrodiče.Alenenuťtenásktomuzákonem.Každýznás,kdonatéradnicisedínějakoudobu,takpřecichodímezilidi,žijevesvéobci,žijevesvéměstskéčástiaví,žepokudbynekonalvtěchtověcechto,jakéjsoupotřebylidí,takvpříštíchvolbáchnebudezvolený.Ano,inaPraze2jsmeoptimalizovalivminulosti,kdyžbylskutečnětendemografickývývojnízko.Odpovídáto,amůžupotvrditslovapanízpravodajkyBohdalové,žeskutečnědemografickývývojvtěchletechbylhodněnízko,nešlijsmecestourušení,myjsmešlicestouslučovánízákladníchškolstím,žebudovyzůstalyzachovány.Adnesjsmedokoncejednutubudovunověpoužiliproškolu.Takžetakovétyfámy,jakvždyckypakněkdozopoziceříká:Onitoprodají.Oniztohoudělajíhotel.Oniprostěnevímco.Taknictakovéhonenípravda.Vždyckyveškolstvítytozměnyvyvolávajíobrovskéemocevobčanech,vrodičích,jdejimotonejcennější,codomamají,ojejichděti.Askutečněmocprosím,abytirozumnízvás,zkustesi,neradadávámněkomudomácíúkoly,alejestlimůžupoprosit,předtřetímčtením,kolegovéakolegyně,každýjstevesvémregionu,mátetamsvouposlaneckoukancelář,mátetamsvédny.(Pobavení především v levé části sálu.)Využijtetenposlaneckýtýden,neboalespoňtoposlanecképondělíazajdětesepodívatdonějakémateřskéškoly,promluvtesispříslušnoupaníředitelkouneboředitelemazeptejtesejichnanázor.Zeptejtesejichnato,cosioniotomtonávrhuzákonamyslí.Jáskutečněneznámvesvémokolínikohozvedenínašichpředškolníchzařízení,kterýbytentonávrhpodporoval.Jsoutolidé,kteřímajídvaceti-,třicetiletouzkušenostznašehoškolství.Jsoutoiženy,kterétřebavystudovalyspeciálnípedagogikuakterévědí,žeargumentacetoho,žedítěseučíjístpříboremamožnájevkolektivu,jenaprostolichá.Tyhletyvěci,tyhletydovednostisemusídítěnaučitmnohemdřívnežvtěchpětiletech.Tosimyslím,ževtomhletomnikdozvástohlenemůžerozporovat.Jsounatostudie,kteréjsouveřejnědostupné.Prosímvástedypředtřetímčtením,zajdětedomateřskýchškolvevašichobvodech,promluvtesisvedenímapodpořtenávrh,kterýpředkládámnejenomjá,alepředkládajíhoikolegyněakolegovézTOP09.Budetesimoctvybratzrůznýchvariant.Myslímsi,žetonenínicsložitého.KolegyněNinaNovákovátadyzmiňovalainkluzi.Ano,inkluzejeobrovskýproblémvnašemvzdělávání.KdyžužtadymluvímoPraze2,chtělabychzmínitito,žepaníministryněnavštívilaškoly,kdejižlétaletoucíinkluzivníprogramyprobíhají.Myslímsi,žeito,coříkalypaníředitelky,taksiztohopaníministryněvzalanějaképonaučení.Praha2nikdyneodmítaladětikinkluzianisžádnýmzdravotnímhendikepem.Tam,kdemůžeme,stavímebezbariérovévýtahy.Nadruhoustranujsmepražskoupamátkovourezervacínapoloviněúzemí.Nadruhépoloviněúzemíjsmepamátkovouzónou.Takžeinkriminovanýparagrafaodstavectohoparagrafu,kterýbudenařizovatzřizovatelům,abyvždyzajistilito,cosirodičbudepředstavovat,toznamená,kdyždoněkteréškoly,kdejánemohuvybudovatbezbariérovývýtah,protožemitoprostěpamátkářinedovolí,arodičsivybereprosvédítětutoškoluatodítěbudevnějakéminkluzivnímprogramu,takseobávám,žetadybudouřediteléimyjakozřizovateléčelitřaděžalob,protoženebudememocitomurodičivyhovět.Ato,žesePraha2snažíopravduvyhovovatrodičům,jakmůže,tomisnadpaníministryněpotvrdí.Alenevšudetojde.Aprosím,nedělejmeztěchředitelůovce.Jsoutomanažeři.Jsoutolidé,kteřímajíodpovídajícívzdělání,kteřímajízkušenosti,kteřískutečněvykonávajípovolání,kteréhojásivelicevážím.Atitolidésedostávajíúplněnavedlejšíkolej.Nenímožnévnašemškolstvípřipustitto,žezřizovateléaučitelésebudoumusetpřizpůsobovatúplněvšemu.Snažímesevyjítvstříc.Dělámeprotovšechno.Alepřizpůsobovatseaplnitnesmyslnározhodnutíprostěnenívnašichsilách.(V sále je silný hluk.)Žádnýzmýchpředřečníkůtadyzatímještěnezmínilfinančnídopady.Myslímsi,žeskutečnětěchfinančníchdopadů,aťužprávěvrámciinkluzivníhovzdělávání,aneboivrámcitohopovinnéhorokuvzdělávání,posledníhorokuvmateřskéškolce-takjakébudou?Můžemipaníministryněnebopanízpravodajkaodpovědět,jakébudoufinančnínároky,kdototěmobcím,zřizovatelůmtěchtozařízení,kdotozaplatí?Víte,onojehrozněmoderní,aneříkám,žejsmeto-