Navrhovanáprávníúpravanamístovýraznéhozjednodušeníprocesuzadávánípodlimitníchveřejnýchzakázekvelmipodrobněupravujepostupzadavatelůprotentotypveřejnézakázky.Právníúpravutzv.podlimitníchveřejnýchzakázeknavrhujizjednodušitpouzenaoznamovacípovinnostvybranýchúdajůpodlimitníchveřejnýchzakázeknaprofilechzadavatelůanáslednoutechnickoupovinnostprostřednictvímelektronickýchnástrojůtransponovatúdajetaktozveřejňovanédojednohodatovéhoúložiště.JakovhodnéúložištěsevtomtopřípadějevíVěstníkveřejnýchzakázek.Cílemtohotonavrhovanéhořešeníbudezjednodušeníasjednocenízadáváníveřejnýchzakázekvpodlimitnímrežimudojednohopostupu,atakzcelavypustitkategoriitzv.veřejnýchzakázekmaléhorozsahu.Tutokategoriiveřejnýchzakázekzařaditdorežimuzadáváníveřejnýchzakázekvpodlimitnímrežimu.Zásadyuvedenév§6zákonapakbudoudodrženytak,žebudepovinnostízadavatelůveřejnýchzakázekuveřejňovatvšechnyzakázkyanapříkladodlimitnípředpokládanéhodnoty50tis.korunbezdanězpřidanéhodnotynasvémprofiluatransponovatvybranéúdajeotěchtozakázkáchdoVěstníkuveřejnýchzakázek.Tímtozpůsobembudeumožněnaúčastconejširšímuokruhudodavatelů.Zároveňbudestanovenapovinnostminimálnídobyuveřejněnízakázekvprocesuzjednodušenéhopostupuzadávánípodlimitníchveřejnýchzakázek.Tentomodel,pokudmámsprávnéinformace,fungujenapříkladvRakousku.Druhýnávrh,kterýbudupodávat,takjetoohledněužíváníelektronickýchnástrojů.Vnávrhuzákonavůbecnenízakotvenapřímomožnost,abysizadavatelzvolil,zdabudepoužívatelektronickénástroje,jejichžsprávubuďzajišťujeMinisterstvopromístnírozvoj,aneboelektronickénástrojekomerčníchvýrobců.Myslímsi,žetadyjetopotřebatakétakudělat.Pokudmámsprávnéinformace,Ministerstvopromístnírozvojnatotopřipravujepodzákonnounormu,vyhlášku,ajábychbylvelminerad,abysetadyzúžilamožnostkonkurenčníhosoupeřenímezirůznýmiprovozovateliaabytonespadlopouzejenompodtzv.národníelektronickýnástroj,kterýproministerstvoděláfirmaTesco,okterésizjistěteinformacekaždýsám.Myslímsi,žebytadymělabýtkonkurenceapřímotaelektronickámožnostbymělabýtzakotvenavzákoně.Jinaknazávěrméhokrátkéhovystoupenímidovoltenámvšempopřát,aťsenámpodaříprobojovatstímpralesempozměňujícíchnávrhůaaťskutečněto,covyjdetadyvefinálnípodobězPoslaneckésněmovny,jeto,conašizástupciveřejnésprávybudouvyužívatefektivně,budoutovyužívattak,abysenebáli,atarozhodnutíbudoujednoznačnánatolik,žeÚOHSsebudemoctvěnovatněčemujinémunežjenomhoněnístarostůnazákladěrůznýchpodnětů.Děkujivámzapozornost.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,paneposlanče.JeštěnežvystoupípaníposlankyněMarková,jezdefaktickápoznámkapanaposlancePlíška.Prosím,mátedvěminuty.Poslanec Martin PlíšekVáženýpanepředsedo,milékolegyně,váženíkolegové,děkujizaslovo.Dovolilbychsijenomkrátcereagovatnavystoupenípaníministryně,vekterémodmítlamůjpozměňovacínávrh,kterýschválilústavněprávnívýborakterýsetýkátoho,žefirmy,kteréjsoualespoňz10%ovládánynebovlastněnyčlenemvlády,senemohouzúčastnitveřejnýchzakázek.Navýboruústavněprávnímjsmeseodpaníministrynědozvěděli,žeprobíhářízenísŘeckemvtétoúdajněobdobnékauze,aletotořízeníještěneskončilo,ažeojehovýsledkubudemeinformováni.Teďpopártýdnechjsmesedozvěděli,žetořízenískončilo,ale-atojepodstatné-týkásezjevněúplnějinévěci.Týkáseúdajněoblastivlastnictvímédií.Jáchápu,ževládachceřešitotázkuřetězeníavlastnictvímédiíažechcepředložittutolegislativu,aletonenítémazákonaoveřejnýchzakázkách.Takžejátrvámnatom,žetypřípadynejsouúplněstejné.Navícmůjnávrhtammátovlastněníz10%,takžerozhodněsenedáříkat,žebyšlooúplněstejnýnávrh,kterýseteďřešívŘecku.Takžejenomjsemnatochtěltaktozareagovat,žeměpaníministryněutvrdilavtom,žetennávrhjevpořádku.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekDěkujiaprosímpaníposlankyniMarkovouapřipravísepanposlanecKlán.Poslankyně Soňa MarkováDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedo,váženíčlenovévlády,kolegyněakolegové,dovoltemi,abychsepřiprojednávánítohotovládníhonávrhuzákonadotklapouzejednéčásti,okterésetakézmiňovalapaníministryně,atojezvýhodněnízaměstnavatelůzaměstnávajícíchvícenež50%zdravotněpostiženýchosob.Právědotohotovládníhonávrhuzákonaozadáváníveřejnýchzakázeknenízahrnutototozvýhodněnízaměstnavatelůzaměstnávajícíchvícenež50%zdravotněpostiženýchosob,kteréjenedílnousoučástídosudplatnýchzákonnýchúprav.Okolnostiadůvodytohotopostupuvycházejíčastozpodleméhonázoruzkreslenýchpředstavainformací.Někdyseopírajíiotendenčnímediálníobrazjednotlivýchexcesůvyplývajícíchnejenznedokonaléprávníúpravy,aleizpodstatystávajícíúpravy,kteráakcentujecenovéhlediskoakterábynoveloumělaprávěvtomtosměrudoznatzásadníchzměn.Domnívámse,žebychomměliusilovatoracionálníaobjektivnípřístupaneschválitnávrh,kterýbymohlvýznamněadlouhodobězhoršitpostaveníněkolikastovekzaměstnavatelů,kteřízaměstnávajíaletisícezdravotněpostiženýchspolupracovníků.Jetřebazdůraznit,žezaměstnavatelézdravotněpostiženýchosob50+jsouobjektivněadobrovolněobchodněekonomickyznevýhodněniprávěnadpolovičnímzastoupenímosobsezdravotnímpostižením,vprůměru65%.Jejichnižšíekonomickávýkonnostjefinančněčástečněkompenzovánapříspěvkemdlezákonaozaměstnanosti.Pracovnímístazdravotněpostiženýchosobjemožnoipřistávajícífinančnípodpořevytvářetaudržovatpouzevpřípadědostatkuzakázek,podnikatelskýchpříležitostí,kterézajistífinancovánízbytkunedotovanýchnákladůavytvářeníalespoňminimálníhoziskuprodalšíobchodníatechnickýrozvoj.Vlivmásamozřejměúroveňmanagementaschopnostiprofesněrozvíjetzaměstnanéosobysezdravotnímpostižením.Klíčovýjeprotytopodnikyzájemmajoritníhoobchodníhotrhuojejichprodukcianabídku,případněoprácivemzdě.Mluvísetadyozneužívání.Zneužívánícenovéhozvýhodněnílzejednoznačnězabránit,aspoňpodletvrzeníAsociacezaměstnavatelůzdravotněpostiženýchvČeskérepublice,atostanovenímpodmínekpodobných,jakojetomuvdalšíchustanoveníchnávrhunovely.Konkrétněomezenímpoddodáveksmluvněsjednanéhoplněnítak,abysenaněmprokazatelněakontrolovatelněpodíleliizaměstnaní,osobysezdravotnímpostiženímzvýhodněnéhododavatele,čímžsevýrazněsnížímírazneužití.Pozměňovacínávrh,kterýjsemsidovolilapředložit,navrhujeeliminovatzměnoukoncepcezvýhodňovánídodavatelůzaměstnávajícíchosobysezdravotnímpostiženímvzadávacímřízenítak,abybyloobcházenízákonajednakvconejvětšímířeodstraněnoazároveňabybylyzachoványoběstávajícímožnostizvýhodnění,atímdošlozejménakzachovánímožnostirůstupracovníchpozicprozdravotněpostiženéosoby.Týkásetotedyodst.7až9navrhovanéhoustanovení§38.Konkrétněsenavrhujenověvzákonězakotvitpovinnostpřizájmuaplikacedanéhozvýhodněnídodržetvnávrhustanovenýlimit,podílpoddodávekvrámcirealizaceveřejnézakázkynepřesahujícíhranici85%hodnotyrealizovanéveřejnézakázky.TakovýmtoomezenímpoddodáveksmluvněsjednanéhoplněnípakdojdekprokazatelnémuakontrolovatelnémupodíleníseOZPzvýhodněnéhododavatelenaveřejnézakázce.Zespolečenskéhoasocioekonomickéhohlediskapředstavujestávajícíustanovení§101zákonaoveřejnýchzakázkáchnástroj,kterýnapomáhávzačleňováníosobsezdravotnímpostiženímnapracovnítrh,kterýjeplněvsouladuspožadavkyuvedenýmivúmluvěOSNatéžvúvodnízprávěČeskérepublikyoopatřeníchpřijatýchkplněnízávazkůpodleúmluvyOSN,kterábylavypracovánavzáří2011Ministerstvempráceasociálníchvěcí,atomimojinétéžnazákladěpodkladůMinisterstvapromístnírozvoj,zekterévyplývá,žeseČeskárepublikazařadilamezistáty,kterésiuvědomujízvýšenouodpovědnostzaodstraňováníbariérbránícíchobčanůmsezdravotnímpostiženímplnohodnotněsezapojovatdospolečnosti.