ps2013-039-02-006-065.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-20 ps2013-039-02-006-065 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Dovolte mi zopakovat všeobecně známý fakt , že Národní park Šumava byl zřízen nařízením vlády č . 168 / 1991 Sb . Toto nařízení bylo vydáno s odkazem na tehdy platný a účinný § 8 odst . 1 zákona č . 40 / 1956 Sb . , o státní ochraně přírody , kdy se národní parky zřizovaly právě nařízením vlády . Nařízení nabylo účinnosti 10 . května 1991 . Bohužel , nařízení vlády bylo vydáno až po nabytí účinnosti Listiny základních práv a svobod . Proto lze dovodit , že z hlediska článku 4 odst . 1 Listiny už tehdy bylo potřebné ke zřízení národního parku použít zákona , neboť zřízením národního parku nepochybně dochází k omezení základních práv a svobod , jako je například svoboda pohybu , svoboda podnikání . Tedy zpětně viděno bylo zřizovací nařízení přijato v rozporu s Listinou , přitom podle tzv . uvozovacího zákona k Listině musely být právní předpisy uvedeny do souladu s Listinou nejpozději do 31 . 12 . 1991 , jinak pozbývají účinnosti dle § 6 odst . 1 uvozovacího zákona . Nařízení vlády o zřízení Národního parku Šumava pozbylo účinnosti dnem 31 . prosince 1991 dle argumentace Nejvyššího správního soudu v odůvodnění rozsudku , jehož číslo mám k dispozici , je to číslo 7 Ao 6 / 2010 - 55 . Tento rozsudek zrušil několik nařízení správy národního parku . Nejvyšší správní soud dovodil , že Národní park Šumava i Správa Národního parku Šumava byly zřízeny v rozporu s Listinou a dne 31 . 12 . 1991 přestal Národní park Šumava na dobu pěti měsíců až do 1 . června 1992 , kdy nabyl účinnosti nový zákon č . 114 / 1992 Sb . , právně existovat . Od 1 . června 1992 , kdy nabyl účinnosti dnešní zákon o ochraně přírody , a podle jeho ustanovení § 15 odst . 3 se národní parky , jejich poslání a bližší ochranné podmínky vyhlašují zákonem . Národní park zde tedy již po soudem konstatovaných pět měsíců nebyl , nebyla zde právní norma , která by jej zřizovala . Jinak řečeno , Národní park Šumava nemohl obživnout a jeho zřizovací nařízení vlády také ne . Tedy i jinak formulačně chabé ustanovení § 90 odst . 9 zákona o ochraně přírody a krajiny nemohlo založit novou existenci národního parku . Zákonodárce zavedl před 23 lety tzv . výhradu zákona . Již 23 let je výslovně stanoveno , že národní parky , jejich poslání a bližší ochranné podmínky se mají vyhlašovat jen zákonem . I kdybychom zamhouřili oči nad historií a ústavní neobhajitelností nařízení vlády č . 163 / 1991 Sb . , jak se máme ale vypořádat s tím , že po dlouhou dobu zákonodárce k řádnému vyhlášení Národního parku Šumava nepřistoupil ? Za popsaného stavu pak měl zákonodárce dost času na to , aby Národní park Šumava vyhlásil zákonem . Nestalo se tak . A nejen to , všechny návrhy zákona o Národním parku Šumava naopak zákonodárce odmítl . Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky již osmkrát odmítla zřídit Národní park Šumava zákonem , tak jak to vyžaduje zákon i ústavní pořádek České republiky . A ještě jednu poznámku ke Správě Národního parku Šumava . Podle § 3 nařízení vlády č . 163 / 1991 Sb . byla Správa Národního parku Šumava zřízena jako příspěvková organizace s použitím § 31 zákona 576 / 1990 Sb . , o pravidlech hospodaření rozpočtovými prostředky České republiky a obcí České republiky - rozpočtová pravidla republiky . Ustanovení § 3 nařízení vlády č . 163 / 1991 Sb . bylo pak zrušeno zákonem č . 114 / 1992 Sb . , o ochraně přírody a krajiny , konkrétně § 92 bod 4 . Správa Národního parku Šumava pak byla pouze zmíněna v zákoně č . 114 / 1992 Sb . , o ochraně krajiny a přírody , a byla pouze uvedena v jeho příloze . Správa Národního parku Šumava nebyla zřízena zákonem jako správní úřad , a přesto jí byla přisuzována působnost správního úřadu . Tento stav byl do určité míry zhojen až novelou zákona o ochraně přírody a krajiny , zákon č . 381 / 2009 Sb . , kterou byla i Správě Národního parku Šumava stanovena působnost správního úřadu . Jde o stanovení působnosti věcné k vydávání správních aktů . Ovšem působnost místní je pochopitelně založena zase jen na odkazu na zřizovací nařízení vlády . Tedy i nadále není místní působnost Národního parku Šumava stanovena zákonem , jak to vyžaduje čl . 79 odst . 1 Ústavy , podle kterého lze správní úřady zřídit a jejich působnost stanovit pouze zákonem . Zde mi dovolte , abych s odkazem na to , co jsem řekl , ještě shrnul : 1 . Už v době vydání nařízení vlády o zřízení Národního parku Šumava mohl být národní park zřízen pouze zákonem . 2 . Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu výslovně konstatuje , že (pro) rozpor s Listinou pozbylo zřizovací nařízení parku účinnosti 31 . 12 . 1991 s ohledem na ustanovení uvozovacího zákona k Listině , a to pro rozpor s Listinou . 3 . Národní park Šumava nemohl obživnout v důsledku ustanovení § 90 odst . 9 zákona o ochraně přírody a krajiny , neboť v době nabytí jeho účinnosti již neexistoval . 4 . Parlament výslovně mnohokrát odmítl zřídit Národní park Šumava zákonem , jak to vyžaduje ústavní pořádek České republiky a výslovně i zákon o ochraně přírody a krajiny . 5 . Správa Národního parku byla zřízena pouze jako příspěvková organizace a charakteru správního úřadu nabyla až díky novele zákona o ochraně přírody a krajiny z roku 2009 . Dosud v rozporu s článkem 79 odst . 1 Ústavy není její místní působnost stanovena zákonem . Nyní mi dovolte několik slov k zonaci v Národním parku Šumava . Dle § 17 odst . 1 zákona č . 114 / 1992 Sb . , o ochraně přírody a krajiny , se člení národní parky zpravidla do tří zón ochrany přírody s tím , že bližší charakteristiku a režim zón upravuje obecně závazný právní předpis , kterým se národní park vyhlašuje . Podle odst . 2 § 17 pak cituji : " Vymezení a změny jednotlivých zón ochrany přírody stanoví Ministerstvo životního prostředí vyhláškou po projednání s dotčenými obcemi . Hranice první zóny vyznačí správa národního parku v terénu vhodným způsobem . " Lze konstatovat , že zonace Národního parku Šumava byla patrně provedena pouze dokumentem nazvaným protokol , který vydalo Ministerstvo životního prostředí . Ministerstvo životního prostředí nevydalo po projednání s obcemi dosud vyhlášku ve smyslu § 17 odst . 1 zákona 114 / 1992 Sb . Zonace Národního parku Šumava tedy nebyla provedena v souladu se zákonem . Protokol Ministerstva životního prostředí , který je patrně jediným aktem provádějícím zonaci , je neplatným aktem . Protokol o vymezení zón ochrany přírodního Národního parku Šumava vydaný Ministerstvem životního prostředí pod číslem jednacím Oop / 3885 / 95 e . o . nebyl publikován ve Sbírce zákonů . Povaha protokolu není z právního hlediska zcela jasná . Přesněji řečeno , není jednoznačné , zda jde o právní předpis , nebo o individuální správní akt .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities