ps2013-039-02-006-065.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-20 ps2013-039-02-006-065 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Toto pravidlo bude platit i v novele u klidového území . Ale to se okamžitě vyhlašuje touto novelou ve stávající první zóně , takže nic nového se neotvírá . Dále pak v jakémkoliv dnes nespecifikovaném území bez specifikovaných pravidel , tzn . v jakékoliv zóně to lze vyhlásit . Pravidlo je zde jedno jediné - orgán ochrany přírody rozhodne o potřebě regulace , aniž by bylo přihlíženo na potřeby obcí , na potřeby obyvatel , kteří na území národního parku žijí . Netýká se to národních parků ostatních , týká se to skutečně Národního parku Šumava . Novela by měla měnit mnoho věcí . Jednou z nich je - měla by stanovit dlouhodobé cíle ochrany národního parku a poslání národního parku včetně udržitelného rozvoje života místních obyvatel či šetrného turistického ruchu . To není pravda . Cituji preambuli novely § 15 odst . 2 : Veškeré využití národních parků musí být podřízeno zachování jejich ekologicky stabilních přirozených ekosystémů odpovídajících danému stanovišti a dosažení jejich přirozené biologické rozmanitosti a musí být v souladu s cíli sledovanými jejich vyhlášením . Cíle jsou stanoveny v následujícím odstavci číslo 3 : Dlouhodobým cílem ochrany národních parků je zachování nebo postupná obnova přirozených ekosystémů včetně zajištění nerušeného průběhu přírodních dějů v jejich přirozené dynamice na převažující ploše území národních parků a zachování nebo postupné zlepšování stavu ekosystémů , jejichž existence je podmíněna činností člověka významných z hlediska biologické rozmanitosti na zbývající území národních parků . Dále cituji § 18 a odst . 4 : V zóně kulturní krajiny je zakázáno provádět opatření nebo zásahy , které ohrožují předmět ochrany národního parku a naplňování cílů ochrany národního parku . - Toto lze hodnotit jako naprosto čistý fundamentalismus . Cílem je národní park bez lidí , ve kterém se lidská činnost připouští pouze v případě , kdy je potřeba ke zlepšení stavu ekosystémů , tzn . kosení trávy , maximálně pasení ovcí , event . dobytka . To znamená ano , zvířata tam budou moci , sekat tráva se tam bude moci , ale lidé ne . Pojetí zonace . Stávající třístupňová zonace je nahrazena pětistupňovou s tím , že zvláštní - zopakuji zvláštní - postavení má klidová zóna , která může být vyhlášena kdekoliv . Specifikum národního parku je to , že jsou součástí území národního parku , což způsobuje dlouhodobý problém . A ustanovení odstavce d ) v § 18 tento rozpor ještě významně více prohlubuje . V takovém pojetí zákona je nemožné , aby obce byly součástí národního parku . Nevím , jakým způsobem bude těch 22 obcí , které jsou na území národního parku , fungovat a jakým způsobem bude zachována jejich existence . Už na to upozornili moji kolegové , že do první zóny může být zařazeno jakékoliv území , které nemusí splňovat kritéria první zóny . Vše je pouze na managementu parku . Velmi zvláštní . Upozorňuji , že Národní park Šumava je v navrhovaném plánu péče o národní park stávající základní územní strategie , kterou je třístupňová zonace ochrany přírody a krajiny nahrazovaná sedmistupňovou managementovou zonací dílčími plochami , které mohou být rozčleňovány na další podcelky . Managementová zonace se nevyhlašuje ani vyhláškou ani opatřením obecné povahy . To znamená , stávající stav , který není příliš vyhovující , ale stále ještě nějakým způsobem únosný , bude nahrazen něčím , co já osobně si nedovedu představit . Mluvil jsem se starosty obcí na té Šumavě a ani oni prostě nejsou absolutně schopni si představit , jakým způsobem to bude fungovat . A zatím nikdo mi to nevysvětlil . Nově budou moci obce a dotčené subjekty vstupovat do rozhodovacího procesu pouze skrz opatření obecné povahy . Ale tohle není pravda . O žádné nové ustanovení nejde , není to nic nového . Opatření obecné povahy řeší zákon číslo č . 500 / 2004 Sb . v § 171 až 184 . Obce mohou vstupovat pouze do přípravy podle § 136 , a to pouze v případě , jestliže se věc týká práva územního samosprávného celku na samosprávu . Právo na samosprávu je ukotveno v Ústavě v článku 100 odst . 1 , ale je specifikováno pouze judikáty , nikoliv novelou zákona . Opatření obecné povahy byla v minulosti vydávána , například návštěvní řády Národního parku Šumava . Není to tedy zde žádný nový instrument . Novela by měla přinést pro turistu mnoho nových věcí . Za prvé , měla by otevřít první zóny národního parku šetrné turistice , ovšem nikde to není stanoveno . Stávající první zóna se stává v okamžiku platnosti této novely klidovým územím . Cituji § 17 odst . 4 novely : Hranice klidového území národního parku a informace o podmínkách pohybu na cestách nebo trasách v klidovém území národního parku vyznačí orgán přírody v terénu způsobem stanoveným - a pozor - vyhláškou Ministerstva životního prostředí . Ale žádná vyhláška zatím neexistuje . To znamená , zákon předjímá něco , co ještě neexistuje . Vycházím tedy z ustanovení § 18 odst . 1 . V zóně přírodní je zakázáno provádět jakékoliv zásahy , které jsou v rozporu s cílem ochrany této zóny , s výjimkou následujících opatření , je - li jejich provádění nezbytné z důvodu ochrany životů a zdraví osob , ochrany majetku nebo ochrany přírody . Ale ve výčtu povolených opatření žádné otevření prvních zón vůbec není . To , že v novele zákona není , žádná první zóna neexistuje , neexistuje a jde o zónu přírodní - to nebudu komentovat . To znamená , i v textu jsou určité nedostatky . Pro obce by novela měla přinést rozšířit roli rozhodování o národních parcích . Obce by měly mít postavení dotčeného orgánu při schvalování opatření obecné povahy , v procesu schvalování plánu péče se bude s obcemi projednávat návrh , který prošel připomínkovým řízením vlastníků a veřejnosti . Není pravdou , že by obce měly postavení dotčeného orgánu při schvalování . Správní řád nic takového neřeší . Obce mohou mít postavení dotčeného orgánu podle § 136 zákona 524 , správní řád , pouze ve fázi přípravy , a to pouze v tom případě , jestliže se věc týká územního samosprávného celku na samosprávu . Už jsem tady o tom mluvil . Uvedený proces projednávání plánu péče vyplývá pouze z rozsudku městského Nejvyššího správního soudu , nikoliv novelou zákona . Jenom taková perlička . Stále se v této novele mluví o plánu péče o národní park , ale ten neexistuje . Jedná se o zásady péče . Za další by měl snižovat a upřesňovat počet zákazů na území národního parku v zastavěných obcích . Když pominu , že neznám pojem nezastavěné obce - zastavěné obce budiž - , tak novela v § 18 a odst . 4 uvádí : V zóně kulturní krajiny je zakázáno provádět opatření nebo zásahy , které ohrožují předmět ochrany národního parku a naplňování cílů ochrany národního parku . Dále v § 15 odst . 2 se uvádí : Veškeré využití národních parků musí být podřízeno zachování jejich ekologicky stabilních přirozených ekosystémů . - To znamená ano , souhlasím , že tato novela snižuje , upřesňuje počet zásahů na území národního parku , protože to , co jsem teď přečetl , je generální zákaz . Takže je absolutní pravdou , že počet zákazů se snižuje . Pro obce by mělo být posláním národního parku také nově umožnit využití národních parků k trvale udržitelnému rozvoji . Z předchozích komentářů je naprosto jasné , že jde o absolutní nepravdu ve smyslu udržitelného rozvoje obcí . Přírody ano , obcí nikoliv . Pro ochranu přírody by měla tato novela přinést výhodu v dlouhodobém stanovení cílů ochrany přírody na území národního parku prostřednictvím nově vymezené zonace . Na Šumavě to není pravda . Cíle jsou zde stanoveny dílčími plochami a zonace se zde stává pouze podružným strategickým nástrojem . Mělo by to přinést snížení a zjednodušení administrativy . Skutečností je zvýšení administrativy a zvýšení složitosti všech procesů a zvýší se rovněž zátěž soudní moci , protože to , co se chystá , a to , co se připravuje , a to , co je v této novele zákona , tak jednoznačně pro obce znamená , že se většině opatření , která bude vyhlašovat národní park , budou bránit soudní cestou . Pro ochranu přírody by tato novela měla přinést úpravu postavení k jiným právním předpisům , jejichž aplikace na území národních parků byla problematická . Tady je možné uvažovat pouze o jedné jediné problematice v té vyhlášce číslo 64 / 2011 , o plánech péče . Novela zavádí zásady péče , ale součástí novely není prováděcí vyhláška , která by tyto zásady specifikovala .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities