ps2013-039-01-007-007.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-19 ps2013-039-01-007-007 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(19.30 hodin) Já jsem letitým komunálním politikem , ale byl jsem zvolen až v roce 1990 . Nemám zkušenosti s komunální politikou před listopadem 1989 . Ale protože jsem samozřejmě musel také řešit věci , které spadaly do toho ještě předlistopadového období , tak ano , i tam ty národní výbory fakticky mohly nějak nakládat se státním majetkem , pokud prokázaly účel , účelnost svého postupu a nakládání s majetkem . Mám takový pocit , že čím - a to není jen návrh o kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu , nebo o rozšíření pravomocí , ale mnoho dalších návrhů , které postupem doby za těch 26 let byly schváleny , tak v zásadě začínají zužovat samosprávu do téměř podoby centrálně kontrolovaných bývalých národních výborů . Předkladatelé zákona , jak jsem si přečetl , nevidí nebezpečí zužování pojetí samosprávy . Pan ministr Dienstbier byl myslím jako jeden z mladých poslanců Federálního shromáždění , když byl poprvé snad ještě kooptován v roce 1990 , nebyl v České národní radě , ale určitě zná zákon 376 , nebo 367 , první zákon o obcích . Tehdy se dalo mluvit o nějaké samosprávě obcí . Tehdy byl skutečně vytvořen , v tom roce 1990 , Českou národní radou nějaký legislativní prostor , aby mohly samosprávy uskutečňovat své poslání . Ano , byly tam určité problémy a některé dílčí věci z pohledu praktických zkušeností se musely opravit . Ale nešlo o nějaký jaksi legislativní průlom . Ten se děje až teď . A to teď nemyslím jen tímto zákonem , ale pod naprosto nesmyslnou představou , že další kontroly , další omezování působnosti samospráv nám přinesou nějaké efekty pro občany . Já tam vůbec žádné efekty pro občany nevidím . Opak je prostě pravdou . Dnes je tolik kontrol . A už to tady bylo , nechci to opakovat , ty kontroly většinou přicházejí k různým kontrolním závěrům a nemá každý to štěstí jako moje město , které tedy porazilo kontrolu Ministerstva financí u soudu . Nemá každý to štěstí . Víte , urputná snaha rozšířit pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu směrem k dalším kontrolám obcí a samozřejmě i krajům , já je z toho nechci vyjímat , je především projevem plíživé , ale o to důslednější snahy omezovat samosprávu v této zemi . Něco takového je pro mě jako člověka , který byl zvolen v prvních svobodných volbách jako komunální politik a byl zvolen posedmé nebo poosmé v řadě , je pro mě něco takového nepřijatelné . Původně jsem , protože jsem viděl , že ani kontrolní výbor ani výbor ústavněprávní nepředložily žádný návrh úpravy toho zákona , snažil jsem se o to poctivě se pokusit , ale pak jsem uznal , že by to stejně byl pouze oslí můstek k tomu , aby se kontrolovalo nakonec všechno . Takže jsem od toho upustil . Podle mého soudu je třeba vyčkat na to , jestli Senát schválí , nebo neschválí novelu Ústavy . Tak jak jsem to aspoň pochytil z úst pana Martínka , nějak se k tomu nechystá - a dokonce ani vaši straničtí kolegové , pane ministře . Proto si myslím , že v tuto chvíli návrh , tak jak je předložen , nemá smysl projednávat . Proto bych v závěru , a určitě to padne od dalších našich kolegů , chtěl navrhnout , aby byl tento návrh zákona zamítnut . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Tak . Návrh na zamítnutí se hlasuje ve třetím čtení na začátku . Pokračujeme ještě pořád v obecné rozpravě třemi faktickými poznámkami . Nejdříve pan poslanec Adamec , potom pan poslanec Horáček , poté pan poslanec Bendl . Všichni . . . (Gestikulace vpravo.) Dobře . Dobře . Takže dvě faktické poznámky . Pan poslanec Adamec . Prosím , pane poslanče . Poslanec Ivan Adamec Děkuji , pane předsedající . Chci se jenom opravit . Samozřejmě jsem tady říkal , že byla schválena ta ústavní verze . Tak jenom ve Sněmovně pro stenozáznam , aby bylo jasno . A kolegům bývalým starostům i současným starostům bych doporučil , nedávno jsem to viděl na nějaké televizi , byl to takový seriál ve své době velmi populární Okres na severu . Tak se na to podívejte . Tak bych tedy dopadnout opravdu nechtěl . A Muž na radnici . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ano . Děkuji . Muž na radnici . Dobře . Tak pan poslanec Horáček . Prosím , pane poslanče . Poslanec Václav Horáček Děkuji , vážený pane předsedající . Vážené kolegyně , kolegové , já bych se ještě vrátil k usnesení výboru pro veřejnou správu a zpravodaji , aby to bylo dobře pochopeno . Samozřejmě výbor pro veřejnou správu nic neblokuje . Že to neprojednal , to má jeden jediný důvod . To znamená , my jsme nedostali informace , jaký je nastavený systém kontrol . V té chvíli se nemůžeme rozhodnout , protože nechceme trestat obce dalšími kontrolami , dalšími razítky . Proto si myslím , že jsme dneska neměli pokračovat . Měli jsme skutečně přerušit jednání , protože si myslím , že v zájmu všech nás tady je , abychom znali systém kontrol , abychom si v tom mohli udělat pořádek a nerozšiřovali něco , co může potrestat zase naše obce a města . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Horáčkovi za dodržení času . Pan kolega Bendl se hlásí do podrobné rozpravy , takže faktickou poznámku nevyužije . Ptám se , jestli ještě někdo v obecné rozpravě . Ano . V obecné rozpravě . Řádnou tedy přihlášku do obecné rozpravy . Prosím , pane poslanče . Poslanec Petr Bendl Nejprve bych chtěl zdůraznit , že to není informace , kterou jsme si vyžádali od ministerstva před čtrnácti dny nebo před měsícem nebo před dvěma . My jsme o tu informaci jako výbor požádali na jaře loňského roku . Na jaře loňského roku ! Znovu opakuji , to není truc nebo nějaký klacek pod nohy , který bychom se snažili někomu házet , protože na téma kontroly a jejich využívání a efektivity a různých duplicit a triplicit , kdy tři kontrolují totéž , přičemž dva subjekty kontrolující řeknou : je to v pořádku , a třetí řekne : v pořádku to není . A na základě toho výbor pro veřejnou správu si vyžádal tuhle informaci , a zdůrazňuji , napříč politickým spektrem . Tam jsme si nehráli na žádnou velkou politiku . Prostě jsme věděli , že to v praxi takhle funguje . A protože jsou starostové jak z levice , tak z pravice , tak jsme o tom vedli poměrně široké debaty a řekli jsme , že chceme čísla . To není , že nechceme kontrolovat . Ať se kontroluje , ale důsledně . A ne tak , že kontrolní závěry k jedné a té samé věci přijme jeden kontrolní orgán kladně a druhý záporně , nebo jeden s těmi připomínkami a druhý s jinými připomínkami . Ať je ta kontrola prostě efektivní , důsledná a opravdu odborná , a ne že tam bude chodit kdekdo , kdo tomu nerozumí a kdo o tom nic neví . Jiná otázka je potom , a to už je politická , to si rozhodněte , jak to cítíte , a to je to , co říkal pan kolega Vilímec , že zkrátka posuzování rozhodnutí zastupitelstva z pohledu efektivity vynaložených prostředků , a hádali jsme se tady o to minule , jestli si vzpomenete , a skoro každý z nás měl jiný názor , když jsem se ptal , jak kdo z poslanců cítí , když se zastupitelstvo rozhodne pro to , aby místní sokolové , včelaři , já nevím kdo , spolky a podobně dostali kulturák , přestože jeho obec na něj doplácí a doplácí na jeho provoz řádově stovky tisíc , nebo bazén , jak to tady říkal pan kolega Vilímec , doplácí třeba milion , dva miliony ročně , aby nepřišel NKÚ a neudělal ze všech zastupitelů zločince , protože by vstupné mělo být prostě desateronásobně větší , aby vynakládání veřejných prostředků znamenalo , že bude bazén hospodařit vyrovnaným rozpočtem , a pak je to prostě správně . Akorát že pak do toho bazénu nebude nikdo chodit a výsledek bude tenhle . Tohle je ta věc , o které jsme mluvili , a já měl pocit , stejně jako paní kolegyně Fischerová , že si v tom jako rozumíme , že to je jakoby věc ještě mimo . Jedna věc jsou duplicity , a zdůrazňuji , nikdo se nebrání tomu , aby NKÚ , a koneckonců to tam je doposud v tom zákoně , a kdybychom tenhle zákon neschválili , nic se nestane , protože podle tohoto zákona NKÚ kontroluje naplnění legislativy , legislativních opatření , zákonů , podzákonných norem a podobně . Takže to není , že by NKÚ nemohl chodit kontrolovat obce , kraje a podobně . To už je . My akorát přicházíme s tím , že má kontrolovat samosprávní rozhodnutí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities