|

ps2013-037-01-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-12-11 ps2013-037-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2015-12-11
Meetingps2013/037
Agenda Itemps2013/037/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   8 < Page 9 > 10

Místopředseda PSP Jan Bartošek vás požádám, abyste se držel tématu, a tím je projednávání pořadu schůze, a aby se diskuse obešla bez osobních útoků. Prosím, pokračujte. Poslanec František LaudátDěkuji za poodstoupení. (K posl. Komárkovi.)Teď ukázal záda pouze části. Podrobný popis problematiky. se tady snažím úporně prosím přesvědčit koalici, aby si byli vědomi, protože oni potom, se nebude vybírat, rozvrátí podnikatelský sektor, živnostníky apod., tak pak řeknou: my jsme nevěděli. A tady chci tímto předkladem dokázat a říci, že potom nebudete moct říkat, že jste nevěděli. Vy jste také leccos nevěděli. Pan vicepremiér také říkal: jsem měl jiné představy, ono je docela dost věcí jinak, než jsem hlásal ve volební kampani, když najednou naráží na stropy - staví dálnice, nestaví dálnice. Nejdřív jsme za to mohli my, teď tady tuhle říkal, že za to můžou zákony. Pokračuji dál k tomu. Podrobný popis problematiky - bod 1.2.2. Finanční správa nedisponuje dostatečnými nástroji pro efektivní boj s daňovými úniky. Efektivita výběru daní a cel je závislá na možnostech orgánů finanční správy zjistit, zda subjektu vznikla povinnost daň přiznat a zaplatit. V současné době nezakládá právní řád systém práv a povinností zajišťujících kontinuální tok informací potřebných pro správu jednotlivých druhů daní mezi daňovými subjekty a správcem daně. Důsledkem je nedostatečný přehled správce daně o jejich relevantních (údajích)pro vznik příslušné daňové povinnosti, a to i s přihlédnutím k nástrojům, které jsou správci daně ke zjištění existence daňové povinnosti svěřeny zákonem, zejména daňovým řádem. Uvedený stav podporuje jednání daňových subjektů usilujících o zamlčení skutečností relevantních pro správu a výběr daně a zkreslení skutečného obrazu o celkové daňové povinnosti. Tato nezanedbatelná míra možnosti nezákonného obcházení daňové povinnosti se následně citelně promítá jak v přehledu o výši celkové daňové povinnosti, tak v konečné fázi výši vybraného daňového inkasa u daní z příjmů, daně z přidané hodnoty, spotřebních daní a dalších daní, které nejsou vázány na předmět daně, který již za současného stavu podléhá některé zákonné evidenci, například katastru nemovitostí. (Zvuk připomínající vyzvánění.)Upozorňuji, že mobily mají také tichý chod. Děkuji. (Opět stejný zvuk.)To není mobil! (Ministr financí má na stole dětskou hračku - plastovou pokladnu.)Ano, nabízíte občanům bakelit. Podnikatelům nabízíte bakelit, úředníky... (Opět zvuk z dětské pokladny.)Místopředseda PSP Jan Bartošek požádám jak diskutujícího, aby se držel tématu, tak pana vicepremiéra, aby respektoval probíhající diskusi. Prosím, pokračujte. Poslanec František LaudátDěkuji. Předpokládám, že váš náměstek Závodský zase bude někde povídat, že - nevím, jestli je pod státní správou, anebo je politickým náměstkem, myslím, že je pod státní správou - že tady čtu nesmysly, tak tentokrát když to řekne, tak v tom případě by to byl nesmysl z vašeho úřadu. To znamená, že tady autoři díla tvrdí, že současná Finanční správa nemá informace, nemá dostatek nástrojů k efektivnímu boji s daňovými úniky. My se na rozdíl od zpracovatelů, minimálně se domnívám, že dostatek nástrojů, že dostatek možností, jak si získávat data, ale rozdíl je v tom, že buď selektivně jdete na společností, u kterých tušíte, že tam jsou daňové úniky, že tam nejste dlouho, dlouho jste tam nebyli na daňové kontrole, anebo zda si budete pohodlně sahat na data od všech průběžně, a pak kdo , k čemu je budete používat. asi tuším, k čemu je budete potom používat. A to by také vysvětlovalo to, proč vlastně i při přípravě bude svěřena problematika vybudování toho systému do předem vybraných rukou, nikoliv tak, aby se někdo nezávislý mohl přihlásit, a vlastně tím pádem by byla přece jenom menší pochybnost, zda tedy budovatel technického systému bude natolik důvěryhodný, aby nepoužíval tato data i dávno po odchodu stávajících protagonistů z politické scény k nekalým praktikám. Takže tady jsem v zásadním názorovém rozporu s tím, co tvrdí zpracovatelé tohoto materiálu. Pokračuji dál. (Poznámka z pléna.)Ano, pořád budu pokračovat. Největší nebezpečí současné nezákonné praxe zkrácení daně lze přitom spatřovat u daňových subjektů, které jsou ze své povahy nebo povahy jimi vykonávané činnosti poplatníky více druhů daní, jež za nejsou odváděny prostřednictvím plátce a u kterých je důvodné vyslovit předpoklad, že mohou být odváděny z většího daňového základu, než je tomu u jiných daňových subjektů. Takže tady použili zpracovatelé dokonavý vid - zkrácení praxe, zkrácení daně, takže oni to zkrátí jednou a nekrátí. Uvedený stav lze považovat za nežádoucí z důvodů na straně efektivní správy veřejných financí i z důvodů na straně soukromých fyzických a právnických osob. Opět bych poprosil o zjednání klidu... Místopředseda PSP Jan Bartošek(Po chvíli.) myslím, že můžete pokračovat. V sále je přiměřený klid. Poslanec František LaudátDěkuji. Nižší míra efektivity regulace a kontroly plnění daňových povinností... K vaší netrpělivosti. tedy dojedu nějakých, protože jsem z rozsáhlé analýzy teprve na třetí stránce, tak zkrátím své vystoupení, můžu skončit třeba u dvanácté stránky, tedy jestliže jste netrpěliví a nechcete poslouchat argumenty, nicméně bych poprosil aspoň, abyste vydrželi těch 12 stránek. budeme mít čtvrtinu za sebou. Nižší míra efektivity regulace a kontroly plnění daňových povinností se odráží ve snížení objemu prostředků tvořících příjem státního rozpočtu. Neodvedené prostředky zásadně ztěžují možnost snižovat schodek státního rozpočtu a na výdajové straně státního rozpočtu pak uskutečnění všech předpokládaných a plánovaných výdajových toků. Tady bych se trochu u toho zastavil, tady to je, to znamená, vážení podnikatelé, vážení hospodští, vážení živnostníci, řemeslníci, takže tady je to napsáno jinými slovy. Vy můžete za to, že je státní deficit tak, jak je, vy můžete za to, že se nevybírají daně, vy jste ti paraziti, slovy současného ministra Mládka. Jsem rád, že si ho nepletu. Včera jedna hlasatelka říkala, že ministr Chládek, promiňte Mrázek, bude jednat o dole Paskov. jsem se nepřeřekl, ministr Mládek. Takže vy jste ti paraziti. I slovy této analýzy, na vás to míří, takže vy můžete za to, že se tady nemáme jak v ráji. Pokračuji dále. Primárně jsou tak financovány neopominutelné výdaje a veřejné služby, které představují nezbytnou podmínku zajištění chodu státu. V míře, o kterou bylo zkráceno inkaso výběru daně, však dochází k úniku prostředků, které není možno využít pro podporu některých dalších veřejných služeb a ve prospěch jiných veřejně prospěšných investic. Toto snížení navíc poznamenává politiku státního plánování z hlediska nastavení objemu prostředků investovaných státem do budoucna a nevyhnutelně způsobuje plánování výdajů státu v nižší míře, než by tomu bylo za stavu zajišťujícího plný odvod těchto prostředků.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities