ps2013-036-02-002-022.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-25 ps2013-036-02-002-022 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Proto navrhuji , aby v § 60 a bylo všude vypuštěno přídavné jméno , přívlastek " veřejná " , ve vztahu k sousloví vysoká škola . Tedy v textu paragrafu po úpravě už bude umožněno poskytovat tyto kurzy všem vysokým školám . Další ustanovení se týká uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělávání a kvalifikace . Toto je umožněno zase podle § 89 ministerstvu , tedy myšleno Ministerstvu školství , případně v ostatních případech opět v původním textu pouze veřejné vysoké škole , která uskutečňuje obsahově obdobný studijní program . Myslím si , že není důvod k tomu , aby o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělávání mohla rozhodovat vedle ministerstva pouze veřejná vysoká škola . Proto navrhuji , aby v § 89 byla právě u sousloví vysoká škola odstraněna , škrtnuta přídavná jména " veřejný " ve všech možných příslušných pádech , a uvádím zde také potom text § 89 po provedené změně . Stejně tak se tohoto problému týká hned následující § 90 , kde opět na třech místech navrhuji , aby byl vypuštěn přívlastek " veřejný " v příslušných pádech u sousloví vysoká škola . Pokud by tento návrh byl přijat , budou tyto dvě věci , poměrně drobné , nevýznamné , poskytovat také tyto služby i soukromým , případně státním vysokým školám . Svůj pozměňovací návrh jsem vložil do sněmovního systému a v podrobné rozpravě se k němu přihlásím . Děkuji . Místopředseda PSP Jan Bartošek Já vám také děkuji . Než budeme pokračovat v rozpravě , přečtu omluvenky , které jsem obdržel . Dnes od 16 hodin se omlouvá z důvodu pracovních povinností pan ministr Milan Chovanec , dále od 14.40 do 15.30 z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Klaška , od 17 do 19 hodin se dnes omlouvá pan místopředseda Petr Gazdík a dále od 17 hodin z dnešního jednání se omlouvá pan poslanec Josef Novotný . Budeme pokračovat v rozpravě . Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Svoboda . Máte slovo . Poslanec Bohuslav Svoboda Děkuji , pane předsedající . Vážené dámy , vážení pánové , dovoluji si před vás předstoupit s tím , že bych chtěl rád předložit pozměňovací návrh k projednávanému zákonu . K pozměňovacímu návrhu se potom přihlásím v podrobné rozpravě . Samozřejmě , zákon o vysokých školách je zákon , který vlastně na stole v nějaké podobě leží už po řadu let , procházel nějakým vývojem a je jistě velmi dobře , že zákon o vysokých školách prodělává nějakou novelizaci . Co však je jeho zásadní chybou na tom počátku jeho vzniku , že obrovský tlak vyvinula konference rektorů a vytvořila tak variantu , která skutečně , tak jak zde říkal kolega Karamazov , vytvářela jakousi mocenskou strukturu , která bude o fakultách v zásadě do důsledku rozhodovat . My si musíme uvědomit to , že máme vysoké školy různě veliké a že některé fakulty jsou větší než jiné celé univerzity . Musíme si uvědomit , že ty fakulty mají rozdílný rozsah činnosti . Musíme si také uvědomit , že dneska máme fakulty , které třetinu svých posluchačů mají z posluchačů zahraničních , z posluchačů , kteří si studium platí v nějaké podobě , a samozřejmě to klade na fakulty rozdílné nároky , které určitě univerzita jako celek není schopna zvládat . My jsme už v dějinách prodělali jednu zásadní změnu statutu fakult . Fakulty byly prapůvodně právními subjekty samostatnými a úpravou zákona byly podřízeny univerzitám . Změna , která proběhla , přinesla celou řadu problémů a do dnešního dny některé věci na fakultách fungují prostě hůře právě proto , že ty pravomoci byly fakultám odejmuty . To je jedna záležitost , která se řeší a měla by se řešit v tomto zákonu . Máme zde také ale tu druhou rovinu , tzn . Národní akreditační úřad . Já tady musím předeslat , že jsem v určitém konfliktu zájmů , protože jsem člen stávající Akreditační komise , tudíž na tu věc mám náhled trošičku jiný , nebo podrobnější . Samozřejmě že mám obecný problém s tím , že vzniká úřad , který bude mít úředníky , že to je úřad , který nebude nezávislý , ale bude přímo podřízen Ministerstvu školství . Na druhé straně vím , jaké problémy má Akreditační komise , protože ona by vlastně měla garantovat to , že konkrétní vysoké školy skutečně naplňují normu vysokoškolského vzdělávání , a de facto Akreditační komise je ta , která dává ministerstvu podklady pro to , že může garantovat , že ta vysoká škola vykonává vzdělávání v kvalitě , která je požadovaná tak , aby např . na evropské úrovni ty výstupní tituly a oprávnění k výkonu povolání se opíraly o srovnatelné vzdělávání ve všech zemích Evropské unie . Velmi jednoduché je to u medicíny . To vzdělání musí být takové , že je lékař schopen vykonávat povolání lékaře ve všech zemích Evropské unie . A tady se dostáváme k problému , který možná akreditační úřad bude řešit lépe , a je to problém , který by tady měl zaznít , protože ono je to hrozně jednoduché , když někdo splňuje podmínky té akreditace , výuka je kvalitní , odpovídá všem těm parametrům a požadavkům . Pak je ten proces velmi jednoduchý a je úplně jedno , jestli je to Akreditační komise , nebo akreditační úřad . Ale my se dostáváme skutečně do situace , kdy se o vysokoškolské vzdělávání pokouší kdekdo . Málokdo si to uvědomuje , ale pokud běží studium a vysokoškolské vzdělávání na finančním principu , je to velmi zajímavý způsob podnikání . Bohužel , ne vždycky při tom úmyslu je i ten úmysl druhý , že vzdělávání má být kvalitní . Pokud by Národní akreditační úřad byl schopen v daleko silnější podobě garantovat to , že když někde výuka není kvalitní , bude akreditace v určitém časovém prostoru ukončena , a bude také garantovat to , že ústav , který přijde o akreditaci , nebude smět dále přijímat ke studiu , tzn . nebude otevírat tu variantu , která dneska vznikla , že máme studenty , jejichž fakulta , jejíž univerzita skončila , a oni nemají kde dostudovat , ale je to jenom proto , že ten , kdo to provozuje , to zařízení , nedodržel všechny dohody , které s ním byly udělány , že musí buďto změnit systém toho vzdělávání , doplnit chybějící učitele , a dostal akreditaci na dobu dostudování a on tu dohodu nedodržel , přijímal další studenty , až se to nakonec dostalo do situace , že tady máme stovky studentů , kteří mají ukončenou fakultu , fakulta přestala fungovat , a oni nevědí , kde mají studovat . Pokud to budeme zákonem upravovat , musí mít akreditační zařízení pravomoc , aby v těchto věcech rozhodovalo jakoby jednostupňově , že to rozhodnutí o ukončení akreditace bude predikovatelné , jasné a nebude obejitelné . To , co zůstává nedostatkem , je to , že Akreditační komise může být složena jenom z nějakých odborníků a že určitě pod hlavičkou Ministerstva školství to nebude úplně nezávislé zařízení , to si nemusíme představovat , a možný tlak na ten úřad bude prostě soustředěn velmi jednoduše , a možná , že ta funkce nebude taková , jak si dopředu ukládáme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities