Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-25 ps2013-036-02-002-022 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - druhé čtení
Radějibychvšakviděl,kdybyctihodnáSněmovnatentopozměňovacínávrhprojednávanénovelyovysokýchškolách,možnostzakládatuniverzitouvévéíčka,schválila,popřípaděčástivěnovanézpřesněnímorganizacíařízenívévéíčekodmítlajakopřílepek,kterýsnovelouasesystémemřízenínemánicspolečného.Protožemůjpozměňovacínávrhjevpodstatězahrnutdozmiňovanéhokomplexníhonávrhuministerstva,nebudusevpodrobnérozpravěkněmupřihlašovat,protožejedándotohokomplexníhonávrhu.Vrámcidalšíchpozměňovacíchnávrhůjsemupozornilnaněkolikformálníchzpřesnění,jejichžopomenutívšakmůžepřinéstzávažnéproblémy.Jsoutopozměňovacínávrhyčíslo2678a2687ajejichobsahjetakézahrnutdotohospolečnéhonávrhu.Jsemvelmirád,žekoaličnínávrhobsahujemyšlenky,kteréjsemjiždřívevložildoinformačníhosystému,atomožnostustanovitnauniverzitěmimořádnéprofesoryzřadzahraničníchčituzemskýchexpertů,kteřímajídlouhodobou-vnávrhujeasidvacetiletou-zkušenostvdanéstudijníproblematice,atakmohoustudentůmpředatzkušenosti,kterésenedajízískatjinaknežreálnýmživotem.Dálepovažujizapřínosné,žekonečněexistujemožnost,abyzahraničníprofesoři,kteřípůsobínačeskýchuniverzitáchavysokýchškolách,mohlibýtgarantystudijníchprogramů.Tytomojedvanávrhybylyakceptoványkoalicíajsouvloženydotohospolečnéhopozměňovacíhonávrhu.Průběhvlastníhoakreditačníhoprocesubylpodrobenmožnáněkolikaletýmdiskusímmezijednotlivýmistakeholdery.Osobněsinejsemzcelajist,zdauvedenýnávrhjeoptimálníprorychlý,korektníaodborněfundovanýprůběhakreditačníhoprocesunanašichuniverzitách.Určitěvšakzřízeníakreditačníhoúřadu,profesionalizacepracovníkůtohotoúřaduajejich-alespoňdoufám-nezávislostnauniverzitníveřejnostinásnejenompřiblížízvyklostemaprůběhuakreditačníchprocesůuniverzitzápadníEvropy,aleurychlívlastníakreditačníprocesyapřinesezvýšenínezávislostiuniverzit,rychloureakcivysokýchškolnaměnícísefiremníaodbornéprostředí.Osobněsedomnívám,žerigidnějšíodděleníinstitucionálníakreditaceodakreditacestudijníhooborubybyloprocelýprocespřínosné.Vtomtoduchujsemvypracovaltextpozměňovacíhonávrhuavložiljsemhodoinformačníhosystému.Buduvšakakceptovatvětšinovýnávrhkoaliceaktomutopozměňovacímunávrhusenepřihlásím.Věřímvšak,žeminimálněmyšlenky,kteréjsemtamuvedl,mohoubýtvyužitypřitvorběnáslednýchpodzákonnýchnorem.Jdeoto,abymyšlenkaflexibilityapřenesenízodpovědnostinauniverzitybylavakreditačnímprocesuzachovaná.Častoslyšímepožadavky,amnohdyioprávněné,ževeškolstvíjemálopeněz.NaposledyPetrFialapředobědemtotadyříkalvrámciprojednávánístátníhorozpočtu.Každétvrzenímáidruhoustranu.Mám-liparafrázovatvýrokjednohodřívějšíhopolitika,paklzeříci:vevysokoškolskémprostředízdrojejsou.Druhávěcje,jakjesniminakládáno.Mimořádněvelkázátěžpřímévýukyvedenéjenomkbiflováníabezduchémumentorovánízestranystudentů,kteřínerozvíjejísvojiosobnost,alezejménakladevelkénákladynamzdyučitelů.Sníženípřímévýukyzdotace24na20hodintýdněbylstrategickýcílmnohauniverzitjižpřed10či15lety,apodívejtesenadnešnírealitu.Vesrovnánísezápadnímiuniverzitamimámevřaděpřípadůkapacitnědvojnásobnědražšívýuku,potřebujemenastejnýtituldvakrátvícpřímévýukynežnapříkladanglickéuniverzity.Tojepikantnízejménapřiorganizacitěchněkolikamáloskutečnýchspolečnýchstudijníchprogramůsezahraničnímiuniverzitami,kteréčeskéuniverzitymají.Pročtomutakje?Protožesenechovámemanažersky,protožejsmemnohokrátevpoziciúřadupráce,kteráproněkteréjedincenauniverzitáchbezpublikačníavědeckéčinnostizajišťujejejichexistenci.Samozřejměkaždýsedlákví,žejestližechce,abymukrávadojila,musíjídátpořádněkvalitnístravudokoryta.Nenímožnébudovatprestižvysokýchškolbezodpovídajícíchfinančníchdotací.Alesoučasnějepotřebasedívataauditovat,jakjsouvresortufinančníprostředkyvyužívány,jakfakultyavysokéškolysnižujínákladynaprovozamnohdyinavýuku.Dalšíchybuvidímvlehkovážnémpředáváníakademickýchsvobodmimouniverzitnísystém.Vprvnířaděsimusímeříct,cojsouvlastněakademickésvobody.Tudefiniciužzanásprovedlive40.letechminuléhostoletíameričtíprofesoři,AmericanAssociationofUniversityProfessors,kterávroce1940deklarovalaprincipyakademickýchsvobod.Meziuznávanéakademickésvobodypatřízejménaplnásvobodabádáníapublikovánívýsledkůpřiplněnídalšíchakademickýchpovinností,plnásvobodaprojevuvevýucemimokontroverznítémata,kteránesouvisíspředmětemvýuky,azajištěnásvobodaprojevu,přičemžakademicimusírespektovatskutečnost,žejsoudojistémírytvůrciveřejnéhomínění.Zmediálnězajímavýchpřípadůpředávání,respektivezbavováníseakademickýchsvobodbychuvedlpříkladjmenováníprofesorůprezidentemrepubliky.Domnívámse,žepokudakademickáobecreprezentovanávědeckouradouvysokéškolysvobodněakorektněprojevísvojivůlijmenovatkonkrétníhodocentazajehoceloživotnípedagogickouavědeckovýzkumnoupráciprofesorem,pakbychomnemělitentoprocesjmenovánípředávatmimouniverzitníprostředí.Jezřejmé,žejdeonesystémovýkrok,kdyžcelýprocesjmenováníprofesoremprobíhávrámciresortu,apak,ažsenávrhnajmenováníoctnenaministerstvunaKarmelitské,obrazněřečenorychlesnímúředníciběžíkmocnáři.Mělibychomspíšeakademickésvobodyrozvíjetapodporovatje,anesejichzbavovatkvůlipochybnémupozlátkujednorázovékomunikacesprezidentem.Tentorituál,kterýnásdnespřibližujespíšekByzanciakvýchodnímzemímnežktradičnímuniverzitnímzemímEvropy,jakojenapříkladItálieaAnglie,bymohlzůstatdleméhonázorunauniverzitní,popřípaděresortnípůdě.Abybylovšemzcelajasno,cochciříci:Jmenováníprofesorembymělozůstatvrukouministraneboministryněškolství.Jmenovacíproceskončícínaúrovniministraneboministryněškolstvíjejistougarancí,žezískanýprofesorskýtitulbudemítzhrubastejnoukvalituabudeakceptovánvrámciceléhorezortu.Asibychomnašliřadukladůaminusůpředkládanénovely.Rádbychalenazávěrzdůraznilskutečnost,žejenaprostonutné,abyvedeníministerstvatrvalevěnovalo,tambychpodtrhltotrvale,pozornostproblematicekvalityvysokýchškol,jejichfinancováníatéžsezamyslelonadmetodami,jakzvýšitprestižavážnostučitelůvrámcinašíspolečnosti,atonejenomvysokoškolskéhostupně,alevčetněvšechstupňů,toznamenáodmateřskýchpřeszákladníažpostředníškoly.Děkujivámzapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávám,paneposlanče,takéděkujizavášpříspěvek.Anynídovolte,abychpřivítalnagaleriihostůdelegacizahraničníhovýboruparlamentuAlbánie,kterouvedejehopředsedkyněpaníArtaDade.Prosímopřivítání.(Potlesk v sále.)Jávámděkuji.Budemepokračovatvprojednávánítohotobodu.JakodalšívystoupířádněpřihlášenýdorozpravypanposlanecJanZahradník.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jan ZahradníkVáženýpanemístopředsedo,váženédámy,váženípánové,jábychsechtělvěnovatpřipředstavenísvéhopozměňovacíhonávrhudvěmamožnáméněvýznamnýmustanovenímpředloženéhonávrhuzákona.Obětaustanovenísealetýkajíjednohodruhuztétrojicedruhů,kterédefinujenášzákonvevztahukvysokýmškolám,tedykonkrétněsoukromýchapřípadněistátníchvysokýchškol.Prvníustanoveníjeformulovánov§60aatýkásevzdělávánívmezinárodněuznávanémkurzu.Vtextutohotoparagrafujevždyvýslovněuvedeno,žetytokurzy,kterébyvedlykmezinárodněuznávanéakreditaci,bymohlaudělovatpouzeveřejnávysokáškola.(Nesrozumitelné)takéstanovujepodmínky,zakterýchveřejnávysokáškolamůžetytokurzyvykonávat.Měsezdá,ženenímožné,abytatovýsadabylaumožněnapouzeveřejnýmvysokýmškolám.Pročbytytokurzynemohlytaképoskytovatškolysoukromé,případněškolystátní?