ps2013-035-02-002-004.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-05 ps2013-035-02-002-004 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin) Druhá obava , která existuje a kterou zatím nikdo nevyvrátil , a platí to zejména v oblastech příhraničních , tam , kde jsou velké dopravní náklady , kde se může stát , že řetězce nebudou nakupovat od českých dodavatelů , ale od zahraničních , kde třeba takový zákon neplatí , nebo platí v mírnější podobě . To jsou podle mě vážné obavy . My se domníváme , že mohou být oprávněné , a neslyšeli jsme žádný relevantní důvod a relevantní zdůvodnění , proč tomu tak nebude . V zásadě předkladatelé říkají celou dobu , co projednávají tento návrh zákona , že stávající zákon nefunguje . Slyšeli jsme tady , že byly uděleny dvě pokuty na základě tohoto platného zákona a že si slibují od nového návrhu zákona , že to začne fungovat lépe . Zejména si to slibuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže . Ale pokud on to doposud neuměl aplikovat , tak představa , že pouhou změnou paragrafů to najednou úřad bude umět aplikovat a něco zásadního na trhu změní , je podle mě představa mylná . Věc , kterou jsme debatovali v prvém čtení , jsou navržené sankce , které nám připadají neúměrné , někdy až likvidační . Deset procent z obratu , což mohou být opravdu velmi vysoké částky v řádu jednotek miliard . Když si vzpomeneme na poměrně podrobnou rozpravu v prvém čtení , tak je pravda , že skoro každý paragraf má oporu v zahraničním vzoru . Ale já jsem říkal , že si jako předkladatel vzal ty nejpřísnější podmínky z každého návrhu zákona a smíchal to dohromady . Obdobný návrh zákona prostě nenajdete . Je pravda , že tahle část je odsud , tahle část je odsud , něco z Itálie , něco ze Slovenska , ale výsledný tvar je podle mě špatný . Nepovede to k očekávaným cílům a efekt může být přesně opačný . Už o tom mluvili dneska některé kolegyně a kolegové . A já se nemohu zbavit dojmu , že vláda v přirozeném střetu mezi dodavateli a odběrateli - a je to logické , každý z nich má zájem na co nejlepších podmínkách , dodavatel chce co nejvyšší cenu , odběratel co nejnižší - straní jenom jedné straně . Bezesporu existují dodavatelé , kteří mají velmi vysoký podíl na trhu . Na ty se nic takového nechystá . Vím , že tady padaly pozměňující návrhy , a jsou podle mne správné , které chtějí pozici vyvážit . Také vím , v původním návrhu zákona , když vstupoval do legislativního procesu , tak tam byly obě dvě strany přirozeného konfliktu . A já to nijak nekritizuji , to je naprosto přirozené , že každý hájí své zájmy . Chtěl bych se zeptat pana premiéra , jaké byly pohnutky toho , že z původního návrhu zákona , který se měl vztahovat jak na odběratele , tak na dodavatele , ti dodavatelé vypadli . Tomu já nerozumím a tomu říkám , že vláda , případně parlamentní většina , ať už se bavíme v Senátu , místo aby vytvářela rovné podmínky pro všechny a aby , když už chce , kolíkovala to hřiště , ale ke všem aby se chovala spravedlivě . Tak tady si najednou vybrala jednu stranu , které fandí , které dává legislativní nástroje , a tu druhou stranu , kterou vlastně označila tím , že to je strana špatná . Takže vláda si vybrala , nevím , na základě čeho , a moc by mě zajímalo , proč z původního návrhu zákona povinnosti pro dodavatele vypadly . Opravdu mě nenapadá žádný logický důvod , ale možná se ho v rozpravě ještě dozvím . A v tomto bych shrnul základní výhrady k tomuto návrhu zákona . Vláda se tváří , že to něčemu pomůže . Chtěl bych vědět a chtěl bych se zeptat pana premiéra , pokud mě bude poslouchat . . . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Požádám sněmovnu o klid . Poslanec Zbyněk Stanjura Jakým způsobem si vláda představuje , že bude hodnotit efekt tohoto zákona . Respektuji , že tady není vládní většina , takže dříve nebo později návrh zákona pravděpodobně bude schválen , bude uveden v život . Jestli to bude v lednu , nebo v únoru , nebo v březnu příštího roku , není tak důležité . Ale mě by zajímalo , na základě jakých kritérií vláda bude vyhodnocovat fungování toho zákona . Co bude počítat . Celkové tržby , celkové tržby od českých dodavatelů , tržby od českých dodavatelů v sektoru malých podnikatelů , středních podnikatelů , velkých podnikatelů ? Nebo to bude jenom podle toho , kolik Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělí pokut , a pokud možno , když už se chceme dívat na pokuty , tak pravomocných ? Zrovna dneska jsem se dočetl , že nejvyšší pokuta v dějinách ÚOHS , a ostatní velmi chválili , jak velmi tvrdě zasáhl proti českým (nesrozumitelné) . Tak soud to dneska zrušil a konstatoval , že postup zadavatele byl v souladu se zákonem . Mně to připadá jako velký přešlap a velké pochybení , když rekordní pokuta , kterou udělí ÚOHS , je soudem zrušena a není vrácena k novému projednání . Je konstatováno , že zadavatel postupoval v rámci zákona . Tudíž jaká sankce ? Jak to , že nejvyšší a rekordní sankce ? Takže pane premiére , na základě jakých kritérií chcete potom vyhodnocovat fungování zákona ? Abychom si mohli za rok nebo za dva říct , zda obavy opozice se naplnily , nebo naopak se naplní optimistické předpovědi vlády a nestane se to , že by došlo ke zdražení nebo k podílu českých dodavatelů do řetězců . Mě by to docela zajímalo , protože jinak budeme my všichni - a podotýkám , všimněte si , my všichni , to znamená obě dvě strany sporu - vycházet jenom ze svých názorů , ze svých předpokladů , z nějakých scénářů , ale nebudeme schopni to změřit . Myslím , že by bylo důležité vědět jedno , dvě , tři kritéria , na kterých si můžeme za rok nebo za dva říct , zda návrh zákona něčemu prospěl , někomu prospěl , a něčím to podložit . Nemyslím si , že by to měl být počet udělených pokut , a neříkám ani po dnešním rozhodnutí , a pokud ano , tak se bavme o pravomocných pokutách , protože to má smysl . Dokud ten proces nekončí , to znamená probíhá soudní spor , tak můžeme vždycky spor považovat za neukončený a existuje stejná šance , že bude mít pravdu jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže , tak případně zadavatel . V tomto případě ten , kdo by podle názoru ÚOHS zneužil svou významnou tržní sílu . Takže jsem celkem položil asi tři nebo čtyři otázky a věřím , že aspoň na některé dostanu odpověď . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji , pane poslanče . Přeji všem hezké odpoledne , vážené kolegyně , vážení kolegové . Táži se , zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy . Nikoho nevidím , tudíž obecnou rozpravu končím . Táži se pana premiéra , zda má zájem o závěrečná slova . Je tomu tak . Prosím , máte slovo . Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka Děkuji . Vážená paní místopředsedkyně , vážené poslankyně , vážení poslanci , já jsem skutečně velmi rád za příležitost moci tady opakovaně při všech projednáváních , ať už v prvním čtení , které jsme přerušovali několikrát , tak ve druhém čtení , které jsme také přerušili , tak abych měl možnost tedy vystoupit a reagovat na otázky , které zde zaznívají během rozpravy . Myslím , že i dnešní rozprava , ta obecná část dnešní rozpravy , podrobná je teprve před námi , takže určitě budu se zájmem poslouchat i tu podrobnou část rozpravy , tak obecná část rozpravy ukázala , že jsou tady dva zásadně rozdílné názory na to , jestli má vůbec existovat zákon o významné tržní síle , či nikoliv . Když jsem se dneska díval na celkový seznam zákonů , které tady leží na půdě Poslanecké sněmovny , a ten seznam je úctyhodný , skutečně , tak je tam i návrh , který navrhuje zrušit zákon o významné tržní síle , a když se podíváte na seznam předkladatelů , tak já myslím , že on se příliš neliší s těmi poslanci a poslankyněmi , kteří zde vystupovali v rozpravě a kritizovali vládní novelu . A tady si myslím , že - mám pocit , že si dlouhodobě nerozumíme , protože ta kritika , která je zaměřena vůči vládní novele , je současně zaměřena vůči regulaci jako takové . Od vládní novely se očekávají tedy skepticky negativní efekty , které se ovšem nedostavily , když byl schválen původní návrh zákona . A mám pocit , že těžko tady můžeme hledat nějakou shodu ve formě nějakého kompromisu , tak jak se to dělá v Poslanecké sněmovně , že se řekne fajn , dobře , podpoříme nějaké pozměňující návrhy a získáme pro ten návrh zákona podporu . Ukazuje se , že tady skutečně je významná část poslanců , kteří nesouhlasí s tím , aby vůbec takovýto typ regulace tady v ČR byl , a neskýtá nám to tudíž možnost jednat o pozměňujících návrzích v zásadě , protože i kdybychom některé akceptovali , tak se nedomnívám , že to změní zásadně odmítavý postoj těch , kdo vystupovali vůči zákonu o významné tržní síle . To potvrzuje i fakt , že tady leží novela , která navrhuje úplně ten zákon zrušit . A koneckonců není to první snaha . Už i v minulém funkčním období Poslanecké sněmovny tady byla tuším snaha ten zákon jako takový zrušit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities