ps2013-035-02-002-004.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-05 ps2013-035-02-002-004 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Poslanec Herbert Pavera Děkuji , pane předsedající . Vážení členové vlády , pane předsedo vlády , dámy a pánové , kolegyně a kolegové , já bych jenom navázal na pana kolegu Františka Laudáta , který tady říkal , že se ze zákona o významné tržní síle ztratil ten druhý , nebo ta druhá strana smluvních stran , to je významný dodavatel . Já mám tady z roku 2013 časopis Významná tržní síla , informační list Úřadu pro hospodářskou soutěž , kde pan první místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže dr . Hynek Brom uvádí , že by se ta novela měla věnovat oběma stranám . A já bych si dovolil část toho textu přečíst . Pan první místopředseda zde píše : " Jednou ze zásadních změn pojetí současné právní úpravy významné tržní síly je změna konceptu odpovědného subjektu . Návrh počítá s tím , že pokud bude navržená úprava přijata , nebude nést odpovědnost za zneužití významné tržní síly pouze odběratel , ale nově také dodavatel . Úřad má za to , že v některých konkrétních obchodních vztazích může být slabší smluvní stranou i odběratel , a to v případě velkých nadnárodních společností " - o kterých tady byla před chvilkou řeč . Dále tady pan první místopředseda ve svém článku píše : " Nově navržená změna počítá se zachováním tzv . absolutního konceptu významné tržní síly , který chrání výhradně slabší stranu a dává jí možnost rovnosti zbraní nejen v rámci vyjednávání smluvních podmínek , ale i v průběhu celého smluvního vztahu mezi dotčenými stranami . " A poslední část z jeho textu , kterou přečtu : " Problémy s významnou tržní silou nemá pouze sektor prodeje potravin , ale i další sektory , které se vypořádávají s podobnými podmínkami jako odběratelé či dodavatelé potravin . Jde např . o oblasti dodávek spotřebního zboží do jakékoli sítě obchodního řetězce nebo např . o prodejní sítě léčiv a zdravotních pomůcek . S ohledem na výše uvedené úřad připravuje ve spolupráci s dalšími orgány veřejné správy rozbor celé situace a návrh komplexní právní úpravy nevztahující se pouze na oblast potravin , ale schopné zahrnout i další oblasti , kde dochází ke zneužití postavení jedné smluvní strany a de facto tak i naplnění konceptu zneužití významné tržní síly . " Já doufám , že takto to myslel upřímně pan první místopředseda , a bohužel to je z podzimu 29 . 11 . 2013 . K čemu bych se chtěl ještě vrátit a co bych chtěl ještě tady také v dnešním vystoupení říci , že samozřejmě vítám splatnost faktur do 30 dnů . Bohužel mě mrzí to , že to je pouze u potravin nebo zemědělských výrobků . Zdůvodňuje se to tím , že potravinářské výrobky mají nízkou trvanlivost , některé samozřejmě mají jenom několik dnů , některé mají několik týdnů , ale některé mají i několik let , když jsou třeba v konzervě . Splatnost faktur by nemusela být de facto ani 30 dnů . Co mě však zarazilo na zemědělském výboru , kterého se účastnil kromě pana premiéra i pan první místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže , bylo to , když jsem vznesl dotaz , proč splatnost faktur 30 dnů není i v jiných oblastech českého hospodářství a služeb , a zrovna jsem poukázal na to , že v oblasti stavebnictví , kde významnou tržní silou je český stát , je splatnost faktur 180 dnů , tak mi odpověděl k mému údivu , že firmy si to přejí . Zvláštní , že firmy si přejí splatnost faktur 180 dnů . Myslím si , že by všem prospělo , kdyby v našem státě byla jednotná splatnost faktur . Určitě by to pomohlo podnikání v České republice k narovnání vztahů a ke všemu tomu , aby tady nebyla umělá zadluženost a aby tady zbytečně nelétaly peníze někde ve vzduchu , protože jedna firma dluží druhé a samozřejmě ten problém se potom přenáší z jedné firmy na druhou , pak na třetí , a co se stává , to asi všichni víte - že některé firmy mění názvy , mění majitele , aby nemusely splácet , a nakonec na to doplatí jak stát , obce , města , tak samotní zaměstnanci . Věřím , že třeba v další fázi se k těmto problémům vrátíte , i když bych byl nejradši , tak jak to navrhuje pan Bendl , aby se ten zákon vůbec neschvaloval , nebo ta novela . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Herbertu Paverovi . Mám přihlášené dva poslance , s faktickou poznámkou pan poslanec Petr Bendl , po něm pan poslanec Martin Novotný s řádnou přihláškou . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Petr Bendl Děkuji . Já také položím dotaz , protože předpokládám , že pan premiér promluví dřív než v závěrečném slově , aby byla možnost aspoň trochu diskutovat o tomto návrhu zákona , který není nedůležitý . Já bych položil otázku panu premiérovi . Když chcete , aby byla splatnost faktur v oblasti potravinářství nebo zemědělské produkce 30 dnů , co uděláte pro to , aby také stát měl splatnost faktur do 30 dnů , když máte pocit , že to musíte říkat těm subjektům v potravinářském sektoru ? Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Bendlovi za dodržení času k faktické poznámce a nyní pan poslanec Martin Novotný , poté pan poslanec Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Martin Novotný Pěkné odpoledne . Kolegyně a kolegové , v souvislosti se zákonem o významné tržní síle jedním z takových hlavních zaklínadel , které je zmiňováno společně s tímto zákonem , je ochrana malých výrobců potravin , kteří jsou diskriminováni velkými řetězci . Já sám osobně bych chtěl k tomu přičinit poznámku , že se domnívám , že tím pravým momentem , kdy v této Sněmovně projevíme vůli udělat něco pro malé výrobce potravin , pro jejich menší prodejce , není tento zákon o významné tržní síle , ale je to diskuse o tom , za jakých podmínek lidé , kteří vstupují anebo malovýrobou se podílejí na tomto segmentu byznysu , jaké jsou jejich vstupní podmínky do podnikání , jakou administrativní zátěží je zatěžuje tento stát na začátku jejich podnikání , jaká je jejich daňová zátěž a zejména jaké velmi často ve srovnání se zahraničím bezprecedentní nároky na ně klademe v oblasti nejrůznějších kontrol , hygienických předpisů apod . To , co odlišuje Českou republiku od spousty západních zemí plných nejrůznějších malých obchůdků , kde různí výrobci nabíjejí svoje speciality často regionálního původu , není to , jaký je stav v našich hypermarketech , ale to , za jak mnohem obtížnějších podmínek jakýkoli nový podnikatel na tomto trhu může na tento trh vůbec vstoupit . Zažil jsem třeba v řadě anglosaských zemí , kde ta podmínka vstupu na trh je mnohem liberálnější , vstupní náklady na technologii , na naplňování různých hygienických norem a všeho možného jsou mnohem nižší , a pak trh v těch zemích je plný sice hypermarketů , které jsou velmi podobné jako u nás , ale spousty malých obchůdků , malých zařízení - známe to z celé západní Evropy . Je to taky otázka , proč u nás není tolik malých pekařství jako jinde , proč je ta nabídka o tolik chudší a zaměřená jenom na ty velké . Je to o tom , jaké jsou vstupní podmínky vstupu na trh , jaké podmínky má u nás malý podnikatel , malý živnostník . Až se o tomto začneme v této Sněmovně bavit , budu věřit , že je skutečně vážně míněna snaha pomoci malým výrobcům a malým podnikatelům . Ale zákon o významné tržní síle osobně považuji spíš za skrytou pomoc těm velkým hráčům . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Martinu Novotnému . Nyní s řádnou přihláškou pan poslanec Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Pokud sleduji tu rozpravu , tak zatím nikdo z těch , kteří zákon podporují , nevystoupil , aby buď zodpověděl dotazy , nebo vyvrátil obavy , a doufám , že se to ještě stane před závěrečným slovem pana premiéra . Vracím se k naší debatě v prvém čtení , kdy jsem vyjádřil dvě obavy , které sdílíme , a to že efekt zákona bude opačný , než předpokládá vláda . Vláda říká a asi tomu i upřímně věří , že návrh zákona pomůže zejména malým českým dodavatelům . Ale my se obáváme , že tomu tak nebude . Současně vláda říká , alespoň někteří vládní poslanci zde v prvém čtení říkali , že díky tomu , že se zpřísní podmínky pro obchodní řetězce , tak se sníží cena . Už jsem tady říkal , že ta ekonomická úvaha je poměrně překvapivá . Zvýším někomu náklady a předpokládám , že on sníží cenu . Takže ten efekt může být dvojí . Za prvé že dojde ke zdražení potravin , protože ty náklady se promítnou , na někoho se promítnou . A nejčastěji to bývá tak , že se promítnou na klienta , na toho zákazníka . Podobná debata nás čeká v bodě číslo 5 , kde také se říká , že banky budou mít zvýšené náklady - a kdo je asi zaplatí ?
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities