ps2013-035-02-001-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-05 ps2013-035-02-001-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) Prvoplánově a krátkozrace pouze fiskálně zaměřená novela stávajícího a bezpochyby nevyhovujícího zákona však může bez odpovídajícího regulatorního rámce nejen dodatečně zatížit legální provozovatele hazardních her , ale zároveň i zvýhodnit a rozšířit nelegální trh , a to především faktickou podporou provozovatelů takzvaného tvrdého hazardu další nepřímou bonifikací nelegálních provozovatelů a celkového pokřivení trhu . Hospodářskou soutěž na trhu může zkreslit a sociální dopady špatně regulovaného hazardu může zhoršit další špatně diferencovatelné zvýšení daní všem provozovatelům . Zvýšené zdanění vládního návrhu nadále opomíjí rozdílnou společenskou nebezpečnost jednotlivých druhů hazardních her a rozdíl ve výdajích , který je stát nucen v souvislosti se zmírňováním a sanací negativních dopadů hazardu vynakládat . V Evropské unii se naopak podporuje sociálně spravedlivější diferencované zdanění hazardních her podle škodlivosti dopadu na společnost . Takový systém zdanění nastavuje nediskriminační podmínky i z hlediska nezkreslené hospodářské soutěže . Jinak se totiž provozovatelé společensky neškodlivých her podílejí formou obdobného zdanění na korekci společensky negativních dopadů generovaných provozovateli tvrdého hazardu , čímž jsou provozovatelé škodlivého hazardu fakticky nepřímo podporováni z veřejných zdrojů neodůvodnitelně a bezprecedentně nízkou daňovou zátěží . Například v Rakousku činí federální daň z on - line loterií 16 % z rozdílu sázky a výhry , odvod z provozování kasin pak 35 až 80 % z rozdílu sázky a výhry . Navržené zdánlivě neutrální vyšší zdanění zatížení fakticky ještě více prohlubuje diskriminaci společensky neškodlivých forem hazardních her . Tyto hry způsobují podle většiny doložitelných vědeckých studií jen minimum negativních dopadů na společnost ve srovnání s takzvanými tvrdými formami hazardu , jako jsou technické hry , zejména výherní automaty , případně kasina . Jednalo by se o vícestupňové znevýhodnění mírnějších forem hazardu , neboť z jimi odváděných finančních prostředků stát financuje zejména opatření napravující negativní dopady tvrdého hazardu , což jsou výdaje na léčbu závislostí , potírání související trestné činnosti , sociální podpora závislých hráčů , náklady vyplývající z rozpadu rodinných vztahů gamblerů a tak dále . Z tvrdých forem hazardu proto do státního rozpočtu plyne neúměrně méně prostředků , než by odpovídalo podílu na jimi způsobených společenských nákladech . Vládní slogan o optimální výši zdanění hazardu jako celku je morálně a ekonomicky neodůvodněný a populistický . Současný zákon neupravuje provozování loterií a podobných her na internetu , což je předmětem oprávněné kritiky i ze strany Evropské komise . Provozovatelé internetových hazardních her nabízejí své služby vůči hráčům na našem území neoprávněně a svoje příjmy samozřejmě nepřiznávají a nezdaňují vůbec . Internetový loterijní trh přitom nebývale rychle roste a expanduje . Stát pouze bezmocně přihlíží stále masivnějším daňovým únikům a přiživování nelegálních provozovatelů , kteří se nijak nepodílejí na vyvolaných sociálních nákladech svého podnikání . Předkládaná novela tuto skutečnost vůbec neřeší . Zůstává pouze otázkou , zda je to záměr , nebo ne . Neúměrné zvyšování daní legálním provozovatelům působí až příliš očividně ve prospěch šedé zóny , která už má velmi vlivné zastánce v nejvyšších patrech české politiky . Podle odhadů stát svou rezignací jen na zdanění internetových nelegálních provozovatelů přichází každoročně o 2 mld . korun . Objem nelegálního internetového trhu se odhaduje až na čtvrtinu celkového trhu . V některých segmentech se dokonce poměr legálního a nelegálního odhaduje 1 : 1 . Mimo ilegálních internetových provozovatelů navíc působí na trhu mnoho dalších nepovolených automatů , heren , kasin či sázkových kanceláří . Tento velký podíl ilegálního trhu se vymyká běžné míře neoprávněného podnikání v jiných trzích . Navrhovaná novela , jak je koncipovaná , ještě dále prohlubuje a zhoršuje neuspokojivý současný stav , když jsou legální provozovatelé díky nečinnosti státu vystaveni nespravedlivé konkurenční nevýhodě , která výrazně deformuje hospodářskou soutěž . Ministerstvo financí by mělo především donutit ilegální provozovatele k ukončení jejich činnosti nebo k její legalizaci spojené se zdaněním . Pokud by byla předkládaná novela schválená , bude mít za následek nežádoucí motivace podnikatelů . Ilegálním vůbec vadit nebude , protože daně stejně platit nebudou , neboť zatím stále chybí komplexní rámec nového loterijního zákona , a dojde paradoxně k situaci , že jim vládní předkládaný návrh pomůže , protože znevýhodní podnikání jejich legálních konkurentů . Část legálních provozovatelů kvůli zvýšené daňové zátěži legální trh bezpochyby opustí a přenechá tak další část trhu provozovatelům ilegálním , pokud jich část do výhodnějšího sektoru nezdaněného podnikání přímo nepřejde . Na našem trhu dnes působí minimálně 37 nelicencovaných zahraničních internetových provozovatelů nabízejících na svém webu společně on - line kurzové sázení , poker , kasino a hry v češtině . Legální je přitom u nás pouze on - line kurzové sázení , licenci má zhruba osm subjektů , a on - line poker , kde je licencovaný jeden provozovatel . Nelicencované zahraniční společnosti neodvádějí odvody a jejich obrovské příjmy z činnosti na území České republiky nepodléhají dani z příjmu právnických osob . Kvalifikovaný odhad hovoří o tom , že u těchto firem je na černém trhu prosázeno zhruba 9 až 11 mld . korun , a Česká republika tak přichází o přibližně 2 mld . korun ročně . Je neuvěřitelné , že prakticky každý měsíc se tato částka extrémně zvyšuje , což by se bezpochyby bez vlivných osob neobešlo . Současný návrh nereaguje na aktuální rychlý vývoj v oblasti moderních technologií , dostatečně nezohledňuje míru rizikovosti a závislosti hraní jednotlivých her a není v souladu s požadavky evropské legislativy . Proto bych vás rád požádal o podporu našeho pozměňovacího návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Marku Černochovi . Pokračujeme v obecné rozpravě . S přednostním právem pan poslanec Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Já jsem přednostního práva nevyužil , počkal jsem , až se ostatní přihlášení kolegové vyjádří . Chtěl bych za prvé zareagovat na některá vystoupení z řad koaličních poslanců , kteří říkají , jak to opozice blokuje a podobně . Chci připomenout , že u podobného návrhu zákona , jak tady předkládal pan poslanec Volný , jsme měli náš klub jedno vystoupení a dneska pravděpodobně taky jedno , takže to prostě není pravda . Já předkládám jménem našeho klubu dva pozměňovací návrhy . Jsou uvedeny v systému pod č . 3104 a 3105 . O obou jsem mluvil včera na rozpočtovém výboru a v zásadě totožné pozměňovací návrhy jsem předložil i v návrhu sněmovního tisku pana poslance Volného , takže nejsou žádným překvapením . Jeden se týká sazeb a jeden se týká rozdělení odvodů z hazardu . Začnu asi tím druhým , ten je jednodušší . Je to pod sněmovním dokumentem 3105 . Chci říct , že jsem byl jeden z těch , který tehdy vyjednával a domluvil s tehdejším ministrem financí rozdělení 80 a 20 ve prospěch obcí a měst . Tím hlavním důvodem je , že většinu negativních jevů , které jsou spojeny zejména s nonstop provozem heren , jako je rušení nočního klidu , povinností a nutností vyjíždět městskou policií nesou ve svých rozpočtech obce a města . Také jsme jim dali pravomoc a mně je osobně líto , že velmi málo využívají pravomoc regulovat hazard v čase , protože si myslím , že to plodí velké problémy , a že pokud se hazard reguluje v čase , je to lepší než v místě . Teď pominu naše hlavní město , ale zejména v menších městech je velmi diskutabilní , že na ulici A hazard být může a na ulici B hazard být nesmí . Velmi často je to subjektivní hodnocení a spíše se fixuje stávající stav , to znamená , kdo dřív přišel , na tom vydělává . Ale protože jsem přesvědčen , že ty peníze si samospráva zaslouží , tak předkládám tento návrh ve čtyřech variantách . První zachovává stávající stav 80 : 20 a tři další varianty jsou vždycky 5 % ve prospěch státu , a tím pádem 5 % méně ve prospěch obcí . Poslední varianta 65 : 35 je vlastně v souladu s tím , co je obsaženo ve velkém vládním návrhu zákona o hazardu , kde i samotná vláda navrhuje 65 : 35 . Všichni jste stejně jako já dnes obdrželi do mailových schránek stanovisko výkonného ředitele Svazu měst a obcí , kdy Svaz měst a obcí žádá Poslaneckou sněmovnu , aby to bylo 65 : 35 . Je to jedna z těch variant . Důvody jsou naprosto zřejmé .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities