Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Cosetýkápovinnéhopředškolníhoroku,jsourůznénázory,jsourůznézemě,kterésektomustavírůznýmizpůsoby,jakzdebylořečeno,ChorvatskoaBulharskotomá,Německopovinnýpředškolníroknemá.Nevím,jestlijevůbecmožnénějakexplicitněříct,žetaneboonavariantajelepšíažejetoněčímdoložitelné.Touvidíme.VkaždémpřípaděKDU-ČSL,atobychchtělzdůraznit,sezasadilapřitvorběkoaličnísmlouvyoto,abychommělialternativuvpodobědomácího,tedyindividuálníhovzdělávání.Atonetakledajaké,abytobylamožnost,kteránebudebyrokratickouzátěžíabůhvíjakousložitostí,aleabybylaskutečněalternativou.Takétrvámnatom,želesnímateřskéškolyjsmenezachrániliproto,abydítěchodiloprvnídvarokydolesnímateřskéškolyapakmuselopřejítdonějakéstátníkamenné.Tourčitěne.Bylotadyřečenoužzústpanazpravodaje,žejezdemožnost,žeilesnímateřskéškolyvyužijívolbuindividuálníhovzdělávání.Jábychzaoptimálnějšíalepokládal,abylesnímateřskéškolybylyskutečněplnohodnotnoualternativouaabychomdotohotostavudokázalivprůběhuprojednávánítétonovelydospět,aotosetaképlněosobnězasadím.Mohlybytakébýtdlouhédebaty,kčemuvlastněpředškolnípovinnévzdělávánímápřispět.Jájsemtodiskutovalmimojinéinapedagogickéfakultě,nasvémpůvodnímpracovišti,včetněpanaděkanaadalšíchkolegů,přiklánísetedykpovinnémupředškolnímuroku.Mimojinéiproto,žedoprvnítřídychodíčastoděti,kterénemajízákladnínávyky,napříkladvesmysludisciplínynebohygieny.Tatověcpotomumožníučitelůmnaprvnímstupnisevícevěnovatvzdělávánívesvétřídě,nežabymuselivěnovatenergiiačasdětembeznávykůajejichdohánění.Bylytadyzmíněnyvelmičastéodkladyvpředškolnímvěku.Cosetýkábyrokracieohlednědomácíhovzdělávání,jábychtadyzdůraznilkomparaci.PodívejtesenapředchozímateriálexministraChládka.Jásimyslím,žejezdeznačnýposunsměremkezjednodušenívtom,copředložilapaníministryně.Chci,abysoučástínovelybylotakéuzákoněníindividuálníhonebolidomácíhovzdělávánínadruhémstupni.Připrojednáváníminuléškolskénovelyjsemtoslíbilajsempřipravententoslibsplnit.Samozřejmětonemůžusplnitsám,alepočítámskoaličnímikolegy.PanprofesorRaissektématuurčitěještěvysloví.Vidímhopřihlášeného.AlediskutujitutozáležitostpečlivětakéskolegyzTOP09,panídocentkouPutnovou,poslankyníNovákovouadalšímiatakéskolegyzODS.Vtomtosmyslujsemtakéinformovalpaníministryni.JetotakédiskutovánosAsociacídomácíhovzdělávání.Onanámvlastněvzniknevrámcitétonovelymožnostdomácíhovzděláváníjakoalternativyodpředškolníhověkuažpotendruhýstupeňzákladníškoly.Tosimyslím,žejeurčitědobrázpráva.Nemělibychomztratitzezřetele,atovnovelepostrádámaještěbudešancenějakýmzpůsobemtozohlednit,péčiotalenty.PřednějakoudobousetadyhodněhorečnatědiskutovalapodporatalentůskrzCTYOnline.JájsemslyšelubezpečeníještěodpanaexministraChládka,žebudememítčeskoualternativu,žetahlejemocdrahá,žesiporadímesami.Alezatímjsemsinevšiml,žebyněcotakovéhobylonastole.Jenomtopřipomínám,protožesimyslím,žejepotřebasevěnovatjakdětem,kterémajíproblémy,nebojsouslabší,takitěm,kteříjsounaopakvelmitalentovaní.Vzávěrujenomkrátkévyjádřeníkpovinnýmpřijímacímzkouškámzčeštinyamatematiky.Jájakoučitelsdvaadvacetiletoupraxínevím,jestlipřinesouto,coodnichočekáváme,toseukáže.Alesouhlasímstím,cotadyjedenzpředřečníků,panprofesorFiala,mínil,nevzdávalbychsetohotestovánínakoncizákladníchškol,alezároveňbychsidovoliltrošičkupolemizovatsněkterýmipředkládanýmiřešeními,kterábymožnářešenímibylajakooptimalizace,alekekterýmveskutečnostipraktickyžádnástrana,kdyžmámožnosttořešit,nemáodvahu.Aletosamijistědobřevíte.Děkujizapozornost.Předseda PSP Jan HamáčekTeďpanposlanecSoukup-faktickápoznámka.JeštěomluvímpanaposlanceŠenfeldaod.do.hodiny.Poslanec Zdeněk SoukupDámyapánové,kdyžjsmepřijímalizákonodětskýchskupinách,takjsembylvelkýmstoupencemprávěpovinnéhopředškolníhovzdělávání.Nicméněmidovolteúvahu.Mámurčitépochybnosti.Nalijmesičistéhovína.Předškolnívzdělávánívpodstatěnepotřebujídětizpodnětnýchrodin.Potřebujíhopředevšímdětizrodin,kdesejimnedostávátakovépéče,kdenedocházíkjejichpodnětnémuvývoji.Kdyžpotomdětipřijdoudoprvnítřídy,jásitopamatuji,mámtakédvěděti,takvprvnítřídějepravidlo,žesečlověkpotřebujedětem,abyznichněcobylo,minimálněpůlrokuneborokmaximálněvěnovat.Jásimyslím,ževtěchtorodinách,kterénedávajípřílišpodnětů,ktomuhledocházetvpodstatěnebude.Jetadyotázka,jestlinebudeztracenrokpředškolnídocházky.Pakještětakováúvaha.Paníministryně,nedávnojsemvásslyšel,rádvásposlouchám,tušímvPartii.Jednáseopojeminkluzivnívzdělávání.Mámtadytakétrošičkupochybnosti.Vyjstenajednustranupropagovalainkluzivnívzděláváníanastranudruhoujsteříkala,žesedostanepříležitostiabudoupodporoványimimořádněnadanéděti.Jaktochceteudělat?Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.Anynítedymůžemepostoupit.Slovodostaneprvnízřádněpřihlášených,tojepaníposlankyněNinaNováková.Paníministryně.Omlouvám.Prosím,paníministryně.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováVáženéposlankyně,váženíposlanci,dovoltemizareagovatnaprobíhajícírozpravu.Původnějsemchtělapozorněposlouchatareagovatnavšechnyargumenty,kterézazněly,alevzhledemkbohatostirozpravysidovolímreagovatužnyní.Nemohutotižsamozřejměúplněnechatbezpovšimnutínámětynebokritiku,kterázaznělastranpanaprofesoraFialynebopanapředsedyStanjury.Samozřejměmusímodmítnoutnějakýideologickýnábojpředkládanéhovládníhonávrhunebosnad,žebydoměznenadánívletělsocialistickýďas.Snažímsepřistupovatkvýkonufunkceministryněprofesionálněaodpovědně.Nejdeonějakéslepénásledováníméhopředchůdce,alejdeoto,žetatovláda,atojelegitimní,něcoslíbilasvýmvoličům.Toproměnilavdohoduvkoaličnísmlouvě,proměnilatovprogramovémprohlášeníato,cojenejvícetrnemvokuvtétonovele,předškolnívzdělávání,jetedyjehosoučástí.Takžejakoministrvládyplnímúkolyvlády,kekterýmsezavázalasměremkesvýmvoličůmasměremkobčanům.