Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Takjánevím.Místoabychomsezamyslelinadtím,cosedějesvýukoumatematiky-pokudmámevšichnipodobnézkušenosti,takdětiserádyučípočítataběhempárletjematematika,nezaslouženěvmýchočích,mimořádněnepopulárnípředmět.Jakto?Coseděje?Cosestalo?Místoabychomtohletořešili,taksitadyvymýšlímepovinnouškolkuodpěti,jednotnépřijímačky,odklad.Aletostoukvalitouvýukymatematikynijaknesouvisí.Neboano?Možnásepletu.Jájsemvtomnávrhuzákonanenašelnic,cobypřispěloktomu,abymatematikanebylaobávanýpředmět.Avelmičastoimnohémékolegyněakolegové,kteřínemajítechnickévzdělání,říkají:kčemunámtobude?Takjánevím,kčemunámtobude.Jámyslím,žetopatříknormálnízákladnívýbavěstředoškoláka.Pokudchceme,abymaturitamělanějakouváhu,takbyktomumělopatřitnějaképenzumznalostízmatematiky.Žetoneníjednoduchádebata,topřipouštím.Žepříznivcipovinnématurityzmatematikynemajívětšinu,totakypřipouštím,taktoje.Alejájakoabsolventtechnickéškolynepřekvapivějsemproto,abychomtodělali,aleabychomsezaměřili,cosestaneodtéprvnítřídy,kdysedětirádyučípočítat,ženajednoukdyžkončítazákladníškola,matematikajetakneoblíbenáatakobávaná,podlemězcelazbytečně.Atotennávrhzákonaneřešíanemůžeřešit.Nevěřímtomu,žekdyžnapíšemelépenějaképaragrafy-akdybychomsitamnakrásnědaliparagrafúplněvduchutoho,coříkalapaníministryně,modernítrendy,takžebychomsidaliparagraf,žematematikajeskvělá,děti,nebojtesejí,taktonijaknepomůže.Jámyslím,ženávrhnazamítnutívprvémčteníjeoprávněný,žeparadoxněžádnázměnajelepšínežpřekotnéaneuváženézměny.Ajávěřím,žemipaníministryněnatěchasisedmotázek,kteréjsempoložil,běhemrozpravyodpoví.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekTeďjezdejednafaktickápoznámkapanaposlanceBrázdila.Prosím,dvěminuty.Poslanec Milan BrázdilJáděkujizaslovo.Dovolte,jenomvelmikrátcebychzareagovalnařečpanakolegyFialy,jestlipovinnápředškolnídocházkaano,čine.Prosímvás,člověk,kdyžsenarodí,přicházísnějakýmintelektem,schopnostíreagovatnaokolí.Nemusíčíst,psát,počítat,alebudeschopenreagovatnaokolí.Běhemživotazískávánaškoleinteligenci...Řekljsemtoobráceně,promiňte.Sinteligencísenarodímeaintelektzískávámeběhemstudia.Akdejevýchova?Dnesmámespoustuchytrýchlidí,alejsouvychovaní?Facebook...Kdejsourodiče?Jsouzanedbaní...Majísvéstarosti.Děckovychovávajímožnápenězi-na,tadyaběžbokem.Jábychtoliknezavrhovalto,žemožnátaškolka,povinnýposlednírokškolkybymohlpřispětkvýchově,vychovatlidi.Děkujizaslovo.Předseda PSP Jan HamáčekPanpředsedaStanjurachcereagovatformoufakticképoznámky.Máteprostoradvěminutyktomu.Poslanec Zbyněk StanjuraTaktojeideovýstřet.Výchovapatřírodině.Žádnéškolce.Tosenaměfaktnezlobte,panekolegoprostřednictvímpanapředsedy,tosefaktnedomluvíme.Oprávněněkritizujeteněkterérodiče,jásektékriticenebudupřipojovat.Alepředstava,žetonevychovanédítěodvezudoškolkynebodoškolyaodpolednesivezmuvychovanédítě,jeprostěnereálná.Tojedlouhodobýstřet.Jásimyslím,žerolirodičůnemůžesuplovataniškolkaaniškola.Nechtějmetopotěchučitelích.Nemohousuplovatrolirodičů.Avtomhlemajímimořádnětěžkouroli.Akdyžněkdychtějísuplovatturoli,taktonedopadáúplnědobře,protožeprávětirodiče,kteříbyitupomocmohlipřijmout,sivelmičastostěžují,jakto,žetikantořisidovolujíněconevevzdělávání,alevevýchově.Takžetojeto,comyvyčítámetomutonávrhuzákona.Představa,žekdyžbuduupětiletýchdětívykazovatomluvy,docházkuapod.,žetopřispějekvýchově,jepodleměmylná.Alepřiznávám,žemnozílevicovípoliticitétopředstavěbohuželvěří.Předseda PSP Jan HamáčekPanzpravodajfaktickápoznámkaapaníministryněchcetakéfaktickoupoznámku?(Ano.)TakpotompopanupředsedoviMiholovi.Nejprvepanzpravodajmásvédvěminuty.Poslanec Petr KořenekDěkuji.Jájenomjednupoznámkukmatematice,protožetojevelmičastoskloňovanéslovo.Víte,jásinemyslím,žematematikajetakneoblíbenýpředmět.Dokoncesimyslím,žeivětšinaučitelůhoumíiučitadobřeučit.Problémjeněkdejinde.Problémjevtom,kdyžsepodívámenasloženítřídnadruhémstupni,napočtyžákůvetřídách,nahodinovoudotaci-adámnaprostomodelovýpříklad.Třicetžákůvetřídě,ztohopětsezdravotnímpostiženímpodlestávajícílegislativy,čtyřisezdravotnímznevýhodněnímačtyřhodinovádotacematematikytýdně.Zkustevtétříděučitnaběžnézákladníškoleapaksiřekneme,jaksenámbudedařitakoliktěchžákůztétřídykláscekmatematicedovedeme.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekJeštěfaktickypaníposlankyněSemelová.Poslankyně Marta SemelováDěkuji.Dobréodpoledne.JájsemjenomchtělareagovatnaslovapanaposlanceStanjuryohledněvýchovyatoho,žeškolanemůžesuplovatvýchovuvrodině.Samozřejměvtérodiněmusíbýtzákladvýchovykaždéhodítěte.Nicméněsoučasnáskutečnostjetaková,žeškola,aťchceme,nebonechceme,tuvýchovuužsupluje,protoževmnoharodináchdocházíktomu,ženadítěneníčas,žedítěseposadípředpočítačneboběháněkdesklíčemnakrkuatavýchovanení.Včetnětoho,žeunás,anakonecvidělijsmeiposledníprůzkumy,je600ghett,kdežije150tis.lidí,kdetavýchovajeasitroškujinakposunutá,nežbytomělobýt.Takževtutochvíliužškolasuplujevýchovuvrodiněavřaděpřípadůjetodobře,protožealespoňnějakouvýchovutodítědostává.Apokudjdeoto,žesirodičestěžujínaučitele,ženahrazujívýchovu,tadytosouvisísprestižíučitelů.Jásimyslím,žebychommělispolečněusilovatoto,abyprestižučitelůstoupla,protožejepravda,žeteďsikolikrátněkteřírodičepřijdoudoškolystěžovatnamístotoho,abysepodívalinato,jakýmzpůsobemvychovávajívlastnídítě.Předseda PSP Jan HamáčekNynípřednostníprávopanapředsedyMiholyaponěmvystoupípaníministryně.Poslanec Jiří MiholaVáženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemipárslovkpředkládanénoveleškolskéhozákona.Chtělbychnaúvodkonstatovat,žeklubKDU-ČSLjepřipraventutonoveluvprvnímčtenípodpořit.Toneznamenávžádnémpřípadě,žebytobyltakstoprocentnísoulad,takbezproblémovázáležitost.Ostatněsamivíteaidebatatadynapovídátomu,žeškolskáoblastjevždyvelmicitlivá.Existujevždyvelkárůznostpohledů.Jáalevněkterýchzdejižzmíněnýchbodechbududůvěřovatpaníministryni.Napříkladvtézáležitosti,knížjsmesepřihlásilivevolebnímprogramu,totižžejsmepřislíbilinároknamateřskouškoluprodětiodtřílet.Onotobudepostupnýmikroky,nejdříveodtěchčtyřlet,aledojdeinatytříleté.Totovelmivítámajsemoptimistaavěřím,žetoskutečněbudebezproblémovázáležitostadojdesvéhonaplnění.Jezřejmé,ženeuralgickýmbodemtétonovelyškolskéhozákonajetenpovinnýrokpředškolnívýchovy.Skoroseobávám,abysenakoneccelýtenmateriál,tonejsoudvěnebotřistránky,nestáhltadydotohotojednohohojnědiskutovanéhobodu.Tyobavyjsouopodstatněné.Protoževzpomeneme-lisinatuminulounovelkuškolskéhozákona,takmámpocit,žejakobychomsetambavilijenoindividuálnímvzdělávání.Ktomuseještěalevrátímvesvémprojevu.